Svijet
Papa Franjo ponovno osudio “mučeništvo Ukrajine i barbarsku rusku agresiju”

Papa Franjo u nedjelju je osudio “mučeništvo” Ukrajine i “barbarsku i svetogrdnu” rusku agresiju na tu zemlju.
“Prošlo je više od mjesec dana otkad je počela agresija na Ukrajinu, otkad je počeo ovaj okrutni i besmisleni rat, koji je, poput svakoga rata, neuspjeh za sve, za sve nas”, rekao je Sveti Otac nakon nedjeljnog Angelusa.
“Rat ne uništava samo sadašnjost, već i budućnost društva. Čitao sam da je od početka agresije na Ukrajinu tu zemlju napustilo svako drugo dijete. To uništava budućnost zemlje, uzrokuje dramatične traume za najmlađe i najnevinije među nama. Eto, to je ta bestijalnost rata. Barbarski čin pun svetogrđa”, rekao je Papa.
UNICEF je u četvrtak objavio da je više od pola ukrajinske djece, njih oko 4,3 milijuna, moralo napustiti svoje domove od početka ruske invazije 24. veljače. „U mjesec dana rata u Ukrajini raseljeno je 4,3 milijuna djece, što je više od pola od 7,5 milijuna procijenjene dječje populacije u toj državi“, navodi se u priopćenju.
“Molim se da svaki politički vođa promisli o tomu, da se angažira i shvati, dok razmišlja o mučeničkoj Ukrajini, kako svaki novi ratni dan pogoršava situaciju za sve nas. Zato ponavljam svoj apel: bilo je dosta”, dodao je argentinski papa koji je se obratio hodočasnicima okupljenim na Trgu svetog Petra.
Posljednjih tjedana papa Franjo, koji je ranije razgovarao s ukrajinskim predsjednikom Volodimirom Zelenskim, ali i s pravoslavnim moskovskim patrijarhom Kirilom, opetovano poziva na mir u Ukrajini, osuđujući “masakr” u zemlji u kojoj “teku rijeke suza i krvi “.
Pretežno pravoslavna zemlja, Ukrajina ima veliku grkokatoličku manjinu pridruženu Vatikanu, koja je koncentrirana na zapadu zemlje.
Svijet
Mercedes pokreće opoziv za tisuće vozila od 1. travnja

Mercedes pokreće opoziv za tisuće vozila zbog neispravnih baterijskih ćelija. Vlasnici će se morati strpjeti jer softversko rješenje još nije dostupno. Mercedes u Sjedinjenim Državama opoziva 7.358 vozila električnog SUV-a EQB. Razlog je mogući kratki spoj u baterijskim ćelijama, što može dovesti do požara. Zahvaćeni su modeli proizvedeni između prosinca 2021. i siječnja 2023. godine, prenosi Fenix-magazin.
Opasnost od kratkog spoja
Prema američkoj sigurnosnoj agenciji NHTSA, može doći do kratkog spoja u baterijskim ćelijama. Ako se to dogodi tijekom vožnje, na instrument tabli će se pojaviti upozorenje.
Rješenje je softversko ažuriranje za upravljanje baterijom, ali ono još nije dostupno. Do tada, Mercedes preporuča da se baterija ne puni preko 80 posto. Opoziv će započeti 1. travnja 2025..
Prema priopćenju agencije NHTSA, opoziv u SAD-u obuhvaća sljedeće modele:
EQB 250 – 2.636 vozila
EQB 300 4Matic – 3.311 vozila
EQB 350 4Matic – 1.415 vozila
Mercedes je na upit časopisa “Auto Motor und Sport” potvrdio da bi i u Europi mogla biti pogođena vozila, ali nije naveo točne brojke.
– Vlasnici će biti pravovremeno obaviješteni, poručili su iz Mercedesa.
Svijet
Orban: AfD je budućnost Njemačke

Mađarski premijer Viktor Orban pozdravio je čelnicu njemačke krajnje desne stranke Alternative za Njemačku (AfD) kao saveznicu koja bi mogla pridonijeti da se s Mađarske ukloni pritisak Bruxellesa te joj je poželio dobrodošlicu nešto manje od dva tjedna prije održavanja njemačkih izbora.
