Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

PULJIĆ VODIO MISU ZA POČETAK ŠKOLE Roditelj: Prvo što smo naučili od našeg djeteta iz vaše škole je: “Tata, mama, moramo se pomoliti za obiteljskim stolom!”

Objavljeno

-

Zadarski nadbiskup Želimir Puljić predvodio je misno slavlje za blagoslovljen početak nove školske godine u katedrali sv. Stošije u Zadru u srijedu, 14. rujna.

U misi su sudjelovali učenici tri zadarske katoličke škole: Katoličke osnovne škole Ivo Mašina, Klasične gimnazije Ivan Pavao II. Zadar koja je ove godine prvi put upisala i jedan razred općeg gimnazijskog usmjerenja te Osnovne glazbene škole sv. Benedikta, njihovi učitelji i ravnatelji: don Roland Jelić, don Ante Sorić i Igor Cecić. 

Budući da je toga dana bio blagdan Uzvišenja Svetoga Križa, nadbiskup Puljić istaknuo je da je „križ znak našeg spasenja, poštovanja, nečega najljepšega i najboljega“ što je Krist preuzeo na sebe i otkupio čovjeka.

„U križu su utjelovljene dvije zapovijedi u koje je Bog sažeo svih deset. Uspravna greda potiče nas da gledamo prema nebu, prema gore. Ljubi Boga nad svime. Njemu se klanjaj, poštuj ga, voli, vjeruj u njega. Druga, poprečna greda je jednaka toj, kaže Isus, a to je, ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga. O te dvije zapovijedi vise sav Zakon i proroci. To je otkriće, ako spoznamo to otkriće našeg spasenja i naše budućnosti“ istaknuo je mons. Puljić.

Nadbiskup je podsjetio da Crkva slavi Uzvišenje sv. Križa vezano uz povijesni događaj spašavanja i vraćanja relikvije Svetog križa u Jeruzalem. Car Heraklije (610.-641.) čudesno je pobijedio perzijskog kralja koji je bio otuđio svete relikvije Isusovog križa iz Jeruzalema. Kao uvjet za postizanje mira, Heraklije je tražio da se dragocjena relikvija donese u Jeruzalem.

Nadbiskup je rekao da je kršćanima križ svetinja, a činiti znak križa izraz je želje da „naša djela budu u ime Oca koji nas je stvorio, u ime Sina koji nas je svojim križem otkupio i u ime Duha Svetoga kojeg nam je Gospodin poslao da bude s nama do svršetka svijeta“.   

„Kad je Isus odlazio s ovog svijeta, imao je s apostolima Posljednju večeru kada im je obećao ostati s njima. Darovao je sebe kao našu hranu i popudbinu. Isus je trajno nazočan među nama u euharistiji kojom se hranimo, koju slavimo i po kojoj se spašavamo“ rekao je mons. Puljić, dodavši da zato i novu školsku godinu započinju slavljem euharistije moleći da sve prati Božji blagoslov.

Nadbiskup je potaknuo mlade da upoznaju svoga vršnjaka Carla Acutisa (1991.-2006.), koji je umro od leukemije u petnaestoj godini života.

„Živio je za euharistiju. On je još kao dijete i tinejdžer pokazao osobitu ljubav prema euharistiji. Volio je računala, koristio društvene mreže, uživao u filmovima i stripovima. No, nešto osobito doživio je na svojoj Prvoj pričesti pa su svi primjećivali da je mali Karlo zaljubljenik Euharistije. Nakon pričesti rado je ostajao ispred tabernakula u molitvi i sabranosti“ rekao je mons. Puljić.

Koliko je Acutis poštovao euharistiju, a „neobično je za tinejdžera da tako razmišlja“, rekao je nadbiskup, potvrđuje i Carlova bilješka iz dnevnika: „Primanjem euharistije sličniji smo Isusu i već na Zemlji imamo predokus neba”.

Taj uzoran mladi vjernik „prihvatio je vlastitu bolest i smrt kao dio životnog puta i sazrijevanja“, a bolest i patnju prinio je za Papu i Crkvu, rekao je mons. Puljić, istaknuvši da to pokazuje „koliko mu je značila Crkva, znao je koliko Crkva znači svijetu“.

Nadbiskup je rekao da se i naslovnik zadarske katoličke osnovne škole, Ivo Mašina „nije plašio trpjeti za Krista, Crkvu i svoj narod. Sve je podnio za vjeru i mučenički umro u Novoj Gradiški“.

Tragom poticaja biskupe Europe da se na blagdan Uzvišenja Svetoga križa moli za mir u Ukrajini, nadbiskup je potaknuo da se „priključimo tom molitvenom vapaju. I mi smo proživjeli strašnu ratnu kalvariju, i naša nedavna prošlost bila je obilježena teškoćama i križevima svake vrste“ rekao je mons. Puljić, moleći zaštitu Kristovog križa i nebeski zagovor Isusa „koji je tijekom muke osjetio strašnu dramu borbe dobra i zla“.

Uz nadbiskupovu želju da Bog „blagoslovi učenike, roditelje, ravnatelje, učitelje i osoblje koji su tu radi djece, da mogu rasti i napredovati“ te da učenici otkriju smisao euharistije i križa, na kraju mise pjevan je zaziv Duhu Svetome.

U misi je suslavio i o. Bogdan Leiza, svećenik iz Ukrajine. Zahvalio je Crkvi u Hrvatskoj na pomoći koju pruža Ukrajini i izrazio bol što brojna djeca u Ukrajini ove godine nisu imala sretan i miran početak nove školske godine, a brojni i nisu krenuli u školu jer su mnoge ukrajinske škole razorene u ratu.

Katoličku osnovnu školu Ivo Mašina u Zadru pohađa 225 učenika u 9 razrednih odjeljenja od 1. do 6. razreda. To su dva prva i dva druga razreda, jedan treći i jedan četvrti razred, dva peta i jedan šesti razred.

Generacija koja je upisala prvi razred 2018., što je bila prva godina početka rada Katoličke osnovne škole u Zadru, ove godine su petaši.

„Još uvijek imamo liste čekanja. Svaki dan primamo pozive roditelja koji pitaju je li se netko ispisao, mogu li upisati dijete u našu školu. Pitaju hoće li biti povećan kapacitet, interes za školu je zaista velik. Škola pokazuje pozitivne pomake i u obiteljskom životu. Djeca roditeljima donose iz škole pozitivne stvari koje nauče u školi. U odgoju djece roditelji to polako prihvaćaju. U školi molimo svaki dan prije obroka. Jedan tata mi je rekao: ‘Mi se kući nikad prije nismo pomolili za vrijeme ručka, u tjednu i ne stignemo biti zajedno za stolom, osim nedjeljom. Prvo što smo naučili od našeg djeteta iz vaše škole je: ‘Tata, mama, moramo se pomoliti, mi tako radimo i u školi’. Tako je molitva postala sastavni dio obiteljskog života, to su u obitelji donijela djeca iz škole“ rekao je don Roland Jelić, ravnatelj Katoličke osnovne škole u kojoj je zaposleno 48 djelatnika.

„Ponosan sam na djecu koja se trude kreativno izražavati, raditi, sudjelovati i na djelatnike koji se trude i mimo radnog vremena, i kući rade, ostaju dodatno kako bi izrađivali kreativne stvari za djecu. U školi su mnoge izvannastavne aktivnosti, djeca sudjeluju u humanitarnim akcijama“ rekao je ravnatelj Jelić.

Ružica Anušić, vjeroučiteljica u Katoličkoj osnovnoj školi Ivo Mašina, rekla je da izgrađuju zajedništvo učenika i djelatnika. „Da škola ne bude mjesto gdje idu samo učiti i raditi, nego da bude mjesto gdje rastu kao sinovi i kćeri Božje. Tu svijest želim im prenijeti na satovima vjeronauka, da mogu biti slobodni, izraziti se, razviti svoje sposobnosti. Naš rad utječe na djecu da mogu prenijeti ljubav, radost i zajedništvo i u svoje obitelji“ poručila je Anušić, rekavši da se u katoličkoj školi mogu još više naglasiti katolički odgoj i evanđeoske vrijednosti u odnosu na druge škole.

Ines Grbić

Foto: I. Grbić
 

ZADAR / ŽUPANIJA

(FOTOGALERIJA) TRIBINA U “ZMAJEVIĆU” / Dr. Đaković i dr. Mitrikeski o umjetnoj inteligenciji: “Može se dobro koristiti, ali je dramatičan rizik od zloupotrebe”

Objavljeno

-

By

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

O aktualnoj temi umjetne inteligencije govorili su doc. dr. sc. Dan Đaković i doc. dr. sc. Petar Tomev Mitrikeski, obojica s Fakulteta filozofije i religijskih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, na tribini u dvorani sjemeništa ‘Zmajević’ u Zadru u subotu, 27. travnja.

Uvodeći u raspravu, doc. dr. sc. Damir Šehić s Teološko-katehetskog odjela Sveučilišta u Zadru rekao je da je digitalno doba odavno počelo. „Otkad je umjetna inteligencija ušla u široku društvenu primjenu, od zdravstva i financija do obrazovanja i znanosti, uočljivi su potencijalni problemi i izazovi u društvenoj primjeni umjetne inteligencije. Počevši od ideje kako je inteligencija sposobnost snalaženja u novim i nepoznatim okolnostima i pronalaženje novih rješenja, znanstvenici i teoretičari osporavaju inteligenciju umjetnoj inteligenciji, nazivajući njenu algoritamsku funkcionalnost tek sposobnošću računalnog oblikovanja novih kompilacija. Korištenje umjetne inteligencije u tom smislu može imati potencijalne opasnosti na inovativnost i ljudsko stvaralaštvo, jer ono više ne bi produciralo vlastite ideje, nego kombinacije i preoblikovanja već poznatih ideja“, upozorio je dr. Šehić, pojašnjavajući naziv tribine: „Na granici inteligencije – Utjecaj umjetne inteligencije na kreativnost i moralne dvojbe u akademskom radu“.

Dr. Šehić je rekao da u odnosu između umjetne inteligencije, ljudske kreativnosti i moralnih dvojbi, korištenje umjetne inteligencije utječe na procese stvaranja, inovaciju i autentičnost. Upozorio je da moralne dileme  proizlaze iz korištenja alata umjetne inteligencije u istraživanju i pisanju akademskih radova, počevši od plagiranja i nedostatka autentičnosti, etičkog pitanja intelektualnog poštenja, vlasništva, gubitka profesionalnih vještina do smanjenja rigoroznosti znanstvene metode.

„Umjetna inteligencija kao nova stvarnost istovremeno zadivljuje i straši. To nije ništa novo, sa svim otkrićima i izumima je bilo uglavnom slično. Čovjeka nešto zadivljuje, čini mu se vrlo korisno, upotrjebljuje to, ali ga i straši. Danas ne možemo zamisliti da se ljudima otkriće vatre činilo velika prijetnja, izum kotača i drugo. Umjetna inteligencija na neki način sublimira sve naše znanje. Nije to prvi levijatan kojeg je čovjek stvorio i prijeti da se otme našoj kontroli. Neki ljudi iz IT industrije sami kažu da bi bilo možda pametno pričekati, zaustaviti njen razvoj, da možda ne znamo kamo idemo. Nismo naviknuli da vodeći ljudi neke industrije sami povlače ručnu kočnicu i kažu, polako s tim“, upozorio je dr. Đaković.

Svaki čovjek ima neki svjetonazor kroz koji promatra svijet. U kontekstu svjetonazorskog gledanja na svijet, dr. Đaković je promišljao umjetnu inteligenciju kroz prizmu filozofije povijesti. Đaković je specijalizirao filozofiju Jacquesa Maritaina koja je i kršćanska, mistična, augustinovska. Njegova filozofija povijesti važna je i u kontekstu umjetne inteligencije. Filozofija povijesti pokušava dokučiti bît, smisao i značenje povijesti. Njena ideja je da povijest ima početak, kraj i skriveno značenje. Čovjek pak treba stoljeća da bi nešto prosudio.

„Što je neko dobro veće, sofisticiranije, to je njegova zloupotreba teža, opasnija“

Dr. Đaković je razmatrao umjetnu inteligenciju u kontekstu pet načela. Prvo načelo je da materija trči brže od duha. „Najprije nešto proizvedemo, a onda nam treba vremena da to savladamo, ‘pripitomimo’. Sada nam se čini da je ta materija, tehnologija, otišla toliko daleko da više ne znamo koja je udaljenost između čovjeka i te materije. Drugo važno načelo je da dobro i zlo u svijetu rastu simultano. Neki su oduševljeni umjetnom inteligencijom i njome bi se u svemu koristili, a neki misle da je to naznaka kraja svijeta, da će zlo sve preuzeti, da treba zaustaviti razvoj“, rekao je dr. Đaković.

