Connect with us

magazin

NOVA RELIGIJA / Dugovječnost je novi statusni simbol: Što prodaju “longevity influenceri”?

Objavljeno

-

Unsplash/Ilustracija

Nekoć se smatrala ravnotežom između genetske lutrije i životnog stila, a sada se vidi kao utrka za privilegijama koje omogućuju raniju dijagnozu, zaustavljanje procesa i preokretanje oštećenja. A sve to dolazi po visokoj cijeni.

Nova religija: dugovječnost

Biti star sigurno nije statusni simbol. Živimo u društvu gdje vrijednost svega naglo pada nakon 50. godine, ali gdje je, paradoksalno, borba za produljenje života i preokretanje biološkog starenja postala nova religija. Zove se dugovječnost (longevity).

Sljedbenici imaju sve što je potrebno za novi kult: riječ koja zvuči kao božanska (longevity), aspiracijsku metriku (120–150 godina, što znanstvenici smatraju granicom ljudskog života), doktrinu (“Don’t Die” filozofiju koju je osnovao biohaker Bryan Johnson s ambicijom da postane “najutjecajnija ideologija do 2027.”), zajedničkog neprijatelja (smrt) i mesiju (genetičar David Sinclair ili tehnokapitalist Peter Thiel).

6000 znanstvenih radova o dugovječnosti

Trebala je i “biblija”: u 2024. objavljeno je gotovo 6000 znanstvenih radova o dugovječnosti – pet puta više nego prije 20 godina. A bog je tehnologija koja generira beskrajne analize vitalnih znakova, piše El Pais.

Od wellnessa do luksuza dugog života

Dugovječnost, nekoć shvaćena kao kombinacija gena i navika, danas je utrka privilegiranih: ranije dijagnoze, zaustavljanje procesa starenja – sve uz goleme troškove.

Prema izvješću konzultantskih kuća The Future Laboratory i Together Group, dugovječnost i luksuz postali su nerazdvojni. Netflix dokumentarci “Don’t Die: The Man Who Wants to Live Forever” i “Live to 100: Secrets of the Blue Zones” popularizirali su pojam: prvi kroz futurističku distopiju, drugi kroz povratak jednostavnom životu.

U financijskim centrima poput Londona i New Yorka ljudi se više ne hvale poslovnim putovanjima, već satima sna zabilježenima Oura prstenom ili minutama provedenima u krioterapiji.

Prema izvješću, “najbolje ulaganje je u sebe”, pa se postupci povezani s dugovječnošću pretvaraju u statusni simbol. Nekadašnji wellness centri sada se zovu longevity resorts.

Personalizirana medicina kao luksuz

Dr. Vicente Mera iz luksuzne klinike SHA u Španjolskoj kaže da prelazimo s prolaznog wellnessa na dugoročnu strategiju personaliziranog zdravlja.

U Madridu, kozmetički centar The Beauty Concept uveo je regenerativnu medicinu, personalizirane serume i sofisticirane testove. Potražnja je toliko porasla da planiraju otvoriti novu kliniku posvećenu dugovječnosti.

Prema McKinseyju, 60 % ljudi navodi da im je “dobro starjeti” prioritet. Potrošnja na proizvode za zdravo starenje raste globalno, a tržište wellnessa vrijedi 2 bilijuna dolara. Najviše troše milenijalci i generacija Z. No kupci traže terapije s dokazanim učinkom – ne žele čekati desetljećima na rezultate suplemenata.

Kritike i sumnje

Mnogi upozoravaju na manjak nezavisnih istraživanja: učinkovitost brojnih tretmana temelji se samo na studijama proizvođača. Direktor startupa Egaceutical, Joel Huizenga, hvali se da radi “s milijarderima, a ne s miševima”, iako znanstvenih dokaza nema.

Profesor Timothy Caulfield (Sveučilište Alberta, Kanada) tvrdi da se radi o starim obećanjima u novom pakiranju. Kao primjer navodi “cold plunge” (uron u ledenu kupku), popularan na TikToku – praksa može utjecati na imunitet, ali nema dokaza da produžuje život.

On ističe i da je “boom dugovječnosti vrlo muški” i da tzv. longevity influenceri zapravo prodaju izgled, uspjeh i seks, a ne duži život.

Koja je prava formula?

Znanstvenici nude proturječne teorije: talijanski gerijatar Luigi Ferrucci tvrdi da ključ leži u mitohondrijima; Kanađanin Peter Attia kaže da je mišić “organ dugovječnosti”; dok tibetanski majstor Tenzin Wangyal Rinpoche ističe da je dovoljno samo spavati osam sati dnevno.

Iako još nije poznata prava formula, istraživači s Oxforda i Harvarda izračunali su da bi otkriće koje produljuje život za 10 godina vrijedilo 367 bilijuna dolara. A, kako kaže Caulfield, “kad se to dogodi – svi ćemo znati”.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

magazin

ADVENT U ZADRU / U četvrtak na zadarskoj Tržnici klape „Maraška”, „Žurnata”, „Diadora” i „Koporan”

Objavljeno

-

By

Klape „Maraška”, „Žurnata”, „Diadora” i „Koporan” u četvrtak će od 18 sati nastupiti na zadarskoj Tržnici u ambijentu Božićnog gramofona na kojem još nisu pjevali, no za iskusne klapske pivače i pivačice, pogotovo u blagdansko vrijeme, priča je uvijek ista bez obzira na lokaciju i vrijeme.

„Pjevat ćemo božićne pjesme s obzirom na to, naravno, da se bližimo Božiću. Pjevamo jako dugo i ne odustajemo”, kaže Jelena Laća iz mješovite zadarske klape „Maraška” koja, poznato je, nosi ime po sorti višnje koja se uzgaja samo u zaleđu Zadra. „Maraška” je 2017. osvojila srebrenu plaketu na Festivalu dalmatinskih klapa u Pakoštanima, a više su puta divojke i klapski momci iz „Maraške” nastupili na najprestižnijem Festivalu dalmatinskih klapa u Omišu. Redoviti su sudionici Smotre klapa Zadarske županije u crkvi svetog Donata, i to u ambijentu i povijesnom prostoru u kojemu se sljubljuju stari napjevi, emocije i identitet. Tržnica također ima svoju povijesnu priču oživljenu u Adventu u Zadru.

„Nismo još nastupali na Tržnici, a riječ je o novom programu koji mi se sviđa i koji zaslužuje sve pohvale. Neće nam biti prvi put i da pjevamo s mikrofonima. Posao ćemo odraditi s radošću i profesionalno”, poručuje Laća koja će s ostatkom mješovite klape „Maraška” prva izaći na pozornicu. Potom slijedi klapa „Žurnata” iz Svetog Filipa i Jakova koja djeluje pet godina, a osnovana je spontano i međusobnim poznanstvom članova iz nekoliko drugih klapa. U Omišu su nastupili više puta njegujući a cappella pjevanje, kao i izvođenje skladbi sakralnog karaktera. Žurnata je talijanizam koji označava nadnicu, ili naknadu za težak fizički rad koji je obilježio prošlost Dalmacije i njezinih stanovnika. Tvrdi momci iz klape „Žurnata” zato su lakoćom odoljeli gripi koja hara Dalmacijom i koja je iz uobičajenog ritma nastupa izbacila mnoge klapske pivačice i pivače.

„Držimo se”, napominje prvi tenor Zvonimir Dražović, „i očekujem da će sve biti u najboljem redu. Spremamo nekoliko božićnih i pučkih pjesama da se proveselimo s ljudima i uživamo u božićnom duhu”. Klapi „Žurnata” ovo će biti prvi koncert na Tržnici i prvi adventski nastup.
„Pozivamo sve ljubitelje klapskog pivanja da dođu na koncert i zapivaju s nama”, dodaje Dražović. Klapski koncert počinje u 18 sati na Tržnici Zadar, ulaz je besplatan, a događaj organiziraju Grad Zadar i zadarska Turistička zajednica. 

 
Nastavi čitati

magazin

ADVENT U ZADRU / Koncert Marine Tomašević u četvrtak na Trgu Petra Zoranića

Objavljeno

-

By

Prosinac je ove godine poznatoj zadarskoj pjevačici i likovnoj umjetnici Marini Tomašević donio obilje i blagodat. Na međunarodnom umjetničkom festivalu „Qatar International Art Festival” u Dohi u društvu drugih umjetnika iz sedamdesetak svjetskih zemalja, Tomašević je predstavila moderniziranu verziju drevne i egzotične slikarske tehnike vinorel, odnosno slikanja vinom na papiru. Zlatko Kozina i Ivica Kiš oživjeli su ovu tehniku u Hrvatskoj, a zadarska umjetnica uspješno ju je vratila u suvremeni likovni izraz te predstavila u Dohi. Osjećaj je, kaže Tomašević, bio fantastičan. 

„Doha je mrak! Treba doći i vidjeti kako to sve izgleda. Katar je jedna od najbogatijih zemalja na svijetu i to se vidi na svakom koraku. Izvrsno sam prošla na Festivalu, a kada su shvatili da još i pjevam, pozvali su me da sljedeće godine ponovno dođem i zapjevam”, kaže zadarska umjetnica. Do novog i očekivanog druženja sa svjetskim umjetnicima u Dohi ima još dosta vremena, pa će Marina Tomašević dotad zapjevati na drugom mjestu. Već u četvrtak na adventskoj pozornici na Trgu Petra Zoranića od 20.30 sati Marina će prošarati glazbenim repertoarom koji će biti koliko blagdanski, toliko i šaren. 

„Drago mi je što ću nakon toliko vremena moći priuštiti zabavu ljudima koji su moja generacija i stariji, ali i onima mlađima. Glazba nikad ne umire, jer je mladi često otkrivaju kao nešto novo”, objašnjava pjevačica koja će u četvrtak zadarskoj publici ponuditi najmanje „100 minuta fešte”, kako glasi jedan od njezinih kompilacijskih albuma objavljen još prije dvadesetak godina. Dakle, feštarski i glazbeno šareno. 

„Bit će to šarolik repertoar, odnosno blagdanski i zabavan. Fešta, fešta, fešta… Moramo feštati, pjevati i zabavljati se. Ako bude zima, ugrijat ćemo se, a ako bude padala kiša, imamo kišobrane. Veselim se koncertu”, poručuje zadarska pjevačica.

Tomašević neće prvi put nastupiti na „Adventu u Zadru”, a još je preciznije primijetiti kako je zadarska glazbenica bila sudionica prvog zadarskog „Adventa” prije deset godina. Tada 2015. godine adventska manifestacija bila je u povojima kako u Zadru, tako i u cijeloj Hrvatskoj, pa je Tomašević dio sebe ugradila u zadarsku adventsku priču. 

„To smo odradili volonterski sa željom da i naš grad bude uključen u organiziranje adventske manifestacije. Htjeli smo pokazati da se može, odnosno da Zadar zaslužuje i treba imati adventsku manifestaciju”, priča Tomašević. Deset godina kasnije „Advent u Zadru” jedan je od najljepših domaćih adventskih evenata, a sama glazbena pozornica na Trgu Petra Zoranića izvođačima je veoma posebna, šarmantna i pamtljiva. 

„Prije deset godina događaj se odrađivao srcem i volonterski, ali postignut je uspjeh. Trg je zatvoren i zaštićen od utjecaja vjetra, a ima povijesni element vezan uz urbanu sredinu. Vrlo je intiman, šaren i sve je tamo prilično veselo i prekrasno. Nije moglo bolje, pa je pjevanje s pozornice zaista poseban doživljaj”, kaže Tomašević kojoj se i prostor zadarske Tržnice, kao drugo adventsko okupljalište i mjesto odvijanja programa, čini dobrim izborom.

“Lijepo je što postoji dodatni adventski đir kako bi se zadovoljio ukus publike koja voli nešto drugo. Grad Zadar i Turistička zajednica napravili su dobar posao, jer se Zadar pokazuje kao grad pjesme, ljudi dobre volje i energije. Za svakoga ima ponešto”, ističe Zadranka. Koncert počinje sutra, u četvrtak u 20.30 sati, a ulaz je besplatan. 

 
Nastavi čitati

magazin

GLOBALNI SPEKTAKL / K-POP FOREVER! stiže u Zadar!

Objavljeno

-

By

Globalni K-pop spektakl K-POP FOREVER!, inspiriran Netflixovim animiranim filmom K-POP Demon Hunters, dolazi u Zadar i Rijeku. Koncerti će se održati 22. ožujka 2026. u dvorani Zamet u Rijeci, te 29. ožujka 2026. u dvorani Višnjik u Zadru. Ulaznice za koncerte bit će u prodaji u četvrtak, 18. prosinca u 12 sati putem sustava Eventim.hr, a early bird cijene biti će dostupne isključivo tijekom prva 24 sata. 

Najava novih datuma dolazi nakon iznimnog interesa publike u Zagrebu, gdje je prvi koncert u Areni Zagreb rasprodan u manje od 15 dana, što je dovelo do otvaranja dodatnog termina 21. ožujka 2026. Zbog velikog interesa turneja se proširuje na više hrvatskih gradova, potvrđujući kontinuirani interesa za K-pop sadržaje. 

Projekt K-POP FOREVER! dio je velike europske turneje koja bilježi snažnu prodaju u gradovima poput Dublina, Corka i Belfasta. Show donosi više od 90 minuta scenske produkcije, uz live vokale, profesionalne plesače i suvremene vizualne efekte.

Projekt je nadahnut planetarnim uspjehom Netflixova animiranog filma K-POP Demon Hunters. Program uključuje izvedbe inspirirane izvođačima BTS, BLACKPINK, TWICE i MELOMANCE, kao i hitove izvođača HUNTR/X i SAJA BOYS, čiji je soundtrack dosegnuo vrh Billboard 200 ljestvice. Publika će čuti i pjesme „Soda Pop” i „Golden”. 

Publiku u Areni očekuje jedna od najspektakularnijih europskih produkcija posvećenih K-popu: monumentalna scenografija, LED ekrani visoke rezolucije, specijalni efekti, dinamičan light-show te tim profesionalnih plesača i izvođača koji oživljavaju estetiku i koreografsku snagu korejskih superzvijezda.

Ulaznice za koncerte u Rijeci i Zadru bit će dostupne putem sustava Eventim.hr.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu