magazin
Labubu groznica: Zašto su ljudi spremni platiti 150 eura za plišanu igračku?
Iza naizgled obične dječje igračke krije se poslovni model vrijedan milijarde – Labubu lutkice, zahvaljujući pametno osmišljenoj potrošačkoj psihologiji i ekskluzivnosti “blind box” sistema, postale su globalni fenomen.
Gosti su na N1 BiH bili psihologinja Dželila Mulić Čorbo i profesor Kasim Tatić.
Popularne igračke
Psihologinja Mulić Čorbo prisjetila se kako su popularne igračke imale snažan utjecaj na djecu i u njezinu djetinjstvu:
„Kad sam bila djevojčica, Barbie lutke bile su potpuni hit. U Jugoslaviji su bile skupe, pa je svaka Barbie bila nešto posebno. Okupljale smo se oko njih i zabavljale se. Isto je danas s Labubu lutkicama – one mogu biti privjesak ili igračka, i nije neobično da se djeca okupljaju oko njih i žele ih imati.
Ispreplitanje marketinga i sociologije
U principu, cijela priča oko Labubu je marketing: što ta igračka priča, koje poruke šalje, pomaže li nam s nečim? Povezujemo se s tim pričama, a i odrasli se vežu za poruke i marketinške kampanje koje nas emotivno angažiraju“, objasnila je.
Profesor Tatić naglašava da je uspjeh Labubu lutkica rezultat iznimno dobro osmišljenih marketinških strategija:
„Sve je postignuto marketinškim trikovima. Marketinški stručnjaci su izvrsno organizirali kako potaknuti potražnju i razumjeti potrebe potrošača. Ekonomija se tu isprepliće sa sociologijom – marketing je krenuo od jednostavnih principa, a korištena je i pristranost mišljenja: ako većina ljudi nešto kupuje, mora biti dobro“, kazao je.
Psihologija misterije
Naveo je zatim:
„Naravno, to ne mora uvijek biti istina. Ljudi koji kupuju ove igračke stvaraju sadržaj na društvenim mrežama, a psihologija misterije vješto se plasira kroz medije. Iskorištene su osnovne ljudske slabosti: spremnost platiti za osjećaj vrijednosti.
Ključno je pitanje – što je vrijednost? Da bismo razumjeli zašto su ljudi spremni platiti toliko, moramo razumjeti korist koju u tome vide. Individualnost se očituje u spremnosti kupiti nedostajući oblik ili boju i tako poslati signal da smo drugačiji od drugih.“
Prave vrijednosti
Podatak koji najbolje ilustrira razmjere ovog fenomena: najskuplja Labubu lutka do sada prodana je za čak 160 eura.
Psihologinja Mulić Čorbo ističe i važnost da roditelji djeci objasne vrijednosti koje stoje iza potrošačkih navika:
„Kupovinom uvijek nešto kompenziramo. Kad kupujemo hranu, biramo između organskog i pristupačnijeg, što govori o našim prioritetima: pratimo li trendove ili nam je važnija funkcionalnost. Kao roditelji, moramo djeci prenijeti vrijednosti i razgovarati o njima.
Djeca iz razvojnih razloga žele te igračke, a roditelji moraju objasniti što je Labubu, zašto je popularna i što to znači. Danas je jako teško odgajati djecu, ali ne smijemo ostati na površini; moramo svakodnevno razgovarati s njima i voditi ih kroz te teme“, zaključila je Mulić Čorbo.
magazin
ADVENT U ZADRU / U četvrtak na zadarskoj Tržnici klape „Maraška”, „Žurnata”, „Diadora” i „Koporan”
Klape „Maraška”, „Žurnata”, „Diadora” i „Koporan” u četvrtak će od 18 sati nastupiti na zadarskoj Tržnici u ambijentu Božićnog gramofona na kojem još nisu pjevali, no za iskusne klapske pivače i pivačice, pogotovo u blagdansko vrijeme, priča je uvijek ista bez obzira na lokaciju i vrijeme.
„Pjevat ćemo božićne pjesme s obzirom na to, naravno, da se bližimo Božiću. Pjevamo jako dugo i ne odustajemo”, kaže Jelena Laća iz mješovite zadarske klape „Maraška” koja, poznato je, nosi ime po sorti višnje koja se uzgaja samo u zaleđu Zadra. „Maraška” je 2017. osvojila srebrenu plaketu na Festivalu dalmatinskih klapa u Pakoštanima, a više su puta divojke i klapski momci iz „Maraške” nastupili na najprestižnijem Festivalu dalmatinskih klapa u Omišu. Redoviti su sudionici Smotre klapa Zadarske županije u crkvi svetog Donata, i to u ambijentu i povijesnom prostoru u kojemu se sljubljuju stari napjevi, emocije i identitet. Tržnica također ima svoju povijesnu priču oživljenu u Adventu u Zadru.
„Nismo još nastupali na Tržnici, a riječ je o novom programu koji mi se sviđa i koji zaslužuje sve pohvale. Neće nam biti prvi put i da pjevamo s mikrofonima. Posao ćemo odraditi s radošću i profesionalno”, poručuje Laća koja će s ostatkom mješovite klape „Maraška” prva izaći na pozornicu. Potom slijedi klapa „Žurnata” iz Svetog Filipa i Jakova koja djeluje pet godina, a osnovana je spontano i međusobnim poznanstvom članova iz nekoliko drugih klapa. U Omišu su nastupili više puta njegujući a cappella pjevanje, kao i izvođenje skladbi sakralnog karaktera. Žurnata je talijanizam koji označava nadnicu, ili naknadu za težak fizički rad koji je obilježio prošlost Dalmacije i njezinih stanovnika. Tvrdi momci iz klape „Žurnata” zato su lakoćom odoljeli gripi koja hara Dalmacijom i koja je iz uobičajenog ritma nastupa izbacila mnoge klapske pivačice i pivače.
„Držimo se”, napominje prvi tenor Zvonimir Dražović, „i očekujem da će sve biti u najboljem redu. Spremamo nekoliko božićnih i pučkih pjesama da se proveselimo s ljudima i uživamo u božićnom duhu”. Klapi „Žurnata” ovo će biti prvi koncert na Tržnici i prvi adventski nastup.
„Pozivamo sve ljubitelje klapskog pivanja da dođu na koncert i zapivaju s nama”, dodaje Dražović. Klapski koncert počinje u 18 sati na Tržnici Zadar, ulaz je besplatan, a događaj organiziraju Grad Zadar i zadarska Turistička zajednica.
magazin
ADVENT U ZADRU / Koncert Marine Tomašević u četvrtak na Trgu Petra Zoranića
Prosinac je ove godine poznatoj zadarskoj pjevačici i likovnoj umjetnici Marini Tomašević donio obilje i blagodat. Na međunarodnom umjetničkom festivalu „Qatar International Art Festival” u Dohi u društvu drugih umjetnika iz sedamdesetak svjetskih zemalja, Tomašević je predstavila moderniziranu verziju drevne i egzotične slikarske tehnike vinorel, odnosno slikanja vinom na papiru. Zlatko Kozina i Ivica Kiš oživjeli su ovu tehniku u Hrvatskoj, a zadarska umjetnica uspješno ju je vratila u suvremeni likovni izraz te predstavila u Dohi. Osjećaj je, kaže Tomašević, bio fantastičan.
„Doha je mrak! Treba doći i vidjeti kako to sve izgleda. Katar je jedna od najbogatijih zemalja na svijetu i to se vidi na svakom koraku. Izvrsno sam prošla na Festivalu, a kada su shvatili da još i pjevam, pozvali su me da sljedeće godine ponovno dođem i zapjevam”, kaže zadarska umjetnica. Do novog i očekivanog druženja sa svjetskim umjetnicima u Dohi ima još dosta vremena, pa će Marina Tomašević dotad zapjevati na drugom mjestu. Već u četvrtak na adventskoj pozornici na Trgu Petra Zoranića od 20.30 sati Marina će prošarati glazbenim repertoarom koji će biti koliko blagdanski, toliko i šaren.
„Drago mi je što ću nakon toliko vremena moći priuštiti zabavu ljudima koji su moja generacija i stariji, ali i onima mlađima. Glazba nikad ne umire, jer je mladi često otkrivaju kao nešto novo”, objašnjava pjevačica koja će u četvrtak zadarskoj publici ponuditi najmanje „100 minuta fešte”, kako glasi jedan od njezinih kompilacijskih albuma objavljen još prije dvadesetak godina. Dakle, feštarski i glazbeno šareno.
