Connect with us

Hrvatska

PODACI HZZO-a: Evo koliko nedostaje obiteljskih liječnika i gdje je ordinacija s najviše pacijenata, njih čak 2665

Objavljeno

-

Nedavno je na N1 televiziji predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KOHOM) Nataša Ban Toskić upozorila na kritično stanje u tom dijelu zdravstvenog sustava. Dramatično je tada zazvučalo njezino upozorenje da bi se zbog preopterećenog sustava i manjka liječnika mogle dogoditi dosad nezamislive liste čekanja i u obiteljskoj medicini.

“Obiteljska medicina stari. Trenutno imamo 810 liječnika starijih od 60 godina, to je 37 posto svih liječnika, a 200 ih je starije od 65. U idućih pet godina najkasnije 40 posto populacije u Hrvatskoj će ostati bez svog temeljnog liječnika, to je milijun i pol ljudi”, kazala je predsjednica KOHOM-a gostujući na N1 televiziji.

O tome kakvo je stanje u obiteljskoj medicini, barem prema brojčanim podacima, odgovore smo potražili u Hrvatskom zavoduza zdravstveno osiguranje (HZZO).

Za 3,5 milijuna osiguranika skrbi 2308 timova

Tamo kažu da u Republici Hrvatskoj ukupno radi ugovorenih 2.308 timova obiteljske medicine (tim čine liječnik i medicinska sestra, nap.a.) koji skrbe za ukupno 3.547.977 osiguranika HZZO-a. Standardni broj pacijenata po jednom timu obiteljske medicine je 1700. Naravno, negdje ih je manje, a negdje više.

“Prema važećoj Odluci o osnovama za sklapanje ugovora o provođenju zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja, minimalni broj osiguranih osoba koje mogu biti opredijeljene po timu u djelatnostima opće/obiteljske medicine je 1.275, standardni broj je 1.700, a maksimalni je 2.125 osiguranih osoba. Od ukupno ugovorenog broja timova u djelatnosti opće/obiteljske medicine, za 908 timova je opredijeljeno više od 1.700 osiguranih osoba, dok je za 1.400 timova opredijeljeno 1.700 i manje osiguranih osoba”, kažu u HZZO-u.

Najmanje u Božavi, najviše u Puli

Jasno je da se timovi obiteljske medicine s manjim brojem osiguranih osoba najčešće nalaze u manjim, zemljopisno i prometno izoliranim područjima poput onih brdsko-planinskih ili otoka. Budući da je ondje broj gravitirajućih osiguranih osoba malen, u HZZO-u ističu da se u tim sredinama broj pacijenata ugovara prema posebnom standardu kako bi timovi obiteljske medicine opstali.

Tim obiteljske medicine s najmanjim brojem opredijeljenih osiguranih osoba – njih samo 189, nalazi se u Božavi, u općini Sali na Dugom otoku. S druge strane, prema podacima HZZO-a, u Puli je tim obiteljske medicine koji skrbi o najviše pacijenata, njih čak 2.665. Drugi najveći tim ugovoren je u Zagrebu s ukupno 2.453 osiguranih osoba, a treći najveći u Kaštel Štafiliću s ukupno 2.367 osiguranih osoba.

Nedostaje 250 liječnika i 59 sestara

Na pitanje o manjku liječnika i medicinskih sestara u sustavu obiteljske medicine u Hrvatskoj trenutno nedostaje 270 doktora.

“S obzirom na to da je doktor nositelj tima, a medicinska sestra je u kadrovskoj strukturi tima obvezan član tima, načelno je nedostatak sestara vezan uz nedostatak doktora. Kao samostalni zdravstveni radnik, medicinska sestra/tehničar se ugovara u djelatnosti zdravstvene njege u kući bolesnika u kojoj ih u ovom trenutku nedostaje 59”, stoji u odgovoru HZZO-a.

Kada liječnik ne može primiti novog pacijenta?

A što ako pacijent, primjerice u Zagrebu gdje je popunjenost timova obiteljske medicine velika, biva odbijen i ne može naći liječnika? Ti pacijenti mogu se informirati u regionalnim uredima i područnim službama HZZO-a te putem web stranice HZZO-a provjeriti koji liječnici obiteljske medicine imaju mjesta za upis.

“U slučajevima možebitnog neopravdanog odbijanja upisa pacijenata od strane ugovornih doktora, nadležni regionalni ured ili područna služba HZZO-a može provesti kontrolu po predstavci osigurane osobe, te u slučaju utvrđivanja nepravilnosti u mogućnosti je izreći mjeru predviđenu ugovorom. Također, liječnik opće medicine ne može primiti nove pacijente, ako u svojem timu ima upisano više od maksimalnog broja pacijenata”, objašnjavaju u HZZO-u.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Nezapamćen pomor dagnji! Krivac su visoke temperature mora?

Objavljeno

-

By

U Malostonskom zaljevu događa se nezapamćeni pomor dagnji, a prema prvim procjenama u uvali Brijesta, poznatoj po najmasovnijoj školjkarskoj proizvodnji u tom kraju, šteta iznosi gotovo 80 posto, objavio je HRT.

Veliki pomor dagnji uzgajivači pripisuju visokim temperaturama mora. Braća Lazić obiteljskim uzgojem dagnji bave se na površini od desetak hektara, a uginulo im ih je gotovo devedeset posto dagnji, navodi HRT.

Školjkar Zdravko Lazić, koji uzgaja dagnje u uvali Brijesta, ne pamti takav pomor.

“Mi imamo 25 godina obrt, cijeli život se bavimo ovim, kao i generacije prije nas. Nikada nisam ni čuo za ovakvo nešto”, naglasio je Lazić.

Uzgajivači pretpostavljaju da je uzrok pomora školjaka izrazita toplina mora, na ovome dijelu nezapamćena, gotovo 30 stupnjeva.

Za razliku od dagnji, kamenice se još uvijek drže.

Uzgajivači u zaljevu Bistrina i susjednim uvalama tvrde da kod njih zasad nema uginuća, no svakodnevno pomno prate stanje.

Ana Bratoš Cetinić, s Odjela za primijenjenu ekologiju Sveučilišta u Dubrovniku, ističe kako sve treba analizirati veterinarski inspektor i objašnjava utjecaj vrulja na području Bistrine, što je za razliku od Brijeste, na školjke moglo utjecati povoljno.

“Smatra se da je to otprilike 11 stupnjeva Celzijusa. Kada dođe određena količina slatke vode s tom temperaturom, jasno da onda i hladi to područje, pogotovo u dubljim slojevima, pa je onda i ugroženost od povišenih temperatura manja, ali to su sad sve špekulacije”, navela je za HRT Bratoš Cetinić.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Iz MUP-a otkrili koliko vozača ima negativne bodove i gdje ih je najviše

Objavljeno

-

By

U prvih šest mjeseci ove godine vozačima u Hrvatskoj izrečeno je 14.604 negativnih prekršajnih bodova, u najvećem broju slučajeva zbog vožnje pod utjecajem alkohola.

Nedavno smo pisali o tome kako vozači jednostavno mogu provjeriti imaju li na svome kontu negativnih bodova za počinjenje težih prometnih prekršaja.

Vozaču je dovoljno da OVDJE, na stranicama MUP-a, unese serijski broj svoje vozačke dozvole, a potom i generiranu lozinku te dozna dokad mu je dozvola važeća, ima li i koliko negativnih prekršajnih bodova te izrečenih zaštitnih ili sigurnosnih mjera zabrane upravljanja motornim vozilom.

Ove godine 372.000 prekršaja

Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, vozačima sa skupljenih 12 negativnih bodova, a mladim vozačima (do 24 godine starosti) s 9 negativnih bodova, ukida se i oduzima vozačka dozvola. Negativni prekršajni bodovi brišu se iz evidencije nakon proteka dvije godine od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju na temelju koje su upisani.

Na naš upit, iz Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) rekli su nam da je u 2023. godini utvrđeno 760.373 prometnih prekršaja, uključujući i prekršaje u prometnim nesrećama, dok ih je u prvom polugodištu ove godine utvrđeno 371.958. Najviše je utvrđenih prekršaja bilo zbog vožnje brzinom većom od dopuštene, nekorištenja sigurnosnog pojasa, alkoholiziranosti vozača, nepropisnog korištenja mobitela za vrijeme vožnje te upravljanja neregistriranim i tehnički nepregledanim vozilom.

Negativne bodove ima 96.000 vozača

Za prekršaje počinjene tijekom prošle godine izrečeno je 96.178 negativnih prekršajnih bodova, a u prvih šest mjeseci ove godine izrečeno je 14.604 negativnih prekršajnih bodova. U najvećem broju slučajeva, negativni bodovi izrečeni su za vožnju pod utjecajem alkohola.

MUP nam je dostavio i tablicu s trenutnim stanjem negativnih prekršajnih bodova, razvrstanih prema broju bodova i prema policijskim upravama gdje su izrečene.

U Hrvatskoj je više od 2,3 milijuna vozača, a njih 96.052 ili oko 4 posto ima negativne bodove. Pribrojimo li im vozače s hrvatskim državljanstvom kojima je prebivalište izvan Republike Hrvatske, 96.412 vozača ima negativne bodove.

MUP RH

U Zagrebu 22.365 vozača s kaznenim bodovima

Najviše je vozača s tri negativna boda na kontu – njih čak 57.268, a potom onih sa šest negativnih bodova – njih 13.322. Više od 9 negativnih bodova skupilo je 4.048 vozača.

Najviše negativnih bodova izrečeno je, naravno, na područjima policijskih uprava gdje je i najveći broj stanovnika. Prednjači Grad Zagreb s 22.365 vozača s negativnim bodovima, slijede Splitsko-dalmatinska županija (13.410), Osječko-baranjska (6.710), Primorsko-goranska (4.682) te Istarska (4.617). Najmanje je vozača s negativnim bodovima na području Ličko-senjske (924) te Požeško-slavonske županije (2.217).

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Drama na nebu iznad Hrvatske, avion nije odgovarao kontroli leta, dignuti MIG-ovi

Objavljeno

-

By

Na nebu iznad Hrvatske odvijala se prava drama kada je maleni zrakoplov ušao u naš zračni prostor, ali nije odgovarao na pozive kontrole leta. Obaviješten je i MORH te su dignuti nadzvučni lovci presretači MiG-21.

Zrakoplov Piper PA-24 u nedjelju je oko 10:50 ušao u hrvatski zračni prostor, ali nije uspostavio komunikaciju s oblasnom kontrolom leta niti nakon desetak ponovljenih upita, piše Dnevnik.hr.

U presretanje jednomotornog zrakoplova poslan je dežurni dvojac 191. eskadrile lovačkih zrakoplova 91. krila HRZ-a, koji je presreo Piper te u okolici Slunja završio s akcijom, objavio je AvioRadar.

Nije uspostavljena radioveza

Taj incident potvrdila je i Hrvatska kontrola zračne plovidbe.

“Dana 21. 7. 2024. zrakoplov registarske oznake UR-OTF ušao je u zračni prostor RH u 10:51 UTC na visini od 7000 ft. Možemo potvrditi da s pilotom zrakoplova nakon višekratnih pokušaja na nekoliko radnih frekvencija nije uspostavljena uobičajena dvosmjerna radioveza. U ovom trenutku nemamo provjerenih pojedinosti o naravi problema, ali možemo sa sigurnošću potvrditi da je naša komunikacija na svim frekvencijama bila uredna s ostalim zrakoplovima. Zrakoplov je napustio zračni prostor RH u 12:11 UTC. Pokrenut je standardni postupak u takvim situacijama te je obaviješten MORH, koji nadzire hrvatski zračni prostor u ovom kontekstu.”

Prema neslužbenim informacijama kojima raspolaže AvioRadar, radiostanica spornog zrakoplova bila je namještena na pogrešan kanal, zbog čega nije bilo moguće uspostaviti komunikaciju sa zrakoplovom.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu