magazin
Ponekad je “nepomaganje” najbolja opcija: Evo kako biti dobar gost
Kada posjećujemo blagdanske zabave koje organiziraju prijatelji i voljene osobe, mnogi od nas zaista žele biti “dobri” gosti. Može se činiti očiglednim da bismo, kako bismo zaista briljirali u cijeloj stvari s gostima, trebali biti željni pomoći našim domaćinima u kuhinji, s posluživanjem hrane i pića te s pospremanjem nakon zabave. Ali svatko tko je proveo vrijeme pažljivo planirajući svečanu večeru za kraj godine može vam reći da dobronamjerni “pomagači” ponekad mogu izazvati više problema i stresa za domaćina.
Dakle, što možete učiniti da stvarno pomognete domaćinima prije, tijekom i nakon velikog dana? Pitali smo skupinu profesionalnih organizatora događaja i voditelja pravila ponašanja o tome što njihovi gosti na zabavi smiju i ne smiju raditi, a evo što oni preporučuju.
Obvezno odgovorite na poziv na vrijeme
“Biti dobar gost počinje puno prije početka zabave”, rekla je Lisa Mirza Grotts, certificirana stručnjakinja za bonton. Ako se u pozivnici (bez obzira dolazi li poštom, e-poštom ili SMS-om) od vas traži da odgovorite, učinite to dovoljno prije nego što domaćin mora posegnuti za potvrdom vašeg dolaska.
Faza poziva na zabavu također služi kao glavna prilika za domaćine da razjasne ton događaja i postave očekivanja za goste. Domaćini koji ne žele da im gosti pomažu tijekom zabave mogu “natuknuti da je sve sređeno” odmah na pozivnici, prema Lauri Windsor, osnivačici Laura Windsor Etiquette & Protocol Academy u Londonu. Windsor predlaže ovu frazu: “Vrijeme je slavlja. Sve je organizirano, od hrane do pomagača, tako da sve što trebate učiniti je ponijeti sebe i uživati u večeri!”, piše Huffpost.
Razmislite o ponudi pomoći domaćinu unaprijed
Pitati domaćina možete li mu pomoći oko datuma događaja može biti naporno, ali proširiti tu ponudu dok domaćin još planira zabavu i sastavlja detalje može se pokazati korisnijim.
“Ako ste netko tko voli pomoći, kontaktirajte domaćina unaprijed i ponudite svoju pomoć”, rekla je Jodi RR Smith, savjetnica za bonton i predsjednica Mannersmitha. “Na ovaj način domaćin može dodijeliti zadatak unaprijed ili znati (prije vremena) da je dostupan dodatni par ruku.”
Nemojte se pojavljivati ranije
Poriv da se rano pojavite na blagdanskoj zabavi i pomognete u postavljanju blagdanskog stola dolazi iz ljubaznosti, ali Windsor upozorava da ovaj navodno nesebičan čin domaćin vjerojatno neće tako lako primiti.
“Dolazak ranije na događaj kako bi se pomoglo domaćinima je bezobzirno”, rekla je. “Nijedan gost ne bi trebao doći ranije.”
Poštujte vrijeme početka događaja i dođite unutar 10-15 minuta od vremena navedenog na pozivnici. “Ako na pozivnici piše 19:15, gosti bi trebali doći između 19:25 i 19:30. Ako se rano pojavite, domaćini možda još nisu odjeveni ili pokušavaju predahnuti 10 minuta nakon priprema u posljednjem trenutku”, savjetuje Windsor.
Ne donosite buket cvijeća
Čak i ako vaša najbolja prijateljica, vaša svekrva ili vaš šef apsolutno obožavaju svježe cvijeće, odolite porivu da sa sobom ponesete buket kao poklon domaćinu. Kada gosti stignu s cvijećem, domaćin “mora prestati s onim što radi da bi se brinuo za cvijeće” tako što će morati pronaći vazu, podsjetila nas je Windsor. Umjesto toga, promišljena gesta bila bi “poslati svoje dobre želje dan nakon zabave”.
U redu je ponuditi pomoć tijekom događaja, ali nemojte inzistirati
Možda se pitate: Govorimo li vam stvarno da ne nudite pomoć tijekom blagdanske zabave? Iskreno, ne. Ponuda podrške “uvijek se smatra pristojnom i punom poštovanja te će se cijeniti čak i ako se odmah odbije”, rekla je Emily Coyne, certificirana organizatorica vjenčanja i događaja.
Ipak, važno je uzeti u obzir svoje izražavanje i stil događaja. Na primjer, ako na zabavi rade profesionalni ugostitelji i poslužitelji, pitanje možete li pospremiti suđe sa stola ili napuniti perilicu posuđa moglo bi zvučati nepotrebno. Ali Smith kaže da je fraza koju bi gost mogao upotrijebiti: ‘Što mogu sada učiniti da vam olakšam život?’”
Oana Borcoman, profesionalna organizatorica događaja, slaže se. “Nemojte nastaviti inzistirati ako je gesta odbijena. Pravi domaćin želi da njegovi gosti uživaju i da ne rade, pa bi zbog inzistiranja vašem domaćinu moglo biti neugodno”, upozorila je.
Samo naprijed i dajte ponudu, ali ako vam domaćin kaže da ima sve isplanirano i da biste trebali samo uživati u zabavi, vjerujte mu na riječ.
Budite svjesni govora tijela domaćina
Neki domaćini prihvaćaju ponude za pomoć od gostiju jer ne mogu smisliti lijep način za odbijanje. Ali ako kao gost želite biti od iskrene pomoći, a ne dodatnu stvar koja zauzima kuhinjski prostor, pripazite na govor tijela domaćina, preporučuje Window.
Tragovi koji pokazuju da bi domaćin stvarno više volio da se vratite u dnevnu sobu i popijete još jedno piće ili se pridružite društvenoj igri mogu uključivati ”manje kontakta očima, malo agresivniji govor tijela ili davanje odgovora jednom riječi”. Windsor također spominje suptilne savjete poput: “Mogu zauzeti više prostora tako što će, na primjer, staviti ruke na struk ili držati noge razdvojene dok stoje. Također, pripazite na njihove izraze lica: sigurno se neće smiješiti, možda će izgledati malo iznervirano i možda će se odmaknuti od vas u drugu prostoriju (u biti da se potpuno udalje od vas).”
Opet, ako domaćin, kako Windsor kaže, “inzistira da odete i uživate s ostalim gostima i da ne propuštate svu zabavu”, poslušajte ih.
Družite se i održavajte pozitivne vibracije
Na zabavi ste kao gost i najkorisnija stvar koju možete učiniti za svog domaćina je da u potpunosti ostanete u ulozi gosta. Pobrinite se da zabava ostane živahna, prijateljska i zabavna.
“Kao gostu, vaš posao je da se družite”, rekla je Windsor. “Razgovarajte o zanimljivim temama i klonite se negativnih ili osobnih tema. Ako vidite gosta koji se čini sramežljivim, uključite ga u razgovor i neka se osjeća kao kod kuće.”
Kad zabava završi, nemojte se zadržavati
Na kraju večeri možete dati još jednu posljednju ponudu za pomoć domaćinu u pospremanju prostora. Ali ako odbiju, “nemojte se zadržavati. Pripazite na naznake da domaćini žele prekinuti večernje veselje, poput zijevanja, stišavanja/isključivanja glazbe, pojačavanja svjetla. Mnogi domaćini su previše pristojni da bi rekli ljudima da je vrijeme za polazak, pa je odgovornost gosta da ode u prikladno vrijeme”, savjetovala je Windsor.
magazin
(FOTO/VIDEO) Zadarski band aid okupio se nakon 31 godinu i zapjevao pjesmu “Božić u Zadru”
Zadarski glazbenici tu su pjesmu otpjevali davne 1994. godine
U vrijeme Božića pjesma grije dušu, a znaju to dobro i zadarski glazbenici koji su se okupili nakon više od tri desetljeća kako bi ponovno snimili pjesmu “Božić u Zadru”. Tekst za pjesmu koja je snimljena 10. prosinca 1994. godine napisao je Davor Žagar, a uglazbio ju je Nenad Nakić-Njake. Bila je to pjesma koja je bila odraz zadarske nade, mira i ljubavi iz vremena ratom namučenog Zadra.

Inicijativa za okupljanje glazbenika krenula je iz Grada Zadra, a za sve je kriv jedan DVD u kojem žuti vlakić ’96. godine vozi po Polutuoku, a u podlozi svira upravo pjesma “Božić u Zadru”. Bila je to idealna prilika da se pozove zadarske glazbenike: Amendu, Gogu, Davora, Rikija, Simu, Tomu, Mladena, Jeru i Daria da se ponovno okupe i naprave “remake” zadarske božićne pjesme.
– Nije bilo upitno kad su nas zvali. Prvo, prošlo je puno godina, a svi smo hvala Bogu na broju, i evo – da se podružimo i da osvježimo pjesmu. Divota. Božić je. – kazao je glazbenik Rikardo Perković.

Iskusnijim kolegama, pridružila se i mlađa generacija zadarskih glazbenika i to na poziv Saše Miočića iz Koncertnog ureda Zadar koji je zadužen za novi aranžman pjesme.
– Zvao me Sale da sudjelujem u projektu i nije ni završio rečenicu, a ja sam rekla: Može! – govori Matea Biloglav, voditeljica A.K.A. Crescenda koja je u vrijeme kad je pjesma nastala imala tri godine.
Trideset i jednu godinu poslije zadarski glazbenici pokazali su zajedništvo, baš kao nekad, i bio je dovoljan jedan telefonski poziv kako bi se svi okupili i još jednom potaknuli duh zadarskog Badnjaka i Božića. U idućim danima bit će gotov i spot za što je zaslužan Igor Goić iz Kreathia studija.

– Hvala svima što su se odazvali. Ovo budi posebnu emociju u svinma nama i sve nas podsjeća da su nam nada, ljubav, mir i vjera u životu itekako potrebni – kazao je gradonačelnik Šime Erlić te se posebno zahvalio obitelji Nenada Nakića – Njake i Davoru Žagaru koji su autori ove pjesme, na podršci i povjerenju.
Podsjetimo se kako je to izgledalo 1994.:
magazin
Koliko zarađuju hrvatski influenceri? Prihodi su im sve veći, ali ih brine jedna stvar
Zagrebačka agencija Dialog komunikacije predstavila je rezultate istraživanja DIABLOG, najnovijeg i najopsežnijeg pregleda domaće industrije kreatora sadržaja. Kako funkcionira influencer marketing, kolika je zarada, koji su izazovi s kojima se influenseri susreću… za Novi dan govorila je Marina Čulić Fischer, direktorica Dialog komunikacija
“Posljednje istraživanje provedeno je 2020. godine. Scena se promijenila u tih pet godina. Sazrela je. Influenceri imaju i stalni posao, ali se infuencer marketingom bave dosta ozbiljno. Troše u prosjeku između osam i 10 sati tjedno. To im je dosta važan izvor prihoda”, kaže Čulić Fischer i dodaje da usporedba dvaju razdoblja jasno pokazuje kako je hrvatski influencer marketing u pet godina prošao kroz značajnu profesionalizaciju i rast prihoda, ali i da se suočava s novim izazovima kao što su negativan stav javnosti i regulacija, posebno u kontekstu suradnji s brendovima i korištenja AI alata.
Rezultati istraživanja
Prema rezultatima istraživanja, 47,6% kreatora u influencer marketingu je aktivno više od pet godina, što potvrđuje da se scena profilirala u stabilnu i profesionalnu industriju. Istodobno, čak 90,5% kreatora monetizira svoj sadržaj, a 38,1% influencer marketing navodi kao glavni izvor prihoda.
Koliko zarađuju?
Više od 46% kreatora zarađuje preko 1.000 eura mjesečno od svojih online aktivnosti, a 73,8% ih očekuje daljnji rast prihoda u sljedećoj godini.
“U Hrvatskoj ne postoje točni podaci ulaganja u influencer marketing, ali na svjetskoj razini taj broj doseže 33 milijarde dolara ulaganja”, kaže Čulić Fischer i dodaje da ispitanici kao najveću prepreku daljnjem poslovnom razvoju navode algoritme, odnosno pad organskog dosega.
Influencer marketingom upravljaju mlade žene
Industrija je i dalje izrazito ženska i urbana: 89,2% ispitanika su žene, a 69% ih živi u Zagrebu. I kreatori i njihova publika najdominantniji su u dobnoj skupini od 25 do 34 godine, što jasno pozicionira influencer marketing kao tržište kojim upravljaju mlađe odrasle žene.
Instagram i dalje prvi izbor
Čulić Fischer kaže da TikTok najviše raste u odnosu na druge platforme iako još ne zauzima broj jedan.
“Nama je Facebook dugo bio broj jedan, ali tu su se stvari malo promijenile. Instagram je apsolutno sada prvi. Svi kreatori koji su sudjelovali u istraživanju (100%) aktivni su na Instagramu. TikTok koristi 78,6% ispitanika, što ga čini drugom najvažnijom platformom”, otkrila je Čulić Fischer i dodala da je dominantni sadržajni trend kratki video. Najpopularnije teme i dalje su lifestyle, ljepota, moda i putovanja.
Korištenje AI-a mora biti označeno
Više od polovice kreatora (54,8%) pozdravlja regulaciju influencer marketinga.
“Postoji samoregulacija. Tu imamo dva važna faktora, a to su upotreba AI-a i suradnja s brendovima. Jedno i drugo je važno naznačiti”, kaže Čulić Fischer.
Istraživanje je pokazalo i da se većina slaže da je transparentnost nužna, kako u kontekstu suradnji s brendovima, tako i u kontekstu korištenja AI alata u kreiranju sadržaja. Kreatori smatraju da AI treba označiti onda kada čini bitan dio sponzoriranog sadržaja.
Autentičnost je valuta povjerenja
Autentičnost za ispitanike predstavlja ključnu osobnu vrijednost: 82,1% je smatra “jako važnom”, a većina navodi da povjerenje publike gradi prvenstveno birajući suradnje s brendovima u koje osobno vjeruju.
Čak 93% kreatora sadržaja barem jednom je odbilo suradnju s brendom zbog nesklada s vlastitim uvjerenjima.
Najveći problem – negativan stav javnosti
Velika većina ispitanika (74,7%) smatra da je negativan stav javnosti najveći problem domaće influencer scene. Kreatori ističu kako taj stav utječe na percepciju profesionalizma, kvalitetu sadržaja i poslovne prilike.
Gledajući unaprijed, kreatori svoj razvoj vide u kvalitetnijoj produkciji, većoj povezanosti s medijima i širenju na offline aktivnosti, što potvrđuje da domaća scena ulazi u novu fazu razvoja koja će oblikovati iduće razdoblje influencer marketinga u Hrvatskoj.
magazin
ADVENT U ZADRU / Klapa Puntamika večeras predstavlja novi božićni hit!
Klapa „Puntamika” s Denisom Maričićem nastupit će na „Adventu u Zadru” večeras, u utorak od 19:30 sati na Trgu Petra Zoranića, dok će pola sata kasnije na zadarskoj Tržnici u sklopu „Božićnog gramofona” DJ Antonio u Studio Advent programu puštati regionalnu alternativnu glazbu.
Dakle, alternativci će biti na „alternativnoj” lokaciji, dok će na adventskoj pozornici nastupiti popularna zadarska klapa, gotovo odmah nakon promocije nove pjesme na CMC-ju i zahuktalih priprema za treći album koji samo što nije ugledao svjetlo dana. „Croatia Records” spot za pjesmu „Božić je u svitu” već je pustila na svom YouTube kanalu.
– Na adventskom koncertu imat ćemo premijeru te božićne pjesme uživo, a to mi je posebno drago. Inače atmosfera je radna, savršena, letimo i stižemo na sve strane – kaže Denis Maričić iz Puntamike, Zadranima poznatiji kao Dendo. Maričić je autor glazbe i teksta za legendarnu pjesmu „Oči boje lavande”, kao što je uostalom i potpisnik pjesama klape Puntamika.
Uz stare, dobre, okušane i opjevane hitove, zadarska će klapa dio pjesama s novog albuma predstaviti na adventskoj pozornici. Iza Maričića su dva albuma bratskog dua „Denis & Pino”, dok je treći album Puntamike u pripremi.
– Predstavit ćemo dio pjesama s albuma koji će se zvati „Dite Dalmacije”. Izaći će početkom sljedeće godine, ne znam točno kada, ali bit će vrlo skoro. Što se koncerta tiče, imamo dovoljno naših lijepih pjesma sa svih tih albuma – govori Maričić. Klapa Puntamika nastupila je nekoliko puta na „Adventu u Zadru” i kao svim izvođačima, pogled s pozornice na šušur Trga Petra Zoranića posebna je vrijednost koncertnog nastupa.
– Ugodno je, zaista je jako lijepo. Inače volim napraviti đir i doći do adventskog trga. Ne baš svaki dan, ali „Advent u Zadru” kao događaj nikad ne propuštam – poručuje zadarski glazbeni autor. Koncert klape Puntamika počinje u 19:30 sati, a ulaz je slobodan.







