Connect with us

Hrvatska

Marić: Očekujemo nastavak porasta inflacije u prvom dijelu godine

Objavljeno

-

Potpredsjednik Vlade i ministar financija Zdravko Marić izjavio je u subotu da potvrda kreditnog rejtinga Hrvatske od strane agencije Standard & Poor’s predstavlja izuzetno dobru vijest, a da je izvješće agencije izuzetno pozitivno intonirano.

“U ovim svim okolnostima, ovo je izuzetno dobra vijest (…) Izvješće je izuzetno pozitivno intonirano”, izjavio je Marić novinarima ispred Ministarstva financija.

Naime, agencija Standard & Poor’s potvrdila je u petak rejting Hrvatske ‘BBB-/A-3’ i stabilne izglede.

Pritom, kao rizike izdvojila je globalnu geopolitičku neizvjesnost zbog ruske agresije na Ukrajinu, koja bi mogla utjecati na globalnu potražnju, turizam i inflaciju.

Stabilni izgledi pak signaliziraju očekivanja S&P-a da će hrvatsko gospodarstvo rasti stabilnim tempom u iduće dvije godine, a unatoč nepovoljnim inflatornim trendovima i makroekonomskim posljedicama od već spomenutih geopolitičkih neizvjesnosti.

Iz S&P-a smatraju da će Vlada nastaviti s programom reformi, uspješno povući značajna sredstva iz EU-a i postupno “obnoviti fiskalni prostor koji je izgubila u pandemiji covida- 19”.

U 2023. gospodarstvo bi, po njihovoj procjeni, trebalo porasti 3,7 posto, te za 3,5 posto u 2024. i 2025. No, S&P je ipak snizio prognozu hrvatskog gospodarskog rasta u ovoj godini, s pet na 2,5 posto, a zbog globalne geopolitičke neizvjesnosti koju je stvorila ruska invazija na Ukrajinu i rast cijena energije i sirovina.

Marić je najavio da će Vlada kroz mjesec dana ažurirati službene makroekonomske projekcije za ovu godinu, pa tako i gospodarskog rasta i inflacije, za koju agencija predviđa da će u Hrvatskoj u 2022. iznositi oko šest posto.

Snižavanje procjene rasta BDP-a za ovu godinu, izjavio je Marić, posljedica je i lanjskog rasta koji je bio iznad svih očekivanja, no, tu je i velika doza neizvjesnosti zbog izravnih i neizravnih efekata agresije Rusije na Ukrajinu.

Kada je riječ o inflaciji, naveo je Marić, očekuje se da će se njeno ubrzavanje nastaviti u prvoj polovici godine, dok će njeno kretanje u drugom dijelu godine, osim geopolitičkih zbivanja, uvelike ovisiti o kretanjima cijena energenata i hrane.

“Nema potrebe za stvaranjem zaliha hrane”

Marić je rekao da mu je posebno drago jer je agencija prepoznala Vladi ne napore po pitanju bolje apsorpcije europskih sredstava, kako iz Višegodišnjeg financijskog okvira, tako i onih u okviru Nacionalnog programa oporavka i otpornosti (NPOO).

Izvijestio je da provedba NPOO-a napreduje vrlo dobro, sve dosad predviđeno programom je i ispunjeno, a u lipnju se očekuje tranša od 700 milijuna eura.

Agencija procjenjuje da će Hrvatska iduće godine, unatoč “složenom inflatornom kontekstu”, ući u eurozonu i da će Vlada, u skladu s odredbama o usvajanju eura, spustiti proračunski deficit u razdoblju od 2023. do 2025. ispod tri posto BDP-a, najviše dopuštene razine u Uniji.

Marić je upravo put ulaska Hrvatske u eurozonu apostrofirao kao “pozitivan rizik”, koji bi dodatno trebao utjecati na povećanje hrvatskog kreditnog rejtinga.

Poručio je i da je jako važno da Vlada zadrži dobar ugled, reputaciju i povjerenje koje evidentno ima u međunarodnim financijskim krugovima, pa s obzirom i na postupak pripreme međunarodnog izdavanja obveznica, pri čemu takvo izvješće S&P-a pomaže toj reputaciji.

Marić je otkrio da je agenciji prezentirao Vladin paket mjera za ublažavanje inflatornih pritisaka, vrijedan gotovo pet milijardi kuna. Pojasnio je da taj paket ne može u potpunosti neutralizirati inflatorne pritiske, već ih ublažiti, a on između ostalog uključuje i snižavanje PDV-a s 13 na pet posto na cijeli niz prehrambenih artikala, poput svježeg mesa, ribe, povrća i voća.

Na pitanje novinara očekuje li daljnji rast cijena u trgovinama, odgovorio je da je to teško predvidjeti, no da se i nada da će navedeno značajno snižavanje PDV-a ublažiti njihovo daljnje podizanje.

Napomenuo je da su trgovački lanci i prije 1. travnja i stupanja na snagu tog paketa krenuli u marketinške kampanje i snižavanje cijena, što je ocijenio dobrim, kao i pokazateljem visoke konkurencije u maloprodaji.

Otkrio je da održao sastanak s predstavnicima 10 vodećih maloprodajnih lanaca. “Oni su iskazali spremnost da budu maksimalno receptivni, no, u isto vrijeme ukazuju da oni nisu jedina ‘karika u lancu’, s obzirom i na dobavljače”, izjavio je Marić.

Osvrnuo se i na vijesti o tome da građani pojačano kupuju određene artikle, poput ulja, poručivši da, unatoč svim zabrinutostima, nema potrebe za gomilanjem zaliha hrane.

Rekao je i da Vlada radi na mjerama koje se tiču priljeva izbjeglica iz Ukrajine, kojih je po zadnjim podacima u Hrvatsku pristiglo više od 7,5 tisuća, a očekuje se i daljnji rast tog broja. Njima će biti pružena institucionalna pomoć te dostatna i potrebita sredstva, a što će također imati određene reprekusije na fiskalnu politiku, kazao je ministar financija.

Opovrgnuo da mu je Filipović iz “Jadranke” rezervirao smještaj u hotelu

Odgovarajući na pitanje novinara, Marić je opovrgnuo pisanje portala Net.hr da mu je Krešimir Filipović, suvlasnik Jadranka Grupe, 2019. rezervirao smještaj za četverodnevni boravak u hotelu Bellevue, koji je u vlasništvu tvrtke Jadranka d.d.

“Gospodina FIlipovića sam taj put prvi puta i upoznao. Prije toga nisam imao s njim ikakve izravne ili neizravne kontakte, niti smo danas u nekakvim redovitim kontaktima”, izjavio je Marić.

Rekao je i da su svi krediti HBOR-a toj tvrtki odobravani puno prije njegovog mandata, dodajući i da ta kompanija po tom pitanju uredno servisira svoje obaveze.

Net.hr je o “Jadranki” pisao u kontekstu prijave aktivista s Malog Lošinja Arsena Mujagića, po kojoj vlasničke linije nad “Jadrankom” sežu do fonda u vlasništvu ruskih građana koji bi prema listi EU-a trebali biti pod sankcijama.

Marić je poručio da se svi koji osuđuju agresiju Rusije na Ukrajinu mogu složiti da je provođenje sankcija neminovno, pritom apostrofiravši suštinu registra stvarnih vlasnika, u smislu da je ono javno.

Naime, Ministarstvo financija je u danas objavljenom odgovoru Net.hr-u kao netočne ocijenilo navode da se, nakon pisanja portala, u trgovačkom društvu “Jadranka” d.d. dogodila promjena u registru vlasništva

“U Registru stvarnih vlasnika od 18. kolovoza 2020. kao stvarni vlasnici ‘Jadranke’ d.d. upisani su Predrag Perenčević i Krešimir Filipović i od tada nije bilo promjena stvarnih vlasnika te se dotični i danas vode kao stvarni vlasnici društva”, piše u odgovoru Ministarstva.

Također, iz Ministarstva su napisali da Marić nije boravio u nekom luksuznijem ili predsjedničkom apartmanu, a također je istaknuto i da je smještaj rezervirao sam te podmirio prateće troškove.

Iz “Jadranke” su, nedavno odgovarajući na pitanje tko su im sada vlasnici i imaju li Rusi još udjela u vlasništvu, kazali da je 2014., kada je kompanija prošla kroz proces promjene vlasništva, tvrtka “Beta ulaganja” d.o.o. sa sjedištem u Zagrebu postala stopostotnim vlasnikom Jadranka Grupe.

“Krajnji vlasnici Jadranka Grupe u kontinuitetu su hrvatski državljani Predrag Perenčević i Krešimir Filipović. Njihovim novčanim sredstvima i investicijama upravlja Društvo za upravljanje investicijama i fondovima imovine putem tvrtke ‘Beta ulaganja’ d.o.o., a što je evidentirano i u Sudskom registru i u Registru stvarnih vlasnika”, rekli su tada iz “Jadranke”.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Hibridna operacija zahvatila i Hrvatsku: “To je izrazito opasno, nameću ono što odgovara Rusiji”

Objavljeno

-

By

U Hrvatsku je stigao ruski propagandni web portal. Rusija je od početka invazije na Ukrajini 2014. godine postala svjetska predvodnica u dezinformiranju. Prva je počela koristiti farme botova za širenje lažnih vijesti o svojoj invaziji, a odnedavno je u Hrvatskoj dostupan i prvi ruski propagandni portal s lažnim vijestima.

Ruski propagandni portal pod nazivom Pravda postavljen je krajem travnja čime je zaokruženo prisustvo ovog portala u svim zemljama Europske unije, piše Dnevnik.hr.

“Njegova funkcija je širenje dezinformacija i propagande u smislu nametanja percepcije koja bi odgovarala ruskoj strani. To su lažne vijesti koje imaju svrhu obmane i donošenje krivih zaključaka“, rekao je Roman Domović s Instituta za istraživanje hibridnih sukoba.

Objasnio je da se vijesti skupljaju primarno s poznatih ruskih portala kao što su RIA, Tass, ali i Telegram kanala i onda se automatizirano stavljaju na web stranice.

Web stranica portala namijenjena hrvatskim čitateljima prilično je loša. Teško je razumljiva i prepuna pogrešaka, a ovo su samo neki od primjera:

“Na uskrsnim službama trgovačkog centra (vojni komesari) planiraju grabljati ljude.”

“Na ruskim Telegram kanalima drugi dan fotografija hoda albanski militant koji je ubijen negdje u blizini Avdeevke.“

“Ukrajinski “huligani” i dalje su krenuli u napade, hvatajući voljene, ali postoji jedna nijansa.“

Rusku hibridnu operaciju u veljači je otkrila francuska agencija Viginum, kao nadzornica stranih dezinformacija. Tada je otkriveno da se kampanja fake newsa priprema najprije u Francuskoj, Njemačkoj i Poljskoj, a potom i u ostalim europskim zemljama pa tako i u Hrvatskoj.

“Inače možemo razlikovati informacijske operacije koje dugoročno ciljaju na promjenu korpusa javnog znanja o nečemu ili trenutnih koje obično nazivamo upravljanje percepcijom. Najčešće se ovaj drugi primjer pronalazi netom prije izbore kada se pokušavaju plasirati dezinformacije“, rekao je Domović.

Objasnio je i da ne mora biti riječ samo o lažnim vijestima, nego to mogu biti i spinovi gdje se određeni kut ističe kako bi se pridobilo publiku da vjeruje u nešto drugo.

Propagandnim ratom bavio se i Jadranski opservatorij za digitalne medije (ADMO). U sklopu istraživanja globalnih teorija zavjere analizirali su i Facebook stranice ruskih veleposlanstava u regiji.

“One funkcioniraju kao svojevrsni propagatori što nas ne treba čuditi. Mi smo s propagandom svakodnevno suočeni. Često od početka rata Ukrajine i Rusije teško razlikujemo što je propaganda, a što su točne informacije. To je jako opasno“, rekao je Nebojša Blanuša iz ADMO-a.

Ovo je prvi inozemni propagandni portal u Hrvatskoj, a o njegovoj eventualnoj zabrani ili ograničenju radu može odlučivati agencija za mrežne djelatnosti u okviru HAKOM-a.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Pravoslavci danas slave Uskrs

Objavljeno

-

By

Pravoslavni kršćanski vjernici danas proslavljaju najveći blagdan – Uskrs. Kršćanske crkve širom svijeta Uskrs slave u spomen na Kristovo uskrsnuće, njegovu pobjedu nad smrću i grijehom, a danas Uskrs slave srpska, ruska, grčka, bugarska i etiopska crkva, kao i jedan broj Eskima na Aljasci i pravoslavni vjernici u Egiptu.

Pravoslavci Uskrs slave prvu nedjelju punog mjeseca nakon proljetne ravnodnevnice, ali obvezno nakon židovske Pashe.

Ovaj blagdan ne slavi se uvijek istog datuma, može se slaviti u razmaku od čak 35 dana. Prema julijanskom kalendaru najranije se može slaviti 4. travnja, a najkasnije 8. svibnja, dok je najraniji datum za obilježavanje Uskrsa po gregorijanskom kalendaru 22. ožujka, a najkasniji 25. travnja.

Pravoslavci Uskrs slave tri dana. Za ovaj blagdan vezuje se običaj poklanjanja jaja. Jaje je simbol obnavljanja prirode i života i simbolizira Isusov izlazak iz groba i ponovno rađanje.

Prvo obojeno naziva se čuvarkuća i u pravilu je crvene boje. Crvena boja simbolizira krv koju je Isus prolio na Golgoti, ali je i boja uskrsnuća. Ovo jaje čuva se sve do sljedećeg Uskrsa i ima poseban značaj. Prema predaji, Marija Magdalena je rimskom caru Tiberiju, koji nije vjerovao u Kristovo uskrsnuće, dala crveno jaje i pozdravila ga riječima „Hristos Vaskrse“.

Danas je običaj da uskršnje slavlje počinje nakon jutarnje službe, nakon čega se vjernici pozdravljaju rečima „Hristos Vaskrse“ i „Vaistinu Vaskrse“.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Zbog kolektivnog ugovora rastu minimalne plaće u ugostiteljstvu

Objavljeno

-

By

unsplash

Primjenom novog Kolektivnog ugovora ugostiteljstva od 1. svibnja 2024. minimalne plaće povećavaju se prosječno 17 posto za temeljna ugostiteljska zanimanja i odnosi se na sve poslodavce i radnike u RH u djelatnostima pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane, izvijestili su u četvrtak iz HUP-a.

To je, ističu iz HUP-a (Hrvatske udruge poslodavaca), najveće povećanje minimalnih plaća kroz kolektivni ugovor ugostiteljstva na godišnjoj razini do sada i rezultat odluke o proširenju primjene novog Kolektivnog ugovora ugostiteljstva koju je donijelo Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.

Uz plaću, poslodavci u turizmu osiguravaju dodatne beneficije, smještaj, prehranu i drugo, pri čemu i oni i sindikati u turizmu poručuju da je ključno da svi dionici u turizmu razmišljaju kako osigurati što konkurentnije uvjete rada u odnosu na zemlje u okruženju.

Iza novog ugovora, kao partneri, osim Ministarstva rada, stoje HUP-ova Udruga ugostiteljstva i turizma te Sindikat turizma i usluga Hrvatske (STUH) i Sindikat Istre, Kvarner i Dalmacije (SIKD).

Povećanja plaća u četiri razreda od 11 do 20 posto važi i za strane i agencijske radnike

Povećanje osnovnih bruto plaća bez dodataka zaposlenih u ugostiteljstvu dogovoreno je u četiri razreda prema složenosti poslova – od najnižeg povećanja od 11 posto do najvišeg od 20 posto.

Tako je za prva dva razreda – jednostavni i manje zahtjevni poslovi poput čistača, spremača, servira, portira, nosača prtljage, odnosno sobarica, pomoćnih konobara, kuhara, recepcionara, slastičara i slično – dogovoreno povećanje bruto plaće za 20 posto te iznosi 840, odnosno 850 eura.

Za konobare, kuhare, slastičare, recepcionare ugovoren je iznos od 880 eura, što je povećanje od 16 posto, a za konobare i kuhare specijaliste povećanje minimalne bruto plaće je za 11 posto, na 980 eura.

Uz povećanje plaća Kolektivnim ugovorom definirana su i druga materijalna prava zaposlenih, kako kažu iz HUP-a “značajno iznad zakonski propisanih, koje turistički sektor prati kroz 20 godina dugu tradiciju uspješnog pregovaranja sindikata i poslodavaca u ovom sektoru”.

Novi Kolektivni ugovor ugostiteljstva u primjeni je od ove godine do kraja 2025., a novost je da je ugovoreno da se primjenjuje i na strane i agencijske radnike te dopune odredbe o rasporedu radnog vremena i odredbe o preraspodjeli.

Povodom proširenja tog Ugovora, predsjednik HUP Udruge ugostiteljstva i turizma Željko Kukurin naglasio je da su ljudi “temelj kvalitetne turističke usluge” te da u Hrvatskoj svi koji rade i odlučuju u turizmu moraju stvarati konkurentne uvjete rada u odnosu na zemlje u okruženju.

“Cijela industrija se trudi kontinuirano unapređivati uvjete rada za zaposlenike, a proširenje Kolektivnog ugovora još je jedan korak u tom smjeru. Sindikati u turizmu važan su partner na tom putu i zato mi je drago da s njima postižemo konsenzus oko važnih pitanja i zajedno unapređujemo sektor u kojem radimo”, zaključio je Kukurin.

Iz HUP-a još ističu da je proširena primjena Kolektivnog ugovora ugostiteljstva posebno važna za ugostitelje poduzetnike jer zbog različitih intenziteta poslovanja i specifičnosti dnevnog i tjednog rasporeda radnog vremena, bez takvog ugovora ne bi mogli koristiti preraspodjele u maksimalnom trajanju od 60 sati unutar 6 mjeseci niti mogućnosti korištenja skraćenog dnevnog odmora od 8 sati, ako nisu članovi HUP-a ili nemaju sklopljen kućni kolektivni ugovor.

Predsjednici sindikata iz sektora Eduard Andrić (STUH) i Marina Cvitić (SIKD) naglašavaju da se novim proširenim ugovorom osiguravaju bolji uvjeti rada i materijalna prava radnicima te da se ugovorenim rastom minimalnih plaća za četiri razreda složenosti poslova sužava prostor za prijavu radnika na niže plaće i isplatu razlike do dogovorene plaće na ruke.

Poručuju i da nastavljaju s poslodavcima pregovarati o povećanju plaća da se približe plaćama u konkurentnim državama EU i zaustavi odljev naših kvalificiranih i iskusnih radnika.

Kažu i da nove plaće još nisu dostatne, ali su zagarantirane, i interes svima mora biti zajednički – zadržavanje kvalitetnih kadrova i povratak onih koji su otišli, što se, po njima, može samo kroz veće plaće i bolje uvjete rada.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu