Connect with us

Hrvatska

HRejting: Za 73% ispitanika zabrana pobačaja neprihvatljiva

Objavljeno

-

Slučaj trudnice Mirele Čavajda ponovno je aktualizirao pitanje zakonske regulative prava na prekid trudnoće. Upravo je to glavna tema našeg večerašnjeg HRejtinga. Anketa je provedena od 16. do 19. svibnja na uzorku od tisuću 400 ispitanika. Najveća pogreška uzorka je +/- 2,62 posto, a pouzdanost istraživanja 95 posto. Rezultate je predstavila Tatjana Munižaba. 

Da se građane pita, bi li pobačaj u Hrvatskoj bio zabranjen?

Od naših političara zaduženih za donošenje svih zakona, pa tako i onoga o pobačaju, stalno slušamo kako je pobačaj svjetonazorsko i ideološko pitanje te da izrazito polarizira hrvatsko društvo. HRejting pokazuje da uopće nije tako. Evo potvrde u brojevima.

Da pobačaj u Hrvatskoj treba biti potpuno zabranjen, misli samo 15% (15,2%) ispitanika. Za njih čak 73% zabrana je neprihvatljiva. Oko 11% (11,2%) ispitanih je neutralno, dakle, niti se slažu niti se ne slažu, a onih koji su mišljenje željeli zadržati za sebe manje je od jedan posto (0,6%).

Budući da se stajalište o pobačaju nastoji stalno vezivati uz svjetonazor i ideologiju, uvriježeno je stajalište da su birači lijevo-liberalnih stranaka u pravilu za pobačaj, dok oni desno-konzervativnih slijede poruke čelnika stranaka da je pobačaj ubojstvo jer život počinje začećem. Anketa pokazuje da ta teza stoji za ljevicu čiji birači apsolutnom većinom odbacuju bilo kakvu zabranu.

No desnica bi se mogla iznenaditi rezultatima. Natpolovična većina birača i Mosta (69,4%) i Domovinskog pokreta (51,8%) i Hrvatskih suverenista (51,3%) protivi se potpunoj zabrani pobačaja. Ni HDZ-ovi (55,4%) birači nisu za to da im stranka vezano uz to pitanje ode više desno od centra.

Mijenja li se uopće stajalište ispitanika prema pobačaju u slučaju da su život trudnice ili plod ugroženi?

Mijenja, ali u smjeru još većeg broja protivnika zabrane. Konkretno, više od 86% (86,1%) ispitanika smatra da trudnoću treba prekinuti kada je život žene ugrožen, a manje je od 5% (4,6%) onih koji bi je nastavili pod svaku cijenu. Oko 8 i pol posto (8,6%) je neodlučnih, a manje od 1% (0,6%) ne želi reći svoje stajalište.

Utvrdi li se tijekom trudnoće da plod ima teške deformacije, za 12% (11,9%) ispitanika porođaj je i dalje jedina prihvatljiva opcija. S njima se ne slaže 70% (69,6%) ispitanih. Formirano stajalište o pobačaju u slučaju teške deformacije ploda nema 18% (17,9%) ispitanika.

Postoje li neki generalni zaključci o medicinskom prekidu trudnoće koje je iznjedrio HRejting?

Prvi i osnovni je da se pobačaj treba suzbijati edukacijom i prevencijom, a ne zabranama. To je poručilo čak 83% ispitanika. Onih koji se s njima ne slažu, manje je od 5% (4,6%), a neutralnih je ili neodlučnih oko 11 i pol.

Drugi bi zaključak naše ankete glasio: ljudsko je pravo žene da jedina odlučuje o vlastitom tijelu, pa tako i kad je o pobačaju riječ. S tim se složilo 77% (77,1%) ispitanika, a nije njih blizu 13 (12,7%). Suzdržano ih je manje od 10% (9,8%).

I na kraju, kad god politička vlast u zemlji odluči mijenjati 44 godine star važeći Zakon o pobačaju, vjersku vlast za mišljenje ne treba pitati. Barem ako je suditi prema Hrejtingu. Jer gotovo 75% (74,9%) ispitanika odgovorilo je “NE!” na pitanje treba li Crkva biti uključena u izradu novog Zakona o pobačaju. Da su konzultacije potrebne misli samo 16%, dok mišljenje nije imalo (8,5%) ili ga nije željelo reći (0,6%) oko 9% sudionika naše ankete.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Hrvatska

Bernardić najavio osnivanje stranke: Bit ćemo iznenađenje na izborima

Objavljeno

-

Davor Bernardić, saborski zastupnik Kluba Socijaldemokrata, najavio je razvoj udruge Socijaldemokrati u relevantnu političku stranku lijevog centra, ustvrdivši da će ova opcija na sljedećim parlamentarnim izborima biti iznenađenje.

Na konferenciji za novinare u prostorijama Udruge Socijaldemokrati grada Zagreba u naselju Špansko, Bernardić je rekao da udruga stalno privlači nove članove te ih trenutno na razini Hrvatske ima oko dvije tisuće. U Zagrebu ih ima više od tisuću u 13 od ukupno 17 gradskih četvrti.

“Cilj nam je do kraja ljeta imati formiranu organizaciju u svim gradskim četvrtima. Udruga Socijaldemokrati uskoro će prerasti u relevantnu u političku stranku na lijevom centru, to je naš cilj”, izjavio je Bernardić.

Na tome će, kaže, raditi u idućim mjesecima, i  “udrugu pretočiti u snažnu političku opciju u Hrvatskoj koja će na prostoru lijevog centra biti realan, značajan i relevantan politički faktor. “Bit će utočište za ljude koji su obespravljeni, potlačeni, diskriminirani”, dodao je.

“Mislim da ćemo na sljedećim parlamentarnim izborima biti opcija koja će biti iznenađenje. To vam sad jamčim i za to garantiram”, poručio je Bernardić.

Tomašević se ne snalazi najbolje, Zagrebom se upravlja sporije i netransparentnije

Poseban je naglasak političkoga programa Socijaldemokrata rješavanje problema Zagreba, s ciljem razvoja grada “po mjeri čovjeka, s transparentnom, efikasnom gradskom upravom”, rekao je. Smatra kako je prvih godinu dana aktualne gradske vlasti na čelu s gradonačelnikom Tomislavom Tomaševićem, pokazalo da se “ne snalazi najbolje”.

Tomaševiću zamjera da se odluke donose sporo i gradom se loše upravlja, a kao primjer je naveo činjenicu da je nakon godine dana imenovano tek nekoliko novih gradskih pročelnika. Tvrdi da se nisu promijenili ni dobavljači ni način na koji se troši novac.

“Gradom se upravlja sporije i netransparentnije i opći je dojam da grad stoji”, ustvrdio je Bernardić.

Kao odgovor Socijaldemokrata na aktualna poskupljenja goriva predstavio je prijedlog smanjenja cijene pokaza ZET-za zaposlene na 100 kuna te za umirovljenike, đake i studente na 50 kuna mjesečno, kako bi se građane potaklo da više koriste javni gradski prijevoz. Trošak ove mjere mogao bi biti nekoliko desetaka milijuna kuna što po njegovom mišljenju za ZET, koji trenutno dobiva 700 milijuna kuna iz gradskoga proračuna, predstavlja prihvatljiv manjak koji se može nadoknaditi.

Tajnik Udruge Socijaldemokrata Domagoj Prica ključan politički potencijal vidi u tome što udruga “već i prije formiranja političke stranke ima najjači oporbeni klub zastupnika u saboru”.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Hoće li zbog goriva rasti cijene usluga taksija?

Objavljeno

-

By

Inflacijski val zahvatio je i taksi prijevoznike. Rast cijene goriva, koje čini najveći udio troškova kod taksista, utjecao je na povećanje cijena usluga prijevoza. To je odmah utjecalo na pad potražnje, no taksisti polažu nade u turiste. Posljednjih godina oni su se često žalili na apsurdne cijene taksi prijevoza. Ove godine većina koncesionara uskladila je cjenike pa neugodnih iznenađenja, barem za sada, ne bi trebalo biti.

Taksisti prate rast cijena energenata i kažu da će se prilagođavati njima.   

– Tržište je strašno nepredvidljivo i nepouzdano, svaki dan se dogodi nešto novo što dovodi do povećanja troškova, do povećanja cijena, inflacije, svega. Naša glavna sirovina je gorivo, a gorivo je zbilja otišlo jako, jako visoko i ići će još, i stoga smo bili primorani dići cijene, kaže Ivana Šimundić Vulin, voditeljica korporativnih komunikacija taksi službe.   

Već su početkom travnja bili prisiljeni povećati cijene za 15 posto. Inače, kažu, ne bi preživjeli na tržištu.

– Prije je prosječna cijena vožnje u Zagrebu bila 50 kuna, sad je to nekih 57-58 kn. Dakle, imali smo na umu naše potrošače, naše korisnike, naravno, kako je i nas zadesila inflacija, tako je zadesila i sve i tako je taj porast bio minimalan da bismo i mi na neki način mogli donekle pokriti svoje troškove, kaže Šimundić Vulin.  

– Tu pokušavamo pronaći nekakav balans s nekakvim minimalnim povećanjem cijena koje bi ipak koliko toliko pratilo ovaj trend rasta cijena općenito na malo. A imamo jednu postojanu klijentelu, kaže vozač taksija Davor Stiplošek.    

U Zagrebu se nadaju da će im sezonu, unatoč poskupljenju taksi usluga, poboljšati turisti. 

– Zamjetno je da je veći broj turista u gradu, što opet ide u prilog nama, tako da očekujem da ćemo i tu pronaći nekakav izlaz iz ove situacije u kojoj se nalazimo, kaže Stiplošek.   

– Sezona nam je uvijek jaka. Nije samo kod nas, bit će i na Jadranu dosta jaka. Imamo dosta suradnje s hotelima i putničkim agencijama dolje, kaže Šimundić Vulin, ali dodaje da jedna sezona ne može spasiti cijelu godinu.

Splitski taksisti također se nadaju radnom ljetu, unatoč divljanju cijena energenata. Turisti su im, kažu, najčešći klijenti tijekom ljeta. 

– Konkretno, kod nas je start otišao tri kune gore, a kilometar jednu kunu i tu smo smatrali da je to jedan dobar balans. Opet da i ljudima bude to prihvatljivo, ali da mi pokrijemo tu razliku u gorivu jer mi konkretno cijene nismo mijenjali pet godina otkako smo krenuli s radom, a sad kad odvrtite malo film unazad – to je nekih šest kuna razlike po litri od onda do danas, kaže Tonći Bratošević, voditelj pozivnog centra taksi službe. 

– Taksi prijevoz nije subvencioniran niti od jedne lokalne samouprave niti države, to su sve privatni poduzetnici i svoje troškove moraju sami podmirivati. Sadašnja cijena nije se mijenjala zadnjih 10 godina, tako da će morati biti nekakav porast blagi porast za građane, kaže Milivoj Topić, predsjednik Ceha prijevoznika Split.

U Dubrovniku za sada ne planiraju dizati cijene usluge. No, sve ovisi o budućim cijenama goriva. 

Ako to pođe u nebo onda ćemo sigurno morati jer, evo, sad su troškovi rasli do 40 posto, kaže Miše Miloslavić, predsjednik Udruženja obrtnika autotaksi prijevoznika Dubrovnik. 

– Naše su cijene od 2015. iste, znači cijena kilometra je 9 kuna, cijena starta je 29 kuna, kaže Aljoš Brković, potpredsjednik Udruženja autotaksi prijevoznika grada Dubrovnika.  

Slično razmišljaju i u Splitu.

– Ako dođe do onoga ne daj Bože što govore da će biti 20 kuna, onda je jedna to skroz druga priča i naše cijene će ići, ali gledajte malo – mi smo u inflaciji, rastu cijene svega, kaže Bratošević.

Cijene goriva nisu jedini problem. Održavanje automobila također im predstavlja velik trošak.

– Općenito svi proizvodi su poskupili tako i vozila koja se moraju servisirati, radovi su poskupili općenito, derivati, općenito i ulja, rezervni dijelovi, sve je to otišlo u nebo. Tako da nije tu samo pitanje goriva, tu su i ostali pokretni troškovi koji su također poskupjeli, tako da je neminovno podizanje cijena, kaže Topić. 

I dok cijene usluga nezaustavljivo rastu u svim sektorima, taksisti pomno kalkuliraju hoće li tijekom ljetne sezone podići cijene i koliko. Iako turisti često ne mogu bez njihove usluge, domaći potrošači svjesni velikog rasta cijena goriva ipak će dva puta razmisliti hoće li pozvati taksi. 

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Milanovićev savjetnik: Ako smo odgovorni, dvojne cijene uvest ćemo već na ljeto

Objavljeno

-

Posebni savjetnik Predsjednika RH za ekonomiju Velibor Mačkić govorio je za N1 o uvođenju eura kao službene valute u Hrvatskoj. Upozorio je da ulazimo u eurozonu u fazi kada imamo opći rast cijena.

“Dosadašnja iskustva nisu bila takva. Mi smo sada u uzlaznoj fazi ciklusa. Ono što je bitno sada je što mi sada možemo napraviti da bismo zajedno kontrolirali cijene”, kazao je dodajući da bi trebali biti odgovorni i početi uvoditi dvojne cijene čim dobijemo potvrdu koliki će biti tečaj.

“Sve je na nama”

“Zakonski to moramo raditi od rujna, ali nas to ne sprječava da budemo odgovorni prema sebi i počnemo to raditi i tijekom turističke sezone, jer nije isto ulazimo li kada cijene rastu ili kada te cijene barem stagniraju i držimo ih pod kontrolom”, rekao je Mačkić.

Ne slaže se sa savjetnikom premijera Zvonimirom Savićem da kamatne stope neće rasti zbog ulaska u eurozonu, jer kaže da “nemamo čarobnu kuglu da bismo to mogli znati”.

“Sada kada je taj proces došao tu gdje je, bilo bi ga vrlo teško zaustaviti. Kako ćemo odraditi naš posao sada, od srpnja pa do siječnja sljedeće godine je ono što je najvažnije jer je to isključivo u našoj domeni. Dalje je sve na nama i nema nikoga u koga može uprijeti prstom ako krene nešto po zlu”, poručio je Mačkić.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi

U trendu