ZADAR / ŽUPANIJA
ISTRAŽIVANJE: Hrvatska je od svih zemalja Mediterana najovisnija o turizmu, a dalmatinske županije su po tome najranjivije
Ekonomski institut, Zagreb proveo je prvu sveobuhvatnu studiju „Ranjivost jedinica lokalne samouprave Republike Hrvatske na turističku aktivnost“ koja otkriva zanimljive trendove vezane za izloženost hrvatskog gospodarstva i lokalnih jedinica turističkoj aktivnosti. Autori studije su izv. prof. dr. sc. Nebojša Stojčić i dr. sc. Maruška Vizek, a provedena je u sklopu Mastercardova projekta Uplift, koji je namijenjen razvoju poslovanja mikro, malih i srednjih poduzetnika s fokusom na turizam.
Rezultati studije napravljene kao korak u poticanju održivog turizma i integraciji turizma u širi kontekst gospodarskog razvoja zemlje, predstavljeni su na panel-raspravi na kojoj su sudjelovali Maruška Vizek, pomoćnica ravnateljice, Ekonomski institut, Zagreb, Maja Brkljačić, voditeljica razvoja poslovanja u AlgebraLAB-u, Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam u Hrvatskoj gospodarskoj komori, Gea Kariž, direktorica marketinga u Mastercardu te Slavko Štefičar, ravnatelj Uprave za održivi razvoj i konkurentnost turističke destinacije u Ministarstvu turizma i sporta, dok je moderator bio TV voditelj i urednik Zoran Šprajc.
Ovisnost turizma i BDP-a
Turizam je najznačajniji hrvatski ekonomski sektor. U 2019. je godini turistička aktivnost u Hrvatskoj izravno generirala 11,8 posto od ukupno ostvarenog BDP-a. Istovremeno, bruto dodana vrijednost turističkih djelatnosti u toj godini iznosila je 82,8 milijardi kuna, što je 24,4 posto ukupno ostvarene bruto dodane vrijednosti te godine. Hrvatska je ujedno i uvelike ovisnija o prihodima od turizma od svojih mediteranskih konkurenata. Tako su turistički prihodi u 2018. i 2019. godini iznosili čak 18,3 i 21 posto BDP-a, da bi se u 2020. i 2021. smanjili na 8,9 i 15,8 posto BDP-a zbog negativnih učinaka pandemije na turističku potražnju.
Čak i tako smanjeni prihodi od turizma u dvjema pandemijskim godinama su i dalje bili, kada se izraze kao udjel u BDP-u, uvjerljivo najveći u Europskoj uniji.
Studija Ekonomskog instituta, Zagreb čiji su potpuni rezultati dostupni na Uplift.hr/Indeks, analizirala je stanje od 2012. do 2021. godine.
Neki od zanimljivih podataka studije pokazuju da usporedba vrijednosti indeksa sezonalnosti u 2021. u odnosu na 2012. sugerira da skraćivanje turističke sezone bilježe lokalne jedinice u dalmatinskom zaleđu koje su se turizmom intenzivnije počele baviti u zadnjih desetak godina, dok priobalne i otočne jedinice bilježe značajno produljenje turističke sezone.
Kada se promatra vrijednost indeksa ranjivosti na koncentraciju i sezonalnost hrvatskog turizma, on raste u većini lokalnih jedinica u analiziranom razdoblju. To se događa jer intenzivno raste potražnja za hrvatskim turističkim proizvodom pa se povećava koncentracija potražnje u velikom dijelu lokalnih jedinica. Najranijivije su lokalne jedinice Zadarske županije, zatim Splitsko-dalmatinske, Dubrovačko-neretvanske, Šibensko-kninske i Istarske županije.
Isto tako, studija pokazuje da se udio privatnog smještaja u ukupnom smještaju značajno povećao u velikoj većini lokalnih jedinica, dok se udio smještaja u hotelima, hostelima i kampovima smanjuje. Najnepovoljniju strukturu smještajnih kapaciteta bilježi Splitsko- dalmatinska županija koja ima 87,8 posto privatnih smještajnih kapaciteta, a najpovoljniju Grad Zagreb s 52,7 posto smještajnih kapaciteta u hotelima, hostelima i kampovima.
U usporedbi s konkurencijom jača potražnja za Hrvatskom
U odnosu na 2012. godinu, broj postelja po stanovniku se povećao za 38,3 posto, što je najveći porast koncentracije smještajnih kapaciteta među mediteranskim zemljama. Istovremeno, broj turističkih noćenja je u razdoblju od 2012. do 2019. povećan za 38,2 posto te je u 2019. godini dosegao 7,05 milijuna noćenja.
„Dobra vijest je i da, u usporedbi s konkurencijom na Mediteranu, Hrvatska bilježi i značajan rast potražnje za svojim turističkim proizvodom. Ako se pak detaljnije analizira ovaj porast intenziteta po županijama, dolazimo do zanimljivog zaključka: val interesa za Hrvatskom prelio se s uobičajenih priobalnih odredišta na unutrašnjost, na lokacije koje se dosad nisu toliko bavile turizmom – poput jedinica u unutrašnjosti Istre, dalmatinskom zaleđu, Lici i Gorskom Kotaru, pa čak i u kontinentalnom dijelu zemlje“, ističe Maruška Vizek s Ekonomskog instituta, Zagreb.
„Svjesni smo izazova u strukturi smještaja koji je fokusiran na privatne iznajmljivače i daljnji razvoj turizma trebao bi ići u smjeru izgradnje smještajnih kapaciteta takvog tipa koji će omogućiti produžetak sezone i stvaranje dodatne vrijednost turističke ponude. U obalnim krajevima naglasak bi trebalo staviti na kvalitetu, dok u područjima koja postaju sve više turistički zanimljiva, poput Baranje, Like i Gorskog kotara trebamo i kvantitetu i kvalitetu smještaja“ istaknuo je Slavko Štefičar iz Ministarstva turizma i sporta.
Implementacija digitalnih tehnologija za održiviji turizam
Kako bi se gradio održivi turizam, potrebna je i edukacija poduzetnika i djelatnika u tom sektoru. Upravo je ulaganje u znanje kao jedino dugoročno isplativo ulaganje u razvoj prepoznao Mastercard koji je u srpnju prošle godine pokrenuo projekt Uplift, koji mikro, malim i srednjim poduzetnicima, s fokusom na one u turizmu, pruža ono potrebno za tehnološki i tržišni razvitak (inspiraciju, edukaciju, informacije i pristup financijama, networking, mentoriranje i promociju). Cilje je projekta stvaranje snažnijih poduzetnika koji su digitaliziraniji i otporniji na disrupcije na tržištu i promjene u društvu, odnosno poduzetnika koji kroz obrazovanje dobivaju alate za postizanje konkurentnosti u digitalno doba.
„Kad smo prije godinu dana krenuli razmišljati o tome kako bismo lokalno mogli napraviti nešto da pomognemo dosta načetom hrvatskom gospodarstvu, ciljna skupina nam se vrlo brzo iskristalizirala. Mikro, mali i srednji poduzetnici u Hrvatskoj čine 99,7 posto od ukupnog broja poduzetnika, a turizam je bio najteže pogođena gospodarska grana i trebala je snažan boost. Vjerujemo da smo s projektom Uplift napravili upravo ono što smo željeli – pružili alate MMS poduzećima pomoću kojih će postati održiviji i otporniji, a to ćemo nastaviti činiti i u sezonama pred nama“, istaknula je Gea Kariž, direktorica marketinga u Mastercardu.
Upliftu se u drugoj sezoni kao partner projekta priključila Hrvatska gospodarska komora kao krovna kuća hrvatskog poduzetništva čiji su dio članica upravo mali i srednji poduzetnici.
„Važno je da kao partner u ovom hvalevrijednom projektu zajednički podržavamo mikro, male i srednje poduzetnike u njihovom poslovanju, kako na nacionalnoj, tako i na međunarodnoj razini. Sudjelovanje HGK kao partnera u ovom projektu iskoristit ćemo i kao priliku da se osvrnemo na trenutačno stanje i izazove s kojima se ovaj segment poduzetništva suočava te da zajedničkim snagama osiguramo dodatna znanja za njihov daljnji rast i razvoj“, poručila je Andreja Vukojević iz Hrvatske gospodarske komore.
ZADAR / ŽUPANIJA
BIOGRAD BOAT SHOW 2025 / Dodijeljene nagrade za EKO izvrsnost. Evo tko su dobitnici…
Biograd Boat Show već treću godinu zaredom dodjeljuje nagradu EKO izvrsnosti, kojom se prepoznaju i slave izvanredni doprinosi očuvanju okoliša i promicanju održivog razvoja u nautičkom sektoru.
Za vrijeme trajanja Biograd Boat Showa 2025. u Kapetanskom klubu Marine Kornati Sjever, upriličena je svečana dodjela EKO nagrada za 2025. godinu. Direktor Biograd Boat Showa Milan Šangulin i stručni žiri čestitao je svim kandidatima i ovogodišnjim dobitnicima, te dodijelio vrijedne nagrade za dosadašnji rad na očuvanju Jadranskog mora i priobalja kao poticaj za daljnje djelovanje.
Pobjednici u kategoriji najbolji domaći proizvod ili usluga, kao i inovacija godine dobili su satove proizvođača MARNAUT dok su pobjednici u svim kategorijama dobili cjelogodišnju pretplatu na nautički magazin Burza nautike. Pobjedniku u kategoriji Najbolja volonterska EKO akcija je uručen vaučer za 50 lunch paketa, donacija sponzora Ilirija d.d.
Pobjednički projekti po kategorijama:
1. EKO IZVRSNOST 2025
a) Najbolji domaći proizvod/usluga – Kategorija namijenjena hrvatskim izlagačima koji nude proizvod ili uslugu s visokom razinom ekološke održivosti. Vrednuje se korištenje lokalnih i prirodnih materijala, smanjenje otpada, energetska učinkovitost i pozitivan utjecaj na okoliš kroz cijeli životni ciklus proizvoda ili usluge.
| Sustavi Janković | Kompaktni rashladni agregat FORCE 50 KOMPAKT |
b) Inovacija godine – Ova kategorija prepoznaje inovativna rješenja s jasnim ekološkim učinkom u nautičkom sektoru. Mogli su se prijaviti hrvatski i inozemni izlagači koji su razvili nove tehnologije, digitalna rješenja, poslovne modele ili sustave koji doprinose održivosti – kroz smanjenje emisija, očuvanje resursa ili poboljšanje učinkovitosti. Vrednovala se razina inovativnosti, primjenjivost i potencijal za širu upotrebu.
| PENA AUTOKOZMETIKA d.o.o. | F2 ECO – THE FUTURE OF ANTIFOULING – 100% ekološki premaz donjeg dijela trupa plovila |
2. NAJBOLJA VOLONTERSKA EKO AKCIJA – Ova nagrada dodjeljuje se isključivo akcijama ili inicijativama koje su se istaknule nesebičnim volonterskim radom u zaštiti Jadranskog mora i morskog okoliša, edukaciji zajednice i promicanju održivosti – bez financijske naknade. Kandidati nisu morali biti izlagači na Biograd Boat Showu, a prijedlog za nagradu su mogle podnijeti i treće osobe, organizacije ili članovi zajednice koji su prepoznali njihov vrijedan doprinos.
| Ronilački klub sveti Roko, Bibinje | Serija eko akcija čišćenja podmorja diljem Jadranske obale koje uz prikupljanje otpada sadržavaju i razno razne radionice za djecu (malakološka, biološka, arheološka, tehnička kultura, Crveni križ, itd.), uz izložbe podmorskih fotografija članova kluba. |
Stručni žiri – Pristigle prijave ocjenjivat će neovisni stručni žiri sastavljen od predstavnika renomiranih organizacija:
ADRIA LIBAR – www.adrialibar.com
BURZA NAUTIKE – www.burzanautike.com
GREEN SAIL – www.green-sail.com
EMERGENSEA – www.emergensea.net
INSTITUT ZA TURIZAM – www.iztzg.hr
ZADAR / ŽUPANIJA
RADOVI! / Danas bez vode Kožino, sutra dio Vrsi
Zbog izvođenja radova na vodoopskrbnom sustavu, dana 20.11.2025. godine (četvrtak) u vremenu od 8:00 h pa do 13:00 h biti će privremeno obustavljena opskrba vodom potrošačima u mjestu Vrsi, predio Vrsi-Mulo.
Zbog izvođenja građevinskih radova tvrtke Europrojekt d.o.o., dana 19.11.2025. (srijeda) u vremenu od 08:00 h do 12:00 h opskrba vodom će biti privremeno obustavljena u mjestu Kožino.
ZADAR / ŽUPANIJA
“GRIPA JE UISTINU OZBILJNA BOLEST” / U Matici predavanje dr. sc. Borisa Dželalije i izv. prof. dr. sc. Alana Medića
Odjel za zdravstvo Ogranka Matice hrvatske u Zadru priređuje predavanje dr. sc. Borisa Dželalije, professora emeritusa i izv. prof. dr. sc. Alana Medića, dr. med., spec. epidemiologa: „Gripa je uistinu ozbiljna bolest“.
Predavanje će se održati u dvorani Ogranka Matice hrvatske u Zadru, na adresi Don Ive Prodana 1, u četvrtak 20. 11., s početkom u 18:00.
Neobično rana gripa već je zahvatila Hrvatsku. Prema izjavama Krunoslava Capaka, ravnatelja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, prvi je slučaj zabilježen u rujnu, što je izrazito rano, iako smo jedne godine imali i slučaj u srpnju. Posljednjih godina gripa zna doći u listopadu, što je također rano, jer je uobičajeno da gripa dođe negdje u prosincu.






