Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

U SUBOTU JE DAN EUROPSKOG BROJA 112: Prošle godine Županijski centar 112 Zadar zabilježio čak 52.275 poziva!

Objavljeno

-

U subotu se obilježava Dan europskog broja 112 u Republici Hrvatskoj.

  • Besplatnim pozivom na broj 112 u svih 27 država članica Europske unije možete zatražiti pomoć hitnih službi (policije, vatrogasaca, hitne medicinske službe), a prema potrebi angažiraju se i drugi nadležni sudionici i operativne snage sustava civilne zaštite.
  • Već devet država članica EU postavilo je broj 112 kao jedini broj za pristup hitnim službama. Izvan EU, broj 112 koristi još 11 država u Europi i svijetu.
  • U EU broj 112 uveden je 1991., a u RH 11. veljače 2005. – 32 godine aktivan u Europskoj uniji i 18 godina u RH.
  • Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i neprekidno (24/7/365) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefonaSMS poruka i e-poziva iz vozila.
  • Od 2016. godine aktivirana je mogućnost traženja pomoći slanjem SMS poruka na broj 112, a namijenjena je prvenstveno osobama koje ne mogu govornim pozivom uspostaviti komunikaciju s operaterom (gluhim i nagluhim osobama, osobama s poremećajem govora i osobama koje u trenutku pozivanja nisu u mogućnosti ostvariti govornu vezu).
  • U EU se kontinuirano poduzimaju mjere za poboljšanje pristupa broju 112 za osobe s invaliditetom. U tom smislu, trenutno se radi na iznalaženju rješenja za uvođenje komunikacija prema broju 112 uporabom videopoziva i teksta u stvarnom vremenu (slično chat-u). 
  • Pozivom na broj 112, bilo s fiksnog ili s mobilnog telefona, operater automatski dobiva podatak o lokaciji pozivatelja s tim da ako pozivatelj zove s pametnog telefona operater prima preciznu lokaciju pozivatelja.
  • Značajna je i sposobnost zaprimanja hitnih poziva na stranim jezicima – i to na njih 5 – engleski, njemački, talijanski, mađarski i slovački, a čime se doprinosi sigurnosti naših turista i promociji Republike Hrvatske kao sigurnog turističkog odredišta.
  • Prema istraživanju Europske komisije, čak 89% ispitanika u Hrvatskoj je reklo da bi zvali broj 112 ako im je u Hrvatskoj potrebna pomoć neke hitne službe. Prosjek Unije je 74%. Ti podaci pokazuju da je svjesnost hrvatskih građana o broju 112 znatno iznad prosjeka u Europskoj uniji.

OPĆENITO O BROJU 112

  • Vijeće Europskih zajednica je 29. srpnja 1991. godine donijelo Odluku o ustanovljenju jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112 (Council Decision 91/396/EEC), koji sve hitne službe integrira u jedinstveni sustav.
  • Predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe su 11. veljače 2009. godine potpisali tripartitnu deklaraciju kojom je 11. veljače (11.2.) ustanovljen kao Dan europskog broja 112.
  • Tijela Unije pred broj 112 postavila su visoke standarde u pogledu pristupačnosti i funkcionalnosti. Svim građanima Unije nastoji se putem broja 112 pružiti jednostavan, jednak, siguran i učinkovit pristup hitnim službama, osobito onima koji putuju između država unutar Unije. Svaka država članica Unije dužna je primijeniti propisane standarde, što Europska komisija redovito prati utvrđenim načinima i kriterijima.
  • Broj 112, trenutno je jedini hitan broj u devet europskih država: Danskoj, Estoniji, Finskoj, Litvi, Malti, Nizozemskoj, Portugalu, Rumunjskoj i Švedskoj. Izvan Unije broj 112 koristi još 11 država u Europi i svijetu, kao jedini hitan broj ili uz druge nacionalne hitne brojeve.

BROJ 112 U REPUBLICI HRVATSKOJ

  • Jedinstveni europski broj za hitne službe 112 u Republici Hrvatskoj uveden je 11. veljače 2005. godine.
  • Uspostavljen je sustav centara 112 kojemu je osnovna zadaća prijem svih hitnih poziva na broj 112, na koji građani i strani turisti mogu dojaviti ugrožavanje ljudskih života, imovine ili okoliša, neovisno o teritorijalnoj i strukovnoj nadležnosti hitnih službi.
  • Sustav 112 u Republici Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova i neprekidno (24/7/365) osigurava zaprimanje dojava na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 putem telefona, SMS poruka i e-poziva iz vozila.
  • Sustav zaprima obavijesti o neposrednim i nadolazećim opasnostima, komunikacijski koordinira hitne, spasilačke i druge službe te provodi uzbunjivanje građana skrećući pozornost na opasnost uz istovremeno pružanje informacija o vrsti opasnosti i mjerama koje je potrebno poduzeti.
  • Sustav 112 u RH čini dvadeset županijskih centara 112 koji zaprimaju hitne pozive i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija.
  • Na državnoj razini djeluje Operativni centar civilne zaštite koji prikuplja i razmjenjuje informacije od značaja za provedbu mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite u redovnim uvjetima; operativno koordinira rad centara 112 te osigurava komunikacijsku koordinaciju drugih sudionika civilne zaštite na državnoj razini u izvanrednim situacijama; pruža operativno-komunikacijsku i analitičku potporu Stožeru civilne zaštite Republike Hrvatske te predstavlja operativno-komunikacijski centar za vezu u sustavu međunarodnog komuniciranja u području civilne zaštite.
  • Putem broja 112 zaprimaju se sve vrste hitnih poziva, a u skladu s utvrđenim procedurama (standardnim operativnim postupcima, komunikacijskim protokolima, uputama i drugim operativnim dokumentima) pozivi se prosljeđuju u teritorijalno i strukovno nadležne prijavno – dojavne jedinice hitnih, spasilačkih i drugih službi ili im se temeljem dojave informacije prenose
  • Prema potrebi županijski centri 112 aktiviraju i druge operativne snage sustava civilne zaštite.
  • Sustav 112 nema vlastite operativne snage na terenu, ali sa svojim informacijskim i komunikacijskim resursima, poznavanjem nadležnosti i procedura u hitnim situacijama te ažurnim bazama podataka o hitnim službama i ostalim operativnim snagama čini okosnicu informacijskog i komunikacijskog sustava civilne zaštite.

AKTUALNI PODACI

  • Od uspostave broja 112 u Republici Hrvatskoj 2005. do kraja 2022. na broju 112 zabilježeno je nešto više od 33,9 milijuna poziva.
  • Od navedenog broja poziva njih nešto više od 16,8 milijuna ili 49,7% bilo je namjenskih poziva na broj 112, poziva temeljem kojih su zatražene intervencije hitnih i drugih nadležnih službi te potencijalno operativnih snaga sustava civilne zaštite.
  • Analizom strukture poziva vidljivo je značajno povećanje svjesnosti građana o dostupnosti i namjeni broja 112. Naime, promatrajući razdoblje prvih pet godina (2005. – 2009.) od uvođenja broja 112 u Republici Hrvatskoj vidljivo je kako je u ukupnom broju poziva njih 77% bilo nenamjenskih i zlonamjernih, a što je u značajnoj mjeri otežavalo rad sustava 112.
  • Za razliku od navedenog razdoblja, tijekom zadnjih 5 godina (od 2018. – 2022.) broj nenamjenskih i zlonamjernih poziva u strukturi ukupnog broja poziva na broj 112 pao je na 27%, odnosno na 21,1 % u 2022. godini.
  • U 2022. godini centri 112 su zabilježili ukupno 1.872.866 poziva od kojih je 1.439.261 bilo namjenskih.
  • U 2022. godini zabilježeno je 554.363 događaja od kojih je 304.754 bilo medicinskih, 173.799 sigurnosnih, 40.905 složenih i 34.905 vatrogasnih.

ŽUPANIJSKI CENTAR 112 ZADAR

  • U 2022. godini županijski centar 112 Zadar je zabilježio ukupno 52.275 poziva od kojih je 32.988 bilo namjenskih.
  • U 2022. godini županijski centar 112 Zadar zabilježio je 22.251 događaj od kojih je 10.908 bilo medicinskih, 8.880 sigurnosnih, 1.254  složenih i 1.209 vatrogasnih.

UTJECAJ RATA U UKRAJINI

  • Radi pomoći u zbrinjavanju raseljenih osoba iz ratom pogođene Ukrajine u Ministarstvu unutarnjih poslova dana 21. ožujka 2022. godine aktiviran je broj 114, kao besplatni broj za sve informacije o smještaju, prehrani, zdravstvenoj zaštiti, školovanju djece, radno-pravnom statusu i drugim pravima, na hrvatskom i ukrajinskom jeziku.
  • Na broj 114 za pomoć raseljenim osobama iz Ukrajine od 21.3.2022. do kraja 2022. zaprimljeno 15.017 poziva, od toga na Ukrajinskom 3.171.

DODATNO

  • U Republici Hrvatskoj je moguće zatražiti pomoć na klasični način putem fiksnog ili pokretnog telefonskog uređaja, putem SMS-a ili telefaks poruke upućene na broj 112 te e-poziva (eCall), automatskog poziva na broj 112 iz vozila koja imaju ugrađen takav sustav.
  • Mogućnost traženja pomoći slanjem SMS poruka na broj 112 uvedena je u uporabu 17. lipnja 2016. godine i namijenjena je prvenstveno osobama koje ne mogu govornim pozivom uspostaviti komunikaciju s operaterom na broju 112 (gluhim i nagluhim osobama, osobama s poremećajem govora i osobama koje u trenutku pozivanja nisu u mogućnosti ostvariti govornu vezu).
  • U tijeku su pripreme radi osiguranja pristupa broju 112 osobama s invaliditetom sukladno komunikacijskom uređaju kojim se iste koriste. Time će se najkasnije do sredine 2027. godine omogućiti osobama s invaliditetom jednaka mogućnost pristupa hitnim službama kao i drugim korisnicima.
  • e-poziv (eCall) je poziv na broj 112 iz vozila koji se uspostavlja automatskim aktiviranjem senzora ugrađenih u vozilo ili ručno i koji putem javnih elektroničkih komunikacijskih mreža prenosi standardizirani minimalni skup podataka te uspostavlja audio kanal između vozila i centra 112. Razvoj usluge e-poziva potican je od strane Europske komisije kao važan doprinos povećanju sigurnosti u cestovnom prometu, ali i javnoj sigurnosti uopće.
  • U 2022. godini zabilježeno je 845 automatski aktiviranih i 3875 ručno aktiviranih poziva iz vozila.
  • Centar 112 odmah uz poziv dobiva i podatak o lokaciji pozivatelja u skladu s važećim europskim i hrvatskim propisima.
  • Najpreciznija lokacija dobiva se kada pozivatelj zove s pametnog telefona, koji je u mogućnosti pružiti podatak za AML (Advanced Mobile Location) metodu lociranja.
  • Pozivom na broj 112 može se pokrenuti:
  • akcija traganja i spašavanja na kopnu i moru
  • hitni prijevoz zrakom unesrećenog, organa ili tima za transplantaciju, timova za traganje i spašavanje ili vatrogasaca
  • lociranje unesrećenog pozivatelja
  • angažiranje nadležnih operativnih snaga i sudionika sustava civilne zaštite
  • Anketa o svjesnosti građana Europske unije o jedinstvenom europskom broju za hitne službe 112, koju je Europska komisija provela 2020. godine, pokazala je da bi:
    • 89% ispitanika u Hrvatskoj je reklo da bi zvali broj 112 ako im je u Hrvatskoj potrebna pomoć neke hitne službe. Prosjek Unije je 74%.
    • 55% ispitanika iz Hrvatske reklo je da bi zvali broj 112 ako se nalaze u drugoj državi Unije, a potrebna im je pomoć neke od hitnih službi u toj državi. Prosjek Unije je 41%.
  • Na broju 112 u Republici Hrvatskoj mogu se preuzeti i pozivi na nekoliko stranih jezika (engleski, njemački, talijanski, mađarski i slovački). Prosječan godišnji broj poziva na stranim jezicima je nešto veći od 7.500, a tijekom 2022. godine zabilježeno ih je nešto više od 7.400.
  • Daljnji napori u izgradnji sustava bit će usmjereni na unaprjeđivanje sposobnosti u praćenju i koordiniranju djelovanja hitnih službi i operativnih snaga sustava civilne zaštite kod nesreća i drugih izvanrednih situacija, a pogotovo u slučaju velikih nesreća ili katastrofa. Također, potrebno je stalno unaprjeđivanje tehničko – tehnološke osnove za rad centara 112 te kontinuirano osposobljavanje operatera u svim područjima od značaja za djelotvornost Sustava 112.
 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZADAR / ŽUPANIJA

ŽUPANIJA: Objavljen JAVNI POZIV za podnošenje zahtjeva za dodjelu sredstava potpora iz područja marikulture za 2024. godinu

Objavljeno

-

By

Upravni odjel za poljoprivredu, ribarstvo i EU fondove Zadarske županije objavio je Javni poziv za podnošenje zahtjeva za dodjelu sredstava potpora iz područja marikulture za 2024. godinu (u daljnjem tekstu: Javni poziv). Ukupna planirana vrijednost Javnog poziva je 20.000,00 EUR-a, a prijave se podnose do 28. kolovoza 2024. godine. Ovim Javnim pozivom želi se nastaviti poticati razvoj marikulturne djelatnosti na području Zadarske županije. Potpora se može dodijeliti fizičkim i pravnim osobama iz ranga mikro poduzeća (manje od 10 zaposlenika, čiji je godišnji promet manji od 2.000.000,00 EUR-a) koje su nositelji dozvole za akvakulturu na području Zadarske županije.

Predmet dodjele potpore mora se obavljati na području Zadarske županije.

Sufinanciraju se troškovi nastali i plaćeni od 26. studenog 2023. godine do dana zatvaranja Javnog poziva.

Potpore male vrijednosti, Zadarska županija će dodijeliti za mjere:

  • MJERA 1: Potpore za pripremu projektne dokumentacije u marikulturi
  • MJERA 2: Potpore za razvoj marikulture
  • MJERA 3: Potpore za ulazak u sustave zaštite naziva prehrambenih proizvoda

Za mjeru 1. i 2. prihvatljivo je financiranje do 50% ukupnih dokumentiranih troškova. Najveći pojedinačni iznos može iznositi do 4.000,00 EUR-a po pojedinačnoj mjeri.

Financiranje u Mjeri 3. je 100% i ograničeno na 700,00 EUR-a po korisniku.

Tražitelj potpore može se prijaviti na sve tri mjere, a za koje je ukupan maksimalan iznos koji se može odobriti 4.000,00 EUR-a.

Tražitelj potpore može se prijaviti na dvije mjere za koje je maksimalan iznos koji se može odobriti 5.000,00 EUR-a uključujući i iznos bonusa u slučaju da ostvaruje pravo.

Zahtjev se podnosi isključivo u elektronskom obliku, odnosno putem SOM sustava.

Javni poziv i sva potrebna dokumentacija u vezi istog, objavljena je na web stranici Zadarske županije www.zadarska-zupanija.hr

(poveznica Natječaji, Aktivni natječaji), ali je dostupna i u SOM sustavu.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTO / Obilježena 32. obljetnica osnutka 7. Domobranske pukovnije

Objavljeno

-

By

Odavanjem počasti poginulim hrvatskim braniteljima na Gradskom groblju u Zadru i svetom misom je obilježena 32. obljetnica osnutka 7. Domobranske pukovnije Zadar.

Kroz postrojbu je prošlo više od 5000 branitelja, 35 ih je poginulo i preminulo u Domovinskom ratu, a više stotina ih je ranjeno.

Uz  obitelji poginulih te predstavnike ratnih postrojbi, počast poginulima odalo je i izaslanstvo Zadarske županije i Grada Zadra koje su predvodili župan Božidar Longin I gradonačelnik Branko Dukić.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

PRIOPĆENJE / Opća bolnica Zadar: “Posjete bolesnicima neometane. Iznimka su odjeli s više oboljelih od COVID-19”

Objavljeno

-

By

U Općoj bolnici Zadar u zadnjih tjedan dana bilježi se nagli porast oboljelih pacijenata od COVID-19 te se trenutno na bolničkom liječenju ukupno nalazi 21 oboljeli pacijent od COVID-19. Svi su oni primarno hospitalizirani zbog svoje osnovne bolesti, a ne zbog COVID-19. Samo jedan pacijent hospitaliziran je poradi COVID-19 infekcije.

U zdravstvenim ustanovama kod oboljelih pacijenata od COVID -19 i dalje se provodi propisana mjera respiratorne izolacije u trajanju od 10 dana. Posjete bolesnicima se neometano odvijaju, osim na odjelima gdje je utvrđena povećana incidencija oboljelih od COVID-19. Tada se posjete zabrane i/ili ograniče na jednog člana obitelji uz obavezno korištenje maske. Naime, preporuke Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo za postupanje nakon proglašenja prekida epidemije COVID-19 nalažu da svaka specifična situacija zahtijeva individualnu epidemiološku procjenu i da se postupanje može razlikovati od preporuka ako za isto postoji medicinsko opravdanje. Stoga se u slučaju pogoršanja epidemiološke situacije mogu postrožiti epidemiološke mjere, ali samo dok se na odjelu ne razriješi epidemiološka situacija. Također, ovim putem ljubazno molimo i sve posjetitelje, pacijente, stručne suradnike da prilikom dolaska u bolnicu koriste masku. Ista preporuka naravno vrijedi i za djelatnike.

Nakon proglašenja prekida epidemije COVID-19 zasigurno je došlo do opuštanja među građanima te popuštanja mjera. Ne možemo sa sigurnošću reći zašto je trenutno došlo do porasta oboljelih od COVID-19, odnosno utječe li na to i povećan priljev turista, ali ono što možemo zaključiti je da se radi o blažim kliničkim slikama bolesti ili asimptomatskim pacijentima.

Općenito kod pojave respiratornih bolesti preporuka je da se svi građani pridržavaju takozvane “respiratorne higijene”. Navedene mjere propisuje i Hrvatski zavod za javno zdravstvo, a gdje preporučuju da sve zaražene osobe, bez obzira provode li izolaciju ili ne, u kontaktu s drugim osobama nose FFP2 maske u trajanju 10 dana od početka simptoma (simptomatski bolesnici). Uz nošenje maske u istom razdoblju treba provoditi pojačanu higijenu ruku (pranje i dezinfekcija ruku), a simptomatski bolesnici trebaju provoditi i respiratornu higijenu (koristiti jednokratne maramice i ispravno ih odlagati, ne kašljati u dlan već u podlakticu).

Naglasak je stavljen na zaštitu imunokompromitiranih, kroničnih bolesnika, pa je preporuka da oboljela osoba, koja tijekom infektivnog razdoblja može posebno ugroziti kronične bolesnike, starije osobe, trudnice i imunokompromitirane osobe, s njima treba izbjegavati kontakt. Naročito treba izbjegavati i odlazak u zdravstvene ustanove ako to nije nužno radi zdravstvene skrbi. Ako je odlazak ipak nužan, onda zaražena osoba treba odmah pri dolasku naglasiti da je zaražena virusom SARS-CoV-2 te joj se ne smije uskratiti nužna terapija i/ ili nužna zdravstvena skrb. Osoba s jasno izraženim simptomima koja je pozitivna na COVID-19 treba izbjegavati i bilo kakav kontakt s većim brojem ljudi u zatvorenom prostoru, uključujući i javni prijevoz. Ukoliko je nužno, potrebno je obavezno nositi masku.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu