Connect with us

Tech

Ovo su automobili kojima će rasti vrijednost u 2024.

Objavljeno

-

BMW

Stručnjaci za procjenu vrijednosti i osiguranje automobila iz Hagertyja otkrili su u koja biste vozila trebali investirati sljedeće godine prije nego što im cijena skoči.

Opće je poznato da je automobil jedan od predmeta koji možda i najviše gubi na vrijednosti kroz godine, no to svakako nije slučaj sa svim vozilima. Postoje i oni automobili koji bi vam mogli donositi novac.

Stručnjaci za osiguranje iz američke tvrtke Hagerty su podijelili svoje znanje i otkrili koji su to automobili koji bi vam mogli donijeti dobit. Hagerty Bull Market svake godine donosi popis modela čija bi vrijednost trebala rasti, a ovo im je sedma godina kako to rade.

Automobili kojima će rasti vrijednost

Napominju kako je tekuća godina nagrižena inflacijom koja je itekako utjecala na tržište, ali da vjeruju da se stvari vraćaju na svoje mjesto. Kako bi njihov izbor bio što precizniji zadužen je tim od 15 analitičara podataka koji provode dane analiziraju tržište i pregledavaju na tisuće automobila svake godine, ali i više od milijun transakcija.

Da odmah razjasnimo, radi se o kolekcionarskim automobilima, ali ne onima koji vrijede milijune eura jer, kako navode, njihov je cilj učiniti posjedovanje kolekcionarskog automobila dostupnim. Pa krenimo redom:

Lamborghini Countach 25th Anniversary (1989.)

Iako je riječ o automobilu iz 1970-ih, većina ga veže uz legendarne 1980-e, uvelike zahvaljujući ulogama u filmovima iz tog razdoblja kao što su The Cannonball Run i Miami Vice. Stoga navedeno desetljeće najbolje opisuje 25. godišnjica modela iz 1989., proizvedenoj u oko 650 primjeraka.

Lamborghini

Countach pokreće V12 benzinski motor s 455 konja, a izgledu je doprinio i tada mladi Horacio Pagani, koji je potom pokrenuo vlastitu istoimenu tvrtku za hiperautomobile. Cijena ove verzije Countacha kreće se od 345.000 do 770.000 dolara.

Chrysler Town & Country (1946.–1950.)

Ovaj američki automobil kao glavno obilježje nosi jasen na karoseriji jer je tada drvo bilo – budućnost, barem su tako vjerovali u Chrysleru. S početnom cijenom od gotovo 3.000 dolara, tada skupi Town & Country bio je čudna kombinacija aerodinamičnih linija iz 1940-ih i pravih kutova.

Chrysler

Nije proizveden u velikom broju, s manje od 15.000 primjeraka, te je odmah prihvaćen kao statusni simbol.  Međutim, težina automobila i složenost izrade su mu presudili već nakon četiri godine proizvodnje. Cijena mu je danas znatno porasla s početnih 3.000 dolara te vrijedi između 28.400 i 144,000 dolara.

BMW M3 E92 (2008.-2013.)

Na listi su se našli i automobili iz ovog stoljeća, a jedan od njih je BMW M3 četvrte generacije, koji se prodavao između 2007. i 2013. godine s 4,0-litrenim V8 motorom koji je sada zamijenjen manjim V6 motorom. Hagerty kaže da su se do 2018. ovi primjerci prodavali ispod 40.000 dolara.

BMW

Ovih dana primjerci u najlošijem stanju u prosjeku vrijede oko 29.200 dolara, dok najbolji mogu doseći čak 65.800 dolara. Naravno, posebna izdanja i ona s rijetkim opcijama boja mogu se prodavati za mnogo više, ali u prosjeku, vrijednosti su porasle za 34 posto.

Mitsubishi Pajero Evolution (1997.–1999.)

Mitsubishi, marka s tri dijamanta, nekoć je vladala opasnim relijem Pariz-Dakar, i to zahvaljujući upravo ovom automobilu. Pajero Evolution rođen je sredinom 1990-ih, a zahvaljujući tadašnjim propisima automobil je morao biti legalni za ceste i dostupan javnosti. Mitsubishi je tako proizveo oko 2.500 Pajera Evolutions, koji su dijelili osnovni izgled s drugom generacijom (1991. – 1999.).

Mitsubishi

Pajero pokreće Mitsuov V6 motor od 3,5 litre i 276 KS s izravnim ubrizgavanjem. Ovjes je uvelike ojačan i prilagođen za terensku vožnju. Cijena Pajera vrti se od 17.900 do čak 70,000 dolara.

Ferrari FF (2011.-2016.)

Ako je Mitsubishi možda iznenađenje na ovoj listi, to svakako nije Ferrari. Ferrari FF, točnije model koji se proizvodio između 2011. i 2016., sa svojim karavanskim dizajnom, četiri sjedala i mogućnošću vožnje u svim vremenskim uvjetima, jedinstvena je mogućnost za ljubitelje V12 motora.

Ferrari

Cijene se općenito kreću između 143.000 i 177.000 dolara. Ako mislite da je to puno imajte na umu da je nov model startao s cijenom od 300.000 dolara.

Jaguar XKR (2000.-2005.)

Ovaj kabrio dvosjed trebao je zamijeniti legendarni model E-type, a odlika mu je bila luksuzna unutrašnjost i V8 motor ispod haube koji je izbacivao 370 KS.

XKR nije bio jeftin s početnom cijeno od 85.000 dolara, no danas se može pronaći već od 8.300 dolara, dok bolje očuvani primjerci koštaju i do 38.000 dolara.

Chevrolet Impala SS (1965.-1970.)

Na listi se našao još jedan Amerikanac. Chevrolet Impala SS koja se prodavala od 1965. do 1970. Pristupačniji modeli u prosjeku postižu cijenu između 14.600 i 44.500 dolara, no imajte na umu da će vam trebati i budžet za gorivo.

Ostali modeli uključuju Plymouth Prowler iz 1997.-2002. s prosječnom cijenom od 15.700 do 45.500 dolara, zatim Ford Thunderbird iz 1964.-1966. (17.300-56.400 dolara), i Jeep CJ-8 Scrambler iz 1981.-1986. (16,100-52,600 dolara).

Prošlogodišnji izbor automobila s rastućom cijenom uključivao je Suzuki Cappuccino, Toyota pickup, Mercedes SLR McLaren, AMC AMX, Audi R8, Lamborghini Murciélago, C5 Corvette Z06, NISMO 350Z, Saab 900 Turbo i Hummer H1.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Velika promjena za sve pametne telefone: Svaki uređaj je pogođen

Objavljeno

-

By

Tko danas kupuje novi pametni telefon, sve češće primjećuje jedno: plastična SIM kartica više nije nužna za korištenje mobilne mreže. Umjesto toga, korisnici svoj uređaj aktiviraju jednostavno – pomoću QR koda. Tehnologija koja stoji iza toga zove se eSIM i već se koristi kao nasljednik klasične SIM kartice.

Dok su korisnici ranije pri promjeni operatera jednostavno zamijenili SIM karticu, s eSIM-om je potreban drugačiji pristup. Korisnici preuzimaju digitalni profil, najčešće skeniranjem QR koda. Aktivacija traje svega nekoliko minuta.

Što je zapravo eSIM?

eSIM je sićušni čip koji proizvođači trajno ugrađuju u pametni telefon. Slovo „e“ dolazi od riječi embedded, što znači “ugrađen“. Za razliku od plastične SIM kartice, ovaj čip se ne može izvaditi niti fizički zamijeniti. Svi važni podaci – poput telefonskog broja i informacija o ugovoru – pohranjuju se digitalno na tom čipu, piše Fenix magazin.

Primjer iz svakodnevice

Korisnik pametnog telefona na odmoru u Španjolskoj želi povoljan podatkovni paket. Nekad je to značilo: kupnja lokalne SIM kartice, vađenje stare, umetanje nove. S eSIM-om se sve rješava iz hotelske sobe putem aplikacije. No oprez: na pozive s nepoznatih brojeva, primjerice s deset znamenki, korisnici se ne bi trebali javljati.

eSIM umjesto SIM kartice: Koje su prednosti za korisnike?

eSIM donosi brojne prednosti:

  • Odmah spremno za korištenje: nema čekanja na SIM karticu poštom
  • Više profila: moguće je paralelno koristiti više tarifa
  • Ekološki prihvatljivo: prestaje proizvodnja milijuna plastičnih kartica
  • Idealno za putovanja: strani tarifni paketi mogu se kupiti online
  • Više prostora u uređaju: proizvođači mogu izrađivati tanje telefone

SIM kartica pred izumiranjem: Na što potrošači moraju paziti pri kupnji

Ne podržava svaki pametni telefon ovu tehnologiju. Apple ugrađuje eSIM od iPhonea XS, dok Samsung nudi eSIM, među ostalim, od modela Galaxy S20. Tko nije siguran, trebao bi pitati prodavača ili provjeriti tehničke specifikacije uređaja.

Aktivacija funkcionira ovako: mobilni operater šalje QR kod e-mailom ili ga učini dostupnim online. Korisnik skenira kod kamerom pametnog telefona, uređaj automatski preuzima sve potrebne podatke – i to je to.

SIM kartica nestaje: Ovo su nedostaci eSIM-a

Tehnologija ipak ima i slabu stranu. Budući da se čip ne može jednostavno prebaciti u drugi telefon, korisnici pri promjeni uređaja moraju zatražiti novi eSIM profil. Kod nekih operatera to se dodatno naplaćuje.

Brza zamjena telefona također više nije moguća. Ranije su korisnici kod kvara jednostavno prebacili SIM karticu u zamjenski uređaj. S eSIM-om taj proces traje dulje jer je potrebna nova aktivacija profila.

Plastična SIM kartica postaje rijetkost – eSIM uređaji budućnost

Stručnjaci poput Alexandera Rabea iz Udruženja internetske industrije eco procjenjuju da će klasične SIM kartice za pet godina biti prava rijetkost. U SAD-u Apple već prodaje modele koji funkcioniraju isključivo s eSIM-om, rekao je Rabe u intervjuu za ZDF u ožujku 2024.

Njemački mobilni operateri Telekom, Vodafone i O2 već odavno nude ovu tehnologiju. Za korisnike to znači: tko uskoro kupuje novi pametni telefon, trebao bi se upoznati s eSIM-om.

 
Nastavi čitati

Tech

Dolazi pomrčina stoljeća: 15.000 kilometara tame prekrit će Zemlju

Objavljeno

-

By

Ne još dugo — barem u astronomskim razmjerima — i planet Zemlja uronit će u tamu na dugih šest minuta, kada će Mjesec zakloniti Sunce tijekom najdulje pomrčine Sunca stoljeća.

Rekordnih šest minuta i 23 sekunde potpune tame

Odbrojavanje je počelo za 2. kolovoza 2027., kada će Mjesec zakloniti Sunce na više od šest minuta, što je rekord 21. stoljeća. Egipat će pritom biti idealno mjesto za promatranje.

Bit će to, točnije, šest minuta i 23 sekunde potpune tame, gotovo nestvaran vremenski interval — osobito ako se uzme u obzir da većina potpunih pomrčina ne traje dulje od tri, najviše četiri minute. Savršeno poravnanje će oduševiti astronome i zaljubljenike u svemir, a opisuje se kao jedinstven događaj u 21. stoljeću, javlja RAI.

Zašto će trajati tako dugo?

Potpune pomrčine Sunca događaju se kada se mladi Mjesec točno poravna između Zemlje i Sunca. No zašto trajanje potpune tame toliko varira od jednog događaja do drugog?

Prema Kraljevskom astronomskom društvu (Royal Astronomical Society), posebnost pomrčine 2027. godine rezultat je kombinacije povoljnih astronomskih čimbenika.

