Connect with us

Svijet

Studija: Mladi koji su imali covid pokazuju znakove kardiovaskularnog oštećenja

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Samo zato što ste mladi, ne znači da koronavirus neće utjecati na vas ako se zarazite.

Mlade osobe koje su imale blaži oblik koronavirusa mogu i dalje trpjeti dugotrajne promjene na krvnim sudovima, prema maloj novoj studiji.

Iako SARS-CoV-2 prvenstveno utječe na pluća i posebno je opasan za starije osobe, sve je više istraživanja koja pokazuju da također ostavlja trajni trag na kardiovaskularnom sustavu, čak i među mladima i onima koji su imali samo blage simptome, piše Science Alert.

U najnovijoj studiji znanstvenici su uspoređivali vaskularno zdravlje 30 mladih osoba, od kojih je polovica imala pozitivan test na covid-19 otprilike mjesec dana ranije, a polovica je bila dobrog zdravlja.

Analizirajući ultrazvučne snimke njihovih arterija, tim je otkrio značajnu razliku između ove dvije grupe.

Iako nitko nije bio hospitaliziran, arterije onih koji su se zarazili koronavirusom prije tri do četiri tjedna bile su čvršće i manje elastične od zdrave grupe.

Karotidna arterija koja prenosi krv u mozak bila je u prosjeku 27 posto manje sposobna da nabrekne, a 22 posto manje elastična. Pogođena je i aorta koja odvodi krv iz srca.

Nejasno je kako su ovi krvni sudovi izgledali pruje nego što su sudionici dobili covid-19, što je ograničenje ove studije, ali s obzirom na to da istraživači nisu mogli predvidjeti početak globalne pandemije, zamijenili su ta poređenja podacima zdravih osoba.

Veličina uzorka je mala, ali inicijalni nalazi pojačavaju ideju da covid-19 nije nešto s čime bi se trebalo igrati. Čak i ako ste mladi i zdravi, pa čak i ako ste imali veoma blage simptome virusa, utjecaj na vaše kardiovaskularno zdravlje može potrajati dugo nakon što simptomi nestanu.

Promjene ukočenosti i strukture arterija povećavaju rizik od kardiovaskularnih stanja, poput aritmije, akutnog koronarnog sindroma ili krvnih ugrušaka, a ovo je posebno zabrinjavajuće za mlade ljude koji imaju i drugih osnovnih zdravstvenih problema zbog kojih je vaskularni sustav u riziku, poput dijabetesa ili hipertenzije.

Potrebna su dodatna istraživanja da bi se moglo utvrditi tko je najugroženiji i koliko dugo ostaje ta arterijska ukočenost, ali nalazi se u velikoj mjeri podudaraju sa drugim dugoročnim studijama koje izvještavaju o vaskularnim promjenama koje mogu trajati do tri mjeseca i nisu povezane sa ozbiljnošću simptoma covida-19.

U stvari, mnogi ljudi koji trenutno pate od dugotrajnih simptoma covida-19 u početku su prijavili samo blage simptome.

Ipak, tjednima ili čak mjesecima nakon pozitivnog testiranja, mnogi kažu da se još uvek bore za dah ili reguliraju krvni pritisak, što ukazuje na dugoročno oštećenje srca i pluća.

Bilo da ste mladi ili stari, sa simptomima ili ne, ovo je virus koji bi, u smislu zaraze ili širenja, trebalo izbjegavati. Studija je objavljena u časopisu Experimental Physiology.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Svijet

EU od danas uveo ogromnu promjenu za sve nove aute

Objavljeno

-

By

Od danas svi novi tipovi vozila koji dolaze na tržište EU-a moraju imati niz naprednih sustava za povećanje sigurnosti na cestama, a za dvije godine to će vrijediti za sva nova vozila u EU-u.

Uredba o općoj sigurnosti vozila, koja je usvojena u studenom 2019., počinje se primjenjivati od 6. srpnja 2022. Za početak ona se odnosi na nove tipove vozila koja se plasiraju na tržište EU-a, a od 6. srpnja 2024. odnosit će se na sva nova vozila. To znači da proizvođači imaju dvije godine za prilagodbu postojećih tipova vozila na nova pravila.

Uredba uvodi niz obveznih sigurnosnih značajki koje će pridonijeti smanjenju broja žrtava u cestovnom prometu, s obzirom da studije pokazuju da ljudske pogreške imaju ulogu u 95 posto nesreća.

Očekuje se da bi se zahvaljujući njima do 2038. moglo spasiti više od 25.000 života i izbjeći najmanje 140.000 teških ozljeda.

Komisija je najavila da će ovoga ljeta donijeti tehnička pravila za homologaciju potpuno autonomnih vozila, čime će EU postati predvodnik u tom području, što je također obveza predviđena Uredbom o općoj sigurnosti vozila.

Od danas svi novi tipovi automobila, kombija, kamiona i autobusa morat će imati inteligentni sustav za pomoć pri kontroli brzine, sustav za detekciju pri vožnji unatrag s kamerom ili senzorima, sustav za upozoravanje u slučaju manjka pozornosti vozača, uređaji za snimanje podataka te signal za zaustavljanje u nuždi.

Automobili i kombiji moraju imati dodatne značajke kao što su sustavi za zadržavanje u prometnoj traci i automatizirano kočenje;

Autobusi i kamioni moraju imati tehnologije za bolje prepoznavanje mogućih mrtvih kutova, upozorenja za sprečavanje sudara s pješacima ili biciklistima i sustavi za nadzor tlaka u gumama.

Na temelju Uredbe o općoj sigurnosti Komisija bi ovog ljeta trebala donijeti tehnička pravila za automatizirana i umrežena vozila, s posebnim naglaskom na automatizirana vozila koja zamjenjuju vozača na autocestama (automatizacija 3. razine) i potpuno autonomna vozila poput vozila za prijevoz putnika ili robotaksija (automatizacija 4. razine).

Novim će se pravilima zakonodavstvo EU-a uskladiti s novim pravilima na razini UN-a o automatizaciji 3. razine te će se donijeti novo tehničko zakonodavstvo EU-a za autonomna vozila, prva međunarodna pravila te vrste.

“Sustavi za pomoć pri kontroli brzine, sustavi za zadržavanje u prometnoj traci i automatizirano kočenje čine naša vozila sve više automatiziranima. Današnjim stupanjem na snagu novog zakonodavstva o sigurnosti vozila osigurali smo da se zahvaljujući toj tehnologiji poboljša svakodnevni život naših građana, kao i predvidljiv i siguran okvir koji će automobilskoj industriji omogućiti da nastavi s uvođenjem inovativnih tehnoloških rješenja i zadržati svoju globalnu konkurentnost”, izjavio je povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton.

 
Nastavi čitati

Svijet

Njemačka se priprema za tešku krizu, uvodi mjere: “Pred nama su teške godine”

Objavljeno

-

Njemački kancelar Olaf Scholz priprema građane Njemačke na daljnja poskupljenja. “Aktualna kriza neće biti okončana za nekoliko mjeseci”, rekao je socijaldemokratski političar (SPD) na početku takozvane “zajedničke akcije” s najvišim predstavnicima poslodavaca i sindikata u kancelarskom uredu, piše Deutsche Welle.

Rat Rusije u Ukrajini i poremećeni lanci opskrbe zbog pandemije koronavirusa stvorili su opću neizvjesnost. “Moramo se pripremiti na to da se ova situacija neće promijeniti u dogledno vrijeme”, kazao je Scholz. Njemačka se suočava s “povijesnim izazovom”.

Cilj ovog prvog u nizu sastanaka je pronalaženje instrumenata za suzbijanje rasta cijena. Rezultati će biti poznati tek najesen. “Kao zemlja ćemo dobro proći kroz ovu krizu samo ako se udružimo, ako zajednički, ruku pod ruku pronađemo rješenja”, istaknuo je Scholz. “Društvo je mnogo jače nego što se ponekad pretpostavlja. Poruka koja mi je važna je da se moramo držati zajedno”, kazao je kancelar.

Predsjednik Udruge poslodavaca: Pred nama su teške godine

I predsjednik Udruge poslodavaca Rainer Dulger vidi tmurne oblake na horizontu. “Zemlja je pred najtežom ekonomskom i društveno-političkom krizom od ujedinjenja.” Nju je moguće prevladati samo zajedničkim snagama. Stalni ekonomski rast, kakav je postojao prije pandemije i početka rata u Ukrajini, “više nije nešto što se podrazumijeva”. “Pred nama su teške godine”, upozorava Dulger.

Kao jedno od mogućih rješenja Dulger vidi smanjenje poreza i doprinosa za socijalno osiguranje – time bi vlada omogućila da građanima od bruto zarade ostane više novca.

Predsjednica Saveza njemačkih sindikata (DGB) Yasmin Fahimi smatra da je sada važno “poduzeti sve što je moguće kako bi se spriječilo recesiju, stabiliziralo proizvodnju i osiguralo radna mjesta”. Sudionici sastanka su se složili da do sada nije bilo takozvane spirale plaća i cijena, znači da inflaciju ne pokreću visoke plaće, kaže šefica DGB-a.

Vladine mjere koje su već usvojene rasteretit će prosječno kućanstvo za oko 1000 eura godišnje. Međutim, opterećenja su “znatno viša od toga”, naglašava šefica sindikata. Fahimi je još ranije tražila uvođenje gornje granice za cijene energije.

Zajednička akcija – ideja iz 60-ih

Zajednička akcija podsjeća na istoimenu inicijativu iz 1967. koju je pokrenula “Velika koalicija” (demokršćani i socijaldemokrati) u Njemačkoj. Ideja je bila da se tada nadolazećoj krizi i rastu nezaposlenosti zajednički suprotstave i da koordinirano djeluju vlada, lokalne vlasti, sindikati i udruženja poslodavaca, zajedno sa središnjom bankom Bundesbank.

Tadašnji ministar privrede Karl Schiller, čija ideja je to i bila, govorio je o “stolu društvenog razuma”. On se nadao da će izbjeći “pregrijavanje” privrede do kojeg bi moglo doći zbog zahtjeva sindikata za povećanje plaća.

Tada je, kao i danas, postojala opasnost da se plaće i cijene međusobno uvjetuju u spirali stalnog povećanja i time dovedu do stalnog rasta inflacije. Sindikati su tada nerado ušli u pregovore. Ukupno je tijekom narednih 10 godina bilo deset rundi razgovora, ali su se 1978. sindikati definitivno povukli, piše Deutsche Welle.

 
Nastavi čitati

Svijet

Jak potres kod Mostara, osjetio se u Dalmaciji

Objavljeno

-

By

U četvrtak ujutro Hercegovinu je pogodio potres. Hrvatska Seizmološka služba objavila je da je magnituda potresa bila 4,9 po Richteru, a epicentar kod mjesta Lištica.

Prema EMSC-u, epicentar potresa bio je na dubini od 60 kilometara, oko 24 kilometra sjeverozapadno od Mostara.

Prema prvim podacima koje je objavio EMSC-a magnituda potresa bila je 4,8 po Richteru. Kasnije je EMSC objavio da je magnituda ipak bila 4,7 po Richterovoj ljestvici.

Snažno podrhtavanje tla osjetilo se i u Dalmaciji.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi

U trendu