Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTOGALERIJA / Proslavljena 320. godišnjica posvete crkve sv. Šime u Zadru. Nadbiskup blagoslovio vitraje arkanđela

Objavljeno

-

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

Povodom proslave 320. godišnjice posvete crkve sv. Šime u Zadru (18. listopada 1705. – 18. listopada 2025.), svečano misno slavlje u crkvi sv. Šime u Zadru u subotu, 18. listopada, predvodio je zadarski nadbiskup Milan Zgrablić.

Važno je slaviti obljetnicu posvete crkve jer „crkva nije samo zgrada u kojoj se slavi bogoslužje, nego duhovno središte kršćanske zajednice, poveznica neba i zemlje“, rekao je mons. Zgrablić. Obljetnica posvete crkve podsjeća da vjernik ima mjesto gdje ga Bog susreće, gdje se duhovno hrani Kruhom života za život vječni.

Dan posvete crkve slavi se kao svetkovina. To je „rođendan duhovne kuće, kad zahvaljujemo Bogu na njegovoj prisutnosti među nama“, rekao je nadbiskup. To je i poticaj na odgovornost zapitati se „što danas činimo da crkva bude živo mjesto vjere, a ne samo spomenik prošlosti ili mjesto održavanja tradicije“.

Taj dan je prigoda preispitati se što svaki vjernik čini da njegov život postane tabernakul i posvećena crkva, mjesto Božjeg boravišta, poručio je predvoditelj slavlja, istaknuvši: „Slaviti obljetnicu posvete znači slaviti Boga koji živi među nama. To je poziv da obnovimo vjernost, da ponovno posvetimo sebe, svoje obitelji i čitavu zajednicu Kristu“.

„Posveta crkve je više od blagoslova. Posveta crkve je liturgijski čin kojim se jedna zgrada trajno izdvaja od drugih građevina. Od čina posvete, crkva više ne pripada svakodnevici, nego postaje ‘Božja kuća’“, istaknuo je mons. Zgrablić, rekavši da se u posvećenu crkvu ne ulazi kao u trgovinu, dvoranu ili muzej, nego tu se dolazi na susret s Bogom. Tu se slave sakramenti „koji liječe i podižu, posvećuju i osposobljavaju za službu Crkvi“ te prima Božje oproštenje, utjeha i ohrabrenje.

„Riječ ‘posveta’ dolazi od latinske riječi ‘consecratio’, što znači: ‘Odvojeno za Boga, učinjeno svetim’, prema hebrejskoj riječi ‘kadoš’što znači ‘drugotni, drugačiji’, a prevodimo sa ‘sveti’“, rekao je nadbiskup, dodavši kako posvećeni crkva i oltar znače da su izdvojeni od obične upotrebe i namijenjeni isključivo Bogu.

Osim zgrada i predmeta, posveta se odnosi i na ljude, jer čovjek je pozvan biti posvećen Bogu, a crkva je mjesto gdje se posvećenje događa na osobiti način.

„Biti posvećen Bogu znači živjeti po Božju, drugačije, posvećeno, jer Bog je svet. To znači živjeti u skladu s Božjom Riječju, njegovim zapovijedima i Božjom voljom te se truditi da naše riječi, odluke i djela budu u skladu s Isusom. Poziv na posvećenje znači i kloniti se grijeha i omogućiti duši da raste u posvećenju, Božjoj blizini“, poručio je nadbiskup. Čovjek se posvećuje kad posvećuje svoju svakodnevicu; kad na svoj rad, obitelj, prijateljstva i odmor ne gleda kao na „obične stvari“, nego ih prožima Bogom po molitvi i ljubavi, služenju i blizini, poručio je predvoditelj slavlja.

„Posvećivati život ne znači da čovjek mora stalno biti u crkvi, nego da u svemu što radi nastoji biti Božji, vjeran i poslušan Božjoj Riječi, dobar i čist srcem. Ako je zgrada nakon posvete ‘Božja kuća’, onda i naš život treba postati živa Božja kuća“, poručio je mons. Zgrablić.

Nadbiskup je istaknuo da „posvećenje ostavlja trag“ i u kontekstu činjenice da se u crkvi sv. Šime čuva neraspadnuto tijelo sv. Šimuna koji je držao Isusa u naručju. „To je veliki znak. Tijelo koje nije istrunulo, koje je dotaknulo dijete Isusa, podsjeća da svetost ostavlja trag, ne samo u duhu nego i u tijelu“, istaknuo je nadbiskup, rekavši da nam je u crkvi sv. Šime Bog ostavio opipljivi znak vječnosti.

„Sv. Šime je imao posvećeno srce, spremno za susret s Bogom. Kad je primio dijete Isusa, njegova vjera je postala vidljiva, a molitva uslišana. Taj susret sa Spasiteljem bio je kruna njegovog života“, poručio je mons. Zgrablić, rekavši kako nas „relikvije podsjećaju da svetost nije mit, a sveci nisu bajka, nego ljudi koji su u punini odgovorili na Božji poziv i posvetili svoj život Božjom nazočnošću“.

Pozvani smo prepoznati da Crkva nije zgrada, nego živi organizam. Ona živi kad mi živimo vjeru, a umire kad je zanemarimo, upozorio je nadbiskup, rekavši da je obljetnica posvete prilika vjerniku da se zapita je li on „kamen živi“ u njenim zidinama ili samo posjetitelj koji povremeno dolazi u crkvu.

Uz stvarnost posvete vezano je i poslanje. U navještenom evanđelju, Isus šalje sedamdesetdvojicu. „Taj broj simbolizira sve narode. Isus ne šalje samo odabrane, samo apostole i hrabre; šalje obične ljude, poput nas, bez kese i torbe, da bi se oslonili ne na sebe, nego na Boga“, istaknuo je mons. Zgrablić.

„Obljetnica je dan naše zahvalnosti Bogu što je htio prebivati s nama,
zahvalnosti onima koji su gradili crkvu, molili, čuvali i prenosili vjeru. Slavlje obljetnice je i obnova našeg poslanja. Krist i nas šalje da donesemo mir, da budemo iscjelitelji ranjenih duša i svjedoci Kraljevstva Božjeg“, poručio je nadbiskup.

Sveti Luka – evanđelist koji je u Svetom pismu opisao susret sv. Šime i djeteta Isusa u hramu

Budući da je 320. godišnjica posvete crkve slavljena na blagdan sv. Luke, nadbiskup je u propovijedi govorio i o tom svecu. Providonosno je da je crkva sv. Šime u Zadru posvećena baš na blagdan sv. Luke, evanđeliste koji jedini donosi spomen sv. Šimuna, starca u Jeruzalemu; sv. Luka opisuje kako je Šimun živio i kako je izgledao susret Marije, Josipa i djeteta Isusa u hramu, kad su ga roditelji došli prikazati četrdeseti dan po njegovom rođenju.

„Sv. Luka bio je suradnik svetog Pavla, po zanimanju liječnik. Bio je poganin, obraćenik i jedini nežidovski autor u Novom zavjetu. Unatoč tome, njegova vjera i ljubav prema Kristu duboko su oblikovali njegov pisani trag. On nije bio svjedok Isusovog javnog djelovanja, ali je brižljivo i nadahnuto pomno, detaljno prikupio svjedočanstva onih koji su bili s Isusom i svjedoci svega što je Isus učio i činio.

Njegovo Evanđelje posebno se istaknulo toplinom, suosjećanjem i naglaskom na Božjem milosrđu. On jedini opisuje rođenje Ivana Krstitelja i Isusa na tako nježan i ljudski način. On nam donosi prispodobu o milosrdnom ocu, o izgubljenoj ovci, o milosrdnom Samarijancu. On piše o Isusu koji se sagiba nad siromašne, bolesne i gubave, grešnike, nad one koji su na rubu društva. On nam pokazuje Boga koji ne osuđuje, nego liječi“, rekao je mons. Zgrablić.

Uz svoje Evanđelje, sv. Luka je autor i Djela apostolskih, „jedinstvenog izvješća o životu prve Crkve, o silasku Duha Svetoga, o misijskom djelovanju Petra i Pavla. Zahvaljujući sv. Luki, imamo cjelovit prikaz kako je Crkva rođena i kako je rasla iz malenog sjemena vjere u Isusa Krista.

Luka nam ne nudi samo povijesne činjenice – on nas vodi da prepoznamo Božju prisutnost u svakodnevici, da razumijemo Božje milosrđe i budemo dio njegovog plana spasenja. On piše prijatelju Teofilu, ali i svima koji žele biti ‘teofili’, prijatelji i svjedoci njegove blizine“, poručio je nadbiskup.

Poželio je da crkva sv. Šime bude „mjesto iz kojeg će se evanđelje širiti i danas, gdje će se Isus rado prihvaćati u naručje, grliti i ljubiti. I neka tijelo sv. Šimuna koje je tu sačuvano, bude stalni podsjetnik: Bog dolazi. I mi ga možemo prepoznati ako budemo ljudi molitve, mira, strpljenja i budnog čekanja Božjih obećanja, ljudi Kraljevstva Božjeg“, poručio je nadbiskup.

Blagoslov vitraja i obraćanje Bratovštine sv. Šime

Na kraju mise, mons. Zgrablić blagoslovio je tri vitraja u crkvi sv. Šime, koji prikazuju arkanđele Mihaela, Gabrijela i Rafaela, a djelo su akademskog slikara Mate Ljubičića iz Zadra.

Nakon blagoslova vitraja, nadbiskupa je pozdravio Boris Vukašina, glavni brat Bratovštine sv. Šime koja broji 75 članova. Rekao je da je crkva sv. Šime „stoljećima svjetionik vjere našeg naroda, mjesto gdje su se generacije Zadrana i hodočasnika klanjale Bogu, donosile molitve i zahvale sv. Šimi.

Zadar po toj svetinji nosi bogatu povijest, ali i neizrecivo otajstvo, jer u njemu počiva najvrjednija relikvija, živi dodir čovjeka koji je držao Boga. Taj dar nadilazi prostor i vrijeme, obvezuje nas na vjernost, poštovanje i zahvalnost“, poručio je Vukašina.

U ime Bratovštine sv. Šime izrazio je njihovu privrženost Crkvi i odanost sv. Šimi, poželjevši da Bratovština bude „znak žive pobožnosti i čuvar svetinje, kako bi i budući naraštaji znali gdje im je korijen i kome mogu povjeriti svoje molitve“. Vukašina je zahvalio mons. Zgrabliću što je odobrenjem statuta Bratovštine blagoslovio i potaknuo njihovo daljnje služenje.

Poželio je nadbiskupu „da u tom svetištu uvijek osjeća blizinu molitve, toplinu zajedništva i podršku naroda“ koji ga prati molitvama te da ga sv. Šime prati u pastirskom poslanju, njegov zagovor krijepi, a crkva sv. Šime bude mjesto gdje će osjetiti dom, mir i molitvenu blizinu puka“.

Crkva sv. Šime izgrađena je na temeljima ranokršćanske trobrodne bazilike i prvotno je bila posvećena sv. Stjepanu prvomučeniku. Crkva je posvećena sv. Šimunu Bogoprimcu kad je u tu crkvu preneseno tijelo sv. Šimuna 1570. godine iz crkve sv. Marije Velike.

Don Damir Šehić, čuvar svetišta sv. Šime, rekao je da je crkva sv. Šime tijekom svoje povijesti bila više puta posvećena, a posveta 320. godišnjice značila je njeno proširenje u vrijeme dok je upravitelj grada Zadra bio Federico Londra. Tu posvetu crkve potvrđuje i spomen – ploča u sakristiji. „Sv. Šime nadilazi Zadar i Hrvatsku. Njegova relikvija povezuje nas sa sâmim Gospodinom. Možemo zazivati ime toga velikog sveca i nadati se njegovoj utjesi što god ga molimo“, potaknuo je don Damir.

Ines Grbić

 

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTO / Don Ante Dražina obranio doktorsku dizertaciju na sveučilištu Gregoriana u Rimu

Objavljeno

-

By

Foto: Privatna arhiva A. Dražine

Svećenik Zadarske nadbiskupije don Ante Dražina obranio je u petak, 5. prosinca, na Papinskom sveučilišta Gregoriana u Rimu doktorsku disertaciju iz područja biblijske teologije koja nosi naslov “Aiuto dello Spirito e preghiera, ardente aspettativa e speranza dei credenti. Studio esegetico-teologico di Rm 8,18-30 e Fil 1,18c-26” [Pomoć Duha i molitva, žarko iščekivanje i nada vjernika. Egzegetsko-teološko analiza Rim 8,18–30 i Fil 1,18c–26].

Uz mentora prof. dr. sc. Scotta N. Brodeura, DI, u ispitnom povjerenstvu bili su prof. dr. sc.  Juan Manuel Granados Rojas, DI, kao cenzor te prof. dr. sc.  Francisco Ramírez Fueyo, DI, kao predsjednik komisije.

Javnoj obrani doktorskog rada nazočili su don Antini roditelji, otac Anđelo i majka Marijana, te braća Marko i Božo. Prisutni su također bili mons. Ante Sorić, generalni vikar Zadarske nadbiskupije, don Tin Vidov, tajnik zadarskoga nadbiskupa, djelatnici Dikasterija za biskupe, te poglavari i kolege iz Papinskog zavoda Germanicum et Hungaricum gdje je don Ante proveo sedam godina za vrijeme svoga studija u Rimu. Nazočni su također bili i zadarski svećenici studenti don Mate Žilić i don Mario Karadakić.

Disertacija slijedi retoričko-literalnu metodu, sinkroničnog karaktera, koja analizira retoričku dispoziciju ulomka. Navedena metoda predstavlja analizu koja daje prednost tekstu, promatrajući ga u njegovoj punoj formaciji. Istraživanje je ograničeno na detaljno proučavanje ulomaka Rim 8,18–30 i Fil 1,18c–26 te njihova teološkog sadržaja. Imenica ἀποκαραδοκία pojavljuje se samo u Fil 1,20 i u Rim 8,19.

Stoga je cilj disertacije bio produbiti istraživanje njezina dvostrukog neposrednog konteksta, u kojima se pojavljuje i riječ „nada“ (ἐλπίς).

Kako bi se živjelo to žarko iščekivanje sve do punine spasenja koje uključuje preobrazbu smrtnog tijela u besmrtno, Bog nam daje teologalnu krepost – nadu. Upravo nada pomaže kršćanima da žive u tom žarkom iščekivanju. Te dvije kreposti idu zajedno, kao što ih nalazimo u oba teksta. Doista, Pavao, pišući za nekoliko godina razlike, snažnije naglašava ulogu nade te, opisujući je na taj način, vidljiva je i promjena njegova stila. Duh Sveti je glavni nositelj u oba teksta; pojavljuje se jednom u Fil 1,18c–26, a čak četiri puta u Rim 8,18–30.

Struktura disertacije je trodijelna i slijedi kronološki redoslijed poslanica: prvi se dio bavi Rim 8,18–30, a drugi Fil 1,18c–26. Treći dio naposljetku nudi usporedbu među odlomcima, naglašavajući zajedničke točke, sličnosti i razlike između njih. I prvi i drugi dio sastoje se svaki od tri poglavlja. Nakon općeg i pojedinačnog uvoda, početno poglavlje prvog i drugog dijela istražuje povijesnu, kulturnu, socioekonomsku i religijsku pozadinu poslanice koja se analizira.

Na isti način, poglavlja II i V donose detaljno čitanje – tzv. „close reading“ – odgovarajućeg teksta. Završna poglavlja prvog i drugog dijela posvećena su teološkim razmatranjima: treće poglavlje razrađuje teološke refleksije o ulomku Rim 8,18–30, a šesto poglavlje o ulomku Fil 1,18c–26.

Disertacija završava trećim i posljednjim dijelom, koji sadrži jedno poglavlje. U njemu je izrađena teološka sinteza dvaju analiziranih tekstova u prva dva dijela, ističući novosti pavlovske teologije prisutne u proučenim tekstovima.

Životopis don Ante Dražine

Don Ante Dražina rođen je 19. lipnja 1991. godine u Zadru. Nakon što je u rodnoj Gorici završio osnovnu školu, pohađa Klasičnu gimnaziju Ivana Pavla II. u Zadru i Nadbiskupsko sjemenište „Zmajević“.

Kao svećenički kandidat Zadarske nadbiskupije studirao je na Teologiji u Rijeci i boravio u Bogoslovnom sjemeništu Ivan Pavao II. u Rijeci. Od 2012. poslan je na Papinsko sveučilište „Gregoriana“ u Rim gdje boravi u Papinskom zavodu „Germanicum et Hungaricum“. Na istom sveučilištu je i diplomirao 2015. godine, nakon čega je zaređen za đakona.

Od početka školske godine 2015./16. vrši službu prefekta u Nadbiskupskom sjemeništu „Zmajević“ u Zadru i vjeroučitelja u Klasičnoj gimnaziji Ivana Pavla II. Zaređen je za svećenika 25. lipnja 2016. u katedrali sv. Stošije.

Od početka 2016. godine imenovan je v.d. rektora istog sjemeništa. Godine 2017. poslan je na postdiplomski studij Biblijske teologije na Papinsko sveučilište Gregoriana u Rimu na kojem postiže licencijat 2020. godine, nakon čega odmah nastavlja doktorat na navedenom studiju.

Godine 2021. privremeno je bio župni upravitelj župe sv. Stošije u Biogradu, a potom je imenovan ravnateljem Nadbiskupskog sjemeništa „Zmajević“ u Zadru. Također, istovremeno vrši službu povjerenika za duhovna zvanja i ministrante te bogoslove Zadarske nadbiskupije, te je asistent na Katedri biblijske teologije Teološko-katehetskog odjela Sveučilišta u Zadru.

U 2023. godini  privremeno je imenovan upraviteljem župe Bibinje, a onda i ravnateljem Klasične gimnazije Ivana Pavla II. s pravom javnosti. U rujnu 2025. odlazi na službu u Dikasterij za biskupe pri Svetoj Stolici.

Foto: Privatna arhiva A. Dražine

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

MORATE U SPIZU? / Evo koje su trgovine u Zadru danas otvorene…

Objavljeno

-

By

Donosimo raspored rada većih marketa i supermarketa, odnosno trgovačkih lanaca u Zadru u nedjelju, 7. prosinca 2025.

BAUHAUS:

zatvoreno

KAUFLAND:

od 7 do 21

EUROSPIN:

zatvoreno

HEY PARK

zatvoreno

TOMMY

Put Stanova 46 – od 7 do 21

Bože Peričića 5 – od 8 do 13

KONZUM:

Ante Starčevića 3 – od 7 do 13

Put Pudarice 34 – od 7 do 13

LIDL:

zatvoreno

SPAR

A. Starčevića 5a – od 7 do 20

Bleiburških žrtava 18 – od 7 do 20

PLODINE

zatvoreno

SUPERNOVA:

zatvoreno

STUDENAC:

Ulica Stjepana Radića 26 – od 7 do 21

RIBOLA

Vukovarska ulica 6a – od 7 do 21

Ulica Andrije Hebranga 10a – 7:00-21:00

PEVEX

zatvoreno

METRO

zatvoreno

EMMEZETA

od 10 do 20

ZADAR SHOPPING CAPITOL

od 7 do 20

CITY PARK ZADAR

zatvoreno

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

IZ CRKVE SV. FRANE: Ususret svetkovini Bezgrešnog začeća

Objavljeno

-

By

Sreberni reljef Bezgrešne Bogorodice nalazi se danas na oltaru u crkvi sv. Frane. Napravljen je u 16. ili 17. stoljeću, prema kipu koji je 1288. crkvi sv. Frane darovao franjevac papa Nikola IV. Reljef je visine 114 cm, a s vijencem 130 cm, a sa zrakama koje su oko njega širok je 78 cm. U početku je reljef bio u drugačijoj kombinaciji, a danas je na oltaru Bezgrešnog Začeća, umetnut u sliku na platnu – „palu portante” slike Giovannija Battista Augusta Pitteri iz 18. stoljeća koja prikazuje proroke, svece i anđele, koji slave Bezgrešnu.

U spisima se navodi da je 1672. papin kip zamijenjen srebrenim reljefom, prema uzorku kipa. Zlatna kruna koja je do tada bila na drvenom kipu, stavljena je tada na reljef gdje je bila do nedavno, a danas se čuva u arhivu. Reljef je visoki, a dobiven je lijevanjem, pa upućuje na mogućnost da je napravljen kao odljev prednje strane darovanog kipa. Gospa je klasičnog lica, odjevena u dugu haljinu i plašt, a prikazana je sklopljenih ruku u molitvi. Na glavi nosi pozlaćeni vijenac s pričvršćenim zvijezdama. Vijenac je u 18. stoljeću dodan reljefu, a napravljen je prema gabaritima krune. Na okviru reljefa uokolo, počevši od desne noge do glave Gospe, ugraviran je biblijski tekst, koji se tradicionalno pridavao Mariji: “NONDUM ERANT ABISSI ET EGO IAM CONCEPTA ERAM” (Dok još ne bijaše pradubina bijah začeta). (Izr 8,24). U nastavku od glave prema lijevoj nozi stoji natpis: “QUI ELVCIDANT ME VITAM AETERNAM HABEBVNT” (Koji me budu naviještali baštinit će život vječni). Na zidu Iza reljefa Bezgrešnog Začeća, i danas se nalazi dublja niša što govori o tome kako je u nju nekada zasigurno bio smješten kip.

Fra Stipe Nosić

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu