Connect with us

Hrvatska

Očekuje nas nestašica jaja, a cijena bi mogla skočiti i više od 40 posto

Objavljeno

-

Proizvodnja jaja u Europskoj uniji znatno se smanjila, pogotovo jaja iz slobodnog uzgoja, a osim općenito manje proizvodnje i posljedica energetske krize koja je nastala kao posljedica ruske invazije na Ukrajinu, okidač za to bila je i ptičja gripa. Gotovo 50 milijuna peradi stradalo je ove godine u Europi zbog opasnosti od ptičje gripe i usmrćivanja divljih i domaćih ptica. Visoka razina bolesti kod divljih ptica dovodi do povećanja broja slučajeva na komercijalnim farmama, a ne nazire se rješenje koje bi taj problem stavilo pod kontrolu.

U Hrvatskoj su od prošlog utorka na snazi oštre mjere za sprječavanje pojave i širenja influence ptica u cijeloj zemlji, nakon nekoliko potvrđenih slučajeva ptičje gripe i određivanja zona ograničenja. Ministarstvo poljoprivrede izvijestilo je da se sva perad i ptice moraju držati “u zatočeništvu u zatvorenim nastambama” kako bi se spriječio svaki kontakt s divljim pticama.

Patke i guske moraju se držati odvojeno od ostale peradi, a obavezna je provedba higijenskih i biosigurnosnih mjera u uzgojima peradi.

“Blage zime pridonose sve većem broju zaraženih divljih ptica i ove godine se prvi puta virus širio čitave godine, čak i u srpnju i kolovozu”, kaže Dražen Čurila, vlasnik i suosnivač farme jaja Luneta u Svetom Đurđu kod Ludbrega, jedan od najvećih hrvatskih izvoznika konzumnih jaja, za tportal.

Zbog ptičje gripe dolazi i do velike nestašice jaja, a to je tržište ionako u krizi uslijed ogromnog porasta troškova proizvodnje, zbog čega je velik broj proizvođača smanjio ili potpuno prekinuo proizvodnju. “Teško je prognozirati kako će se dalje situacija razvijati, ali nestašica jaja će svakako potrajati barem do Uskrsa, ako ne i dulje”, smatra Čurila.

Nekoliko je čimbenika koji utječu na ukupni rast cijena jaja, zbog čega je teško reći koji je glavni, no stabilizaciji cijena u prilog zasigurno ne ide ptičja gripa. Usto je Državni zavod za statistiku (DZS) nedavno procijenio da će cijena konzumnih jaja rasti za čak 43 posto, svinja za 28,4 posto, goveda za 18,3 posto, peradi za 13,5 posto, a mlijeka za 20 posto.

“Kako se radi o živim organizmima, puno je bolesti i nametnika koji uništavaju poljoprivredni potencijal, neke farme u Hrvatskoj su zbog toga zatvorene. No poljoprivrednom proizvođaču može se pomoći jer nisu oni krivi što se te bolesti periodično pojavljuju.

Država u tim situacijama uz mjere iz Programa ruralnog razvoja nudi dodatne mogućnosti pomoći jer je riječ o izvanrednim okolnostima i slučajevima, a u to se može uključiti i lokalna zajednica. Vjerujem da farme pilića neće ostati prazne, ali potrajat će dok se to ne riješi”, kaže Zvjezdana Blažić, konzultantica za prehrambenu industriju i poljoprivredu te vlasnica tvrtke Geja savjetovanje.

Inputi rasli gotovo 50 posto

Osvrnula se pritom i na slučaj farme za proizvodnju i prodaju jaja Lukač koja zbog salmonele mora usmrtiti 150.000 kokoši. Blažić kaže da budućnost farme ovisi o tome je li ona osigurana te je li gospodarstvo u mogućnosti nastaviti poslovanje. Dodaje i da se osim mjera iz Programa ruralnog razvoja mogu dobiti sredstva iz EU fondova za ruralni razvoj ako je ukupni ili dio poljoprirednog potencijala uništen.

“Taj je natječaj gotovo stalno otvoren jer je puno sličnih situacija s obzirom na situaciju u Europi, pa tako i u Hrvatskoj. Cijene jaja najviše rastu, uz žitarice koje su dio stočne hrane, što opet utječe na samu cijenu mesa općenito, tako i pilećeg, a samim time i na jaja. Možemo sigurno očekivati daljnji rast cijena. Poljoprivrednici se nalaze u u jako teškoj poziciji jer su im inputi rasli skoro 50 posto, od čega je samo gnojivo naraslo više nego dvostruko. Stočna hrana je rasla 30 posto, energija je naglo išla gore… U takvim uvjetima su rasle i cijene jaja, ali ne u mjeri u kojoj su rasle cijene uvoznih sirovina”, kaže Blažić. Podsjetila je i na vremenske (ne)prilike i klimatske ekstreme koji su utjecali na poljoprivrednike koji su, kaže, stalno suočeni s rizicima.

Proizvođači jaja i peradari još su prije Uskrsa ove godine poručili da bi zbog rekordnih troškova proizvodnje, otkupnih cijena jaja i aktualne krize mogli staviti ključ u bravu. Problemi u sektoru su brojni, a daleko najveći je skupa hrana za perad, čija se cijena formira na svjetskim burzama iako je proizvedena prije aktualnih kriza, piše tportal.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Antičević Marinović i Abramović glasovali protiv odluke da se Milanoviću zabrani sudjelovanje na izborima

Objavljeno

-

By

Ustavni sud donio je odluku kojom Zoranu Milanoviću zabranjuje sudjelovanje u izbornom procesu kao kandidatu na listi SDP-a.

Od 11 ustavnih sudaca, dvoje je glasalo protiv ove odluke. To su Andrej Abramović i Ingrid Antičević Marinović.

Podsjetimo, Miroslav Šeparović, šef Ustavnog suda, na konferenciji za medije objavio je da Milanović ne može nastupati kao kandidat na listi ni kao kandidat za premijera. Ako neće kršiti odluku Ustavnog suda, Šeparović kaže kako nema zapreke da nastavi obnašati dužnost predsjednika Republike.

“Ne može raditi ono što je radio od petka do nedjelje, odnosno sinoć”, kaže Šeparović.

“Dok je na funkciji presjednika Republike ne može nastupati kao kandidat za premijera. Ne može ga ni SDP pozivati na skupove”, jasan je Šeparović.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Ustavni sud poslao upozorenje Milanoviću i SDP-u: ”Možemo poništiti izbore”

Objavljeno

-

By

Ustavni sud od 11 sati održava sjednicu na kojoj će donijeti odluku o tome može li predsjednik Zoran Milanović izaći na izbore kao kandidat na izbornoj listi SDP-a, u 1. izbornoj jedinici.

“Nebitno je što oni misle, nebitno je što misli Ustavni sud, pajdo i kum Šeksa. Oni mogu donijeti odluku kakvu hoće, ja ću biti u kampanji i bit ću kandidat za premijera”, poručio je jučer predsjednik Zoran Milanović.

Odluka Ustavnog suda

“USUD je na sjednici 18. ožujka razmotrio izjavu PRH-a Milanovića da će se kandidrati na izborima kao neovisni i nestranački kandidat na listi SDP-a. USUD je razmotrio izjave date na njegovom Facebooku stranici da će ostatai kandidat za premijer bez obzira hoće li biti na listi SDP-a. USUD je dužan upozoriti sva tijela koja sudjeluju u izbornom procesu na neposrednu odgovornost za odluke koje donose. Oldluke moraju biti u skladu s temeljnim vrednotama države”, naveo je Šeparović i naveo dužnosti predsjednika RH.

“PRH je nestranačka osoba i dok obavlja tu dužnost ne smije sudjelovati u političkim aktivnostima niti jedne stranke što isključuje mugoćnost da PRH bude kandidat na listi za izbor zastupnika ili istican kao premijerski kandidat”, dodao je.

“Kandidiranje PRH-a i isticanje kao kandidata za predsjednika Vlade nespojivo je s njegovim ustavnim ovlastima i načelom trodiobe vlasti”, naveo je Šeparović.

Ako se, polazeći od njegovih izjava, Predsjednik Republike za vrijeme obnašanja te dužnosti kandidira za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, ili istupa u javnosti kao budući kandidat za predsjednika Vlade, mora odmah podnijeti ostavku predsjedniku Ustavnog suda, u kojem slučaju dužnost privremenog predsjednika Republike po sili Ustava preuzima predsjednik Hrvatskog sabora (članak 97. stavak 3. Ustava). Izbori za novog Predsjednika Republike moraju se održati u roku od 60 dana od dana preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika Republike (članak 97. stavak 5. Ustava).

U slučaju ostavke Predsjednika Republike i preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika Republike, privremeni predsjednik Republike ne može istodobno, uz obnašanje te dužnosti, biti i kandidat za izbor zastupnika u Hrvatski sabor.

Ustavni sud također podsjeća da odgovornost za pravne posljedice ustavnopravno neprihvatljivih odluka snose njihovi donositelji. Svako djelovanje odnosno ponašanje Predsjednika Republike Hrvatske protivno navedenim ustavnim zabranama i zahtjevima suprotno je Ustavu.

Imajući u vidu nastalu ustavnopravnu situaciju, Ustavni sud naglašava da će cijeli izborni proces ovih parlamentarnih izbora, od njihovog raspisivanja do proteka roka iz članka 90. u vezi s člankom 88. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, biti pod strogim nadzorom Ustavnog suda. Ako utvrdi da sudionici u izborima postupaju protivno Ustavu ili zakonu, Ustavni sud koristit će se svojim ovlastima iz članka 89. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, od obavještavanja javnosti do poništavanja svih ili pojedinih izbornih radnji i odluka, počevši od kandidacijskog postupka pa nadalje.

Ustavni sud poziva Predsjednika Republike i političku stranku Socijaldemokratsku partiju Hrvatske (SDP) da, sukladno ovom Upozorenju, odmah prestanu s aktivnostima koje su suprotne Ustavu, a Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske da sukladno svojim ovlastima osigura održavanje izbornog procesa u skladu s Ustavom, zakonima i svojim obvezatnim uputama, uvažavajući stajališta iz ovog Upozorenja.

Devet sudaca glasalo je za odluku, Abramović i Antičević Marinović su protiv.

“Ne smije sudjelovati u kampanji”

“Neću prejeducirati ni odgovarati na hipotetska pitanja. Upozorenje je više nego jasno, ne želim nikome prijetiti. nadam se da nećemo doći u situaciju da bi se poništavala odluka o raspisivanju izbora, kandidacijske liste, rezultati parlamentarnih izbora…”, kazao je Šeparović.

“Ova odulka ne sprječava predsjednika da nastupa kao predsjednik RH, ali ne smije raditi ono što je radio od petka pa do sinoć”, dodao je.

“Granica je ta da ne smije sudjelovati u kampanji, ne može biti kandidat na izborima za zastupnike i ne može nastupati kao kandidat za premijera u ovom trenutku”, kazao je.

Može li biti mandatar nakon izbora? “Ako će se ponašati sukladno Ustavu i zakonu, za to nema zapreke”, rekao je, dodajući da je Milanović postupanjem od petka kršio Ustav. “Nadam se da će se SDP i predsjednik pridržavati Ustava.”

“Neću davati preporuke Milanoviću ni stranci SDP. Mislim da je Upozorenje više nego jasno, da će ga proučiti i da će onda sukladno tome postupiti. Ova odluka ne sprječava predsjednika da izvršava svoje ustavom utvrđene ovlasti, ali ne može raditi ono što je radio od petka do nedjelje, tj. sinoć”, kazao je Šeparović.

“Neću davati preporuke Milanoviću ni stranci SDP. Mislim da je Upozorenje više nego jasno, da će ga proučiti i da će onda sukladno tome postupiti. Ova odluka ne sprječava predsjednika da izvršava svoje ustavom utvrđene ovlasti, ali ne može raditi ono što je radio od petka do nedjelje, tj. sinoć”, kazao je Šeparović.

Nije htio komentirati prozivke Milanovića na račun ustavnih sudaca. “Nemamo komentara na takve izajve, moramo štititi dignitet institucije i neću komentirati izjave političare.”

Potvrdio je da je moguće da dođe odluke o poništenju odluke o raspisivanju izbora, no ističe da nismo u ustavnoj krizi nego u određenoj političkoj krizi. “Ako se svi budu ponašali sukladno Ustavu i zakonu, nikakve državne ni ustavne krize ni izvanredne situacije neće biti.”

“Ima dovoljno elemenata za vođenje političke kampanje, dovoljno instrumenata i nema potrebe da se pribjegava neustavnom ponašanjem”, kazao je.

“On je nestranačka osoba, nabrojio sam ovlasti, zabranjen mu je politički rad u smislu propagiranja stranka i time je takvo njegovo ponašanje nespojivo s njegovom ulogom predsjednika. Mi smo utvrdili, mi, Ustavni sud, da je on od petka kršio Ustav”, rekao je Šeparović.

“Mi nismo niti vodili ni pokretali niti je bio u tijeku postupak kojim se utvrđuje povreda Ustava koja bi dovela do razrješenja. S obzirom da nema Sbaora, nismo utvrđivali povredu Ustava koja bi dovela do odgovornosti PRH-aa i prestanka dužnosti, ali smo utvrdili da je PRH svojim izjavama i ponašanjem kršio Ustav od petka do nedjelje”, naveo je Šeparović. “Odmah zaustaviti sve aktivnosti u ovom smislu.”

Jedini način da sudjeluje na izborima je ostavka?

On ako želi sudjelovati u kampanji, bilo kao kandidat na listi, bilo da bude kandidat za premijera od strane SDP-a, mora odmah podnijeti ostavku predsjedniku Ustavnog suda.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Čeka nas dobra sezona? “Hrvatska odlično stoji na turističkim tržištima”

Objavljeno

-

By

Hrvatska trenutno odlično stoji na većini stranih turističkih tržišta, potražnja je bolja nego lani i više je programa i linija stranih partnera te se očekuju dobra i predsezona i sezona, kazao je za Hinu direktor HTZ-a Kristjan Staničić, komentirajući to dobrim vijestima uoči Uskrsa i većeg priljeva’ turista.

“Nakon većine turističkih sajmova po Europi, ali i u SAD-u ove i krajem prošle godine, na kojima su HTZ i drugi predstavili turističku ponudu i razgovarali s partnerima, jasno je da Hrvatska kao turistička destinacija u svijetu ima odličan imidž i nastavlja pozitivan trend”, kazao je Staničić.

Za skori Uskrs, kada se kao i svake godine očekuje prvi veći turistički promet, naglašava da su najave također dobre, ali i da je još rano znati konkretnije, jer su ti blagdani ranije nego lani i moguće je da dijelom na turistički posjet s nekih tržišta utječe i duljina skijaške sezone.

Najavljuje da bi ove godine Hrvatska trebala imati više od 500 aviolinija u ljetnoj sezoni ili desetak više nego lani, a još se pregovara za neke nove, čime će zračno biti povezana s više od 130 gradova.

HTZ (Hrvatska turistička zajednica) ove godine nastupa na sajmova po Europi i svijetu, a do sada odrađeni pokazali su da je Hrvatska poželjna destinacija i partner za turiste i mnoge europske i svjetske kompanije, organizacije i institucije. Staničić izdvaja dobre najave sa sajma u Zuerichu, gdje je Hrvatska bila zemlja-partner, s ocjenom da je Švicarska “vrlo potentno tržište”, kao i sa sajma u New Yorku koji je potvrdio porast zanimanja za Hrvatskom.

“Najavljeno je više dolazaka američkih turista, koji su među većim potrošačima s prosječnih dnevnih oko 250 eura u Hrvatskoj ili za oko sto eura više od europskih turista. Nijemci primjerice troše dnevno oko 150 eura. Uz to, američki turisti dolaze cijele godine i ostaju duže”, kaže Staničić.

Promocija u SAD je dio jačeg fokusa HTZ-a ove godine na daleka tržišta, povezanih s najavom uvođenja izravnih aviolinija uoči ljeta Dubrovnik-New York i iz Južne Koreje.

Razgovarat će, dodaje, više i sa Kinom, čiji turisti nakon pandemije žele više putovati, a nastupat će i na sajmu u Dubaiju, važnom i za druga daleka tržišta i posebice luksuzni i zdravstveni turizam.

Na najvećem tržištu, u Njemačkoj, sajmovi su ove godine također pokazali porast potražnje i popularnosti Hrvatske, što su potvrdili i partneri, među kojima auto klub ADAC koji ima i velik utjecaj na izbor destinacija za odmor svojih članova, posebice za kamping. I s Njemačkom će biti novih izravnih aviolinija.

Slične vijesti dolaze i iz Italije, čiji su touroperatori i prijevoznici na Mediteranskoj turističkoj burzi BMT u Napulju, gdje je Hrvatska bila i zemlja-partner, najavili bolju sezonu od lanjske te uz postojeće sa sjevera i nekoliko novih avionskih i brzih brodskih linija s juga, iz Barija, Napulja i Ancone prema Dubrovniku, Splitu i Zadru.

“Sve te dobre vijesti i najave dolaze od touoperatora, prijevoznika i drugih partnera hrvatskog turizma za organizirane dolaske turista. No, kako u Hrvatsku većina turista ipak dolazi individualno, njih oko 60 posto od ukupnog broja, kampanjama, oglašavanjem i drugim promotivnim aktivnostima na društvenim mrežama, digitalnim platformama i portalima nastojimo ih motivirati na dolaske”, kaže Staničić.

“Često i mali ulog u kampanje ili u suradnju s partnerima, platformama, touroperatorima i drugima donosi realizaciju u prodaji s puno većim iznosima”, kaže čelnik HTZ-a.

O financijama i poslovanju HTZ-a Staničić kaže da je stabilno te da ove godine od planiranih prihoda/rashoda od po 52 milijuna eura, oko 42 milijuna eura ide za sve promotive aktivnosti, rad predstavništva po svijetu i ureda u Zagrebu, dok 10 milijuna eura od turističke pristojbe ide u dva fonda – za turistički nerazvijena područja i za udružene turističke zajednice – odnosno za razvoj njihovih turističkih proizvoda i povećanje kvalitete.

“U nekim regijama poput Slavonije, Zagorja, Gorskog kotara i drugih to se već pokazuje kroz veću posjećenost i rezultate turizma, a i turističke zajednice postaju agilnije i uz nove strategije više se usklađuju s nacionalnim brendom i kampanjama”, komentira Staničić.

Financiraju i mnoga međunarodna događanja u Hrvatskoj, sportska i druga koja pridonose jačanju turističkog prometa, potrošnje i snage brenda. Tako će dodatne promotivne aktivnosti imati i za ovogodišnje Europsko nogometno prvenstvo, posebice u Njemačkoj gdje Hrvatska igra i prvu utakmicu, kao i u Parizu za vrijeme Olimpijskih igara.

“Sve to pridonosi i jačanju hrvatskog turističkog brenda, koji se u zadnjih pet godina, popeo s 29. na 16. mjesto na globalnoj razini i ušli smo na 9. mjesto u Europi prema međunarodnom standardnom mjerenju instituta za brending iz Londona”, kaže Staničić.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu