Connect with us

Hrvatska

NA POPISU CNN-a I ZADAR / Ovaj dio lijepe hrvatske obale nije toliko krcat turistima…

Objavljeno

-

Kada netko spomene Dalmaciju, strani turisti najčešće će se prvo sjetiti Splita i Dubrovnika. Ipak, za one koji žele posjetiti manje napučene turističke destinacije, tu je sjeverni dio ove regije, piše CNN.

Na obali od Zadra do Trogira može se pronaći nevjerojatna količina povijesti i kulture, kao i očaravajuće prirode, a sve na potezu ispod 145 kilometara.

To je samo na kopnu – na otkrivanje čekaju i deseci otoka raštrkanih duž obale. Mnogi od njih su nenaseljeni, a druge posjećujete kada želite pobjeći od svakodnevice.

Nacionalni park Kornati sa svojom zadivljujućom prirodom proteže se na 89 otoka. Neće trebati dugo da shvatite zašto je posjet brodom toliko privlačna opcija, piše za CNN Mary Novakovich.

Gradovi Zadar i Šibenik vratit će vas u povijest: Zadar u Rimsko carstvo, a Šibenik u vrijeme srednjovjekovnih hrvatskih vladara. Istovremeno Trogir – čiji stari grad se nalazi na vlastitom malom otoku – čarobno je mjesto zaštićeno UNESCO-vim statusom. Između njih nalaze se očaravajuća obalna sela, skrivene plaže i vinogradi, piše CNN.

Zadar i okolica

Zakoračite u povijesni centar najstarijeg grada u Hrvatskoj. Osnovali su ga Liburni, a kolonizirali Rimljani u prvom stoljeću prije Krista. Shvatit ćete zašto je povijest Hrvatske toliko fascinantna. Samo jedan trg u starom gradu pokazat će vam stoljeća povijesti.

Trg Opatice Čike nalazi se na ostacima starog rimskog foruma, a kamenje iz tog perioda iskoristilo se za izgradnju crkve svetog Donata u devetom stoljeću. Pored crkve možete vidjeti romaničku katedralu svete Anastazije.

Na drugoj strani, ne smijete propustiti zvonik iz 11. stoljeća pored crkve svete Marije – renesansnog benediktinskog samostana (u kojem možete pronaći srednjovjekovne i rimske ostatke). I crkva svete Marije i krstionica svete Anastazije uništene su u granatiranju saveznika 1943. i morale su biti ponovno izgrađene.

Lutanjem po zadarskoj rivi vratit ćete se natrag u 21. stoljeće, a pri tome će vam pomoći dvije umjetničke instalacije Nikole Bašića koje su postale velike atrakcije.

Odmorite na mramornim stubama na rubu mora i poslušajte melankolične zvuke Morskih orgulja, podvodnog sustava cijevi kroz koje prolaze valovi. Odmah pored orgulja nalazi se i druga instalacija, Pozdrav suncu, osvijetljena plavim staklenim panelima koji svijetle po noći.

Kada ste se nauživali na zadarskoj fenomenalnoj tržnici, vrijeme je da krenete na plažu.

Na obali, sjeverno od centra, naići ćete na plaže Borik i Diklo, a tik ispod starog grada nalaze se gradske plaže. CNN preporuča Kolovare, plažu načičkanu živahnim barovima. Ako želite kompletno iskustvo plaže, posjetite selo Bibinje, gdje se plaže protežu gotovo pet kilometara, a završavaju na najvećoj marini u Hrvatskoj.

Prije nego napustite obalu, nakratko otputujte 16-ak kilometara sjeverno od Zadra i posjetite šarmantni Nin. Njegova lokacija je neobična – oko starog grada se zavijaju dvije pješčane plaže, a grad se nalazi na vlastitom otočiću spojenom s dva mosta. Nin je bio vrlo važno mjesto tijekom srednjeg vijeka, a to i sami možete vidjeti posjetom solani.

Posjetite muzej i vidjet ćete da se malo toga ovdje promijenilo u posljednjih tisuću godina – sol se još uvijek prikuplja ručno. Kada ste istražili uske uličice grada, uputite se do plaže gdje s lokalcima možete uživati u terapeutskom blatu.

Zadarski arhipelag

Mnogobrojni otočići raštrkani duž obale Zadra među najležernijim su mjestima u Hrvatskoj, a mnoge od njih možete posjetiti trajektom.

Dva najbliža, do kojih je najlakše doći, Ugljan su i Pašman. Samo 25 minuta brodom, oni su neka vrsta predgrađa Zadra, ali predgrađa prepuna maslinika, šljunčanih špilja i ruta za bicikliranje i planinarenje.

Silba, nekih tri sata trajektom od Zadra, među najdaljim je otocima u arhipelagu. Ovo je opušteno mjesto gdje su automobili – i čak i bicikli tijekom ljetnih mjeseci – zabranjeni. Silbin mali susjed, Olib, na istoj je ruti, a još je izoliraniji.

Dva sata putovanja prema zapadu od Zadra dovest će vas do Dugog otoka. Vožnjom obalom otoka naći ćete minijaturna ribarska sela, stare jugoslavenske bunkere, ali i Veli Rat – najviši svjetionik na Jadranu, visine preko 40 metara.

Kornati

Mornari već dugo poznaju radost vijuganja kroz ovaj nacionalni park, arhipelag od 89 jezivo ogoljenih, ali divlje lijepih otoka južno od Dugog otoka.

Ako se želite odvojiti od svijeta, to možete učiniti upravo ovdje. Na nijednom otoku nema vode ni struje, tek kišnica, plin i solarna energija. Ovi otoci nemaju stalnu populaciju – ako ne računamo ovce.

Kada krene sezona, neki otoci poput Kornata, Priškere i Levrnake, ožive. Restorani i kolibe za iznajmljivanje otvorene su za grupe s brodova, a Priškera ima i dobro opremljenu marinu.

Aktivnosti je malo – možete plivati, jesti, piti, malo planinariti – i opet ispočetka.

Šibenik

Jedan od najvažnijih gradova Hrvatske turisti često – i neobjašnjivo – ignoriraju, no Šibenik se mora posjetiti, preporuča CNN.

Osnovali su ga u 11. stoljeću Hrvati – ne Rimljani ili Grci kao što je slučaj s drugim dalmatinskim gradovima – a u njemu se nalazi veličanstvena katedrala svetog Jakova. Ovo čudo gotike i renesanse pod zaštitom je UNESCO-a, a s vanjske strane možete vidjeti friz od 71 portreta.

Venecijanci su ovdje vladali od 1412. do 1797., a lako se izgubiti u labirintu mramornih prolaza koje su ostavili u povijesnoj jezgri. Ipak, ostavite si malo vremena za posjet tvrđavama koje su izgradili.

Najbrže ćete doći do tvrđave svetog Mihaela, na 10 minuta od obale. Na ovoj tvrđavi često se odvijaju ljetni koncerti, a pogled na Jadran je čaroban.

Potražite i srednjovjekovni mediteranski vrt samostana svetog Lovre, gdje možete uživati u mirisu lavande, ružmarina i divljeg bilja.

Šibenik se često koristi kao startna točka za posjete nacionalnom parku Krka, čiji slapovi su u najmanju ruku jednako impresivni kao i oni u mnogo slavnijem nacionalnom parku Plitvice.

Autobusom iz Šibenika možete stići u Skradin, odakle brodom putujete Krkom pored sedam nevjerojatnih slapova od kojih je najpoznatiji Skradinski Buk.

Najbolje vrijeme za posjet je kasno proljeće, rano ljeto i jesen, budući da razine vode tijekom ljeta mogu pasti.

Primošten

Ljubitelji vina mogu se smjestiti u šarmantnom Primoštenu, nekih 28 kilometara južno od Šibenika. To je najbolja pozicija za posjet obližnjim vinarijama koje proizvode vino od autohtone sorte Babić. Vino je meko i voćnog okusa.

Stari grad Primošten nalazi se na vlastitom malom otoku nasipom spojenom s novijim dijelom grada. Njegove strme ulice vode do crkve svetog Jurja iz 15. stoljeća, odakle se proteže divan pogled na Jadran.

Trogir

Zidinama ograđeni stari grad malenog Trogira također se nalazi na vlastitom otoku, stiješnjen između kopna, gdje se nalazi noviji dio grada, i otoka Čiovo čije su sjeverne i zapadne obale prepune obalnih resorta. Sve tri lokacije spojene su mostovima.

Zaustavite se na središnjem trogirskom trgu pored romaničke katedrale svetog Lovre. Odmah ćete shvatiti zašto je ovaj grad pod zaštitom UNESCO-a.

Trogir je ljupka kombinacija srednjovjekovnih palača i kamenih uličica, s trgovima na kojima su restorani i barovi stisnuti u malene vrtove.

Prošećite rivom do tvrđave Kamerlengo iz 15. stoljeća, šarmantne lokacije za ljetne predstave i koncerte.

 

Hrvatska

Istražuju se smrti od fentanila u Hrvatskoj: Najopasnija droga na svijetu stigla u Europu

Objavljeno

-

By

Još nema pouzdane informacije je li trenutno najopasnija droga na svijetu – fentanil – stigla u Hrvatsku. Čekaju se nalazi obdukcije za dvije sumnjive smrti. Ta je droga već poharala Ameriku iz koje stižu upozorenja od velike opasnosti koja prijeti i Europi. Samo 10 grama je dovoljno za čak tisuću doza.

U prilogu možete vidjeti kako izgledaju posljedice zombie droge ili fentanila koja kod ovisnika izaziva omamljenost i nizak tlak, respiratorne probleme, bolove u kostima, rane na koži, pa i smrt. Američki problem stigao je i na stari kontinent, a u tijeku je obdukcija zbog sumnje na prva predoziranja u Hrvatskoj.

“Prema našim saznanjima koja smo dobili od članova obitelji koji su pored tijela umrlih našli pakiranja fentanila, postoji osnovana sumnja da je dvoje mladih ljudi izgubilo život u Republici Hrvatskoj zbog intoksikacije fentanilom”, rekao je psihijatar Ivan Ćelić.

Riječ je o sintetskom opioidu koji se koristi za ublažavanje bolova već više od četiri desetljeća u medicini. I to samo uz liječnički recept.

Pomoćnik ravnatelja HZJZ-a Željko Petković objašnjava:

“Stotinjak puta je jači od morfija, odnosno 50 puta je jači od heroina. Nažalost, crno tržište se brzo prilagođava. Tako je sve isto krenulo u Americi, prvo s lijekovima na recept koji su služili za ublažavanje bolova, zatim je došao meksički heroin i onda, naravno, tržište je reagiralo na način da je došlo do poplave fentanila.”

Čak i mala doza fentanila može biti smrtonosna.

“Ono što kažu da od jednog grama fentanila možete praktički napraviti 500 do 600 doza dovoljno za jednog prosječnog korisnika, odnosno jednog prosječnog ovisnika o heroinu i tu nastaje problem. Znači desetak grama fentanila je vrlo lako prokrijumčariti, a od desetak grama fentanila možete napraviti na tisuću doza”, govori Petković.

Najubojitija droga na ulici

Iako za sada nema zabilježene ilegalne proizvodnje fentanila u Hrvatskoj, on je lako dostupan na crnom tržištu.

“Mi još nismo zaplijenili baš tu vrstu droge, ali očito ne trebamo bježati od toga da je moguće da u skoro vrijeme imamo zapljene i te vrste droga”, istaknuo je ravnatelj policije Nikola Milina.

Trenutačno najopasniju drogu na tržištu ovisnici često miješaju s drugim drogama – ne znajući o kojoj se dozi radi.

Ćelić ističe: “Fentanil je najubojitija, najsmrtonosnija droga u ovome trenutku koja se nalazi na ulici. Mi imamo lijek Naloxon koji se daje u slučaju postavljanja sumnje na predoziranje opioidima, a u ovom trenutku zajedno s HZJZ-om radimo na pilot projektu kućnih doza Naloxona i to bi od proljeća 2024. u obliku intranazalnog spreja koji je puno jednostavniji za primjenu, onda imale i osobe koje uzimaju opijate i članovi njihovih obitelji.”

Epidemija s predoziranjem ove vrste droge veliki je problem već godinama u SAD-u. Tragedija u jaslicama u Bronxu šokirala je stanovnike nakon što je policija otkrila da su vlasnici uz čuvanje djece pakirali i – fentanil.

“Četiri nevine bebe otrovale su se fentanilom u jaslicama u Bronxu. Jedna od tih beba je umrla. To je neoprostivo i to je razlog zašto su sada u saveznom pritvoru, suočeni s federalnim optužbama koje nose maksimalnu kaznu doživotnog zatvora i minimalnu kaznu od 20 godina zatvora”, rekao je Damien Williams, državni tužitelj Južnog okruga New Yorka.

Više od 100 tisuća Amerikanaca prošle godine umrlo je zbog ovisnosti o sintetičkim drogama – većinom fentanila. Zbog toga je još prije nekoliko mjeseci američki šef diplomacije pokrenuo osnivanje Globalne koalicije za borbu protiv sintetičkih droga. Na opasnost je upozorio i Europu gdje fentalin još nije uzeo maha, ali je dosad uzeo 140 života.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Hoće li biti bijelog Božića? Dugoročna prognoza pokazuje kakva nas jesen i zima očekuju

Objavljeno

-

By

Nakon ne samo iznadprosječnog toplog rujna, nego ponegdje čak i rekordno toplog, prognoze za listopad govore da nas toplije vrijeme čeka i prema zimi, a ni u studenom vjerojatno neće biti velike studeni.

Analiza srednje temperature zraka na meteorološkim postajama DHMZ-a od 1. siječnja do 30. rujna također upućuje na zaključak kako živimo u još jednoj u nizu iznadprosječno toplih godina, piše HRT.

Dosadašnji dio godine ponegdje nije samo specifičan po temperaturi zraka. Na postaji DHMZ-a Zagreb Maksimir, primjerice, ukupna količina oborine je 2. najveća od 1949. godine, od kada postoje mjerenja na toj postaji.

Kratkoročne i srednjoročne prognoze za početak listopada upućuju na nastavak “rujanskog” vremena i sljedećih tjedan dana. A prema dugoročnijoj prognozi za sljedeća 4 tjedna – prilično je mala vjerojatnost da će neki od tjedana biti hladniji od prosječnoga, drugim riječima, mala je vjerojatnost dugotrajnije hladnoće ili duljeg razdoblja temperature zraka niže od uobičajene za listopad.

Također je u prva 2 listopadska tjedna mala vjerojatnost znatnije količine oborine ili drugim riječima – do sredine listopada kiša će vjerojatno i dalje biti razmjerno rijetka i ne obilna ili će čak mjestimice i izostati – velika je vjerojatnost nastavka razmjerno suhog razdoblja. U drugom dijelu listopada povećava se vjerojatnost za ukupne tjedne količine oborine oko prosječnih pa i veće, osobito na Jadranu i područjima uz njega.

Pouzdanost dugoročnih prognoza za studeni je manja nego za listopad, ali je možda nekima ipak zanimljivo spomenuti kako su prognoze postojane te i dalje upućuju na povećanu vjerojatnost još jednog iznadprosječno toplog mjeseca, što znači da ni u studenom ne bi trebalo biti velike studeni, odnosno dugotrajnog razdoblja hladnoće neuobičajene za posljednji jesenski mjesec.

Pritom će ukupna količina oborine u studenome, ostvare li se trenutačno najvjerojatnije, ali ne i odviše pouzdane prognoze – u većini Hrvatske biti oko prosjeka pa i veća?!

Prognoze za zimu, odnosno razdoblje prosinac – siječanj – veljača – daju povećanu vjerojatnost za srednju sezonsku temperaturu zraka oko prosječne, većinom i malu višu. Drugim riječima, zima će vjerojatno biti primjerenija prosječnoj zimi, nego što će jesen biti oko prosječne jeseni. Pritom je povećana vjerojatnost ukupne sezonske količine oborine u većini Hrvatske barem malo veće od prosječne.

Ako se to ostvari – temperatura oko prosječne i višak oborine – povećava se “nada” mnogih i za snijeg. I to manje u prosincu, a više u veljači i posebice siječnju.

Naravno, ne treba zaboraviti kako je riječ o dugoročnim prognozama koje imaju i još dugo će imati puno nedostataka.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

GRADOVI ZABRANJUJU NAJAM ROMOBILA / Samo ove godine u Hrvatskoj na romobilu poginula jedna osoba; 40 teško, 67 lakše ozlijeđenih

Objavljeno

-

By

foto: Saša Čuka

Električni romobili postaju sve veći problem u svjetskim metropolama, ne samo zbog opasnosti koju predstavljaju u prometu nego i zbog njihova nepropisnog odlaganja na ulicama i blokiranja pločnika. Zato su pojedini gradovi odlučili zabraniti njihov najam. Posljednji koji je to učinio je Pariz. Romobil se može unajmiti i u Hrvatskoj.

Električni romobil u Hrvatskoj se može unajmiti u svim velikim gradovima.

– U ljetno vrijeme većina naših korisnika su turisti, ako govorimo o Osijeku, o Velikoj Gorici gdje smo isto prisutni većina korisnika bit će domaći ljudi. Van sezone, to su uglavnom domaći ljudi koji romobile koriste većinom za nekakve potrebe, na posao s posla, obavljanje nekih dnevnih obaveza, rekao je Ivan Begović, direktor za mikromobilnost Bolta za Hrvatsku i Sloveniju.

Ipak, jedna za drugom svjetska metropola zabranjuje najam romobila: Toronto, Boston, San Francisco, a od 1. rujna i Pariz kao prvi grad u Europi.

Zabrinjavajuća statistika u Hrvatskoj

Građani su se žalili da se unajmljivači nepropisno parkiraju, blokiraju prolaz pješacima i ugrožavaju njihovu sigurnost. 

– Radi se o relativno jednostavnom prijevoznom sredstvu, ali nažalost zbog svoje koncepcije i konstrukcije vrlo često nisu baš pogodni za javni cestovni promet. Osobno se vrlo često ježim situacija koje se mogu dogoditi s tim istim našim nazvat ćemo ih jeftinim prijevoznim sredstvima, objasnio je Krunoslav Ormuž, sudski vještak za promet, Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu.

U prvih 8 mjeseci ove godine u Hrvatskoj je na romobilu poginula jedna osoba, 40 ljudi zadobilo je teške ozljede, 67 lakše. Posljednja nesreća dogodila se u Bjelovaru prošloga mjeseca, kada je devetogodišnja djevojčica ozlijedila glavu. Policija upozorava da je kaciga obavezna.

Policija: Zabrinjava nas da djeca mlađa od 14 godina voze romobile

– Zabranjeno je prevoziti osobe. Na osobnom prijevoznom sredstvu može se voziti samo vozač i treća stvar koja nam se najmanje sviđa, a to je da smo primijetili da i djeca, odnosno osobe mlađe od 14 godina upravljaju osobnim prijevoznim sredstvima. Dakle, ne, i to je zabranjeno. Dakle, osobe do 14 godina ne smiju uopće sudjelovati u prometu vozeći osobno prijevozno sredstvo, upozorio je Josip Mataija, voditelj Službe prometne policije MUP-a.

Zbog svega, u velikim gradovima jenjava oduševljenje koje je zavladalo prije 4 godine kad su se električni romobili masovno pojavili. Osim toga, istraživanja su pokazala i da njihova proizvodnja, prikupljanje s gradskih ulica, punjenje baterija i vraćanje u promet radi iznajmljivanja znatno utječe na emisije stakleničkih plinova.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi

U trendu