Načelo da dobro i zlo rastu zajedno podudarno je s biblijskom prispodobom o žitu i kukolju. Predavač je podsjetio kako se u određenim trenucima povijesti činilo da je zlo prevladalo, npr. 1940.-te godine izgledale su kao potpuna dominacija i pobjeda zla. No i nakon toga uspjelo se stvoriti dobro i to zlo nadživjeti.

„Treće načelo je da je vrijeme ireverzibilno, ima ishodiše i kraj, ne može se zaustaviti i nema povratka natrag. Napredak se ne može zaustaviti, to je iluzija, utopija. Možemo se pitati treba li nam sva ta tehnologija u obrazovnom sustavu, ali napredak u cjelini ne možemo i ne treba zaustaviti. Mi se napretka ne bojimo. Četvrto načelo je da ne postoji dobro koje nije moguće zloupotrijebiti. Što je neko dobro veće, sofisticiranije, to je njegova zloupotreba teža, opasnija. Trebali bismo se pomiriti s činjenicom da je napredak nezaustavljiv, da se naša tehnologija može strašno zloupotrijebiti. Zloupotrijebili smo atomsku energiju i puno drugoga. Međutim, svaka tehnologija može se i dobro upotrijebiti.

U našoj tradiciji mišljenja i filozofije povijesti smatramo da se u natjecanju dobra i zla tehnologija mora koristiti maksimalno dobro, ne zaustavljajući njen razvoj i riskirajući zloupotrebu. Kad bi se ugasila umjetna inteligencija, zaustavila postrojenja, anuliranje rizika bilo bi zaustavljanje razvoja. To je utopija“, poručio je dr. Đaković.

„Sloboda raste – međutim, raste i prijetnja slobodi“

Peto načelo je problem slobode. „Količinu dobara u svijetu povećavamo. Živimo u vremenu najvećih sloboda i najvećeg materijalnog blagostanja ikada u povijesti, kao čovječanstvo; osobito zapadna, kršćanska civilizacija i Japan kojeg se naziva Daleki zapad, a ne Daleki istok. Krug slobode i materijalnog blagostanja se neprestano povećava.

Razni totalitarizmi uvijek napadaju ljudsku slobodu. Mi smo porobljavani. U sjećanju su nam još 1933., 1939., 1941., 1945. godina. I danas postoje totalitarne države. U kontekstu Europske unije bojimo se totalitarnih tendencija, dakle, smanjivanja ljudske slobode, porobljavanja. Taj strah nije izlišan, on je realan. No, stvari se neće popraviti zaustavljanjem razvoja, nego sa sviješću da sloboda raste – međutim, raste i prijetnja slobodi.

Na tragu načela da dobro i zlo rastu zajedno, sloboda i prijetnja slobodi uvijek rastu simultano. Iz toga bi se dalo zaključiti da je prijetnja slobodi koja dolazi od nove tehnologije najveća u povijesti čovječanstva. Bez nekog defetizma, iako to jesu pomalo apokaliptične vizije, ali apokalipsa kao posljednja knjiga Novog zavjeta je knjiga pobjede. To nije knjiga defetizma, nego pobjede i proslave! To se često zaboravlja u Crkvi, u javnosti i kulturi, misleći da je apokalipsa kraj i pobjeda zla. Nije točno. Apokalipsa nije pobjeda zla“, upozorio je dr. Đaković.

Predavač smatra da je ljudima „pred vratima vjerojatno najveći totalitarizam u povijesti. On neće biti nalik totalitarizmima iz 1939., 1941., 1945., jer bi bio smiješan. On se mora pojaviti u novom ruhu. Mora biti prijetnja većoj slobodi, jer mi smo jako povećali svoje slobode, znanje i tehnologije od onda do danas. U tom smislu, taj totalitarizam bi mogao biti najgori. Toga se bojimo.

Međutim, kad se sveukupno uzmu navedena načela, strah nam nije nikakav saveznik. Tehnologiju treba koristiti maksimalno dobro, biti svjestan da su prijetnje realne i vjerujući – tu nastupa vjera, ne mora biti nužno religiozna, može biti građanska, općeljudska vjera – da će dobro prevladati. Nažalost, ne bez žrtava. Djeca su već sad žrtve mobitela na različitim razinama. Slušamo o neurološkim, moralnim, fiziološkim problemima. Rješenje nije dokinuti razvoj, rješenje je zaštititi djecu koliko je moguće u obrazovnom sustavu, kod kuće“, potaknuo je dr. Đaković.

Istaknuo je i poruku odnosa Davida i Golijata. „Gotovo uvijek se previđa da je David Golijatu odsjekao glavu njegovim mačem. Golijat je glavu izgubio od vlastitog mača. Tako shvaćamo tehnologiju. Ona je neki mač koji izvorno ne mora biti naš. Zloupotrijebljenu tehnologiju mora uništiti ta ista tehnologija od strane ljudi koji je žele dobro upotrebljavati“, poručio je dr. Đaković.

Intuicija je jako važna u životu čovjeka, a stroj nema intuiciju

Dr. Mitrikeski je rekao da umjetnu inteligenciju, u najširem smislu, pokazuju strojevi, osobito računalni. „Pomoću različite metodologije softwarea, omogućavamo strojevima da percipiraju okoliš, nadajući se da bi oni to mogli raditi na način kako mi radimo. Na osnovu skupljanja podataka bi mogli učiti, znanje koje prikupe inteligentno tumačiti i koristiti za poduzimanje radnji s kojima mogu poboljšati vjerojatnost učinkovitog okončanja zadanog cilja“, rekao je dr. Mitrikeski.

Istaknuo je tezu Kanta da je čovjek uronjen u prostor i vrijeme i ima intuitivni pogled. „Intuitivnost nam omogućava da stvari tumačimo svrhovito. Ne možemo promatrati svijet, a da ne smatramo da je svrhovit. Intuitivnost koju ljudi imaju je regulatorno načelo ljudskog uma koje omogućava svrhovito tumačenje zbilje. Ljudsko biće ima intuiciju, izvjesno je da stroj nema intuiciju. Znači, sva njegova dedukcija dolazi od onoga što mu čovjek ugradi, a to je limitirano. To znači da sve naše slabosti mi ljudi stavljamo u stroj“, upozorio je dr. Mitrikeski, govoreći o mogućnosti prenošenja ljudske slabosti na tehnologiju: „Taj dio bi vjerojatno ograničavao čovjeka da stvori potpuno opću umjetnu inteligenciju“.

Bog je stvorio čovjeka na svoju sliku, a Bog nema slabosti, rekao je predavač. „Mi ljudi imamo slobodnu volju i mi smo po našem vlastitom odabiru pali. Ne bi trebalo računati da umjetna inteligencija ima slobodnu volju. Ona će ići po našoj slabosti, usavršit će našu slabost. Kapitalizam će htjeti da to bude dostupno što više, lakše i bolje, da se prodaje. Problem je smanjivanje radnih mjesta, a kad čovjek ne radi ništa, sklon je raditi bedastoće“, upozorio  dr. Mitrikeski. Podsjetio je da je prvi princip robota bio ne naštetiti ljudskom biću, a pitanje je hoćemo li to uspjeti postići softverski. Nasuprot tome da stroj nema intuiciju, predavač je istaknuo da je intuicija jako važna za vjeru, ljudi se i time mogu korigirati oko nekih stvarnosti.

Dr. Mitrikeski je istaknuo i stav postmodernog židovskog filozofa Yuvala Noaha Hararija koji je zabrinut „što se tiče umjetne inteligencije koja slobodno tumara realnim prostorom. On kaže da se sva naša razmišljanja temelje na jeziku. On vidi opasnost da bi umjetna inteligencija mogla koristiti ljudski jezik, a sada je vrlo sposobna tumačiti ljudski jezik. Upitao je, hoćemo li doći do točke da umjetna inteligencija pokušava uvjeriti ljude u nešto što je njima destruktivno. Nije pesimističan“, rekao je dr. Mitrikeski. Upozorio je na mogućnost znanstvene nečestitosti, ali ne smatra da je potreban pretjerani strah, nego razum. Naglasio je da se ljudska kreativnost ne može ograničiti, jer dolazi od osobe, nego, „kreativnost će stradati po vlastitom izboru nekog pojedinca“. Mogući problem je „ne da tretiramo umjetnu inteligenciju kao moralno biće, nego što ćemo moći iskazati naš nemoral na robotu, a ne na čovjeku i to će država (htjeti) dozvoljavati. Pojedincu se može smanjiti ljudskost“, upozorio je dr. Mitrikeski.

„Nijedan totalitarizam ili diktatura u povijesti nisu ostali neporaženi. Samo su, nažalost, žrtve prebrojne“

„Umjetna inteligencija je nazvana inteligencija jer smo prvi put proizveli nešto što je jako različito od svega dosad, a to je da kao da sama uči, da nismo mi dali naputke kako da uči. Kao kad se dijete počne emancipirati u drugoj godini života, kad se počne samo kretati, pa uči i neovisno o roditeljima, dijete se snalazi samo“, rekao je dr. Đaković.

Dr. Đaković je rekao da stroj ne može biti moralni subjekt. „Nema nikakvog spora o tome da je umjetna inteligencija proizvod čovjeka. Da umjetna inteligencija bude moralni subjekt, to bi značilo da smo mi koji smo je stvorili, bogovi. Jer Bog jedini stvara moralne subjekte. Opasnost je tu. Ljude se može zavoditi, zaglupljivati, to se vidjelo na velikoj pozornici svijeta u 20. stoljeću. Može se dogoditi da se roboti tretiraju kao moralni subjekti i izgledaju nalik čovjeku, nekakvi humanoidi, da ljudi toliko budu zavedeni da im bude satisfakcija ako je robot osuđen“, rekao je dr. Đaković, spominjući distopijske scenarije da se umjetna inteligencija toliko emancipira od ljudi da postane potpuno neovisna u svom postojanju. Dr. Đaković smatra da je to neostvarivo, iako postoji određeni rizik.

Podsjetio je na 13. poglavlje iz Knjige mudrosti, gdje Božja riječ upozorava na klanjanje čovjeka vlastitim proizvodima, tvorevinama, stvorenjima, a iza toga stoji kreator kojega čovjek ne prepoznaje. „Polazeći aksiomatski, mi ne možemo proizvesti život, mi ne možemo proizvesti ili stvoriti inteligenciju, moralni subjekt. Moralni subjekt su isključivo ljudska bića. Treba biti oprezan u smislu zavođenja ljudi jer će se stvoriti ambijent u kojem će se umjetna inteligencija tretirati kao stvarnost koja je veća od nas, da se ljudi ponižavaju pred njom“, upozorio je dr. Đaković.

Umjetnim se imitira priroda. „To nije samo po sebi zlo. Zlo je obožavanje umjetnoga. Problem je u obožavanju, u prinošenju žrtava, klečanju pred tim“, istaknuo je dr. Đaković. Podsjetio je kako su kršćani od početaka odbijali klanjati se carevima, vladarima, a istovremeno mole za njih. Kršćani su lojalni građani i trebali bi odbijati ‘kaditi’ vladarima kao da su božanstva. Mnogi kršćani za to su i ‘platili glavom’.

Govoreći o opasnostima obožavanja stvorenoga koje bi čovjeku trebalo služiti, a ne čovjekom ovladati, dr. Đaković je rekao da je specifičnost 20. st. bila da su države bile tvorevine kojima su se ljudi osobito klanjali. „Mi smo države tretirali kao apsolut, a ljudi su stvorili države. Ljudi postoje i bez država. Mi i danas moramo objašnjavati da nije nama država dala ljudska prava. Ne dugujemo mi državi svoj život ni svoje pravo na život. To ljudima nije bilo jasno u 20. st. i danas to mnogima nije jasno. Čovjek je Božja kreacija, mi smo stvorili državu. Mi nismo protiv države. Država je jedna od najljepših, najvažnijih i najkorisnijih izuma u povijesti. Ali nas je gazila. Nas i demokratska država može gaziti. Ljudi često naivno misle, kad ustroje demokratsku državu, da su mirni.

U 20. st. to je bila država, recimo da će u 21. st. to biti najnovija tehnologija – da se mi moramo klanjati vlastitim stvorenjima, državi ili najsuvremenijoj tehnologiji. Kršćani su i prije morali osvještavati ljude da kažu ‘cezar nije Bog.’ Imamo državu i još imamo umjetnu inteligenciju koja je na još vidljiviji način  stvorena, a nas će se prisiljavati – to je novi totalitarizam, mi ćemo biti svedeni na objekt umjetne inteligencije. Taj rat je na sceni, to ne treba relativizirati, umanjivati. Samo što ja ne želim nuditi defetističku viziju, nego želim nuditi pobjedničku viziju u smislu da će ta tehnologija biti poražena. To je isto argument iz povijesti. Nijedan totalitarizam ili diktatura u povijesti nisu ostali neporaženi. Samo su, nažalost, žrtve prebrojne“, upozorio je dr. Đaković, navodeći moguće opasnosti zloupotrebe, da će umjetna inteligencija umanjivati ljudskost, da se ljudi pred njom osjećaju bespomoćno, kao da mi služimo toj stvarnosti.

Umjetna inteligencija zadire i u kognitivnu sferu. „To je nešto potpuno novo i najsavršenije dosada. Proizveli smo nešto s čijim se svim moćima još nismo susreli. To ‘stvorenje’ će dobivati nove forme i imena i tako fenomenalno će imitirati ljudsko da ćemo mi biti frapirani, sve drugo će nam se činiti dosadno. Ljudi su bili fascinirani pojavom televizije. Nas će to ‘hipnotizirati’, u nekom smislu. Ali, problem je u obožavanju.

Ne možemo reći da se umjetna inteligencija ne može dobro upotrijebiti, ali je dramatičan rizik od zloupotrebe. Ne treba bježati od te istine, nego se hrabro suočiti s tim. Nemamo gotovo rješenje, kao što nismo imali gotovo rješenje prema totalitarnim državama u 20. st., ali na kraju smo pobijedili.

Ideja babilonske kule je da ljudi nešto grade, kako bi dosegnuli nebo. To je princip umjetne inteligencije. Kod gradnje babilonske kule, kaže: ‘Jahve se spusti da vidi što rade sinovi ljudski’. Znači, oni su mislili da dosežu nebo, a Jahve se mora spustiti da bi vidio što su oni radili.

Ne treba izgubiti tu perspektivu kad stojimo pred tom zastrašujućom stvarnošću koja nam uništava kreativnost. Treba sačuvati djetinju vjeru iz perspektive Boga, kao da smo na popravnom ispitu iz stvaranja, kao da sami sebe moramo popravljati. A to je prilično neuspješno“, upozorio je dr. Đaković.

Predavač smatra da će umjetna inteligencija „u nekom smislu osiromašiti čovjeka. Rat je na sceni, nismo naivni, u tom smislu. Žrtve su brojne. Djeca su osobito na udaru“, upozorio je dr. Đaković. „Ubijanje kreativnosti“ kao posljedica zloupotrebe umjetne inteligencije „umanjuje čovjeka. U akademskom svijetu ljudi su odabrali put znanja, intelekta, a ljude se zatupljuje kroz razne formate, birokracijom, obrascima, tzv. bibliometrijom. Više nije važno što je čovjek napisao, nego kako se to mjeri. Bibliometrija je jako uvredljiva za dostojanstvo čovjeka i znanstvenika, čovjeka koji želi tražiti mudrost, istinu.

Dio kršćana vidim kao avangardu, bit će potrebne nove ‘tehnološke katakombe’. Često zaboravljamo na razliku između usmene i pisane kulture. Usmena kultura će na novi način dobiti na cijeni, živi razgovor. To možemo njegovati. Moguće je da se u pisanim djelima vara, zahvaljujući sitnim tehnološkim napravicama. No, najteže će se varati u živom razgovoru, gdje se može provjeriti stvarno znanje i razumijevanje materije, npr. od strane studenta. Živi susret, usmena kultura, zajednice koje će se morati opirati, ne svakom tehnološkom napretku, nego diktaturi“, poručio je dr. Dan Đaković.

Tribina je održana u sklopu 21. festivala znanosti Sveučilišta u Zadru čija je tema bila ‘Inteligencija’.

Ines Grbić

Foto: I. Grbić

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

PROGNOZA / Kiša prijeti i u prvom dijelu vikenda. Nedjelja sunčana, a evo što donosi novi tjedan…

Objavljeno

-

By

foto: Saša Čuka

Danas promjenljivo do pretežno oblačno s mjestimičnom kišom većinom u unutrašnjosti. Češća sunčana razdoblja očekuju se na Jadranu. Vjetar slab do umjeren zapadni i sjeverozapadni. Najviša dnevna temperatura zraka uglavnom od 15 do 20 °C.

U subotu djelomice sunčano uz promjenljivu naoblaku. Oblačnije u Gorskoj Hrvatskoj uz povremenu kišu, a mjestimična kiša ili poneki pljusak mogući su i drugdje u unutrašnjosti. Vjetar većinom slab, na Jadranu do umjeren sjeverozapadni i jugozapadni. Najniža temperatura između 7 i 12, na Jadranu od 10 do 14, a najviša dnevna od 17 do 22, u gorskim krajevima malo niža.

IZGLEDI VREMENA:

U subotu djelomice sunčano uz promjenljivu naoblaku i nestabilno pa je mjestimice moguća kiša, lokalno i pljuskovi i grmljavina, osobito na kopnu, i to ponajprije na zapadu. U nedjelju sunčanije, osobito na Jadranu, a poneki popodnevni pljusak još je moguć ponajprije u gorskim krajevima. Početkom sljedećeg tjedna pretežno sunčano, na kopnu povremeno umjerena naoblaka. Vjetar uglavnom slab, od nedjelje umjeren jugozapadni. Na Jadranu slab do umjeren sjeverozapadnjak, u nedjelju u okretanju na jugozapadnjak, a u ponedjeljak umjereno jugo. Temperatura zraka u postupnom porastu.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

SVEČANO U NINU / U ponedjeljak je Gospa od Zečeva. Donosimo program proslave koja započinje već danas…

Objavljeno

-

By

Zavjetna svetkovina Gospe od Zečeva svečano se slavi u ponedjeljak, 6. svibnja u Ninu, središnjem marijanskom svetištu Zadarske nadbiskupije i jednom od najstarijih Gospinih svetišta u Hrvatskoj.

Koncelebrirano misno slavlje u 18 sati predvodi zadarski nadbiskup Milan Zgrablić, potom i procesiju s Gospinim kipom kroz mjesto.

Misno slavlje u 11 sati, potom i procesiju, predvodi mons. Ante Sorić, generalni vikar Zadarske nadbiskupije. Mise toga dana su još u 6, 7.30 i u 9 sati.

Na uočnicu blagdana, u nedjelju, 5. svibnja, svečano misno slavlje u 18 sati, potom i procesiju s Gospinim kipom, predvodi don Jure Zbović, župnik Vira.

Proslavi svetkovine Gospe od Zečeva prethodi dvodnevna duhovna obnova u crkvi Sv. Anselma u Ninu koju predvodi fra Tomislav Šanko, provincijal Franjevačke provincije sv. Jeronima. U petak i subotu, 3. i 4. svibnja, fra Tomislav u 18 sati predvodi misno slavlje, potom euharistijsko klanjanje.

Svetkovina Gospe od Zečeva tradicionalno okuplja tisuće vjernika iz svih dijelova Zadarske nadbiskupije. Ukazanje Gospe od Zečeva 5. svibnja 1516. g. autentičnim je potvrdio tadašnji ninski biskup Juraj Divnić, koji je  1517. g. ustanovio blagdan Gospe od Zečeva. Bila su to teška vremena za hrvatski narod kojem su prijetila pustošenja od strane Osmanlija.

Ukazanje Gospe od Zečeva obilježava se tri puta u godini: 5. svibnja vjernici hodočaste na otočić Zečevo, kada se u procesiji lađama nosi i Gospin kip na otočić Zečevo. Središnja proslava je na zavjetnu svetkovinu s podnevnom i večernjom procesijom središtem Nina (to bude u ponedjeljak prije svetkovine Uzašašća Gospodinova, datum je promjenjiv) te 5. kolovoza, na Dan pobjede i domovinske zahvalnosti, kada se Gospin kip u procesiji također odnosi na otočić Zečevo.

Ove godine središnja svetkovina Gospe od Zečeva slavi se 6. svibnja, odmah dan poslije spomendana Ukazanja, koji se uvijek obilježava 5. svibnja i kada se hodočasti na otočić Zečevo.

Na spomendan Prikazanja Gospe od Zečeva, u nedjelju, 5. svibnja, u 6 sati je blagoslov hodočasnika u crkvi Sv. Anselma u Ninu koji idu pješice na otočić Zečevo.

U 9 sati je polazak iz crkve Sv. Anselma u Ninu drugih hodočasnika prema Gospinom mulu, odakle se ide u procesiji lađama s Gospinim kipom na otočić Zečevo. Misno slavlje u 11 sati u crkvici na otočiću Zečevo predvodi fra Anselmo Stulić, rodom iz Nina.

Svetkovina Gospe od Zečeva završava u četvrtak, 9. svibnja misnim slavljem u 18 sati, nakon kojeg slijedi procesija kroz središte grada Nina.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu