Tech
Zašto je jedan od ključnih inženjera OpenAI-ja dao otkaz: Ispovijest iznutra

Prije tri tjedna, Calvin French-Owen, jedan od ključnih inženjera u OpenAI-ju, napustio je tvrtku. Iza sebe je ostavio godinu dana rada na nekima od najnaprednijih proizvoda u industriji umjetne inteligencije
French-Owenova ostavština u Open AI-u uključivao je i Codex – moćan agent za kodiranje koji konkurira alatima poput Cursora i Claudea od Anthropica.
Što je Codex?
Codex služi za razumijevanje i pisanje računalnog koda – to je kao “asistent za programiranje”. No ne morate biti programer da biste razumjeli njegovu moć.
Zamislite da možete samo opisati što želite da računalo napravi, i Codex vam napiše kod koji to radi. Na primjer, možete reći:
“Napravi mi web stranicu s crvenim gumbom koji šalje email.” Codex zatim generira cijeli tehnički dio – kod – koji to omogućuje.
Koristi se unutar alata koji pomažu developerima da brže i lakše pišu programe, ali može biti koristan i za učenje programiranja ili testiranje ideja bez da znate sve detalje.
No vratimo se na inženjera koji je napustio Open AI.
Eksplozivni rast i organizacijski kaos
French-Owen je jasno istaknuo: odlazak nije bio rezultat unutarnjih sukoba, već želje da se vrati osnivačkom životu startup poduzetnika. Već je jednom uspio – bio je suosnivač Segmenta, koji je Twilio kupio za 3,2 milijarde dolara, piše Tech Crunch.
U samo godinu dana, broj zaposlenih u OpenAI-ju narastao je s 1.000 na 3.000. Iako je to razumljivo zbog velikog interesa za ChatGPT– koji je dosegao preko 500 milijuna korisnika – taj rast prouzročio je kaos: problemi s komunikacijom, preklapanjem timova, zapošljavanjem i tehničkom infrastrukturom.
“Sve se ruši kada rasteš ovako brzo”, napisao je.
Unatoč veličini, OpenAI zadržava kulturu sličnu startupu: zaposlenici imaju mnogo autonomije. No to vodi do dupliciranja posla – više timova razvijalo je iste alate, poput internih biblioteka za redove i petlje.
Kod i kvaliteta
Inženjerske vještine bile su vrlo raznolike – od bivših Googleovih veterana do znanstvenih novaka. Zajednički repozitorij bio je “pomalo kao odlagalište otpada”, što je posljedica i slobodnijeg pristupa kodiranju u Pythonu.
Izgradnja Codexa: sprint bez sna
French-Owenov tim sastavljen od osam inženjera, nekoliko dizajnera i istraživača uspio je u samo sedam tjedana izgraditi i lansirati Codex. Bez gotovo ikakvog marketinga, proizvod je odmah dobio tisuće korisnika samo zato što je bio dostupan unutar ChatGPT sučelja.
Zbog velikog interesa javnosti, OpenAI je razvio snažnu internu kulturu čuvanja informacija. Istovremeno, pozorno prate reakcije na društvenim mrežama, posebno X (bivši Twitter). „Ova tvrtka doslovno radi na vibracijama Twittera“, zapisao je.
Sigurnost: stvarna, ali ne onakva kakvu ljudi zamišljaju
Kako piše Tech Crunch, suprotno popularnom mišljenju, OpenAI ne ignorira sigurnost, ali se više bavi praktičnim problemima poput govora mržnje, zlostavljanja, dezinformacija i zlouporabe modela – a manje se fokusira na apokaliptične scenarije umjetne inteligencije.
French-Owen je ostavio sliku tvrtke koja balansira između nevjerojatne moći i organizacijskih slabosti. OpenAI je, kaže, i dalje vođen poduzetničkim duhom, no ulozi su sve veći. Vlade i konkurencija ih pomno prate – a oni prate sve njih.
Tech
POPIS / Ovo su “službeno” najružniji automobili na svijetu: Slažete li se s izborom?

Kompanija Vanarama provela je zanimljivo istraživanje u kojem su, koristeći matematiku, znanost i zlatni rez, pokušali otkriti koji je automobil najmanje estetski dizajniran.
Svaki je automobil ocijenjen na temelju dvaju ključnih dizajnerskih čimbenika: ukupnih dimenzija vozila i vizualnih proporcija, odnosno kako našim očima izgledaju oblici i linije automobila, piše Vanarama, a prenosi danas.rs.
Istraživanje je analiziralo omjere kod 50 automobilskih modela, uzimajući u obzir dimenzije poput međuosovinskog razmaka i duljine, ali i ključne dizajnerske značajke – raspored svjetala, oznake i detalje karoserije.
Naravno, nisu zaboravili ni zlatni rez, proporciju koju naše oči nesvjesno prepoznaju kao najljepšu i najharmoničniju. Automobili koji su bili najbliži zlatnom rezu u postocima dobili su najviše ocjene.
Najljepši automobili za svakodnevnu uporabu
Audi A3 – 83 boda
Ovaj je model ocijenjen kao najljepši svakodnevni automobil, s visokim brojem bodova koji odražavaju njegovu estetsku usklađenost.
Volkswagen Golf i Vauxhall Mokka – 80 bodova
Oba modela dijele drugo mjesto, sa sličnim ocjenama koje ukazuju na njihov privlačan dizajn.
BMW Serija 1 – 78 bodova
Ovaj se model ističe svojim prepoznatljivim izgledom i visokim ocjenama u istraživanju.
Mercedes-Benz A-klasa – 77 bodova
Elegantan i sofisticiran dizajn ovog modela doprinosi njegovoj visokoj poziciji na listi.
Opel Astra – 76 bodova
Ovaj model nudi dobar balans između funkcionalnosti i estetskog izgleda, što ga čini popularnim izborom.
U prosjeku, njemački brendovi dominiraju u kategoriji najljepših automobila za svakodnevnu uporabu, s prosječnom ocjenom od 77 bodova.
Koji su automobili prošli najlošije?
Kia Picanto – 7 bodova
Ovaj je model ocijenjen kao najružniji, sa značajno nižim brojem bodova u odnosu na konkurenciju.
Citroën C1 – 12 bodova
Iako popularan, ovaj se model nije istaknuo u estetskom smislu prema istraživanju.
Kia Sportage – 15 bodova
Ovaj SUV ocijenjen je kao treći najružniji, unatoč svojoj funkcionalnosti i popularnosti.
Na dnu liste našla se Kia Picanto, koja je dobila samo 7 od 100 bodova jer je, prema analizi, “svjetlosnim godinama” udaljena od zlatnog reza i samim time manje ugodna oku. Ipak, podaci o prodaji pokazuju da kupci imaju drukčije mišljenje.
Drugo mjesto zauzeo je Citroën C1 s 12 bodova, dok je treće pripalo još jednom Kijinim modelu – Kia Sportage, sa svega 15 bodova. Ipak, Sportage spada među najpopularnije automobile u Europi, što potvrđuje pogled na europske ulice.
Dakle, Kia je odnijela “titulu” najružnijeg proizvođača u ovom istraživanju.
Brend Kia ističe se kao najslabiji u pogledu dizajna, s prosječnom ocjenom od 19 bodova, dok su Citroën i Fiat također među najslabijima s prosječnim ocjenama od 22 boda.
Automobili južnokorejskog proizvođača u prosjeku su dobili samo 11 bodova, dok je Land Rover s prosječnih 18 bodova zauzeo drugo mjesto, a Fiat s 22 boda treće.
Najlošiju ocjenu kod talijanskog brenda dobio je Fiat 500, iako je taj model i dalje jedan od najpopularnijih automobila i kod nas.
S druge strane, najbolje su prošli Audi A3, VW Golf i Opel Mokka, koji su prema ovom istraživanju najugodniji za oko.
Tech
Neće svaki iPhone moći pokrenuti novi iOS 26: Evo koji telefoni odlaze u prošlost

Apple je najavio novu verziju svog operativnog sustava za najnovije modele telefona iPhone 18, ali iOS 26 bit će dostupan i za starije uređaje – no ne za sve.
Novi update je zamjena za iOS 18, a razlog je nova konvencija imenovanja – brojevi operativnog sustava sada odgovaraju godini nakon izlaska sustava. Budući da Apple svoje iOS verzije uglavnom objavljuje u drugoj polovici godine, ova će verzija najviše biti u upotrebi tijekom 2026.
I dok Apple promovira novu opciju “liquid glass“ i druge inovacije, tri starija modela iPhonea odlaze u povijest. To ne znači da će prestati raditi, ali bez novih ažuriranja i podrške osjetit će pad u performansama i sigurnosti, piše nova.rs.
Ovi iPhone modeli neće biti kompatibilni s iOS-om 26
iPhone XR
Predstavljen 2018. godine kao povoljnija varijanta iPhonea, XR je dugo bio „na udaru“. Serija X iz 2017. prestala se ažurirati već nakon iOS-a 16, pa je bilo samo pitanje vremena. Bio je najprodavaniji telefon 2018. godine, a do 2020. prodano je čak 77,4 milijuna primjeraka, što znači da ga mnogi i dalje koriste.
iPhone XS
XS je lansiran iste godine, 2018., kao dio skuplje serije. Iako je tada bio vrhunski uređaj, hardver više ne može podržati najnovije verzije sustava. Ipak, ovaj je model dobio čak sedam godina ažuriranja, jedno od najdužih trajanja podrške za iPhone.
iPhone XS Max
Najveća verzija XS serije, XS Max, također odlazi u „mirovinu“. Iako je imao dug životni vijek od sedam godina, uskoro će zastariti. Telefon će i dalje raditi, ali će ga biti sve teže popravljati, a nedostatak ažuriranja znači i manju sigurnost.
Koji su modeli već zastarjeli?
Ako ste se nadali da će vaš stari iPhone dobiti novu priliku – nažalost, to se neće dogoditi. XR, XS i XS Max sada se pridružuju listi zastarjelih, a svi modeli stariji od 2018. ondje su već odavno.
Drugim riječima, ako je vaš iPhone izašao prije 2019. godine, neće moći koristiti iOS 26.
S druge strane, uređaji od iPhonea 11 i druge generacije iPhone SE pa nadalje i dalje su podržani i moći će pokretati novu verziju sustava.
Tech
UMJETNA INTELIGENCIJA, EU FONDOVI… / Ustanova INOVAcija pokreće novi pilot edukacijski program u sklopu projekta SpinIT

U okviru projekta SpinIT, u kojem je Ustanova INOVAcija jedan od partnera, tijekom listopada provest će se pilot edukacijski program pod nazivom „Program međusektorskog osposobljavanja u ICT-u“ (ICT Cross-Sector Traineeship Program). Program je usmjeren na razvoj vještina u tri ključna područja: umjetna inteligencija (AI), EU fondovi – priprema i provedba projekata te leadership.
Projekt SpinIT, koji se provodi u sklopu Interreg Danube programa, ima za cilj razvoj mehanizama i alata koji doprinose transformaciji gospodarstva i povećanju konkurentnosti, uz jačanje kapaciteta javnog, privatnog, akademskog i civilnog sektora te malih i srednjih poduzeća za primjenu strategija pametne specijalizacije. Ovaj 4-helix pristup omogućava sveobuhvatno sagledavanje izazova i otvaranje novih mogućnosti unutar IT sektora, Industrije 4.0 te međusektorske suradnje u području ICT-a.
Pilot edukacijski program održat će se u Centru za kreativne industrije, u Zadru, 10., 17. i 24. listopada 2025. godine, od 9:00 do 12:00 sati. Namijenjen je studentima, predstavnicima javnih ustanova i poduzetnicima, a provodit će se u suradnji s mentorima i predavačima iz različitih područja. Sudionici će pohađati sva tri modula programa.
Prvi modul posvećen je digitalnoj transformaciji. Polaznici će se upoznati s osnovama umjetne inteligencije, praktičnom primjenom AI alata u poslovanju, analizom i obradom podataka te odgovornom uporabom novih tehnologija. Posebna pozornost posvetit će se ulozi AI-a u razvoju sadržaja i optimizaciji poslovnih procesa, s naglaskom na povećanje produktivnosti i konkurentnosti.
Drugi modul fokusira se na upravljanje projektima i EU fondove. Polaznici će kroz predavanja i praktične vježbe steći osnovna znanja o pripremi i provedbi projekata, financijskom upravljanju, evaluaciji i održivosti te izradi projektnih koncepata. Cilj je osposobiti sudionike da samostalno identificiraju relevantne natječaje i kvalitetno razviju projektne prijave.
Treći modul bavi se leadershipom. Program će polaznicima približiti što znači biti vođa, koje vrste vođenja postoje i kako podići moral unutar tima. Poseban naglasak bit će na vođenju u stresnim okolnostima i razvoju mentorskog pristupa, što je ključno za stvaranje otpornog i učinkovitog radnog okruženja.
U provedbi programa, osim Ustanove INOVAcija, kao mentori sudjeluju Agencija za razvoj Zadarske županije ZADRA NOVA, Agrra – Agencija za ruralni razvoj Zadarske županije, Sveučilište u Zadru te poduzetnici iz IT sektora, čime se osigurava multidisciplinarni pristup i visoka kvaliteta edukacije.
Ustanova INOVAcija poziva sve poduzetnike te djelatnike javnih i obrazovnih ustanova da se prijave na besplatni pilot edukacijski program. Broj mjesta je ograničen, a prijave se zaprimaju putem e-maila: larisa.maruna@inovacija-zadar.hr .
-
Hrvatska4 dana prije
VIDEO / Država daje do 9000 eura za kupnju novog automobila, evo kako se možete prijaviti
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
POLICIJA POZIVA NA OPREZ / Jučer na zadarskom području u padu s romobila teško ozlijeđeno još jedno dijete
-
Hrvatska5 dana prije
ZLU NE TREBALO / Znate li koliko je skloništa u Zadarskoj županiji, gdje su i koliko ljudi u njih stane?
-
Sport4 dana prije
HRVATSKA TRAIL LIGA / Filip Buturić iz AK Biograd drugi na zahtjevnom Sinj Trailu