Connect with us

Tech

Ugrađuju li proizvođači kvarove u uređaj kako bismo češće kupovali nove?

Objavljeno

-

Građani sve više prijavljuju da im se kućanski uređaji kvare, a pogtovo u razdoblju odmah nakon jamstvenog roka. Na tu činjenicu je posebno upozoravala i SDP-ova europarlamentarka Biljana Borzan u svojim istupima u Europskom parlamentu, kao i u brojnim medijskim istupima. Koji se uređaji najviše kvare, koji su najčešći kvarovi te koji su najčešći razlozi za kupovinu novog uređaja u odnosu na popravak starog – samo su neka od pitanja na koje smo pokušali dobiti odgovore.

U Hrvatskoj udruzi potrošača kažu da im se građani najviše žale na kvarove perilica i sušilica rublja, hladnjaka, televizora, računala te malih kućanski aparata. Mjesečno im se, tvrde, javi oko 100 potrošača telefonski i oko 50 potrošača pisanim putem s tim problemima.

Kako objašnjavaju iz udruge, najčešće se radi o popravljivim kvarovima.

“Mi nemamo povratnu informaciju o tome nego se potrošači žale jer im servis ne popravlja uređaje u primjerenom ili razumnom roku koji nije definiran brojem dana”, poručuju  iz Hrvatske udruge potrošača u odgovoru na naš upit.

Što bi bio primjereni ili razumni rok za popravak uređaja?

Iako Zakon ne definira koliko bi točno dana bio primjereni ili razumni rok za popravak uređaja, pojašnjavaju nam kako se, primjerice, u Njemačkoj razumnim rokom smatra nekoliko dana.

“Kada smo o tome raspravljali prilikom prijedloga promjene Zakona, oda je jedna kolegica iz Njemačke rekla da je primjereni ili razum rok kao tako definiran u redu jer kod njih u Njemačkoj to znači „danas ste pozvali servisera , sutra je serviser kod potrošača da popravi uređaj, a ako ne može odvozi ga u servis i kroz nekoliko dana je popravljen”, kažu nam i dodaju da joj nije bilo jasno da je u Hrvatskoj prvi problem dobiti servisera na telefon.

“U Hrvatskoj je situacija da kad dobijete servisera na telefon, on javi da će doći za 7 ili 14 dana. Kada je došao do potrošača naravno nije donio nikakve dijelove za popravak pa je najavio svoj dolazak opet za 7 dana ili da će odvesti proizvod u servis. Kada je konačno došao nakon 7 ili 10 dana odvezao uređaj niti serviser niti potrošač ne znaju kada će biti uređaj popravljen. U međuvremenu od prijave kvara prođe i mjesec dana, a uređaj je još na popravku”, ističu.

Što Europski parlament čini po tom pitanju?

Europarlamentarka Biljana Borzan pojašnjava nam da je Europski parlament  prije tjedan dana gotovo jednoglasno izglasao njezinu Rezoluciju o pravu na popravak.

“Tražimo uvođenje jedinstvene oznake popravljivosti kako bi kupac u trenutku kupnje znao koliko je lako i povoljno popraviti proizvod u slučaju kvara. Uz to, rezervni dijelovi moraju biti jeftiniji i dostupni za sve vrijeme trajanja uređaja. Ugrađene kvarove treba najstrože zabraniti. Naime, čak 81 posto građana Hrvatske je u mom nedavnom istraživanju reklo kako im je popravak neisplativ. Rezervni dijelovi nerijetko koštaju skoro kao novi uređaj, a i servisera je sve manje. Europska komisija će ove godine u proceduru poslati nekoliko zakona kojima je cilj učiniti EU tržište održivijim te pokrenuti stvaranje kvalitetnih radnih mjesta u industriji popravka i prenamjene”, govori.

A zašto se građani najčešće odlučuju na kupovinu novog, umjesto popravka starog uređaja? Iz Hrvatske udruge potrošača kažu da je pitanje isplati li se popravljati uređaj koji se koristi dvije godine nakon jamstvenog roka jer serviseri izbjegavaju odgovor o cijeni popravka ili orijetnacijskoj cijeni, iako su, ako je predviđena cijena popravka veća od 500 kuna obavezni dati radni nalog s predviđenim troškovima.

“U slučaju da serviser dođe u vaš dom, a ništa ne napravi, tražit će da platite 200 kuna samo za njegov dolazak. Ako se i odlučite na popravak, ne znate koliko će vas to koštati, pa to nekad zna biti i više od pola cijene novog uređaja – i opet imate strai uređaj za koji ne znate kada će se pokvariti”, objašnjavaju nam iz udruge potrošača.

Problem je i u tome, pojašnjava, da servisi nemaju rezervne dijelove, a promijenjen je Zakon o obveznim odnosima prema kojima bi se uređaji sve više trebali popravljati. Time su, kažu nam, prevareni potrošači jer to navodno traži Europska unija.

Stižu li u Hrvatsku proizvodi lošije kvalitete?

Pitali smo Borzan i što je s kvalitetom proizvoda, odnosno dolaze li na hrvatsko tržište proizvodi koji su lošije kvalitete od onih na zapadnim tržištima.

“Pitanje kvalitete proizvoda smo uredili u prošlom mandatu Europskog parlamenta i taj zakon je stupio na snagu. Taj zakon izjednačava kvalitetu svih proizvoda, kako prehrambenih tako i neprehrambenih poput elektronike ili namještaja. Europska komisija provodi obuke i kontrole na terenu kako bi zakon što bolje zaživio”, kazala je.

Istaknula je i podatak kako čak 84 posto građana u Hrvatskoj smatra smatra da su uređaji proizvedeni prije 20 godina trajali dulje nego oni proizvedeni danas.

“To je problem ugrađenih kvarova koje su mnoge studije dokazale. Naime, pokazalo se kako su perilice za rublje programirane na određeni broj okretaja, televizori na određeni broj radnih sati i slično. Većina uređaja se pokvari između druge i treće godine upotrebe, što je odmah nakon isteka obveznog jamstva, a to vjerojatno nije slučajnost”, objašnjava Borzan.

Progovorila je i o digitalnim kvarovima koji su unaprijed ugrađeni u uređaj.

“Više od polovice naših građana je primijetilo kako im uređaj uspori nakon što skinu najnovija ažuriranja ili im pak baterija kraće traje. Prema najnovijem prijedlogu Komisije, potrošač u trenutku kupnje treba znati kako će ažuriranja utjecati na uređaj – čak ako je ukupni učinak dobar moraju biti informirani i o negativnim učincima. Sve vrste ugrađenih kvarova treba najstrože zabraniti”, ističe europarlamentarka.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Evo što se može dogoditi ako je laptop uvijek uključen u struju, ovakav odgovor niste očekivali

Objavljeno

-

By

Pexels

Kada je riječ o prijenosnim računalima ili laptopima, prenosivost je obično najvažniji faktor. Postoje čak i ultraprijenosni laptopi posebno dizajnirani za putovanja. Međutim, kada niste u pokretu, vaše prijenosno računalo često je na stolu i uvijek na punjaču.

Je li dobra ideja da laptop uvijek bude na punjaču? Unatoč tome što je pitanje jednostavno, složenost kemije baterije prijenosnog računala može odgovor učiniti prilično kompliciranim.

Je li sigurno ostaviti laptop uključen cijelo vrijeme?

Što se tiče fizičke sigurnosti, da, savršeno je sigurno ostaviti svoje prijenosno računalo uključeno cijelo vrijeme, prenosi krstarica.com.

Opasnosti da se nešto zapali praktički nema. Moderna prijenosna računala imaju kontrolu napona ugrađenu u stroj koji zna kada je baterija puna i prestat će se puniti, čak i ako je punjač uključen. Ti mehanizmi rijetko zakažu, a prijenosna računala imaju sigurnosne mehanizme koji će prekinuti vezu prije nego što dođe do stvarne štete.

Praktično, mali je rizik da se nešto zapali.

Međutim, sve ovo pretpostavlja da su sam punjač i električna utičnica u koju je uključen u dobrom stanju. Kratki spoj u utičnici može izazvati požar, ali nije ograničen samo na prijenosno računalo koje se puni.

Treba li se laptop stalno puniti?

Postoji niz stvari koje su loše za litij-ionske baterije. Držanje baterije na preniskoj ili previsokoj razini napunjenosti može dovesti do preranog starenja baterije. Kako baterije stare, one gube sposobnost zadržavanja pune napunjenosti. Dakle, iako neće raznijeti vaše prijenosno računalo, možda ćete primijetiti da baterija vašeg prijenosnog računala ne drži toliko napunjenosti kao prije.

Održavanje baterije na preniskoj ili previsokoj razini napunjenosti može dovesti do preranog starenja baterije.

Druga briga je vrućina. Litij-ionske baterije s vremenom gube napunjenost čak i ako je uređaj isključen. To znači da se baterija puni gotovo neprekidno, što dovodi do zagrijavanja. Toplina, kao što je visoka ili niska napunjenost, također može prerano ostariti bateriju, uzrokujući da s vremenom izgubi kapacitet punjenja.

Svaka litijeva baterija ikada proizvedena ima ograničen broj punjenja prije nego što se jednostavno više ne može puniti. Ako ga stavite na izmjeničnu struju, uvodite dodatne cikluse punjenja koji bateriji nisu potrebni jer je isključena. To će smanjiti trajanje baterije.

Stoga je ostavljanje prijenosnog računala na punjaču trostruki udarac. Vaše se prijenosno računalo neće zapaliti niti oštetiti u kratkom roku. Međutim, bateriju ćete istrošiti mnogo brže nego da ste je povremeno koristili bez napajanja izmjeničnom strujom, uzrokujući da se baterija isprazni prije očekivanog.

 
Nastavi čitati

Tech

Znate li za ovaj trik? Baterija mobitela može potrajati i do 72 sata!

Objavljeno

-

By

Unsplash

Milijuni Androida imaju pristup značajci koja bi vam mogla olakšati život, ali neki ljubitelji gadgeta možda ni ne znaju da ona postoji.

Značajka se zove Extreme Battery Saver i osmišljena je za situacije kada vam treba što dulje trajanje baterije, piše The Sun.

To je dodatna razina štednje baterije, iznad standardne, koja već ograničava aplikacije i značajke.

Uz ekstremnu štednju baterije, vaš će telefon također pauzirati većinu aplikacija, isključiti više značajki i usporiti procese.

Međutim, neće isključiti osnovne značajke sustava kao što su aplikacije Telefon, Poruke, Sat i Postavke.

U službenom Googleovom memorandumu, tehnološki div napominje da može “pomoći vašem telefonu da baterija traje do 72 sata”.

“Ekstremna štednja baterije omogućuje isključivanje više značajki, pauziranje većine aplikacija i usporavanje obrade za još više vremena između punjenja.”

Da biste ga aktivirali, samo idite na Postavke > Baterija > Štednja baterije > Ekstremna štednja baterije.

Također možete odabrati koje će aplikacije i dalje raditi s aktivnom Ekstremnom štednjom baterije.

Za najveće uštede, htjet ćete dopustiti samo one aplikacije koje su vam zaista nužne.

Za podešavanje ovog popisa idite na Postavke > Baterija > Štednja baterije > Ekstremna štednja baterije > Osnovne aplikacije.

Kada uključite način ekstremne štednje baterije, većina aplikacija na vašem telefonu će se zaustaviti.

Moguće je poništiti pauziranje određenih aplikacija ako ih stvarno trebate koristiti.

Dodirnite pauziranu aplikaciju i tada ćete dobiti opciju za privremeno poništavanje pauze.

 
Nastavi čitati

Tech

Whatsapp uvodi novu značajku za omiljene kontakte

Objavljeno

-

By

Pexels

Programeri rade na opciji “Favoriti” za kontakte, koja će korisnicima omogućiti dodavanje, uklanjanje i uređivanje kontakata na popisu za lakši i brži pristup.

Time će se izbjeći potreba za skrolanjem svaki put kada korisnik želi poslati poruku nekome s kim je često u kontaktu, a također će biti lakše i brže uspostaviti glasovni ili video poziv, prenosi klix.ba.

Međutim, ova je nova značajka tek u povojima i nije dostupna ni beta testerima, pa će vjerojatno trebati neko vrijeme prije nego što dođe do krajnjih korisnika.

Kako sada stoji, prvi će ga dobiti korisnici Androida.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu