Connect with us

Svijet

Hrvatski restoran u Berlinu reklamira se šahovnicom koja ima prvo bijelo polje

Objavljeno

-

foto: Twitter

U Berlinu ima jedan hrvatski restoran koji se reklamira sa šahovnicom koja počinje bijelim poljem u gornjem lijevom kutu. Većina posjetitelja u tome ne vidi ništa problematično. Ali ima ih i koji poznaju simboliku, piše Deutsche Welle.

U tekstu objavljenom u najnovijem izdanju Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung njemački novinar Michael Martens piše kako je jedne večeri u Berlinu tražio restoran da nešto prezalogaji. Pronašao je jedan koji mu je bio zanimljiv: „Hrvatski specijaliteti. Roštilj na drveni ugljen”.

Ono što mu je bilo posebno zanimljivo nije, međutim, bila više-manje uobičajena ponuda hrane (s „hrvatskim specijalitetima” kao što su „Veseli Bosanac”, ćevapčići ili „Ciganski odrezak”), već natpis restorana. Tu se između riječi „Hrvatski specijaliteti” nalazi hrvatska šahovnica – i to s prvim bijelim poljem u lijevom kutu, piše Deutsche Welle. 

Crveno i bijelo polje

Martens, odličan poznavatelj situacije na zapadnom Balkanu, skreće pažnju na to da većini Nijemaca to ništa ne znači – oni samo prepoznaju šahovnicu kao zaštitni znak Hrvatske koji su već odavno promovirali uspješni hrvatski nogometaši. No za one koji poznaju problematiku kompliciranosti hrvatske heraldike to nipošto nije bezazlena promjena u odnosu na službeni grb Hrvatske, gdje šahovnica počinje s crvenim poljem u gornjem lijevom kutu. „Raspored boja na šahovnici nije samo raspored boja na šahovnici. Barem ne u hrvatskom slučaju. Prije je to pitanje ideologije”, naglašava Martens.

On objašnjava da je porijeklo šahovnice doduše nejasno, ali sa sigurnošću seže do Srednjeg vijeka. Postoje različiti primjeri, u nekim slučajevima – kao primjerice na krovu Markove crkve u Zagrebu – šahovnica počinje bijelim poljem, u većini drugih crvenim.

„Raspored boja nije bio kodificiran stoljećima, tako da nije postojao njegov službeni oblik. Obvezujući poredak prvi put je uspostavljen u travnju 1941. godine – od strane hrvatskih ustaša, fašističke skupine koja je tek uz pomoć Adolfa Hitlera došla na vlast i uspostavila strahovladu u takozvanoj Nezavisnoj Državi Hrvatskoj do 1945. godine na temelju nacionalsocijalističkog modela”, piše Martens.

Kasnije, za vrijeme socijalističke Jugoslavije, šahovnica je bila korištena u grbu Hrvatske, ali s prvim crvenim poljem. To je preuzeto i u samostalnoj Hrvatskoj: „Tuđman je u prosincu 1990. dao odrediti hrvatski povijesni grb u obliku šahovnice, na način da je „prvi kvadratić u gornjem lijevom kutu štita crvene boje”, kako stoji u zakonu. U ovom slučaju Franjo Tuđman se jasno distancirao od ustaškog režima”, naglašava Martens.

Zabrana u Austriji

Stoga, napominje, redoslijed boja s bijelim kvadratom na početku nije služben, a u Austriji je čak i zabranjen: „Šahovnicu u bijelo-crveno-bijelom rasporedu Beč je klasificirao kao simbol ideologije „koja je u suprotnosti s osnovnim demokratskim vrijednostima”. Zabranjeni su i simboli terorističkih skupina poput „Islamske države” ili Al-Qaide, turskih „Sivih vukova”, Hamasa i Hezbollaha”.

Tražeći odgovor na pitanje što to onda znači kada netko danas koristi šahovnicu s prvim bijelim poljem, Martens je razgovarao s različitim stručnjacima. Alexander Kolb, povjesničar sa Sveučilišta u Leicesteru smatra da je „korištenje (te) simbolike prvenstveno signal da se ‘Nezavisna Država Hrvatska’ od 1941. do 1945. smatra povijesno legitimnim projektom.”

Florian Biber voditelj Centra za studije jugoistočne Europe u Grazu smatra da „takav simbol ne bi trebao biti prihvatljiv u javnom prostoru, pogotovo u Njemačkoj i Austriji.” Grb s bijelim poljem na početku „označava potporu ustaškom režimu ili desničarskim ekstremističkim skupinama koje se na njega pozivaju. Korištenje šahovnice s bijelim poljem jasno je povezano s desničarskim ekstremističkim značenjem.”

Simbol je puno stariji od fašističke ideologije, ali u ovoj shemi boja od 1945. godine „više se ne može odvojiti od fašizma, kolaboracije i genocida”, kaže Biber.

Vlasnik restorana: Ustaše su postojale

Martens je telefonski razgovarao i s Petrom Vujčićem, vlasnikom restorana. On naglašava da za njega rade i Bosanci i Srbi, tako da o nacionalizmu ne može biti govora. Inače, on ima svoj restoran od 1981. „To, zaboga, nema veze s ustaštvom!”, kaže za svoj grb, ali uz zanimljivo objašnjenje: „Ustaše su postojale u Drugom svjetskom ratu, i to je to.”

No je li to baš tako jednostavno, pita se Martens? I odmah odgovara: „Uz ovaj argument bi se opet mogle koristiti i svastike. Uostalom, već su se nalazile na vazama iz minojskih vremena, a nacisti više nisu na vlasti.”

Ivo Goldstein: Ustaše su bile banda zločinaca i izdajica hrvatske stvari

Za mišljenje je Martens pitao i Ivu Goldsteina, profesora na zagrebačkom Sveučilištu i „jednog od najpoznatijih hrvatskih povjesničara”. On je sasvim jednoznačan: „Šahovnica je jedan od simbola u ratu između ekstremne hrvatske desnice i liberalnog, demokratskog društva. Nema sumnje da se svatko tko koristi šahovnicu koja počinje bijelim poljem deklarira kao neoustaša.”

O onima koji i danas koriste prvo bijelo polje na šahovnici, Ivo Goldstein kaže: „Takvi ljudi vole reći da nisu ustaše, nego samo dobri hrvatski domoljubi – ali to nije istina. Ljudi trebaju znati da ovaj simbol nema nikakve veze s hrvatskim domoljubljem, on je njegova suprotnost. Ustaše su bile banda zločinaca i izdajica hrvatske stvari. Italiji su prepustili polovicu hrvatske obale. Kako zamisliti Hrvatsku bez obale i većine njezinih otoka?”

Na kraju teksta Martens navodi, međutim, da Goldstein ne vjeruje u zabranu po austrijskom modelu: „Najbolji odgovor je educirati ljude o tome što ovaj simbol znači”, kaže on. Uostalom, naglašava Goldstein, nitko nije prisiljen posjetiti neki lokal. „Kad bi me netko pozvao u ovakav restoran, predložio bih mu: ‘Idemo pronaći neki drugi’.”

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

EK upozorava: Meta želi zarađivati od vaših osobnih podataka

Objavljeno

-

By

unsplash

Europska komisija u ponedjeljak je objavila upozorenje za građane EU-a kojim upozorava korisnike Facebooka i Instagrama na nepoštenu praksu kojom Meta želi “obmanuti” korisnike da daju pristup osobnim podacima.

“Korisnici Facebooka i Instagrama moraju odabrati hoće li se pretplatiti uz naknadu ili pristati da Meta koristi njihove osobne podatke — i od toga zarađivati.

Ova praksa može zavarati korisnike diljem EU-a.

#EU potrošači mogu donositi informirane odluke, a mi poduzimamo mjere kako bismo zaštitili to pravo”, objavila je Europska komisija na platformi X.

Što je poduzela Europska komisija?

U ponedjeljak je Mreža za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) poslala pismo nakon zabrinutosti da bi Metin model ‘plati ili pristani’ mogao kršiti zakone EU-a o zaštiti potrošača.

Komisija je koordinirala akciju koju vodi francuska Glavna uprava za tržišno natjecanje, pitanja potrošača i sprječavanje prijevara.

Akcija je započela 2023., odmah nakon što je Meta preko noći zatražila od potrošača da se pretplate na korištenje Facebooka i Instagrama uz naknadu ili da pristanu da Meta koristi njihove osobne podatke kako bi im se prikazivali personalizirani oglasi, što je Meti omogućilo da od toga zaradi.

Ključni elementi akcije protiv Mete:

– Obmanjivanje potrošača upotrebom riječi “besplatno”, dok za korisnike koji se ne žele pretplatiti uz naknadu, Meta zahtijeva da prihvate da ta kompanija može zaraditi od upotrebe njihovih osobnih podataka kako bi im prikazivala prilagođene oglase

– Zbunjivanje korisnika zahtijevajući od njih da se kreću kroz različite zaslone u Facebook/Instagram aplikaciji ili webu i da kliknu na hiperveze koje ih potom preusmjeravaju na različite dijelove poput Uvjeta pružanja usluge ili Pravila privatnosti

– Korištenje nepreciznih izraza i jezika, kao što su “vaši podaci” za upućivanje na “osobne podatke” potrošača ili sugeriranje da potrošači koji odluče platiti uopće neće vidjeti oglase, dok bi mogli i dalje vidjeti oglase koji se bave sadržajem podijeljenim putem Facebooka ili Instagrama od strane drugih članova platforme;

– Vršenje pritiska na potrošače koji su uvijek besplatno koristili Facebook/Instagram do uvođenja novog poslovnog modela i za koje Facebook/Instagram često čini značajan dio njihovih društvenih života i interakcija da donesu trenutni izbor, bez prethodnog upozorenja ,dovoljno vremena i stvarne prilike za procjenu kako bi taj izbor mogao utjecati na njihov ugovorni odnos s Metom

Što je iduće?

Meta ima rok do 1. rujna 2024. odgovoriti na pismo CPC mreže i Komisije te predložiti rješenja.

Ako Meta ne poduzme potrebne korake za rješavanje postavljenih problema, CPC tijela mogu odlučiti poduzeti mjere, uključujući sankcije.

 
Nastavi čitati

Svijet

Zbog slabe procijepljenosti u BiH već drugi smrtni slučaj povezan s ospicama

Objavljeno

-

By

Pixabay

Još jedan smrtni slučaj povezan s ospicama zabilježen je u Bosni i Hercegovini, a preminuo je 18-godišnjak iz Zenice, potvrdili su iz ministarstva zdravstva Zeničko-dobojske županije.

Ranije ovog tjedna u Sarajevu je preminuo 17-godišnjak koji je također obolio od ospica pa je od tada proglašena epidemija u Sarajevskoj županiji, a sada i u Zeničko-dobojskoj.

Oba smrtna slučaja povezuju se s niskom stopom procijepljenosti djece, do čega je dovela kampanja na društvenim mrežama potaknuta neutemeljenim tvrdnjama o povezanosti cijepljenja protiv morbila s pojavom autizma kod male djece.

Ministrica zdravstva Zeničko-dobojske županije Aida Salčinović kazala je lokalnim medijima kako je u toj županiji procijepljenost djece protiv ospica na razini od tek 37 posto, što pogoduje širenju zaraza. U toj je županiji do sada potvrđeno više od 1200 slučajeva zaraze ospicama.

“Ja jedino mogu apelirati na roditelje da cijepe svoju djecu i tako ih zaštite”, kazala je Salčinović.

Za učinkovito sprječavanje širenja zaraznih bolesti pa tako i ospica nužno je osigurati procijepljenost od barem 95 posto. Cijepljenje protiv zaraznih bolesti je u Federaciji BiH obveza regulirana zakonom koji je na snazi od 2005. godine no roditelji unatoč tome masovno odbijaju cijeliti djecu pod različitim izgovorima a kazne koje za to dobiju su novčane i to u simboličnim iznosima.

 
Nastavi čitati

Svijet

Biden ima koronu

Objavljeno

-

By

Predsjednik SAD-a Joe Biden pozitivan je na koronavirus, potvrdila je Bijela kuća nakon što je Biden nazočio događaju u Las Vegasu na kojem je trebao govoriti.

Glasnogovornica Bijele kuće Karine Jean-Pierre objavila je pozitivan test za 81-godišnjeg Bidena nakon što je predsjednik UnidosUS-a, latinoameričke organizacije za građanska prava, rekao da Biden neće moći govoriti na zakazanom događaju u Las Vegasu zbog dijagnoze.

Bijela kuća tvrdi kako Biden ima blaže respiratorne smetnje te da se iz Las Vegasa vraća u Delaware, gdje će biti stavljen u samoizolaciju. “Cijepljen je i stimuliran te ima blage simptome, rekala je Jean-Pierre.

Američki predsjednik je primio i prvu dozu lijeka Paxlovida, kazao je Bidenov liječnik.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu