magazin
Psi i ljudi stare na jednak način, postajemo savjesniji i smireniji
Istražujući pse znanstvenici su došli do raznih otkrića o ljudskom starenju, uključujući i to kako ljudi različitih karaktera doživljavaju proces starenja i kako mu se odupiru
Osnova znanstvenog istraživanja bila je ideja da su psi nalik ljudima, osim što brže stare. Tako kolumnist New York Timesa James Gorman kaže da su psi iz znanstvenog gledišta model ljudskog starenja, te su vrsta zahvaljujući kojoj znanstvenici mogu naučiti više o tome kako mi starimo i kako bismo to bolje podnijeli, piše Psychology Today.
Gorman svoje tvrdnje o sličnosti starenja pasa i čovjeka dijelom temelji na rezultatima nedavne studije Borbále Turcsán i kolega (2020). Turcsán, znanstvenik iz Clever Dog Laba sa Sveučilišta u Beču, započeo je ovo istraživanje s pretpostavkom da je promjena osobnosti kod ljudi tijekom odrasle dobi ne samo moguća, već vrlo vjerojatna.
Bečki znanstvenici saželi su veliko istraživanje o ljudskoj osobnosti na nekoliko osnovnih promišljanja.
– Rezultati osobina pojedinaca mijenjaju se s godinama u gotovo univerzalnom obrascu, koji se obično naziva sazrijevanjem osobnosti. Stariji ljudi postaju savjesniji, a njihovi su osjećaji stabilniji i dominantniji – pojasnili su autori.
Koliko god ova generalizacija bila točna iz opće perspektive, autori primjećuju da previđa važne pojedinačne razlike koje odražavaju biološke čimbenike poput genetskih i hormonalnih te vanjske čimbenike poput okoliša i životnog iskustva koji mogu doprinijeti tome da se mijenja smjer, trenutak i snaga promjene osobnosti tijekom vremena.
Znanstvenici tako sugeriraju da su ljudi zrelijih osobina sposobni lakše se nositi sa životnim prijelazima i kao rezultat toga mogu pokazati manje promjena u odrasloj dobi nego ljudi koji su skloni uzbuđenju i impulzivnosti. Pred njima je teži put dok u starijoj dobi balansiraju između posla, odnosa i opće prilagodbe.
Psi su dobar model za razdvajanje ovih čimbenika, dijelom i zato što njihovo ubrzano starenje omogućuje promatranje tog procesa kroz kraći vremenski raspon. Usto, vanjski utjecaji na osobnost pasa mogu se povezati uz tretman koji im pružaj u njihovi vlasnici. Vlasnici će dresirati mlađe pse radije nego starije jer smatraju da stariji više nisu skloni učenju.
Dodatno, stariji psi ne doživljavaju istu raznolikost životnih situacija kao stariji ljudi jer ne biraju romantične partnere, ne provode godine na radnom mjestu i nemaju svijest o povijesnim i društvenim zbivanjima. Međutim, psi mogu biti izloženi utjecaju čimbenika kao što su promjene u obiteljskoj strukturi vlasnika, preseljenje i potencijalni gubitak vlasnika zbog bolesti ili smrti.
Ova pozadina pruža uvjerljiv razlog za proučavanje promjena osobnosti pasa tijekom vremena. Međutim, ključna prepreka uključuje način na koji istraživači zapravo uspiju ustanoviti osobine ličnosti kod ljudi jer će oni ispuniti običan upitnik. Turcsán i njezini kolege smislili su rješenje. Osmislili su VIDOPET, test osobnosti za pse. Smjestili su 220 pasa sudionika studije pasmine Border Collie u seriju od 15 situacija osmišljenih da izazovu reakcije koje bi potom znanstveni tim mogao ocijeniti.
Ovih 15 eksperimentalno stvorenih situacija trajalo je otprilike sat vremena s pauzom od pet do 10 minuta. Test se sastojao od zadataka kao što su omogućavanje psu da istraži sobu u nazočnosti vlasnika, odvajanje psa od vlasnika te praćenje njegovih uputa.
Nekoliko je zadataka uključivalo igru lopticom, a drugi su uključivali hranu pa je pas morao izvući poslastice iz kaveza ili pričekati jednu minutu prije nego što je pojeo ponuđeni keks. Svi su postupci slijedili etičke smjernice za postupanje sa životinjama.
Psi su bili u dobi od šest mjeseci do 15 godina, a četiri godine nakon početnog testa, 37 su ih vratili u laboratorij kako bi pratili promjenu osobnosti tijekom vremena. Iz videozapisa testova, istraživački tim razvio je 70 varijabli temeljenih na ponašanju kako bi ih ocijenio.
Naknadna statistička analiza sažela je ovih 70 varijabli na sljedećih 5 osobina ličnosti:
1. Društvenost-poslušnost: Način pozdravljanja eksperimentatora, zaigranost loptom, vrijeme potrebno za izvršavanje zapovijedi.
2. Neovisnost o aktivnosti: kretanje po sobi, reagiranje na odvojenost od vlasnika i reagiranje kad je vlasnik ignorirao psa i gledao slike na zidu sobe.
3. Traženje novosti: Pokazivanje interesa za loptu dok se igrate, njuškanje ili promatranje novog predmeta u sobi.
4. Usmjerenost na problem: Uspjeh u izvlačenju hrane iz kaveza ili spuštanju iz kante na zidu.
5. Tolerancija na frustraciju: zadržavanje smirenosti tijekom problemskih zadataka i upravljanje frustracijom dok gleda kobasicu prije nego što je smije jesti.
Autori su ustvrdili da su zbog osobina neovisnosti o aktivnosti i usmjerenosti na problem primijetili obrazac u skladu s kumulativnim modelom starenja ličnosti. Te su se osobine najbrže povećavale rano u životu, a zatim su, nadovezujući se na tu promjenu, pokazivale sporiji rast u srednjoj i kasnijoj odrasloj dobi. Tek kasnije u odrasloj dobi javlja se manjak interesa za novim stvarima i to od svih testiranih osobina pokazuje najsnažniju poveznicu sa starošću.
Objašnjavajući ove spoznaje u vezi s aktivnošću i traženjem novih stvari, autori primjećuju da psi mogu postati desenzibilizirani i manje reaktivni na nove podražaje kako stare. Usto, mogu postati bolji u sprečavanju svojih neposrednih odgovora na predmete i situacije koje ih ometaju ili na aktivnosti koje se odvijaju oko njih.
S druge strane, osobina tolerancije na frustraciju pokazala je vrlo blagu povezanost s godinama i to prvenstveno zbog ekstremnih promjena kod nekoliko pasa. Društvenost i poslušnost također u osnovi nisu pokazali nikakav odnos prema dobi, a samo se pet životinja s vremenom značajno promijenilo. Autori tvrde da će na ovu osobinu vrlo vjerojatno manje utjecati promjene povezane sa starenjem, bilo na biološkoj ili na okolišnoj razini.
Sveukupno, njihova otkrića su sugerirala da se promjene u osobnosti javljaju neravnomjerno tijekom životnog vijeka pasa i pojedinci se značajno razlikuju u razvoju osobnosti. Bez obzira na sve ukupne trendove koje je istraživački tim primijetio, nadjačala je prisutnost individualnih razlika u obrascima i rastu promjena.
Autori su također primijetili da su proučavali samo pripadnike pasmine Border Collie te zbog etičkih ograničenja nisu mogli proučavati strah i agresiju. Iz studije su eliminirali pse koji su bili pretjerano plašljivi.
S obzirom na bihevioralnu prirodu zadataka, bečkim znanstvenicima nije bilo moguće istražiti sve elemente promjene osobnosti koji bi se mogli proučavati pomoću upitnika kad je riječ o ljudima. Ključne u ovom otkriću su pojedinačne razlike koje su važnije od starosti kao utjecaja na osobnost tijekom odraslih godina.
– Ovi rezultati pozivaju na oprez protiv pretjeranog generaliziranja globalnih dobnih trendova kod pasa – izjavili su autori.
Čini se da je te iste upozorenja vrijedno imati na umu kad su u pitanju ljudi i promjene osobnosti. Umjesto da osobnost u odrasloj dobi promatramo kao niz različitih obrazaca ili faza, činilo bi se točnijim imati na umu pojedinačne razlike među ljudima. Dodatno, s obzirom na to da na pseći razvoj puno manje utječu okolišni čimbenici, ne možete podcijeniti ulogu vanjskih situacija u usmjeravanju stupnja i razine promjene osobnosti.
Ukratko, psi vam mogu pružiti uvid u starenje uz naznaku da promjene osobnosti ne treba pripisivati samo godinama. Ljudi se tijekom života nastavljaju mijenjati i na taj način odražavaju individualnost i jedinstvena životna iskustva.
magazin
(FOTO/VIDEO) Zadarski band aid okupio se nakon 31 godinu i zapjevao pjesmu “Božić u Zadru”
Zadarski glazbenici tu su pjesmu otpjevali davne 1994. godine
U vrijeme Božića pjesma grije dušu, a znaju to dobro i zadarski glazbenici koji su se okupili nakon više od tri desetljeća kako bi ponovno snimili pjesmu “Božić u Zadru”. Tekst za pjesmu koja je snimljena 10. prosinca 1994. godine napisao je Davor Žagar, a uglazbio ju je Nenad Nakić-Njake. Bila je to pjesma koja je bila odraz zadarske nade, mira i ljubavi iz vremena ratom namučenog Zadra.

Inicijativa za okupljanje glazbenika krenula je iz Grada Zadra, a za sve je kriv jedan DVD u kojem žuti vlakić ’96. godine vozi po Polutuoku, a u podlozi svira upravo pjesma “Božić u Zadru”. Bila je to idealna prilika da se pozove zadarske glazbenike: Amendu, Gogu, Davora, Rikija, Simu, Tomu, Mladena, Jeru i Daria da se ponovno okupe i naprave “remake” zadarske božićne pjesme.
– Nije bilo upitno kad su nas zvali. Prvo, prošlo je puno godina, a svi smo hvala Bogu na broju, i evo – da se podružimo i da osvježimo pjesmu. Divota. Božić je. – kazao je glazbenik Rikardo Perković.

Iskusnijim kolegama, pridružila se i mlađa generacija zadarskih glazbenika i to na poziv Saše Miočića iz Koncertnog ureda Zadar koji je zadužen za novi aranžman pjesme.
– Zvao me Sale da sudjelujem u projektu i nije ni završio rečenicu, a ja sam rekla: Može! – govori Matea Biloglav, voditeljica A.K.A. Crescenda koja je u vrijeme kad je pjesma nastala imala tri godine.
Trideset i jednu godinu poslije zadarski glazbenici pokazali su zajedništvo, baš kao nekad, i bio je dovoljan jedan telefonski poziv kako bi se svi okupili i još jednom potaknuli duh zadarskog Badnjaka i Božića. U idućim danima bit će gotov i spot za što je zaslužan Igor Goić iz Kreathia studija.

– Hvala svima što su se odazvali. Ovo budi posebnu emociju u svinma nama i sve nas podsjeća da su nam nada, ljubav, mir i vjera u životu itekako potrebni – kazao je gradonačelnik Šime Erlić te se posebno zahvalio obitelji Nenada Nakića – Njake i Davoru Žagaru koji su autori ove pjesme, na podršci i povjerenju.
Podsjetimo se kako je to izgledalo 1994.:
magazin
Koliko zarađuju hrvatski influenceri? Prihodi su im sve veći, ali ih brine jedna stvar
Zagrebačka agencija Dialog komunikacije predstavila je rezultate istraživanja DIABLOG, najnovijeg i najopsežnijeg pregleda domaće industrije kreatora sadržaja. Kako funkcionira influencer marketing, kolika je zarada, koji su izazovi s kojima se influenseri susreću… za Novi dan govorila je Marina Čulić Fischer, direktorica Dialog komunikacija
“Posljednje istraživanje provedeno je 2020. godine. Scena se promijenila u tih pet godina. Sazrela je. Influenceri imaju i stalni posao, ali se infuencer marketingom bave dosta ozbiljno. Troše u prosjeku između osam i 10 sati tjedno. To im je dosta važan izvor prihoda”, kaže Čulić Fischer i dodaje da usporedba dvaju razdoblja jasno pokazuje kako je hrvatski influencer marketing u pet godina prošao kroz značajnu profesionalizaciju i rast prihoda, ali i da se suočava s novim izazovima kao što su negativan stav javnosti i regulacija, posebno u kontekstu suradnji s brendovima i korištenja AI alata.
Rezultati istraživanja
Prema rezultatima istraživanja, 47,6% kreatora u influencer marketingu je aktivno više od pet godina, što potvrđuje da se scena profilirala u stabilnu i profesionalnu industriju. Istodobno, čak 90,5% kreatora monetizira svoj sadržaj, a 38,1% influencer marketing navodi kao glavni izvor prihoda.
Koliko zarađuju?
Više od 46% kreatora zarađuje preko 1.000 eura mjesečno od svojih online aktivnosti, a 73,8% ih očekuje daljnji rast prihoda u sljedećoj godini.
“U Hrvatskoj ne postoje točni podaci ulaganja u influencer marketing, ali na svjetskoj razini taj broj doseže 33 milijarde dolara ulaganja”, kaže Čulić Fischer i dodaje da ispitanici kao najveću prepreku daljnjem poslovnom razvoju navode algoritme, odnosno pad organskog dosega.
Influencer marketingom upravljaju mlade žene
Industrija je i dalje izrazito ženska i urbana: 89,2% ispitanika su žene, a 69% ih živi u Zagrebu. I kreatori i njihova publika najdominantniji su u dobnoj skupini od 25 do 34 godine, što jasno pozicionira influencer marketing kao tržište kojim upravljaju mlađe odrasle žene.
Instagram i dalje prvi izbor
Čulić Fischer kaže da TikTok najviše raste u odnosu na druge platforme iako još ne zauzima broj jedan.
“Nama je Facebook dugo bio broj jedan, ali tu su se stvari malo promijenile. Instagram je apsolutno sada prvi. Svi kreatori koji su sudjelovali u istraživanju (100%) aktivni su na Instagramu. TikTok koristi 78,6% ispitanika, što ga čini drugom najvažnijom platformom”, otkrila je Čulić Fischer i dodala da je dominantni sadržajni trend kratki video. Najpopularnije teme i dalje su lifestyle, ljepota, moda i putovanja.
Korištenje AI-a mora biti označeno
Više od polovice kreatora (54,8%) pozdravlja regulaciju influencer marketinga.
“Postoji samoregulacija. Tu imamo dva važna faktora, a to su upotreba AI-a i suradnja s brendovima. Jedno i drugo je važno naznačiti”, kaže Čulić Fischer.
Istraživanje je pokazalo i da se većina slaže da je transparentnost nužna, kako u kontekstu suradnji s brendovima, tako i u kontekstu korištenja AI alata u kreiranju sadržaja. Kreatori smatraju da AI treba označiti onda kada čini bitan dio sponzoriranog sadržaja.
Autentičnost je valuta povjerenja
Autentičnost za ispitanike predstavlja ključnu osobnu vrijednost: 82,1% je smatra “jako važnom”, a većina navodi da povjerenje publike gradi prvenstveno birajući suradnje s brendovima u koje osobno vjeruju.
Čak 93% kreatora sadržaja barem jednom je odbilo suradnju s brendom zbog nesklada s vlastitim uvjerenjima.
Najveći problem – negativan stav javnosti
Velika većina ispitanika (74,7%) smatra da je negativan stav javnosti najveći problem domaće influencer scene. Kreatori ističu kako taj stav utječe na percepciju profesionalizma, kvalitetu sadržaja i poslovne prilike.
Gledajući unaprijed, kreatori svoj razvoj vide u kvalitetnijoj produkciji, većoj povezanosti s medijima i širenju na offline aktivnosti, što potvrđuje da domaća scena ulazi u novu fazu razvoja koja će oblikovati iduće razdoblje influencer marketinga u Hrvatskoj.
magazin
ADVENT U ZADRU / Klapa Puntamika večeras predstavlja novi božićni hit!
Klapa „Puntamika” s Denisom Maričićem nastupit će na „Adventu u Zadru” večeras, u utorak od 19:30 sati na Trgu Petra Zoranića, dok će pola sata kasnije na zadarskoj Tržnici u sklopu „Božićnog gramofona” DJ Antonio u Studio Advent programu puštati regionalnu alternativnu glazbu.
Dakle, alternativci će biti na „alternativnoj” lokaciji, dok će na adventskoj pozornici nastupiti popularna zadarska klapa, gotovo odmah nakon promocije nove pjesme na CMC-ju i zahuktalih priprema za treći album koji samo što nije ugledao svjetlo dana. „Croatia Records” spot za pjesmu „Božić je u svitu” već je pustila na svom YouTube kanalu.
– Na adventskom koncertu imat ćemo premijeru te božićne pjesme uživo, a to mi je posebno drago. Inače atmosfera je radna, savršena, letimo i stižemo na sve strane – kaže Denis Maričić iz Puntamike, Zadranima poznatiji kao Dendo. Maričić je autor glazbe i teksta za legendarnu pjesmu „Oči boje lavande”, kao što je uostalom i potpisnik pjesama klape Puntamika.
Uz stare, dobre, okušane i opjevane hitove, zadarska će klapa dio pjesama s novog albuma predstaviti na adventskoj pozornici. Iza Maričića su dva albuma bratskog dua „Denis & Pino”, dok je treći album Puntamike u pripremi.
– Predstavit ćemo dio pjesama s albuma koji će se zvati „Dite Dalmacije”. Izaći će početkom sljedeće godine, ne znam točno kada, ali bit će vrlo skoro. Što se koncerta tiče, imamo dovoljno naših lijepih pjesma sa svih tih albuma – govori Maričić. Klapa Puntamika nastupila je nekoliko puta na „Adventu u Zadru” i kao svim izvođačima, pogled s pozornice na šušur Trga Petra Zoranića posebna je vrijednost koncertnog nastupa.
– Ugodno je, zaista je jako lijepo. Inače volim napraviti đir i doći do adventskog trga. Ne baš svaki dan, ali „Advent u Zadru” kao događaj nikad ne propuštam – poručuje zadarski glazbeni autor. Koncert klape Puntamika počinje u 19:30 sati, a ulaz je slobodan.
-
magazin3 dana prijeŠPICA!
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prijePLANIRAJTE NA VRIJEME / Danas u Zadru rade samo ove trgovine…
-
Tech4 dana prijeDolazi pomrčina stoljeća: 15.000 kilometara tame prekrit će Zemlju
-
Sport5 dana prijeFOTOGALERIJA / Prvaci Hrvatske iz “RK Zadar 2013” na prijemu kod gradonačelnika Erlića







