Connect with us

Svijet

EU zemlje brutalno subvencioniraju firme da kupuju moćne benzince i dizelaše

Objavljeno

-

Šetnja kroz bonsku četvrt Bad Godesberg vodi pored mnogih impresivnih vila s početka 20. stoljeća ispred kojih se niže isto tako staro drveće impozantnih krošnji.

Sada u jesen lišće lagano pada na parkirane automobile: to su veliki novi modeli Porschea, Mercedesa, Audija ili BMW-a, uglavnom diskretne crne boje – i obično s auspuhom, dakle benzinci ili dizelaši. U ovom kraju žive brojni dobro plaćeni zaposlenici velikih tvrtki poput njemačkog Telekoma ili Pošte, koji često kao dio plaće dobivaju službene automobile.

Službeni automobili – to je posebna kompleksna priča o povećanju najvećih plaća u naturalijama, ali ovdje promatramo aspekt zaštite klime, piše DW u svojoj velikoj reportaži o ovoj temi.

Porezni prihodi za subvencije službenih vozila na fosilna goriva
Naime, i njemačka vlada i neke zemlje EU izdvajaju ogromne svote od poreznih prihoda – za subvenciju dizelaša i benzinaca, suprotno obećanjima i obvezama za smanjenje emisije štetnih plinova.

Samo u četiri zemlje EU, koje doduše pripadaju među najveće, a to su Njemačka, Francuska, Italija i Poljska, subvencije za službena vozila na benzin i dizel koštaju porezne obveznike – 42.2 milijarde eura godišnje.

To proizlazi iz studije koju je naručila ekološka organizacija Transport & Environment (T&E) u kojoj su izračunati efekti četiri porezne olakšice koje se daju za službena vozila: beneficije u naturi, odbitak amortizacije, odbitak PDV-a i kartice za gorivo. Ove olakšice nisu dostupne vlasnicima privatnih vozila.

Veliki auto – velike subvencije
Pritom su posebno visoke subvencije za službena sportsko-terenska vozila (SUV) koja su skupa, teška, najviše troše i spadaju u vozila koja najviše zagađuju okoliš. Od ukupno 42 milijarde eura, 15 milijardi ide na subvencioniranje SUV-ova.

U usporedbi s privatnim kupcima, oni plaćaju skoro 9000 eura manje godišnje poreza na auto. To također objašnjava zašto kompanije registriraju dvostruko više SUV-ova nego privatna kućanstva.

Italija najgora
Prema studiji za T&E, Italija od poreznih prihoda za subvencije službenih vozila s motorima na unutarnje izgaranje izdvaja 16 milijardi eura, a po automobilu prosječno skoro 15.000 eura – obje brojke su najveće u EU.

Slijedi Njemačka s ukupno 13.7 milijardi eura godišnjih subvencija ili skoro 7000 eura prosječno po službenom vozilu.

Francuska izdvaja 6.4 milijarde eura ili skoro 6000 eura po vozilu, a Poljska službena vozila na fosilna goriva subvencionira sa 6.1 milijardom ili 8500 eura po vozilu godišnje.

“Potpuno je nelogično i neprihvatljivo da još uvijek ulažemo milijarde poreznih sredstava u tehnologiju koja se protivi zelenoj transformaciji Europske komisije”, izjavio je Stef Cornelis, iz T&E, za Reuters.

Ogroman utjecaj službenih vozila – posebno u Njemačkoj
Službena vozila su važan čimbenik na tržištu automobila. Njihov udio među prodanim novim automobilima u Europi se stalno povećava, na primjer 2015. je bio 50 posto, a 2023. je već bio oko 60 posto. U Francuskoj službeni automobili čine 52 posto svih novih prodanih automobila, a u Njemačkoj čak 67 posto.

Jest da privatna vozila čine većinu vozila na cestama u Njemačkoj, ali službeni automobili se voze samo nekoliko godina – prije nego što dospiju na tržište polovnih automobila, gdje se potom voze još godinama.

Tako službena vozila dugoročno oblikuju što se vozi u Njemačkoj. Skoro polovica tih službenih automobila koristi se kako za poslovnu tako i za privatnu vožnju. Budući da troškove goriva često snosi poslodavac, ovakva vozila se u prosjeku voze više nego privatna. Također, u Njemačkoj je svako treće novoregistrirano vozilo SUV ili vozilo srednje ili visoke klase.

Navike se polako mijenjaju
Prodaja električnih automobila u EU značajno je opala, dijelom zbog toga što su skuplji od usporedivih modela koji koriste fosilna goriva: u odnosu na kolovoz 2023. ove godine je prodaja pala u prosjeku za 44 posto, pri čemu je u Njemačkoj zabilježen pad od skoro 70 posto.

U prvom polugodištu 2024. samo oko 12 posto novoregistriranih službenih automobila u Njemačkoj bilo je potpuno električno. Manje od trećine službenih vozila je potpuno električno. U kemijskom gigantu BASF-u, na primjer, samo 320 od ukupno skoro 1600 vozila je potpuno električno.

Spora elektrifikacija službenih vozila u Njemačkoj predstavlja propuštenu ekonomsku priliku za njemačku automobilsku industriju, koja se žali na slabu potražnju za električnim automobilima, kaže Susanne Goetz iz T&E. “Marke kao što su Volkswagen i BMW prošle godine su 70 posto svoje europske prodaje ostvarile na tržištu službenih vozila, tako da potencijal postoji.”

No, čini se da proizvođači automobila još nisu prihvatili tu ideju. Na primjer, BMW je na upit DW-a izjavio: “Mi trenutno ne vidimo potrebu miješati se u slobodu izbora.”

Promjena ima kod nekih kupaca službenih vozila: od početka 2023. zaposleni u njemačkom Telekomu više ne mogu naručivati nove automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem, već samo potpuno električna vozila (BEV, Battery Electric Vehicle).

U softverskoj kompaniji SAP od početka 2025. moći će se naručivati samo BEV-i i hibridna vozila.

Međutim, hibridni službeni automobili su često na meti kritika jer poslodavac obično plaća gorivo, a ne i struju. Stoga se službeni automobili rijetko voze na električni pogon. Zato su hibridi na kraju prljaviji, zbog dodatne težine baterija, troše više goriva.

Politička podrška za električna vozila
U sklopu inicijative za gospodarski rast njemačka vlada sada tvrtkama nudi: za nova, potpuno električna vozila, koja su kupljena između srpnja 2024. i kraja 2028. moći će se brže otpisati troškove kupovine. Privatna upotreba električnog službenog vozila bit će porezno još povoljnija nego kod vozila s motorom na unutarnje izgaranje.

A na razini EU: predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen zadužila je novog povjerenika za klimu da pripremi prijedloge za izlazak iz fosilnih subvencija za automobile.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

RANI PODACI / Objavljena velika prognoza: Kakva nas zima očekuje?

Objavljeno

-

By

Severe Weather Europe

Slabija polarna vrtložna struja u stratosferi obično znači oslabljeni ili poremećeni mlazni tok ispod nje, što povećava vjerojatnost dinamičnijeg zimskog uzorka vremenskih prilika u Sjedinjenim Američkim Državama, Kanadi i Europi.

Trenutno se pojavljuju tri glavna globalna čimbenika koji zajedno stvaraju gotovo savršen scenarij za slabu polarnu vrtložnu struju tijekom zime 2025./2026, javlja Severe Weather Europe.

Na temelju trenutnog stanja tih čimbenika vidjet ćemo kako se očekuje da će se razvijati te kako mogu utjecati na polarnu vrtložnu struju i cjelokupnu zimsku cirkulaciju 2025./2026. Razmotrit ćemo svaki od tih čimbenika i njihov utjecaj na vrijeme, ali prvo ćemo ukratko objasniti zašto je polarna vrtložna struja ključna za ovu zimsku priču.

Zimska polarna vrtložna struja

Da biste razumjeli što je polarna vrtložna struja i što radi, najbolje je vizualizirati je. U osnovi, to je pojam koji opisuje široku zimsku cirkulaciju nad sjevernom (i južnom) polutkom.

Na slici se vidi trodimenzionalna struktura polarne vrtložne struje. Vertikalna os je naglašena radi bolje vizualne prezentacije. Jasno se vidi kako se struktura vrtložne struje proteže prema nižim slojevima atmosfere, povezujući sustave tlaka i uzorke zimskog vremena.

Severe Weather Europe
Severe Weather Europe

Polarna vrtložna struja se proteže visoko u atmosferu. Najniži sloj zove se troposfera — tu se odvijaju svi vremenski fenomeni. Iznad nje je stratosfera, suhi sloj u kojem se nalazi ozonski sloj.

Zato polarni vrtlog dijelimo na gornji (stratosferski) i donji (troposferski) dio. Oba imaju različitu ulogu i pratimo ih odvojeno — ali također je važno jesu li međusobno dobro povezani.

Gornji stratosferski dio je kružniji i simetričan jer se okreće visoko iznad tla s manje prepreka u strujanju. Donji dio vrtloga je više poremećen zbog utjecaja reljefa (planina) i jakih sustava tlaka.

Važno je pratiti stanje polarne vrtložne struje jer snažno utječe na svakodnevno vrijeme, osobito zimi. Obično je dijelimo u dva režima:

  • Snažan/stabilan polarni vrtlog: jaka polarna cirkulacija i mlazna struja. Hladan zrak ostaje na krajnjem sjeveru, što donosi blaže uvjete za veći dio SAD-a.
  • Slab polarni vrtlog: poremećen mlazni tok, hladan zrak lakše izlazi iz polarnih krajeva prema nižim geografskim širinama (SAD, Europa).

Ako želite hladniju i snježniju zimu — najsigurniji pokazatelj je slab polarni vrtlog. To obično znači slom stratosferskog vrtloga.

To se često događa kad se tlak ili temperatura u polarnom dijelu stratosfere naglo povisi — događaj poznat kao iznenadno stratosfersko zagrijavanje (SSW). Jedan takav događaj dogodio se ovog proljeća.

No nisu svi poremećaji veliki događaji SSW-a — čak i manji poremećaji mogu oslabiti vrtlog i promijeniti vremenske uvjete.

Tri čimbenika

  1. ENSO – hladne anomalije / slaba La Niña
  2. QBO – stratosferski vjetrovi
  3. Gubitak morskog leda

Utjecaj površine oceana

ENSO (El Niño Južna oscilacija) mijenja se između toplih i hladnih faza. Hladna faza zove se La Niña, a topla El Niño. Trenutno smo u neutralnom stanju, ali se očekuje slaba La Niña u zimi 2025./2026.

Model NMME prognozira hladne anomalije u tropskom Pacifiku – znak slabe La Niñe. Povijesno, La Niña zime imaju 60–75% vjerojatnosti za pojavu SSW događaja.

Slika prosječnih anomalija tlaka pokazuje da La Niña potiče uzorke koji pogoduju slabijem polarnom vrtlogu, što znači veće šanse za prodore hladnog zraka i snježne oborine u SAD-u i Europi.

Severe Weather Europe
Severe Weather Europe

Anomalije visokih atmosferskih vjetrova

QBO (kvazibienalna oscilacija) mjeri smjer stratosferskih vjetrova iznad ekvatora — mijenjaju se svakih ~17 mjeseci između istočnih (negativnih) i zapadnih (pozitivnih).

Trenutno je u tijeku negativna QBO faza (istočni vjetrovi), koja će do zime 2025./2026. ojačati. Ta faza olakšava prodor Rossby valova u stratosferu, što remeti i slabi polarni vrtlog.

QBO ima važnu ulogu u povezivanju oceana i atmosfere. Tijekom istočne faze, dolazi do učinkovitijeg prijenosa energije u stratosferu, povećavajući vjerojatnost za kolaps vrtloga.

Niski ledeni pokrivač na polu – morski led

Treći ključni čimbenik je morski led u Arktičkom oceanu. Dvije ključne regije su Barentsovo/Karsko more i Ohotsko more.

  • Manje leda u Barentsovom/Karskom moru – slabiji vrtlog
  • Manje leda u Ohotskom moru – jači vrtlog

Trenutni podaci pokazuju vrlo malo leda u Barentsovom/Karskom moru, ali rekordno visoke vrijednosti u Ohotskom – idealni uvjeti za slabljenje vrtloga.

Osim toga, učinak morskog leda na vrtlog pojačan je tijekom istočne QBO faze. Tada je prijenos energije prema stratosferi još jači, što povećava šanse za SSW.

Kolaps zimske polarne vrtložne struje

Kada se dogodi iznenadno stratosfersko zagrijavanje (SSW), stratosferski vjetrovi mijenjaju smjer iz zapadnih u istočne — to je uvjet da govorimo o pravom kolapsu.

Takav događaj se zbio u ožujku ove godine — sustav visokog tlaka preuzeo je polarne regije i podijelio vrtlog na dva dijela.

Nakon SSW događaja, hladni zrak često prodire prema jugu, uzrokujući niže temperature i više snijega u SAD-u i Europi tijekom 0–30 dana nakon kolapsa.

Severe Weather Europe
Severe Weather Europe

Zaključak

Polarna vrtložna struja ima ogroman utjecaj na zimske vremenske uzorke. Rani signali za zimu 2025./2026. upućuju na:

  • Slab ENSO (La Niña)
  • QBO
  • Nizak morski led u Barentsovu/Karskom moru

Svi ovi čimbenici zajedno povećavaju vjerojatnost slabog polarne vrtložne struje, čime se povećava mogućnost za hladniju i snježniju zimu u SAD-u, Kanadi i Europi.

 
Nastavi čitati

Svijet

Toplinski val iz Afrike hara jugom Europe: “Ovo je ekstremno i za srpanj”

Objavljeno

-

By

Stanovnicima i turistima u Španjolskoj izdane su sigurnosne preporuke uslijed toplinskog vala koji je zahvatio jug Europe.

Španjolske zdravstvene vlasti izdale su upozorenje svima koji se nalaze u zemlji jer temperature rastu do nesnosnih razina, javlja Express. Južna Europa pogođena je ekstremnim toplinskim valom, pri čemu temperature u mnogim krajevima prelaze 40 °C.

U južnoj španjolskoj regiji Andaluziji temperatura je premašila 45 °C, postavljajući novi rekord za to područje, prema podacima državne meteorološke agencije. Temperature su toliko visoke da je, prema izvješćima, jedna žena preminula dok je tijekom vikenda radila kao čistačica ulica u Barceloni.

Posebno se savjetuje građanima i turistima da izbjegavaju naporne aktivnosti u najtoplijem dijelu dana, od 11 do 15 sati, te da se redovito hidriraju.

Naglašeno je i da su savjeti posebno važni za ranjive skupine, poput starijih osoba i male djece.

Val vrućeg zraka koji se kreće sa sjevera Afrike odgovoran je za ove temperature, koje lokalno stanovništvo smatra ekstremnima čak i za srpanj.

Državna meteorološka agencija AEMET upozorava da bi temperature za vikend i početkom sljedećeg tjedna mogle ponovno prijeći 40 °C.

 
Nastavi čitati

Svijet

UZBUNA / Lipanj najtopliji u povijesti mjerenja u zapadnoj Europi

Objavljeno

-

By

Prošli mjesec bio je treći najtopliji lipanj na planetu u povijesti mjerenja, iza istog mjeseca 2024. i 2023., priopćila je u srijedu Služba EU-a za klimatske promjene Copernicus.

Zapadna Europa doživjela je svoj najtopliji lipanj u povijesti mjerenja, a veći dio regije doživio je “vrlo jak toplinski stres”- definiran uvjetima koji se osjećaju kao temperatura od 38 stupnjeva Celzija ili više, naveo je Copernicus.

„U svijetu koji se zagrijava, toplinski valovi vjerojatno će postati češći, intenzivniji i utjecati na više ljudi diljem Europe“, rekla je Samantha Burgess, strateška voditeljica programa Copernicus za klimu.

Istraživači iz europskih zdravstvenih instituta izvijestili su 2023. da je čak 61.000 ljudi možda umrla u sparnim toplinskim valovima u Europi 2022., prema novom istraživanju, što sugerira da su napori zemalja u pripremi za toplinu fatalno nedostatni.

Nakupljanje stakleničkih plinova u atmosferi koji uglavnom nastaju izgaranjem fosilnih goriva znači da se prosječna temperatura planeta s vremenom povećala.

Povećanje baznih temperatura

Ovo povećanje baznih temperatura znači da kada dođe toplinski val, temperature mogu porasti do još većih vrhunaca.

Prethodni najtopliji lipanj na planetu bio je 2024., a drugi najtopliji bio je 2023., priopćila je Copernicusova služba za klimatske promjene (C3S).

Sparni ekstremi bili su posebno izraženi u Europi, koja se zagrijava nekoliko puta brže od globalnog prosjeka.

Milijuni ljudi bili su izloženi visokom toplinskom stresu diljem kontinenta dok su se prosječne dnevne temperature u zapadnoj Europi penjale na razine rijetko viđene prije – i nikada tako rano ljeti, piše Afp.

Površinska mjerenja iznad 40 stupnjeva

Nekoliko zemalja zabilježilo je površinske temperature iznad 40 stupnjeva Celzija, s toplinom do 46°C u Španjolskoj i Portugalu, rekao je Copernicus.

Samantha Burgess, strateška voditeljica za klimu u EU monitoru, rekla je da je utjecaj toplinskih valova u Europi bio “izniman”, pojačan rekordnim temperaturama površine mora u zapadnom Mediteranu – koje su dosegle rekordni dnevni maksimum u lipnju.

Dva toplinska vala – od 17. do 22. lipnja, a zatim ponovno od 30. lipnja do 2. srpnja – povezana su s toplinskim kupolama koje su zadržavale topli zrak nad pogođenim regijama, produljujući zagušljivo vrijeme te pogoršavajući uvjete zagađenja i šumskih požara.

Portugal, Španjolska, Francuska, Italija i veći dio Balkana zabilježili su neke od najviših “osjećaja topline”, pokazatelja koji mjere utjecaj na ljudsko tijelo uzimajući u obzir čimbenike poput vlažnosti i temperature.

Maksimalne vrijednosti tog pokazatelja dosegnule su sjeverno od Lisabona 48°C, oko 7°C iznad prosjeka i povezane su s “ekstremnim toplinskim stresom”, rekao je Copernicus.

Temperature površine mora diljem zapadnog Mediterana bile su “iznimno visoke” u mjesecu, oko 5°C iznad prosjeka u nekim područjima, s temperaturama koje su 30. lipnja porasle na rekordnih 27°C.

Više temperature vode smanjile su noćno hlađenje zraka uz obale, doprinijele većoj vlažnosti i naštetile morskom životu, rekao je Copernicus.

Analiza AFP-a temeljena na podacima programa Copernicus otkrila je da je 12 zemalja i oko 790 milijuna ljudi diljem svijeta prošlog mjeseca doživjelo rekordne vrućine.

U Kini najtopliji lipanjski dani ikada

Opasne vrućine prekrile su dijelove Sjedinjenih Država, dok je u Kini 102 meteorološke postaje zabilježilo najtopliji lipanjski dan ikada, s nekim izmjerenim temperaturama iznad 40°C, prema državnim medijima.

Lipanj je zabilježio niz vremenskih ekstrema diljem svijeta.

Razorni šumski požari bjesnili su u dijelovima Kanade i južne Europe, dok su smrtonosne poplave zahvatile područja Južne Afrike, Kine i Pakistana.

Copernicus je rekao da je u dijelovima zapadne Europe bilo suše veće od prosjeka, dok su posebno sušni uvjeti zabilježeni u Sjevernoj Americi, istočnoj i južnoj Africi, Arapskom poluotoku, dijelovima središnje i istočne Azije te južnoj Južnoj Americi.

Dijelovi svijeta koji su zabilježili vlažnije uvjete od prosjeka uključivali su jug SAD-a, dijelove Kine i južni Brazil.

Intenzivni pljuskovi i oluje

Globalno zatopljenje ne odnosi se samo na porast temperatura, već i na posljedice dodatne topline na atmosferu i mora.

Topliji zrak može zadržati više vodene pare, a topliji oceani znače veće isparavanje, što rezultira intenzivnijim pljuskovima i olujama.

Copernicusov skup podataka temelji se na milijardama mjerenja sa satelita, brodova, zrakoplova i meteoroloških postaja.

U posljednje dvije godine zabilježena je izvanredna toplina.

Pariški klimatski sporazum omogućio je zemljama da pokušaju ograničiti dugoročno globalno zagrijavanje na 1,5°C, nakon čega su veće i trajne klimatske i okolišne promjene vjerojatnije.

No, mnogi znanstvenici sada kažu da će biti gotovo nemoguće ostati ispod te razine, a proboj se očekuje oko 2030. ili prije, što bi svijet potencijalno moglo suočiti s neviđenim izazovom pokušaja ponovnog smanjenja zagrijavanja.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu