Svijet
EURO SLAVI 25. ROĐENDAN / Potrebno ga je uvesti u digitalno doba
Euro je potrebno uvesti u digitalno doba te je potrebna izgradnja unije tržišta kapitala i snažnija bankovna unija, objavili su europski čelnici uoči 25. godišnjice europske valute.
Euro je stupio na snagu prije 25 godina, 1. siječnja 1999., a danas je valuta u dvadeset država s 350 milijuna stanovnika, od kojih je posljednja članica postala Hrvatska početkom godine na izmaku.
Predsjednik Eurogrupe Paschal Donohoe, predsjednica Europske središnje banke (ECB) Christine Lagarde, predsjednica Europskog parlamenta Roberta Metsola, predsjednik Europskog vijeća Charles Michel i predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen zajedničkim su člankom, objavljenim na stranicama ECB-a, obilježili tu godišnjicu.
U članku objavljenom u subotu pišu da je zajednička valuta Europskoj uniji dala „jednostavnost, stabilnost i suverenitet” te je olakšala živote europskim građanima koji sada lako mogu uspoređivati cijene, trgovati i putovati.
Euro je kroz godine bio suočen s velikim izazovima, uključujući i s pitanjima o svom opstanku, pišu europski čelnici, naglašavajući kako su „svaki put pronađeni pravi odgovori”, poput harmoniziranog sustava nadzora banaka nakon velike krize 2008. godine.
„Danas se podrška zajedničkoj valuti među građanima eurozone bliži rekordnim razinama”, istaknuli su, upozorivši da posao „nije gotov” jer su pred Europom novi izazovi s kojima se države pojedinačno ne mogu nositi same.
Unija je suočena s rastom geopolitičkih tenzija, prvenstveno ruskim „ilegalnim ratom” protiv Ukrajine, ubrzavajućom klimatskom krizom i izazovima bez presedana za europsku konkurentnost koji stižu iz drugih dijelova svijeta.
Stoga će u budućnosti ključna biti pitanja poput obrane, zelene i digitalne tranzicije. Samo za dekarbonizaciju gospodarstava će do 2030. biti potrebno 620 milijardi eura godišnje, upozorili su.
EU mora izgraditi istinsku uniju tržišta kapitala kako bi se „mobiliziralo privatno financiranje”, mora osnaživati bankovnu uniju i reformirati fiskalna pravila. Euro treba ući u „digitalno doba” te se moraju pripremiti temelji za potencijalni „digitalni euro” koji će biti komplementaran s gotovinom.
Čelnici upozoravaju kako „s nekoliko zemalja koje su trenutno u procesu pristupanja EU-u” savez mora zadržati kapacitet da „djeluje odlučno”.
„Proširenje i produbljenje nisu međusobno isključivi. No proširenje bi moglo zahtijevati promjene organizacije EU-a”, zaključuje se u članku.
Svijet
Uzdrmana auto industrija: Audi planira zatvoriti tvornicu u Bruxellesu
Na iznenađenje sindikata Audi Brussels potvrdio je da nakon 2025. godine ne planira nastaviti proizvodnju svog vodećeg modela automobila u tvornici Forest u Bruxellesu.
Belgijska tvornica proizvodi električni automobil SUV Q8 e-tron. Međutim, zbog pada potražnje i visokih troškova proizvodnje sudbina tvornice je neizvjesna. Ugroženo je više od 3000 radnih mjesta i nekoliko stotina kooperanata, piše Forbes. Osoblje u tvornici nije se vratilo na posao u srijedu ujutro kako je trebalo, a sindikati vjeruju da bi planovi o prestanku proizvodnje modela automobila mogli značiti kraj za tvornicu.
Joaquin Malpica, koji je radio kao logistički podizvođač u tvornici od 2006. godine, rekao je: “Ljutit sam na sve što se događa, na odluku o zatvaranju. Kad bi samo postojala alternativa da se zadrži, ali ne vjerujem u to.”
Glasnogovornik Audija u Bruxellesu Peter D’Hoore rekao je za Euronews da se tvornica možda neće nužno zatvoriti. “Postoje još brojne mogućnosti. Jedna od njih je, na primjer, da integriramo određene projekte u ovaj pogon, na primjer, mogli bismo razmisliti o proizvodnji dijelova za druge tvornice”, rekao je D’Hoore.
Tvornica zapošljava preko 3000 ljudi
U srpnju je Audi Brussels najavio planove za restrukturiranje tvornice u Bruxellesu, koja zapošljava preko 3000 ljudi, navodeći manju potražnju za SUV-ovima koje proizvodi i “dugotrajne strukturne izazove”.
Njemački proizvođač Volkswagen, koji kontrolira marku Audi, vodeći je europski proizvođač automobila. Ovaj je tjedan kompanija objavila da razmatra zatvaranje nekoliko tvornica u Njemačkoj prvi put u svojoj 87-godišnjoj povijesti. Odluka je dio plana štednje jer se tvrtka suočava s jačom konkurencijom izvan Europe.
Izvršni direktor Volkswagena Oliver Blume izjavio je kako se “novi igrači guraju u Europu, a Njemačka kao poslovna lokacija sve više zaostaje u pogledu konkurentnosti”. Sindikati u tvornici u Bruxellesu dobit će više informacija o alternativnim projektima za lokaciju 17. rujna, uključujući i uvid u listu potencijalnih kupaca.
Svijet
Norvežani su svjetski rekorderi po kupovini električnih automobila
Gotovo svi novi auti prodani u Norveškoj su električni.
Nakon kratkog zatišja Norvežani su opet dosegnuli novi rekord u prelasku na električna vozila. Vjerovali ili ne, tijekom kolovoza udio električnih automobila na tržištu novih vozila u Norveškoj iznosio je nevjerojatnih 94 posto.
Tijekom kolovoza registrirano je 10.480 novih električnih automobila. Od početka godine prodana su 78.832 nova automobila, od čega na električne otpada čak 68.435 ili 87 posto. Najprodavaniji model je Tesla Model Y s 2107 prodanih primjeraka u kolovozu i udjelom od 19 posto. Prati ga Volvo EX30 na drugom mjestu s 932 registracija, a slijede Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Toyota bZ4X i dr.
“Nijedna zemlja na svijetu nije ni blizu utrci električnih automobila kakvu sada doživljavamo u Norveškoj”, rekao je direktor nacionalnog Vijeća za informiranje o cestovnom prometu Oyvind Solberg Thorsen. “Nastavljajući ovaj trend, mi smo u procesu postizanja cilja od 100 posto automobila s nultom emisijom 2025.”
Ključni razlog zbog kojeg su električna vozila toliko popularna u Norveškoj svodi se najvećim dijelom na poticaje. Oni koji kupuju ili iznajmljuju električni auto oslobođeni su poreza na emisije i PDV-a. Također, ispunjavaju uvjete za najmanje 50 posto smanjenja cestovnih poreza i cestarina, a u nekim područjima ostvaruju pravo na niže naknade za parkiranje.
Svijet
Sutra prva debata Harris i Trumpa: Objavljena i detaljna pravila
U utorak, 10. rujna, održat će prva debata kandidata za predsjednika SAD-a Kamale Harris i Donalda Trumpa u Philadelphiji. Debata predsjedničkih kandidata trajat će 90 minuta, ABC News objavio je pravila koja će regulirati debatu. Debata Kamale Harris i Donalda Trumpa trajat će 90 minuta, s dvije reklamne pauze, a moderirat će je voditelji ABC Newsa David Muir i Linsey Davis.
Bacanjem novčića u kojem je pobijedio bivši predsjednik Trump, odlučeno je da on bira redoslijed izjava, nakon čega je izabrao da posljednji daje završnu riječ, dok je aktualna potpredsjednica izabrala desnu poziciju na podiju i ekranu. Pravila
Prema pravilima, mikrofoni će biti uključeni samo kandidatu čiji je red da govori, dok će biti isključeni kada vrijeme pripada drugom, a pitanja će moći postavljati samo moderatori.
Svaki kandidat će imati dvije minute da odgovori na svako pitanje s replikom od dvije minute i dodatnom minutom za nastavak, pojašnjenje ili odgovor. Uvodnih riječi neće biti, a završne riječi će trajati dvije minute po kandidatu.
Među pravilima koja se navode kandidati će stajati iza govornica tijekom trajanja debate i nikakvi rekviziti ili unaprijed napisane bilješke neće biti dozvoljeni. Nije dozvoljeno ni da sudionici kampanje komuniciraju s kandidatima tijekom reklama, a oba sudionika debate dobit će olovku, blok papira i bocu vode.
Uoči emitiranja debate, koja je planirana 10. rujna u 21 sat po lokalnom vremenu, ABC News će emitirati specijalnu emisiju “Utrka za Bijelu kuću“.
-
magazin2 dana prije
FOTOGALERIJA / Zadar Street Food Festival: Prva ljetna verzija jučer otvorena na Puntamici!
-
Sport4 dana prije
(FOTOGALERIJA) GALA VEČER GODINE OKUPILA SVJETSKE SPORTSKE ZVIJEZDE I OSOBE IZ DRUŠTVENOG ŽIVOTA / Biserka Petrović, Zrinka Cvitešić, Toni Kukoč, Vlade Divac i druge zvijezde zasjale na crvenom tepihu
-
magazin3 dana prije
FOTOGALERIJA / Đir gradom sa Sašom Čukom
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
7-DNEVNA PROGNOZA / Od nedjelje navečer opet kiša. Za ponedjeljak najavljena nevremena…