Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

ISTRAŽIVANJE: Hrvatska je od svih zemalja Mediterana najovisnija o turizmu, a dalmatinske županije su po tome najranjivije

Objavljeno

-

Ekonomski institut, Zagreb proveo je prvu sveobuhvatnu studiju „Ranjivost jedinica lokalne samouprave Republike Hrvatske na turističku aktivnost“ koja otkriva zanimljive trendove vezane za izloženost hrvatskog gospodarstva i lokalnih jedinica turističkoj aktivnosti. Autori studije su izv. prof. dr. sc. Nebojša Stojčić i dr. sc. Maruška Vizek, a provedena je u sklopu Mastercardova projekta Uplift, koji je namijenjen razvoju poslovanja mikro, malih i srednjih poduzetnika s fokusom na turizam.

Rezultati studije napravljene kao korak u poticanju održivog turizma i integraciji turizma u širi kontekst gospodarskog razvoja zemlje, predstavljeni su na panel-raspravi na kojoj su sudjelovali Maruška Vizek, pomoćnica ravnateljice, Ekonomski institut, Zagreb, Maja Brkljačić, voditeljica razvoja poslovanja u AlgebraLAB-u, Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam u Hrvatskoj gospodarskoj komori, Gea Kariž, direktorica marketinga u Mastercardu te Slavko Štefičar, ravnatelj Uprave za održivi razvoj i konkurentnost turističke destinacije u Ministarstvu turizma i sporta, dok je moderator bio TV voditelj i urednik Zoran Šprajc.

Ovisnost turizma i BDP-a

Turizam je najznačajniji hrvatski ekonomski sektor. U 2019. je godini turistička aktivnost u Hrvatskoj izravno generirala 11,8 posto od ukupno ostvarenog BDP-a. Istovremeno, bruto dodana vrijednost turističkih djelatnosti u toj godini iznosila je 82,8 milijardi kuna, što je 24,4 posto ukupno ostvarene bruto dodane vrijednosti te godine. Hrvatska je ujedno i uvelike ovisnija o prihodima od turizma od svojih mediteranskih konkurenata. Tako su turistički prihodi u 2018. i 2019. godini iznosili čak 18,3 i 21 posto BDP-a, da bi se u 2020. i 2021. smanjili na 8,9 i 15,8 posto BDP-a zbog negativnih učinaka pandemije na turističku potražnju.

Čak i tako smanjeni prihodi od turizma u dvjema pandemijskim godinama su i dalje bili, kada se izraze kao udjel u BDP-u, uvjerljivo najveći u Europskoj uniji.

Studija Ekonomskog instituta, Zagreb čiji su potpuni rezultati dostupni na Uplift.hr/Indeks, analizirala je stanje od 2012. do 2021. godine.

Neki od zanimljivih podataka studije pokazuju da usporedba vrijednosti indeksa sezonalnosti u 2021. u odnosu na 2012. sugerira da skraćivanje turističke sezone bilježe lokalne jedinice u dalmatinskom zaleđu koje su se turizmom intenzivnije počele baviti u zadnjih desetak godina, dok priobalne i otočne jedinice bilježe značajno produljenje turističke sezone.

Kada se promatra vrijednost indeksa ranjivosti na koncentraciju i sezonalnost hrvatskog turizma, on raste u većini lokalnih jedinica u analiziranom razdoblju. To se događa jer intenzivno raste potražnja za hrvatskim turističkim proizvodom pa se povećava koncentracija potražnje u velikom dijelu lokalnih jedinica. Najranijivije su lokalne jedinice Zadarske županije, zatim Splitsko-dalmatinske, Dubrovačko-neretvanske, Šibensko-kninske i Istarske županije.

Isto tako, studija pokazuje da se udio privatnog smještaja u ukupnom smještaju značajno povećao u velikoj većini lokalnih jedinica, dok se udio smještaja u hotelima, hostelima i kampovima smanjuje. Najnepovoljniju strukturu smještajnih kapaciteta bilježi Splitsko- dalmatinska županija koja ima 87,8 posto privatnih smještajnih kapaciteta, a najpovoljniju Grad Zagreb s 52,7 posto smještajnih kapaciteta u hotelima, hostelima i kampovima.

U usporedbi s konkurencijom jača potražnja za Hrvatskom

U odnosu na 2012. godinu, broj postelja po stanovniku se povećao za 38,3 posto, što je najveći porast koncentracije smještajnih kapaciteta među mediteranskim zemljama. Istovremeno, broj turističkih noćenja je u razdoblju od 2012. do 2019. povećan za 38,2 posto te je u 2019. godini dosegao 7,05 milijuna noćenja.

„Dobra vijest je i da, u usporedbi s konkurencijom na Mediteranu, Hrvatska bilježi i značajan rast potražnje za svojim turističkim proizvodom. Ako se pak detaljnije analizira ovaj porast intenziteta po županijama, dolazimo do zanimljivog zaključka: val interesa za Hrvatskom prelio se s uobičajenih priobalnih odredišta na unutrašnjost, na lokacije koje se dosad nisu toliko bavile turizmom – poput jedinica u unutrašnjosti Istre, dalmatinskom zaleđu, Lici i Gorskom Kotaru, pa čak i u kontinentalnom dijelu zemlje“, ističe Maruška Vizek s Ekonomskog instituta, Zagreb.

„Svjesni smo izazova u strukturi smještaja koji je fokusiran na privatne iznajmljivače i daljnji razvoj turizma trebao bi ići u smjeru izgradnje smještajnih kapaciteta takvog tipa koji će omogućiti produžetak sezone i stvaranje dodatne vrijednost turističke ponude. U obalnim krajevima naglasak bi trebalo staviti na kvalitetu, dok u područjima koja postaju sve više turistički zanimljiva, poput Baranje, Like i Gorskog kotara trebamo i kvantitetu i kvalitetu smještaja“ istaknuo je Slavko Štefičar iz Ministarstva turizma i sporta.

Implementacija digitalnih tehnologija za održiviji turizam

Kako bi se gradio održivi turizam, potrebna je i edukacija poduzetnika i djelatnika u tom sektoru. Upravo je ulaganje u znanje kao jedino dugoročno isplativo ulaganje u razvoj prepoznao Mastercard koji je u srpnju prošle godine pokrenuo projekt Uplift, koji mikro, malim i srednjim poduzetnicima, s fokusom na one u turizmu, pruža ono potrebno za tehnološki i tržišni razvitak (inspiraciju, edukaciju, informacije i pristup financijama, networking, mentoriranje i promociju). Cilje je projekta stvaranje snažnijih poduzetnika koji su digitaliziraniji i otporniji na disrupcije na tržištu i promjene u društvu, odnosno poduzetnika koji kroz obrazovanje dobivaju alate za postizanje konkurentnosti u digitalno doba.

„Kad smo prije godinu dana krenuli razmišljati o tome kako bismo lokalno mogli napraviti nešto da pomognemo dosta načetom hrvatskom gospodarstvu, ciljna skupina nam se vrlo brzo iskristalizirala. Mikro, mali i srednji poduzetnici u Hrvatskoj čine 99,7 posto od ukupnog broja poduzetnika, a turizam je bio najteže pogođena gospodarska grana i trebala je snažan boost. Vjerujemo da smo s projektom Uplift napravili upravo ono što smo željeli – pružili alate MMS poduzećima pomoću kojih će postati održiviji i otporniji, a to ćemo nastaviti činiti i u sezonama pred nama“, istaknula je Gea Kariž, direktorica marketinga u Mastercardu.

Upliftu se u drugoj sezoni kao partner projekta priključila Hrvatska gospodarska komora kao krovna kuća hrvatskog poduzetništva čiji su dio članica upravo mali i srednji poduzetnici.

„Važno je da kao partner u ovom hvalevrijednom projektu zajednički podržavamo mikro, male i srednje poduzetnike u njihovom poslovanju, kako na nacionalnoj, tako i na međunarodnoj razini. Sudjelovanje HGK kao partnera u ovom projektu iskoristit ćemo i kao priliku da se osvrnemo na trenutačno stanje i izazove s kojima se ovaj segment poduzetništva suočava te da zajedničkim snagama osiguramo dodatna znanja za njihov daljnji rast i razvoj“, poručila je Andreja Vukojević iz Hrvatske gospodarske komore.

 

ZADAR / ŽUPANIJA

BIOGRAD BOAT SHOW 2025 / Dodijeljene nagrade za EKO izvrsnost. Evo tko su dobitnici…

Objavljeno

-

By

Biograd Boat Show već treću godinu zaredom dodjeljuje nagradu EKO izvrsnosti, kojom se prepoznaju i slave izvanredni doprinosi očuvanju okoliša i promicanju održivog razvoja u nautičkom sektoru.

Za vrijeme trajanja Biograd Boat Showa 2025. u Kapetanskom klubu Marine Kornati Sjever, upriličena je svečana dodjela EKO nagrada za 2025. godinu. Direktor Biograd Boat Showa Milan Šangulin i stručni žiri čestitao je svim kandidatima i ovogodišnjim dobitnicima, te dodijelio vrijedne nagrade za dosadašnji rad na očuvanju Jadranskog mora i priobalja kao poticaj za daljnje djelovanje.

Pobjednici u kategoriji najbolji domaći proizvod ili usluga, kao i inovacija godine dobili su satove proizvođača MARNAUT dok su pobjednici u svim kategorijama dobili cjelogodišnju pretplatu na nautički magazin Burza nautike. Pobjedniku u kategoriji Najbolja volonterska EKO akcija je uručen vaučer za 50 lunch paketa, donacija sponzora Ilirija d.d.


Pobjednički projekti po kategorijama:


1. EKO IZVRSNOST 2025 

a) Najbolji domaći proizvod/usluga – Kategorija namijenjena hrvatskim izlagačima koji nude proizvod ili uslugu s visokom razinom ekološke održivosti. Vrednuje se korištenje lokalnih i prirodnih materijala, smanjenje otpada, energetska učinkovitost i pozitivan utjecaj na okoliš kroz cijeli životni ciklus proizvoda ili usluge.

Sustavi JankovićKompaktni rashladni agregat FORCE 50 KOMPAKT

b) Inovacija godine – Ova kategorija prepoznaje inovativna rješenja s jasnim ekološkim učinkom u nautičkom sektoru. Mogli su se prijaviti hrvatski i inozemni izlagači koji su razvili nove tehnologije, digitalna rješenja, poslovne modele ili sustave koji doprinose održivosti – kroz smanjenje emisija, očuvanje resursa ili poboljšanje učinkovitosti. Vrednovala se razina inovativnosti, primjenjivost i potencijal za širu upotrebu.

PENA AUTOKOZMETIKA d.o.o.F2 ECO – THE FUTURE OF ANTIFOULING – 100% ekološki premaz donjeg dijela trupa plovila

2. NAJBOLJA VOLONTERSKA EKO AKCIJA – Ova nagrada dodjeljuje se isključivo akcijama ili inicijativama koje su se istaknule nesebičnim volonterskim radom u zaštiti Jadranskog mora i morskog okoliša, edukaciji zajednice i promicanju održivosti – bez financijske naknade. Kandidati nisu morali biti izlagači na Biograd Boat Showu, a prijedlog za nagradu su mogle podnijeti i treće osobe, organizacije ili članovi zajednice koji su prepoznali njihov vrijedan doprinos. 

Ronilački klub sveti Roko, BibinjeSerija eko akcija čišćenja podmorja diljem Jadranske obale koje uz prikupljanje otpada sadržavaju i razno razne radionice za djecu (malakološka, biološka, arheološka, tehnička kultura, Crveni križ, itd.), uz izložbe podmorskih fotografija članova kluba.

Stručni žiri – Pristigle prijave ocjenjivat će neovisni stručni žiri sastavljen od predstavnika renomiranih organizacija:

ADRIA LIBAR – www.adrialibar.com
BURZA NAUTIKE – www.burzanautike.com
GREEN SAIL – www.green-sail.com
EMERGENSEA – www.emergensea.net  
INSTITUT ZA TURIZAM – www.iztzg.hr

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

RADOVI! / Danas bez vode Kožino, sutra dio Vrsi

Objavljeno

-

By

Zbog izvođenja radova na vodoopskrbnom sustavu, dana 20.11.2025. godine  (četvrtak) u vremenu od 8:00 h pa do 13:00 h  biti će privremeno obustavljena opskrba vodom potrošačima u mjestu Vrsi, predio Vrsi-Mulo.

Zbog izvođenja građevinskih radova tvrtke Europrojekt d.o.o., dana 19.11.2025. (srijeda) u vremenu od 08:00 h do 12:00 h opskrba vodom će biti privremeno obustavljena u mjestu Kožino.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

“GRIPA JE UISTINU OZBILJNA BOLEST” / U Matici predavanje dr. sc. Borisa Dželalije i izv. prof. dr. sc. Alana Medića 

Objavljeno

-

By

Odjel za zdravstvo Ogranka Matice hrvatske u Zadru priređuje predavanje dr. sc. Borisa Dželalije, professora emeritusa i izv. prof. dr. sc. Alana Medića, dr. med., spec. epidemiologa: „Gripa je uistinu ozbiljna bolest“.

Predavanje će se održati u dvorani Ogranka Matice hrvatske u Zadru, na adresi Don Ive Prodana 1, u četvrtak 20. 11., s početkom u 18:00.

Neobično rana gripa već je zahvatila Hrvatsku. Prema izjavama  Krunoslava Capaka, ravnatelja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo,  prvi  je slučaj zabilježen u rujnu, što je izrazito rano, iako smo jedne godine imali i slučaj u srpnju. Posljednjih godina gripa zna doći u listopadu, što je također rano, jer je uobičajeno da gripa dođe negdje u prosincu.  

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu