Connect with us

Tech

Balkanci biraju isto: Ovo su najprodavaniji auti po zemljama u svijetu i regiji

Objavljeno

-

Procjenjuje se da je 2022. diljem svijeta prodano 79 milijuna novih automobila, a samo 22 zemlje čine 75 posto globalnog prodajnog tržišta.

U Hrvatskoj je prošle godine prodano 44.088 novih automobila te kao takvi zauzimamo zanemarivih 0,056 posto svjetskog tržišta. Za usporedbu, u Australiji je u isti vrijeme prodano 64.391 Toyota Hilux, znači samo jedan model je prebacio cjelokupnu prodaju u Hrvatskoj.

Kod nas je prodano najviše Volkswagena, i to njih 5.288, dok je najprodavaniji model bila Škoda Octavia, s prodanih 1.957 komada, no kako stoji ostatak svijeta? Krenimo od SAD-a, gdje je već 41 godinu uzastopce najprodavaniji pick-up Ford F-serije, a najčešće se radi o modelu F-150, koji je najpodavaniji i u Kanadi. Samo na ta dva tržišta prodano je 739.000 primjeraka F-serije, što čini 1 posto svih novih automobila prodanih u 2022, prenosi Drive.

Ukupno je u SAD-u prodano 13,83 milijuna vozila, što je pad od 8 posto u usporedbi s 2021. i najniža razina od 2012. Primjerice, broj prodanih automobila je 19 posto manji nego 2019. Unatoč lošim rezultatima kupci su nastavili prelaziti s limuzina i monovolumna na SUV-ove i pick-upove, a Tesla je nastavila s dizanjem brojki, pa tako dva njihove modela predvode ljestvicu najprodavanijih električnih automobila. Ipak, sami električni automobili još uvijek čine mali dio ukupnog broja. Dodajmo i da su u SAD-u druga dva najprodavanija vozila također pick-upovi, Chevrolet Silverado i RAM Pickup.

Najveće svjetsko tržište automobila

Iako SAD, padu unatoč, i dalje drži više od 16 posto svjetskog tržišta, ne nalazi se na samom vrhu zemalja s najviše prodanih novih automobila. To mjesto pripada Kini, čije je tržište novih automobila čak duplo veće nego američko. Također, dok se američko i europsko tržište i dalje bore s posljedicama pandemije, kinesko je tržište automobila i ove godine raslo za 2 posto te broji 26,86 milijuna prodanih vozila. To je brojka  čak i viša nego pretpandemijske 2019., piše Motor1.

Za velik dio rasta zaslužna su električna vozila, značajno stimulirana od strane središnje vlade. Prema preliminarnim podacima ova su vozila predstavljala 20 posto ukupne prodaje, a maleni električni Wuling Hongguang Mini EV je treći najprodavaniji automobil. Drugo mjesto drži Nissan Sylphy, dok je na prvom BYD Song Plus.

Osim Kine, u 2022 su dobar promet bilježila i ostala velika tržišta poput Australije, Indije, Indonezije i Turske. Broj prodanih automobila nije samo porastao samo između 2021. i 2022., već je bio veći nego dvije i tri godine ranije. Indija je vjerna svojoj proizvodnji, pa tako prva tri mjesta najprodavanijih automobila drže vozila marke Maruti, i to redom modeli Wagon R, Baleno i Swift, Zvuče vam poznato? To je zato jer je 2003. godine ovaj brend kupio japanski Suzuki, pa se zapravo radi o njihovim modelima od kojih se neki prodaju, ili su se prodavali, i u Hrvatskoj.

Kad smo kod Indije, spomenimo i da su u 2022. zabilježili rekordnih 4,37 milijuna prodanih automobila, što ju po prvi put stavlja na treće najveće svjetsko tržište vozila ispred Japana. U Indoneziji se prodaja vozila kreće prema brojci od jednog milijuna automobila godišnje, koliko ih se prodavalo između 2013. i 2018. Broj prodanih je porastao za 17 posto u odnosu na 2021. i za 95 posto u odnosu na 2020. Najprodavaniji su redom – Daihatsu Gran Max, Honda Brio i Toyota Avanza.

Golf više nije najprodavaniji

Poput brojnih kupaca diljem svijeta, i u Europi je većina vjerna domaćim modelima. Europsko tržište novih automobila zabilježilo je još jedan pad u 2022. Prema podacima JATO Dynamicsa za 30 tržišta (EU-26 + Ujedinjeno Kraljevstvo, Norveška, Švicarska i Island), ukupno je prodano 11.309.310 automobila, što je pad od 4,1 posto u usporedbi do 2021., a najniža razina od 1985. godine. Dodajmo i da 75 posto europskog tržišta zauzima pet zemalja – Njemačku, Veliku Britaniju, Francusku, Italiju i Španjolsku.

Ono što je zanimljivo jest činjenica da Volkswagen Golf više nije najprodavaniji automobil u Europi, njegovo mjesto sada zauzima Peugeot 208 s prodanih 206.816 primjeraka. Posljednji put Peugeot je bio vodeći na europskom tržištu 2007. godine, s modelom 207. Golf je pao s prvog na peto mjesto, Dacia Sandero bila je drugo najprodavanije vozilo u Europi, zadržavši svoju poziciju iz 2021., a slijedio ga je Fiat 500.

Nakon njih slijede Toyota Yaris, Opel/Vauxhall Corsa, Hyundai Tucson, Dacia Duster, dok deset najprodavaniji zaokružuje Renault Clio. Na europskom su tržištu veliki iskorak napravili kineski brendovi koji su nadmašili etablirane proizvođače, uključujući Mazdu, Suzuki i Jaguar Land Rover. Veliki udio prodaje odgovara vozilima koje je dizajnirala i proizvela marka MG u kineskom vlasništvu, koja je zabilježila povećanje količine od 116 posto na gotovo 114.000 vozila, nadmašivši prodaju Jeepa i Honde.

Teslin tržišni udio porastao je na 2,06 posto u 2022., prodavši Seat, Mini i Suzuki. Ovaj rast potaknuo je Model Y, najprodavanije električno vozilo u Europi s nešto više od 138.000 prodanih primjeraka. Potpuno električni SUV bio je 13. najprodavaniji automobil u Europi 2022. godine.

Što se samih zemalja tiče, najprodavaniji automobili u Njemačkoj su domaći Volkswageni, i to redom – Golf, Tiguan i T-Roc. U Britaniji Nissan Qashqai, Vauxhall Corsa i Tesla Model Y, u Francuskoj su to Peugeot 208, Dacia Sandero i Renault Clio. U Italiji su najprodavaniji Fiat Panda, Lancia Ypsilon i Fiat 500, a u Španjolskoj Hyundai Tucson, Dacia Sandero i Seat Arona.

Jedini najprodavaniji električni automobil u europskim zemljama je Tesla Model Y, koji je činio 10 posto ukupne prodaje novih automobila u Norveškoj i tako odnio prvo mjesto. Dodajmo i da su u Rusiji najprodavaniji auti domaće proizvodnje – Lada Granta, Lada Vesta i GAZ Gazelle.

Najprodavaniji automobili u regiji

No kako stoje nama susjedne zemlje i koji su ondje najprodavaniji automobili? U Bosni i Hercegovini je u 2022. prodano 8.437 novih automobila, čime se hrvatske brojke od 44 tisuće prodanih vozila i ne čine toliko lošima. Na vrhu prodaje Škoda Octavia, a zatim slijede Hyundai Tucson i Dacia Duster, piše Proauto.

Lani je u Sloveniji registrirano 46.339 novih osobnih automobila, što je dobrih 14 posto manje nego godinu prije. To je ujedno i najslabiji rezultat u posljednjih 21 godinu. Slovenci su nakon dugo godina okrenuli leđa Renaultu Cliu koji se proizvodi u Novom Mestu, a koji je pao na treće mjesto najprodavanijih. Volkswagen T-Roc zasjeo je na drugo mjesto, a na vrhu je Škoda Octavia.

U Srbiji je prošle godine prodano 22.785 novih automobila, što je lagani pad od 5,6 posto, a zanimljiv je podatak da ih je čak tri četvrtine prodano u Beogradu. I Srbi su vjerni Škodi, samo je ondje najprodavaniji model Fabia. Nakon nje slijedi Fiat Tipo, dok je treća Škoda Octavia.

U Mađarskoj je pak prodano 111.524 novih automobila u 2022., što je pad od 8,5 posto u odnosu na 2021. Što se tiče modela, najprodavaniji je Suzuki S-Cross, dok je druga Suzuki Vitara. To nije neobično kada znamo da Suzuki ima i svoju tvornicu u Mađarskoj. Na treće mjesto zasjela je Kia Ceed  ispred Toyote Corolle i Dacije Duster, piše Best Selling Cars Blog.

Čak 215.050 novih automobila stiglo je na austrijske ceste 2022., što je veliki pad od 10,3 posto u odnosu na 239.803 vozila u 2021.. Ljestvicu modela, unatoč drastičnom padu, predvodi Škoda Octavia, druga je Toyota Yaris Cross, a na trećem mjestu je Tesla Model Y koja bilježi rast prodaje od čak 279,8 posto.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Dolazi pomrčina stoljeća: 15.000 kilometara tame prekrit će Zemlju

Objavljeno

-

By

Ne još dugo — barem u astronomskim razmjerima — i planet Zemlja uronit će u tamu na dugih šest minuta, kada će Mjesec zakloniti Sunce tijekom najdulje pomrčine Sunca stoljeća.

Rekordnih šest minuta i 23 sekunde potpune tame

Odbrojavanje je počelo za 2. kolovoza 2027., kada će Mjesec zakloniti Sunce na više od šest minuta, što je rekord 21. stoljeća. Egipat će pritom biti idealno mjesto za promatranje.

Bit će to, točnije, šest minuta i 23 sekunde potpune tame, gotovo nestvaran vremenski interval — osobito ako se uzme u obzir da većina potpunih pomrčina ne traje dulje od tri, najviše četiri minute. Savršeno poravnanje će oduševiti astronome i zaljubljenike u svemir, a opisuje se kao jedinstven događaj u 21. stoljeću, javlja RAI.

Zašto će trajati tako dugo?

Potpune pomrčine Sunca događaju se kada se mladi Mjesec točno poravna između Zemlje i Sunca. No zašto trajanje potpune tame toliko varira od jednog događaja do drugog?

Prema Kraljevskom astronomskom društvu (Royal Astronomical Society), posebnost pomrčine 2027. godine rezultat je kombinacije povoljnih astronomskih čimbenika.

Blizina Mjeseca Zemlji

Mladi Mjesec mora biti dovoljno blizu Zemlji kako bi omogućio produljeno trajanje potpune pomrčine, navodi ugledna britanska institucija.

NASA, koja s velikom preciznošću izračunava putanje i vremenske okvire, oslanja se na podatke institucija poput Američkog pomorskog opservatorija (US Naval Observatory) i Ureda HM Nautical Almanac. Ti podaci omogućuju točno određivanje položaja Mjeseca na nebu i njegove udaljenosti od Zemlje u svakom trenutku.

Rotacija Zemlje

Presudnu ulogu ima i rotacija Zemlje, koja nije potpuno ujednačena: male varijacije mogu blago promijeniti putanju Mjesečeve sjene. U slučaju pomrčine 2027. godine, astronomi potvrđuju da su položaj, vremena i zone vidljivosti već poznati s vrlo visokom preciznošću.

Nezaboravnih 15.000 kilometara tame

Astronomi procjenjuju da će se pojas u kojem će Sunce biti potpuno zaklonjeno protezati na više od 15.000 kilometara, prelazeći južnu Španjolsku, Maroko, Alžir, Tunis, Libiju, Egipat, Saudijsku Arabiju i Jemen, gdje će se moći svjedočiti doista rijetkom astronomskom spektaklu.


Najdulje će trajati u blizini Luksora u Egiptu — šest minuta i 23 sekunde.

 
Nastavi čitati

Tech

OBJAVILA NASA / Svijet će se zamračiti – stiže najduža pomrčina Sunca u posljednjih 100 godina

Objavljeno

-

By

NASA je objavila kada će se dogoditi najduže potpuno pomračenje Sunca u ovom stoljeću – i nećete morati dugo čekati

Trajanje potpune pomrčine Sunca uvijek varira. U travnju 2024. pomrčina koja je prešla preko Sjeverne Amerike trajala je 4 minute i 28 sekundi. Suprotno tome, pomrčina koja će zahvatiti Španjolsku u kolovozu 2026. trajat će samo minutu i 43 sekunde.

Prema NASA-inom kalendaru pomrčina Sunca, najduža pomrčina u posljednjih 100 godina dogodit će se 2. kolovoza 2027. Njena totalna faza trajat će 6 minuta i 23 sekunde. Tijekom tog vremena dijelovi Europe, Sjeverne Afrike i Bliskog istoka bit će pod Mjesečevom sjenom.

Prema NASA-inoj karti, pomrčina će započeti u Maroku i južnoj Španjolskoj. Zatim će prijeći preko Alžira, Tunisa, Libije, Egipta i Saudijske Arabije, da bi završila u Jemenu i na obali Somalije. Najduže trajanje bit će zabilježeno u Egiptu, posebno u Luksoru i Asuanu, poznatima po svojim pogrebnim hramovima.

Unatoč čestim teorijama zavjere koje prate gotovo svaku pomrčinu Sunca, ono ne utječe na zdravlje i nema nikakav fizički utjecaj na planet. To je prirodna i predvidljiva astronomska pojava, rezultat poravnanja Sunca, Mjeseca i Zemlje. Štoviše, pomrčina Sunca nije jedinstvena za naš planet – događa se i na Marsu i na Mjesecu, što smo nedavno imali priliku vidjeti.

Postoje i druge potpune pomrčine Sunca koje će imati slično dugo trajanje, ali na njih će trebati čekati desetljećima. Prema izračunima NASA-e, ovo su sljedeće pomrčine s dugim trajanjem:

kolovoz 2045.: 6 minuta i 6 sekundi

travanj 2060.: 5 minuta i 12 sekundi

kolovoz 2063.: 5 minuta i 49 sekundi

svibanj 2078.: 5 minuta i 40 sekundi

rujan 2081.: 5 minuta i 33 sekunde

svibanj 2096.: 6 minuta i 6 sekundi

 
Nastavi čitati

Tech

Uništava li stalno držanje mobitela na punjaču bateriju? Evo što kažu iz Applea, Samsunga i Googlea

Objavljeno

-

By

Telefoni nove generacije dovoljno su „pametni“ da prekinu punjenje čim dosegnu 100 posto, pa ostavljanje iPhonea ili Androida na punjaču preko noći neće uništiti bateriju. Ali to što je nešto sigurno ne znači da je ujedno i najbolje za životni vijek telefona.

Tehnički ne možete „prepuniti“ bateriju; stalno držanje litij-ionske ćelije na 100 posto stvara visok napon, a toplina koja se generira dok je uređaj na punjaču pravi je tihi neprijatelj dugovječnosti baterije.

Ne radi se o trenutačnom oštećenju, nego o tome koliko brzo baterija stari. Razumijevanje razlike između onoga što neće pokvariti telefon i onoga što će mu stvarno produljiti život ključno je za ispravne navike punjenja.

Nelson Aguilar za „CNET“ kontaktirao je Apple, Samsung i Google kako bi provjerio je li punjenje telefona tijekom noći dok spavamo zapravo loše za bateriju i telefon, piše Nova.rs.

Znanost iza trošenja baterije
Zdravlje baterije ne ovisi samo o tome koliko je često punite. Važni su i upravljanje naponom, temperatura i način održavanja. Litij-ionske baterije najbrže stare kada su izložene ekstremnim razinama napunjenosti: blizu 0 i blizu 100 posto.

Držanje baterije na visokoj razini napunjenosti kroz dulje razdoblje stvara dodatni napon i opterećenje na katodi i elektrolitu. Zato mnogi uređaji koriste „trickle charging“ ili privremeno pauziraju punjenje na 100 posto, dopunjavajući samo po potrebi.

Ipak, najveća prijetnja nije prepunjavanje, nego toplina. Kada je telefon priključen na punjač i istodobno pokreće zahtjevne aplikacije, stvara toplinu koja ubrzava kemijsko propadanje baterije. Ako igrate igre, streamate video ili punite telefon tijekom vrućih dana, dodatna toplina oštećuje bateriju mnogo više nego samo ostavljanje kabela preko noći.

Što kaže Apple
Apple u svojim smjernicama opisuje litij-ionske baterije kao „potrošne komponente“ koje prirodno gube kapacitet s vremenom. Kako bi usporio taj proces, iPhone koristi funkciju Optimized Battery Charging, koja uči vašu svakodnevnu rutinu i pauzira punjenje na oko 80 posto dok ne dođe trenutak kada obično isključujete punjač, smanjujući vrijeme koje baterija provodi na visokom naponu.

Apple u odgovoru na pitanje Nelsona Aguilara savjetuje da uređaj držite u temperaturnom rasponu od 0 do 35 stupnjeva Celzija te da skinete određene maskice tijekom punjenja kako bi se smanjilo zagrijavanje.

Samsung (i drugi Android brendovi)
Samsung nudi sličnu funkciju pod nazivom Battery Protect u postavkama Battery and Device Care. Kada je uključena, punjenje se ograničava na 85 posto, čime se smanjuje stres tijekom dugih sesija punjenja.

Google, OnePlus, Xiaomi i drugi proizvođači nude slične opcije, često pod nazivima Adaptive Charging, Optimized Charging ili Battery Care, koje dinamički usporavaju punjenje ili ograničavaju maksimalnu razinu napunjenosti na temelju vaših navika. Te funkcije omogućuju da je sigurno ostaviti telefon na punjaču dulje vrijeme bez straha od oštećenja.

Kada stalno punjenje ipak može štetiti
Čak i uz sve ove zaštitne mehanizme, određeni uvjeti mogu ubrzati trošenje baterije. Kao što je već spomenuto, toplina je najčešći krivac. Čak i kratkotrajno punjenje telefona na izravnom suncu, u automobilu ili ispod jastuka može podići temperaturu na opasnu razinu.

Intenzivna uporaba tijekom punjenja, poput igranja igara ili montaže 4K videa, također može izazvati nagli porast temperature i ubrzati propadanje baterije. Jeftini, nekvalitetni kabeli i punjači mogu isporučivati nestabilnu struju, što također šteti bateriji. Ako je baterija već stara nekoliko godina, još je osjetljivija na ovakva opterećenja.

Kako puniti pametnije
Ne morate drastično mijenjati navike, ali nekoliko manjih koraka može produljiti život baterije.

Uključite ugrađene funkcije optimizacije: Optimized Battery Charging na iPhoneu, Battery Protect na Samsungu i Adaptive Charging na Pixel uređajima. Ti sustavi uče vašu rutinu i prilagođavaju brzinu punjenja kako telefon ne bi proveo cijelu noć na 100 posto.

Održavajte telefon hladnim tijekom punjenja. Prema Appleu, baterije najbolje rade na temperaturi između 16 i 22 stupnja Celzija. Ako se telefon zagrije, skinite maskicu ili ga premjestite na bolje prozračeno mjesto. Ne stavljajte ga pod jastuk i izbjegavajte bežične punjače koji zadržavaju toplinu tijekom noći.

Koristite kvalitetne punjače i kabele, po mogućnosti originalne ili od renomiranih proizvođača. Jeftini „brzi punjači“ često isporučuju nestabilan napon i dugoročno stvaraju probleme.

Na kraju, nemojte se previše opterećivati postocima. Sasvim je u redu kratko dopuniti telefon tijekom dana. Litij-ionske baterije zapravo bolje podnose česta, plitka punjenja nego duboke cikluse pražnjenja i punjenja. Nije nužno stalno držati bateriju između 20 i 80 posto, ali izbjegavanje ekstrema svakako pomaže.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu