Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

ISTRAŽIVANJE: Hrvatska je od svih zemalja Mediterana najovisnija o turizmu, a dalmatinske županije su po tome najranjivije

Objavljeno

-

Ekonomski institut, Zagreb proveo je prvu sveobuhvatnu studiju „Ranjivost jedinica lokalne samouprave Republike Hrvatske na turističku aktivnost“ koja otkriva zanimljive trendove vezane za izloženost hrvatskog gospodarstva i lokalnih jedinica turističkoj aktivnosti. Autori studije su izv. prof. dr. sc. Nebojša Stojčić i dr. sc. Maruška Vizek, a provedena je u sklopu Mastercardova projekta Uplift, koji je namijenjen razvoju poslovanja mikro, malih i srednjih poduzetnika s fokusom na turizam.

Rezultati studije napravljene kao korak u poticanju održivog turizma i integraciji turizma u širi kontekst gospodarskog razvoja zemlje, predstavljeni su na panel-raspravi na kojoj su sudjelovali Maruška Vizek, pomoćnica ravnateljice, Ekonomski institut, Zagreb, Maja Brkljačić, voditeljica razvoja poslovanja u AlgebraLAB-u, Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam u Hrvatskoj gospodarskoj komori, Gea Kariž, direktorica marketinga u Mastercardu te Slavko Štefičar, ravnatelj Uprave za održivi razvoj i konkurentnost turističke destinacije u Ministarstvu turizma i sporta, dok je moderator bio TV voditelj i urednik Zoran Šprajc.

Ovisnost turizma i BDP-a

Turizam je najznačajniji hrvatski ekonomski sektor. U 2019. je godini turistička aktivnost u Hrvatskoj izravno generirala 11,8 posto od ukupno ostvarenog BDP-a. Istovremeno, bruto dodana vrijednost turističkih djelatnosti u toj godini iznosila je 82,8 milijardi kuna, što je 24,4 posto ukupno ostvarene bruto dodane vrijednosti te godine. Hrvatska je ujedno i uvelike ovisnija o prihodima od turizma od svojih mediteranskih konkurenata. Tako su turistički prihodi u 2018. i 2019. godini iznosili čak 18,3 i 21 posto BDP-a, da bi se u 2020. i 2021. smanjili na 8,9 i 15,8 posto BDP-a zbog negativnih učinaka pandemije na turističku potražnju.

Čak i tako smanjeni prihodi od turizma u dvjema pandemijskim godinama su i dalje bili, kada se izraze kao udjel u BDP-u, uvjerljivo najveći u Europskoj uniji.

Studija Ekonomskog instituta, Zagreb čiji su potpuni rezultati dostupni na Uplift.hr/Indeks, analizirala je stanje od 2012. do 2021. godine.

Neki od zanimljivih podataka studije pokazuju da usporedba vrijednosti indeksa sezonalnosti u 2021. u odnosu na 2012. sugerira da skraćivanje turističke sezone bilježe lokalne jedinice u dalmatinskom zaleđu koje su se turizmom intenzivnije počele baviti u zadnjih desetak godina, dok priobalne i otočne jedinice bilježe značajno produljenje turističke sezone.

Kada se promatra vrijednost indeksa ranjivosti na koncentraciju i sezonalnost hrvatskog turizma, on raste u većini lokalnih jedinica u analiziranom razdoblju. To se događa jer intenzivno raste potražnja za hrvatskim turističkim proizvodom pa se povećava koncentracija potražnje u velikom dijelu lokalnih jedinica. Najranijivije su lokalne jedinice Zadarske županije, zatim Splitsko-dalmatinske, Dubrovačko-neretvanske, Šibensko-kninske i Istarske županije.

Isto tako, studija pokazuje da se udio privatnog smještaja u ukupnom smještaju značajno povećao u velikoj većini lokalnih jedinica, dok se udio smještaja u hotelima, hostelima i kampovima smanjuje. Najnepovoljniju strukturu smještajnih kapaciteta bilježi Splitsko- dalmatinska županija koja ima 87,8 posto privatnih smještajnih kapaciteta, a najpovoljniju Grad Zagreb s 52,7 posto smještajnih kapaciteta u hotelima, hostelima i kampovima.

U usporedbi s konkurencijom jača potražnja za Hrvatskom

U odnosu na 2012. godinu, broj postelja po stanovniku se povećao za 38,3 posto, što je najveći porast koncentracije smještajnih kapaciteta među mediteranskim zemljama. Istovremeno, broj turističkih noćenja je u razdoblju od 2012. do 2019. povećan za 38,2 posto te je u 2019. godini dosegao 7,05 milijuna noćenja.

„Dobra vijest je i da, u usporedbi s konkurencijom na Mediteranu, Hrvatska bilježi i značajan rast potražnje za svojim turističkim proizvodom. Ako se pak detaljnije analizira ovaj porast intenziteta po županijama, dolazimo do zanimljivog zaključka: val interesa za Hrvatskom prelio se s uobičajenih priobalnih odredišta na unutrašnjost, na lokacije koje se dosad nisu toliko bavile turizmom – poput jedinica u unutrašnjosti Istre, dalmatinskom zaleđu, Lici i Gorskom Kotaru, pa čak i u kontinentalnom dijelu zemlje“, ističe Maruška Vizek s Ekonomskog instituta, Zagreb.

„Svjesni smo izazova u strukturi smještaja koji je fokusiran na privatne iznajmljivače i daljnji razvoj turizma trebao bi ići u smjeru izgradnje smještajnih kapaciteta takvog tipa koji će omogućiti produžetak sezone i stvaranje dodatne vrijednost turističke ponude. U obalnim krajevima naglasak bi trebalo staviti na kvalitetu, dok u područjima koja postaju sve više turistički zanimljiva, poput Baranje, Like i Gorskog kotara trebamo i kvantitetu i kvalitetu smještaja“ istaknuo je Slavko Štefičar iz Ministarstva turizma i sporta.

Implementacija digitalnih tehnologija za održiviji turizam

Kako bi se gradio održivi turizam, potrebna je i edukacija poduzetnika i djelatnika u tom sektoru. Upravo je ulaganje u znanje kao jedino dugoročno isplativo ulaganje u razvoj prepoznao Mastercard koji je u srpnju prošle godine pokrenuo projekt Uplift, koji mikro, malim i srednjim poduzetnicima, s fokusom na one u turizmu, pruža ono potrebno za tehnološki i tržišni razvitak (inspiraciju, edukaciju, informacije i pristup financijama, networking, mentoriranje i promociju). Cilje je projekta stvaranje snažnijih poduzetnika koji su digitaliziraniji i otporniji na disrupcije na tržištu i promjene u društvu, odnosno poduzetnika koji kroz obrazovanje dobivaju alate za postizanje konkurentnosti u digitalno doba.

„Kad smo prije godinu dana krenuli razmišljati o tome kako bismo lokalno mogli napraviti nešto da pomognemo dosta načetom hrvatskom gospodarstvu, ciljna skupina nam se vrlo brzo iskristalizirala. Mikro, mali i srednji poduzetnici u Hrvatskoj čine 99,7 posto od ukupnog broja poduzetnika, a turizam je bio najteže pogođena gospodarska grana i trebala je snažan boost. Vjerujemo da smo s projektom Uplift napravili upravo ono što smo željeli – pružili alate MMS poduzećima pomoću kojih će postati održiviji i otporniji, a to ćemo nastaviti činiti i u sezonama pred nama“, istaknula je Gea Kariž, direktorica marketinga u Mastercardu.

Upliftu se u drugoj sezoni kao partner projekta priključila Hrvatska gospodarska komora kao krovna kuća hrvatskog poduzetništva čiji su dio članica upravo mali i srednji poduzetnici.

„Važno je da kao partner u ovom hvalevrijednom projektu zajednički podržavamo mikro, male i srednje poduzetnike u njihovom poslovanju, kako na nacionalnoj, tako i na međunarodnoj razini. Sudjelovanje HGK kao partnera u ovom projektu iskoristit ćemo i kao priliku da se osvrnemo na trenutačno stanje i izazove s kojima se ovaj segment poduzetništva suočava te da zajedničkim snagama osiguramo dodatna znanja za njihov daljnji rast i razvoj“, poručila je Andreja Vukojević iz Hrvatske gospodarske komore.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

ZADAR / ŽUPANIJA

Svečano otvorenje 62. Glazbenih večeri u Sv. Donatu

Objavljeno

-

By

Večerašnje svečano otvorenje 62. Glazbenih večeri u Sv. Donatu donosi jedinstvenu, veliku i zahtjevnu produkciju – glazbeno-scensko djelo skladatelja Bruna Bjelinskog, Petar Pan.

U koprodukciji Koncertnog ureda Zadar i Kazališta lutaka Zadar, na Forumu pod otvorenim nebom prvi put u povijesti baletne umjetnosti u ovom dijelu svijeta doživjet ćemo balet adaptiran za lutkarski ansambl, uz sudjelovanje zadarskih glumaca, ali i polaznika plesnog odjela zadarske Glazbene škole Blagoja Berse, uz rekvizite koje su izradili učenici zadarske Škole primijenjene umjetnosti i dizajna.

Simfonijskim orkestrom HRT-a ravnat će skladateljev sin Alan Bjelinski, a scensku izvedbu režira Robert Bošković. Ovaj događaj za pamćenje održat će se u spomen na 30. godišnjicu smrti ne samo skladatelja Brune Bjelinskoga, već i doajena zadarskog lutkarstva, Branka Stojakovića.

Ulaz je slobodan, a Večeri možete podržati kupnjom bogatog festivalskog kataloga po cijeni od 30 kn. Za sve one koji ne stignu večeras na Forum u 21 sat, svečanost otvorenja već treću godinu zaredom prenosit će Hrvatska radiotelevizija (HTV3 i HR3).

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

KINO ZONA U četvrtak ne propustite stilizirani psihološki horor “Posljednja noć u Sohou”!

Objavljeno

-

By

Simpatični talijanski redatelj Francesco Clerici nas je ovog ponedjeljka uz svoj fantastični dokumentarac ”Hand Gestures” vratio u prošlost i otkrio kako se drevna tehnika lijevanja brončanih skulptura u Italiji održala i kroz moderna vremena, a već u četvrtak, njegov britanski kolega Edgar Wright nas s hororom ”Last Night in Soho” vraća u šarene 60-e i London koji uz sav svoj glamur donosi i užas.

Modna dizajnerica u usponu misteriozno može ući u 1960-e, gdje susreće blistavu pjevačicu koja žudi za slavom. Međutim, glamur nije sve što se čini, a snovi iz prošlosti počinju pucati i raspadati se u nešto daleko mračnije.

Međunarodno poznat i priznat po svojim uvrnutim komedijama i ritmom i glazbom nabijen akcijski krimić ”Baby Driver”, Edgar Wright sa svojim posljednjim filmom odaje posvetu atmosferičnim hororima na kojima je odrastao i koje je zavolio, a uz pomoć očaravajuće Thomasin McKenzie i Anye Taylor-Joy, blještavoj estetici, naglašenoj stilizaciji i konstantnoj napetosti, kreira mističnu priču koja će vas dugo proganjati. Ostatak glumačke ekipe među ostalima sačinjavaju Matt Smith te veterani Diana Rigg i nezaboravni Terence Stamp u ulozi misterioznog stranca.

*Ulaznice po cijeni od 25 kn mogu se kupiti svakim radnim danom u periodu od 09-13h u prostoru Centra nezavisne kulture (preko puta pošte na Relji) te na samoj lokaciji prikazivanja (Poljana Branka Stojakovića – između Kazališta lutaka i Sv. Dominika) od 20:00 h.

*Ulaznice se mogu rezervirati porukom u inbox profila Kino Zone na Facebooku i Instagramu, e-mailom na: info@kino-zona.com te SMS i WhatsApp porukom na 099/7208342.

*U slučaju kiše ili lošeg vremena projekcija se odgađa.

*Program Kino Zone sufinanciran je sredstvima Grada Zadra, Turističke zajednice grada Zadra i Hrvatskog audiovizualnog centra, a odvija se u partnerstvu s Kazalištem lutaka Zadar.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

STIŽE OSVJEŽENJE Pakleno vruće još samo danas, od četvrtka olujna bura i pad temperature! Nije isključena ni kiša

Objavljeno

-

By

U Slavoniji i Baranji te osobito u Dalmaciji danas će prevladavati sunčano. U ostalim krajevima će naoblaka biti promjenljiva, ponegdje uz moguće malo kiše, ujutro uglavnom na sjevernom Jadranu i u Gorskom kotaru, a popodne na zapadu središnje Hrvatske. Vjetar slab do umjeren sjeverozapadni i sjeveroistočni. Na Jadranu će umjerena do jaka bura malo oslabjeti te okrenuti na sjeverozapadnjak i zapadnjak. Najviša dnevna temperatura zraka većinom od 29 do 34 °C, u gorju malo niža.

U četvrtak već od jutra postupan porast naoblake sa zapada. Od sredine dana mjestimične kiše bit će najprije u središnjim predjelima i Gorskom kotaru, zatim i na sjevernom Jadranu, a navečer i u Slavoniji i Baranji. Najviše sunčana vremena i uglavnom suho bit će u Dalmaciji. Vjetar na kopnu slab, popodne i umjeren sjeverni i sjeveroistočni, dok će slaba do umjerena bura prolazno okrenuti na sjeverozapadnjak. Najniža temperatura zraka od 14 do 19, duž obale između 21 i 26 °C. Najviša dnevna većinom od 29 do 32, no u središnjoj i gorskoj Hrvatskoj između 21 i 28 °C.

IZGLEDI VREMENA:

Promjenjivo oblačno i osjetno manje vruće, osobito na kopnu. Povremeno malo kiše ili poneki pljusak praćen grmljavinom, glavnina kiše past će krajem četvrtka i tijekom noći na petak, na jugu u petak. Vjetar često umjeren sjeverni, sjeveroistočni i sjeverozapadni, na Jadranu umjerena i jaka bura s olujnim udarima i sjeverozapadnjak.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi

U trendu