Alice Weidel, čelnica Alternative za Njemačku je zauzvrat pohvalila Mađarsku, koja uvozi ruski plin. Pohvalila je i “razumnu” energetsku politiku, kao i Orbanovo antiimigracijsko stajalište i njegovo protivljenje naoružavanju Ukrajine. Ovo je razdoblje prijelomno za 11 godina star AfD, po anketama drugu stranku nakon konzervativaca. Svima im 23. veljače predstoje nacionalni izbori. Dosad su europski čelnici izbjegavali stranku, čak su se i kolege iz ekstremno desnih stranaka, poput čelnice francuske krajnje desnice Marine Le Pen držale na opreznoj distanci.
“Bio sam oprezan kada se radilo o AfD-u”, rekao je Orban, pojasnivši da nije želio riskirati i zatrovati vezu s njemačkom vladom. “No sada se to mijenja i sasvim je jasno da je AfD budućnost.”
“Ne treba naoružavati Ukrajinu”
Ta stranka po anketama ima potporu od oko 20 posto birača, no malo je vjerojatno da će nakon sljedećih izbora zavladati s obzirom na to da su sve stranke obećale da neće surađivati sa strankom za koju čak i domaći nadzor sigurnosnih službi smatra da predstavlja potencijalnu ekstremističku prijetnju.
No poziv Alice Weidel, koji je Orbanu stigao nedugo nakon što se njegov drugi ideološki saveznik Donald Trump vratio u Bijelu kuću kao predsjednik, ukazuje na to da stranka više nije bez prijatelja u inozemstvu. Weidel i Orban su se složili da ne treba naoružavati Ukrajinu da bi se branila od ruske invazije u sklopu potpore miru, a Orban je istaknuo kako će AfD jednoga dana pomoći da se Mađarska ‘riješi’ zahtjeva njemačkih vlasti i Bruxellesa da prima migrante.
“Dosad su naša prsa pritiskale dvije čizme: one briselskih progresivaca i američke liberalne administracije, no jedna je nestala”, rekao je Orban.
Dvije razlike u politici
Ipak, između dvoje čelnika postoje i duboke razlike. Weidel je rekla da podupire ekonomsku slobodu u obliku nižih poreza kod manjih država, što je u suprotnosti s Orbanovim više intervencionističkim ekonomskim modelom.
Istodobno je Weidel, koja sa svojom suprugom odgaja dvoje djece, kazala da je obiteljski život osobna stvar u koju se država ne treba miješati, što je u suprotnosti s Orbanovim stajalištem po kojemu je brak veza između muškarca i žene.
Svijet
Rastu cijene plina u europskim zemljama? Tri puta je skuplji, nego što je bio prije rata u Ukrajini

Europska unija upala je u stupicu propisima o zalihama plina, potaknuvši skok cijena i kalkulacije trgovaca pred ljetnu sezonu punjenja skladišta. Propisi obavezuju članice EU-a da do studenog podignu razinu zaliha u skladištima na 90 posto kapaciteta. EU im je odredila i prijelazne ciljeve za veljaču, svibanj, srpnja i rujan.
Jasno je da skladišta pred zimu treba napuniti, ali propisana razina zaliha dovodi kupce u nepovoljan položaj u odnosu na prodavače jer otkriva njihove pozicije, napominje Reuters.
Ponuda pak na europskom tržištu plina jedva drži korak s potražnjom, s dopola napunjenim skladištima, prema podacima GIE-a. Prije godinu dana skladišni kapaciteti bili su popunjeni 67 posto, a unatrag deset godina u prosjeku 51 posto. Europa je ove zime trošila više plina zbog osjetno nižih temperatura, slabijeg vjetra i obustave isporuka ruskog plina preko Ukrajine.
Skladišta bi se trebala ponovo napuniti u ljetnim mjesecima kada su potražnja i cijene obično relativno niske.
No, situacija je ove godine složenija, a cijene više.
Smanjena opskrba
Zbog ruske invazije na Ukrajinu Europa je od 2022. znatno smanjila uvoz ruskog plina i uvela Moskvi niz paketa sankcija.
Europske zemlje danas nabavljaju plin uglavnom u Norveškoj i u sjevernoj Africi, a specijaliziranim brodovima dopremaju i LNG iz SAD-a, uz žestoko natjecanje s drugim kupcima.
Zbog niskih temperatura i snažne potražnje, uz smanjenu opskrbu, cijena plina na nizozemskoj digitalnoj platformi TTF poskočila od sredine rujna za čak 50 posto i iznosila je u srijedu nešto više od 56 eura po megavat-satu.
To znači da je plin danas otprilike tri puta skuplji no što je bio prije rata u Ukrajini, a njegova cijena značit će i bitno više troškove za punjenje europskih skladišta pred iduću zimu.
Kalkulacije
Na snažnu potražnju za ukapljenim plinom i na poznate obaveze europskih zemalja o punjenju skladišta nadovezale su se i tržišne anomalije, objašnjava Reuters.
Tako su cijene plina s rokom isporuke u ljeto 2025. godine nadmašile one s rokom isporuke u zimskim mjesecima 2026. godine.
To znači da su trgovci lišeni financijskih poticaja da skladište plin do zime, objašnjava Reuters.
Da bi skladištili plin, računajući na zaradu, cijene plina s rokom isporuke tokom zime moraju biti više od onih s rokom isporuke tokom ljeta.
Njemačka inicijativa
Razlika u cijenama još je više porasla nakon što je njemačka kompanija THE krajem siječnja objavila da s ministarstvom gospodarstva pregovara o subvencijama za kupnju plina za skladišta budu li zalihe ispod propisane razine odnosno budu li cijene plina s rokom isporuke tokom ljeta više nego s rokom isporuke tokom zime 2026.
Namjera je bila jasna – njemački regulator nadao se da će dobavljači na vladin plan reagirati punjenjem zaliha u ljetnim mjesecima.
No, čini se da je njemačka inicijativa samo pogoršala stvari budući da je plin s rokom isporuke tokom ljeta u proteklim tjednima još više poskupio u odnosu na onaj s rokom isporuke tokom zime, vjerojatno zato što su špekulanti zaključili da mogu računati na sigurnu zaradu.
Utrka
Europa već nabavlja ogromne količine ukapljenog plina po povišenim cijenama. I EU i Ujedinjeno Kraljevstvo nabavili su u siječnju najviše ukapljenog plina od prosinca 2023. godine, čak 9,8 milijuna tona, a 57 posto stiglo je iz SAD-a, pokazuju podaci specijalizirane tvrtke Kpler. Natjecanje za pošiljke vjerojatno će u budućnosti biti još žešće budući da je tempo povećanja kapaciteta novih izvoznih pogona u SAD-u sporiji no što se očekivalo, a potražnja u Aziji, Egiptu i drugim zemljama i dalje raste.
Zato će europske zemlje možda morati platiti još više da bi dosegnule propisanu razinu zaliha u skladištima.
Koliko?
Ako se zalihe u europskim skladištima do kraja zime spuste na nekih 35 posto, postizanje 90-postotnog cilja popunjenosti stajalo bi, prema važećim cijenama na tržištima, oko 36 milijardi eura, pokazuju Reutersovi izračuni.
-
Sport1 tjedan prije
FOTOGALERIJA / Doček rukometaša u Zadru
-
magazin7 dana prije
FOTOGALERIJA / Đir po gradu
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
NISTE SVE KUPILI? Pogledajte radno vrijeme trgovina u Zadru ove nedjelje…
-
ZADAR / ŽUPANIJA1 tjedan prije
NAPAD NA KARMI / IZVANREDNO PRIOPĆENJE IZ PU ZADARSKE: “Pronalazak počinitelja nalazi se najviše na ljestvici prioriteta u našem radu!”