Svijet
Analitičari: Rusija napreduje u Ukrajini najbržim tempom od početka rata

Ruske snage napreduju u Ukrajini najbržim tempom od prvih dana invazije, zauzevši prošli mjesec područje pola veličine šireg Londona, rekli su analitičari i ratni blogeri.
Rat ulazi u fazu za koju neki ruski i zapadni dužnosnici kažu da bi mogla biti najopasnija, nakon što su ruske snage ostvarile neke od svojih najvećih teritorijalnih dobitaka, a Sjedinjene Države dopustile Kijevu da uzvrati američkim projektilima.
“Rusija je postavila nove tjedne i mjesečne rekorde u veličini okupiranog teritorija u Ukrajini”, objavila je neovisna ruska novinska kuća Agentstvo.
235 četvornih kilometara u tjedan dana
Ruska vojska prošli je tjedan zauzela gotovo 235 četvornih kilometara u Ukrajini, što je tjedni rekord za 2024., rečeno je.
Ruske snage zauzele su 600 četvornih kilometara u studenom, dodaje se, pozivajući se na podatke DeepStatea, grupe blisko povezane s ukrajinskom vojskom koja proučava borbene snimke i daje karte bojišta.
Rusija je počela brže napredovati u istočnoj Ukrajini u srpnju baš kad su ukrajinske snage osvojile dio njezine zapadne regije Kurska. Od tada se rusko napredovanje ubrzalo, prema dostupnim kartama.
Ruske snage kreću se u grad Kurahove, odskočnu dasku prema logističkom središtu Pokrovsku u Donjecku, i iskorištavaju ranjivost kijevskih trupa duž crte bojišnice, kažu analitičari. “Ruske snage u posljednje vrijeme napreduju znatno bržim tempom nego tijekom cijele 2023.”, navode u izvješću analitičari Instituta za proučavanje rata sa sjedištem u Washingtonu..
“Iskorištavaju ranjivosti na ukrajinskim linijama”
Glavni stožer ukrajinskih oružanih snaga objavio je u svojem izvješću od ponedjeljka da se te večeri vodilo 45 bitaka različitog intenziteta duž kurahovskog dijela bojišnice.
Izvješće Instituta za proučavanje rata i proruski vojni blogeri kažu da su ruske trupe u Kurahovu. DeepState je u svojoj aplikaciji za razmjenu poruka Telegram u ponedjeljak objavio da su ruske snage blizu Kurahova.
“Napredovanje ruskih snaga u jugoistočnoj Ukrajini uvelike je rezultat otkrivanja i taktičkog iskorištavanja ranjivosti na ukrajinskim linijama”, rekli su analitičari Instituta u svojem izvješću.
Rusija kaže da će postići sve svoje ciljeve u Ukrajini bez obzira na to što Zapad kaže ili učini.
Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenskij rekao je kako vjeruje da su glavni ciljevi ruskog predsjednika Vladimira Putina okupirati cijeli Donbas, koji obuhvaća regije Doneck i Luhansk, te izbaciti ukrajinske trupe iz regije Kurska, čije dijelove kontroliraju od kolovoza.
Svijet
Zbog novih pravila moguća eksplozija cijena goriva, ali i grijanja: Ovo čeka milijune vozača

Od 2027. godine cestovni promet bit će uključen u novi europski sustav trgovanja emisijama (ETS 2). To znači da država više neće određivati fiksnu cijenu CO₂, već će se ona formirati na tržištu – a stručnjaci već sada očekuju značajan porast cijena goriva.
Cijene goriva: Uskoro skuplje za vozila s unutarnjim izgaranjem
Pozadina svega: EU želi znatno smanjiti emisije CO₂ u prometu. Da bi to uspjelo, cijene goriva trebale bi porasti, a točenje goriva postati skuplje – upravo tamo gdje nastaje najviše emisija. Rastuća cijena koristi se svjesno kako bi prijelaz na klimatski prihvatljivije alternative, poput električnih automobila ili javnog prijevoza, postao privlačniji. Vozači će to uskoro osjetiti izravno na benzinskim postajama – najkasnije od 2027, prenosi Fenix Magazin.
Naime, prema riječima stručnjaka, ETS 2 bi mogao donijeti cijene veće od 100 eura po toni CO₂ – trenutno se cijena kreće oko 55 eura. Za sve koji ne posjeduju električno vozilo, to znači osjetno poskupljenje: primjerice, prema Michelinovim podacima, sagorijevanje jednog litra dizela stvara oko 2,68 kilograma CO₂, pa bi samo zbog CO₂ cijena mogla porasti za dodatnih 20 do 50 centi po litri.
Moguć je znatno veći porast
Još dramatičnije situaciju vidi Achim Wambach, predsjednik Centra za europska gospodarska istraživanja (ZEW) iz Mannheima, koji je za Wirtschaftswoche izjavio da bi cijena po toni CO₂ mogla porasti na 200 eura – što bi značilo dodatnih 60 centi po litri benzina i dizela.
Prema izračunima berlinskog klimatskog instituta MCC, moguće su čak i više cijene: ako potražnja za fosilnim gorivima poput dizela, benzina, plina ili lož-ulja nakon 2027. nastavi rasti, cijena po toni CO₂ mogla bi, prema mišljenju stručnjaka, dosegnuti i 300 eura.
Prema Gospodarskoj i industrijskoj komori Karlsruhe, jasno je da se precizan razvoj cijena u sklopu ETS 2 sustava još uvijek ne može predvidjeti: studija zaklade Friedrich Ebert, koja se bavi različitim simulacijama, pokazuje veliku neizvjesnost u pogledu budućih troškova CO₂. Procijenjeni rasponi cijena kreću se od 60 do 380 eura po toni, pri čemu brojni scenariji ukazuju na porast iznad 100 eura. Ključno za formiranje cijena bit će koliko daleko će ići dodatne mjere za zaštitu klime.
I grijanje postaje problem
No, ne prijeti samo eksplozija cijena goriva. Grijanje bi u budućnosti moglo snažno financijski opteretiti mnoge – i to bez prethodne pripreme. Prema aktualnoj anketi tvrtke za čistu energiju Aira (preko Wirtschaftswoche), samo pet posto ispitanika realno procjenjuje moguće dodatne troškove za obiteljsku kuću s plinskim grijanjem. U anketi se računa s cijenom CO₂ između 200 i 300 eura po toni do 2030. godine. Većina ispitanika očekuje znatno manja opterećenja ili se ne usuđuje dati procjenu.
Posebno su pogoćena kućanstva koja ovise o plinu ili lož-ulju. Ovdje bi dodatni godišnji troškovi mogli iznositi i do 1.400 eura. Istovremeno, mnogi ispitanici izražavaju volju za promjenama. No, trećina se osjeća nemoćno – bilo zbog financijskih razloga, bilo zato što žive u najmu.
Wambach i drugi ekonomisti stoga se zalažu za opreznije povećanje cijene CO₂. Upozoravaju da bi prevelika opterećenja mogla ugroziti potporu javnosti za klimatske mjere. Bez socijalnih kompenzacijskih modela, cijeli bi sustav mogao doći u pitanje.
Svijet
Na pomolu nova naftna kriza? ADAC poziva građane da napune rezervoare automobila

Najveći europski automobilski klub, njemački ADAC, poziva građane da napune rezervoare svojih automobila. Jer cijena goriva će sigurno rasti nakon eskalacije između Irana i Izraela.
Nakon izraelskog napada na Iran, cijene sirove nafte i prirodnog plina naglo su porasle. U Njemačkoj su benzin i dizel već u petak poslijepodne koštali u prosjeku dva centa po litri više nego 24 sata ranije, prema ADAC-u (Njemački automobilski klub).
Automobilski klub vjeruje da se to tu neće zaustaviti. Naftne kompanije će vjerojatno brzo prenijeti više cijene sirove nafte na vozače, rekao je glasnogovornik ADAC-a.
Prema ADAC-u, ovo blago povećanje cijena goriva neće potrajati: cijena barela sirove nafte Brent skočila je s oko 69 na oko 75 dolara u usporedbi s četvrtkom, rekao je glasnogovornik. Naftne kompanije vjerojatno će brzo prenijeti više cijene sirove nafte na vozače, piše DW.
Točite navečer
Njemačka medijska kuća Funke Media Group prethodno je izvijestila o očekivanjima ADAC-a. “Pitanje će biti hoće li biti stvarnih ograničenja na isporuke nafte iz Irana, na primjer, zato što je Hormuški tjesnac blokiran ili će doći do povećanja cijena prvenstveno zbog zabrinutosti oko daljnje eskalacije na Bliskom istoku”, rekao je glasnogovornik. “Obje su opcije moguće, ali u početku će točenje goriva vjerojatno postati znatno skuplje.”
Preporuka vozačima: pravovremeno točite gorivo, “idealno navečer, jer je tada gorivo najjeftinije tijekom dana.” Trenutno u prosjeku litra benzina na crpkama u Njemačkoj stoji oko 1,65 eura a dizela 1,54, što je neznatno više nego prije napada Izraela na Iran.
Promjene na burzama te u zračnom i pomorskom prometu
Burze su reagirale umjerenim gubicima na vijesti s Bliskog istoka. Zlato i državne obveznice bili su traženi kao sigurna ulaganja u vrijeme krize. S obzirom na eskalaciju, njemačke brodarske tvrtke zabrinute su za sigurnost komercijalnog brodarstva. Zračni promet u regiji također je ograničen.
Svijet
Nova taktika provalnika: Pogledajte što su ostavili u dvorištu kuće koja im je bila meta

Stanovnica njujorške četvrti Forest Hill, Mary Kehoe, ostala je zatečena kad je ispred svoje kuće uočila sumnjiv uređaj.
Na prvi pogled izgledao je kao običan mobitel, no bio je omotan crnom trakom, a jedini vidljivi dio bila je kamera. Odmah joj je bilo jasno da to nije izgubljeni telefon, već potencijalni uređaj za nadzor.
“Zašto baš mi? Mnogo mi je toga prolazilo kroz glavu zašto su odabrali baš naš travnjak, ali shvatili smo da smo usred bloka”, ispričala je Kehoe, koja u toj četvrti živi već 35 godina.
Stručnjaci upozoravaju kako je moguće da je Kehoein dom bio meta sofisticirane strategije provalnika, koji koriste skrivene kamere za praćenje navika ukućana i procjenu potencijalne imovine u kući.
Takva tehnologija omogućuje tihu pripremu provale bez fizičkog ulaska, a slični slučajevi zabilježeni su i u drugim dijelovima SAD-a, uključujući i Kaliforniju, piše Moneywise, a prenosi Večernji list.
Metode narušavanja privatnosti
Policija upozorava da ovakvi uređaji mogu biti vrlo raznoliki, dostupni u slobodnoj prodaji i lako prenosivi.
“Mogu postaviti bilo koju vrstu digitalne i bežične kamere. Može biti jeftina ili skupa i može se nabaviti u običnim trgovinama”, naveli su iz policije, ističući ozbiljnost narušavanja privatnosti koje ovakve metode predstavljaju.
Građanima se savjetuje dodatni oprez i aktivna prevencija: postavljanje rasvjete koja reagira na pokret, uklanjanje potencijalnih skrovišta poput guste živice, redovita provjera okoliša kuće i, naravno, aktiviranje svih sigurnosnih sustava. Policija također upozorava da se obrati pažnja na “zaboravljene” uređaje ispred kuća kojih ondje ranije nije bilo.
-
Hrvatska2 dana prije
DAN ANTIFAŠIZMA Na današnji dan 1941. osnovan prvi partizanski odred
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
OD UTORKA: Na Trgu Petra Zoranića 12. Smotra folklora Zadarske županije
-
magazin3 dana prije
Zašto psi laju na neke ljude, a na druge ne?
-
Sport3 dana prije
PK JADERA I OŠ “VLADIMIR NAZOR” IZ ŠAKRBNJE: Završena obuka neplivača
CRO
26. studenoga 2024. at 19:52
SLAVA UKRAINI! HEROYAM SLAVA!
Sioux
3. prosinca 2024. at 16:07
Tako je brate CRO. Ti vidiš ono što nitko ne vidi.