Blizina Mjeseca Zemlji

Mladi Mjesec mora biti dovoljno blizu Zemlji kako bi omogućio produljeno trajanje potpune pomrčine, navodi ugledna britanska institucija.

NASA, koja s velikom preciznošću izračunava putanje i vremenske okvire, oslanja se na podatke institucija poput Američkog pomorskog opservatorija (US Naval Observatory) i Ureda HM Nautical Almanac. Ti podaci omogućuju točno određivanje položaja Mjeseca na nebu i njegove udaljenosti od Zemlje u svakom trenutku.

Rotacija Zemlje

Presudnu ulogu ima i rotacija Zemlje, koja nije potpuno ujednačena: male varijacije mogu blago promijeniti putanju Mjesečeve sjene. U slučaju pomrčine 2027. godine, astronomi potvrđuju da su položaj, vremena i zone vidljivosti već poznati s vrlo visokom preciznošću.

Nezaboravnih 15.000 kilometara tame

Astronomi procjenjuju da će se pojas u kojem će Sunce biti potpuno zaklonjeno protezati na više od 15.000 kilometara, prelazeći južnu Španjolsku, Maroko, Alžir, Tunis, Libiju, Egipat, Saudijsku Arabiju i Jemen, gdje će se moći svjedočiti doista rijetkom astronomskom spektaklu.


Najdulje će trajati u blizini Luksora u Egiptu — šest minuta i 23 sekunde.

 
Nastavi čitati

Tech

OBJAVILA NASA / Svijet će se zamračiti – stiže najduža pomrčina Sunca u posljednjih 100 godina

Objavljeno

-

By

NASA je objavila kada će se dogoditi najduže potpuno pomračenje Sunca u ovom stoljeću – i nećete morati dugo čekati

Trajanje potpune pomrčine Sunca uvijek varira. U travnju 2024. pomrčina koja je prešla preko Sjeverne Amerike trajala je 4 minute i 28 sekundi. Suprotno tome, pomrčina koja će zahvatiti Španjolsku u kolovozu 2026. trajat će samo minutu i 43 sekunde.

Prema NASA-inom kalendaru pomrčina Sunca, najduža pomrčina u posljednjih 100 godina dogodit će se 2. kolovoza 2027. Njena totalna faza trajat će 6 minuta i 23 sekunde. Tijekom tog vremena dijelovi Europe, Sjeverne Afrike i Bliskog istoka bit će pod Mjesečevom sjenom.

Prema NASA-inoj karti, pomrčina će započeti u Maroku i južnoj Španjolskoj. Zatim će prijeći preko Alžira, Tunisa, Libije, Egipta i Saudijske Arabije, da bi završila u Jemenu i na obali Somalije. Najduže trajanje bit će zabilježeno u Egiptu, posebno u Luksoru i Asuanu, poznatima po svojim pogrebnim hramovima.

Unatoč čestim teorijama zavjere koje prate gotovo svaku pomrčinu Sunca, ono ne utječe na zdravlje i nema nikakav fizički utjecaj na planet. To je prirodna i predvidljiva astronomska pojava, rezultat poravnanja Sunca, Mjeseca i Zemlje. Štoviše, pomrčina Sunca nije jedinstvena za naš planet – događa se i na Marsu i na Mjesecu, što smo nedavno imali priliku vidjeti.

Postoje i druge potpune pomrčine Sunca koje će imati slično dugo trajanje, ali na njih će trebati čekati desetljećima. Prema izračunima NASA-e, ovo su sljedeće pomrčine s dugim trajanjem:

kolovoz 2045.: 6 minuta i 6 sekundi

travanj 2060.: 5 minuta i 12 sekundi

kolovoz 2063.: 5 minuta i 49 sekundi

svibanj 2078.: 5 minuta i 40 sekundi

rujan 2081.: 5 minuta i 33 sekunde

svibanj 2096.: 6 minuta i 6 sekundi

 
Nastavi čitati

U trendu