„Bit će to šarolik repertoar, odnosno blagdanski i zabavan. Fešta, fešta, fešta… Moramo feštati, pjevati i zabavljati se. Ako bude zima, ugrijat ćemo se, a ako bude padala kiša, imamo kišobrane. Veselim se koncertu”, poručuje zadarska pjevačica.
Tomašević neće prvi put nastupiti na „Adventu u Zadru”, a još je preciznije primijetiti kako je zadarska glazbenica bila sudionica prvog zadarskog „Adventa” prije deset godina. Tada 2015. godine adventska manifestacija bila je u povojima kako u Zadru, tako i u cijeloj Hrvatskoj, pa je Tomašević dio sebe ugradila u zadarsku adventsku priču.
„To smo odradili volonterski sa željom da i naš grad bude uključen u organiziranje adventske manifestacije. Htjeli smo pokazati da se može, odnosno da Zadar zaslužuje i treba imati adventsku manifestaciju”, priča Tomašević. Deset godina kasnije „Advent u Zadru” jedan je od najljepših domaćih adventskih evenata, a sama glazbena pozornica na Trgu Petra Zoranića izvođačima je veoma posebna, šarmantna i pamtljiva.
„Prije deset godina događaj se odrađivao srcem i volonterski, ali postignut je uspjeh. Trg je zatvoren i zaštićen od utjecaja vjetra, a ima povijesni element vezan uz urbanu sredinu. Vrlo je intiman, šaren i sve je tamo prilično veselo i prekrasno. Nije moglo bolje, pa je pjevanje s pozornice zaista poseban doživljaj”, kaže Tomašević kojoj se i prostor zadarske Tržnice, kao drugo adventsko okupljalište i mjesto odvijanja programa, čini dobrim izborom.
“Lijepo je što postoji dodatni adventski đir kako bi se zadovoljio ukus publike koja voli nešto drugo. Grad Zadar i Turistička zajednica napravili su dobar posao, jer se Zadar pokazuje kao grad pjesme, ljudi dobre volje i energije. Za svakoga ima ponešto”, ističe Zadranka. Koncert počinje sutra, u četvrtak u 20.30 sati, a ulaz je besplatan.
magazin
GLOBALNI SPEKTAKL / K-POP FOREVER! stiže u Zadar!
Globalni K-pop spektakl K-POP FOREVER!, inspiriran Netflixovim animiranim filmom K-POP Demon Hunters, dolazi u Zadar i Rijeku. Koncerti će se održati 22. ožujka 2026. u dvorani Zamet u Rijeci, te 29. ožujka 2026. u dvorani Višnjik u Zadru. Ulaznice za koncerte bit će u prodaji u četvrtak, 18. prosinca u 12 sati putem sustava Eventim.hr, a early bird cijene biti će dostupne isključivo tijekom prva 24 sata.
Najava novih datuma dolazi nakon iznimnog interesa publike u Zagrebu, gdje je prvi koncert u Areni Zagreb rasprodan u manje od 15 dana, što je dovelo do otvaranja dodatnog termina 21. ožujka 2026. Zbog velikog interesa turneja se proširuje na više hrvatskih gradova, potvrđujući kontinuirani interesa za K-pop sadržaje.
Projekt K-POP FOREVER! dio je velike europske turneje koja bilježi snažnu prodaju u gradovima poput Dublina, Corka i Belfasta. Show donosi više od 90 minuta scenske produkcije, uz live vokale, profesionalne plesače i suvremene vizualne efekte.
Projekt je nadahnut planetarnim uspjehom Netflixova animiranog filma K-POP Demon Hunters. Program uključuje izvedbe inspirirane izvođačima BTS, BLACKPINK, TWICE i MELOMANCE, kao i hitove izvođača HUNTR/X i SAJA BOYS, čiji je soundtrack dosegnuo vrh Billboard 200 ljestvice. Publika će čuti i pjesme „Soda Pop” i „Golden”.
Publiku u Areni očekuje jedna od najspektakularnijih europskih produkcija posvećenih K-popu: monumentalna scenografija, LED ekrani visoke rezolucije, specijalni efekti, dinamičan light-show te tim profesionalnih plesača i izvođača koji oživljavaju estetiku i koreografsku snagu korejskih superzvijezda.
Ulaznice za koncerte u Rijeci i Zadru bit će dostupne putem sustava Eventim.hr.







