Connect with us

magazin

(FOTOGALERIJA) 5.200 MODELA VRIJEDNIH PREKO 150.000 EURA / Virski umirovljenik DUŠAN ERKALOVIĆ vlasnik jedne od najvećih kolekcija autića u Hrvatskoj!

Objavljeno

-

Sedamdeset i trogodišnji Dušan Erkalović prstima spretno prelazi preko touchpada na laptopu ne skidajući pogled s monitora. Erkalović je rođeni Petrinjac, bio je zagrebački đak i student, potom inženjer strojarstva u konstrukcionom birou sisačke Željezare, djelatnik petrinjskog ureda za obranu i gradskog komunalnog odjela. Sada je umirovljenik i stanovnik otoka Vira u virskom naselju Biskupljača. Dok surfa u dnevnom boravku svog apartmana koji se ljeti iznajmljuje gostima, ne skriva djetinju zanesenost.

– Ovaj model autića VW Karmann Ghia Type 13 Cabriolet Sea Blue prava je rijetkost. Cijena mu je preko 400 dolara – kaže gospodin Dušan ponosno potvrđujući kako ima ne samo taj model autića, nego gotovo 5.200 komada različitih modela vrijednosti veće od 150.000 eura koje je prikupio posljednjih tridesetak godina. Erkalović je pasionirani kolekcionar autića s najvećom kolekcijom na otoku Viru i Zadarskoj županiji, a u cijeloj Hrvatskoj samo jedan Zagrepčanin posjeduje više modela autića. No i njega bi Erkalović kolekcionarski prešišao da je s početkom Domovinskog rata iz rodne Petrinje u Zagreb mogao prenijeti dotad prikupljenih 5.000 modela autića u svim mjerilima. Da se to dogodilo sada bi ih imao najmanje 10.000, a imao bi i željeznice, avione i piste za utrke autića.

– Sve sam to imao. Kada je počeo rat otišao sam kao izbjeglica u Zagreb, a kada sam se nakon rata vratio u Petrinju, u kući više nije bilo ničeg. Ostao je samo jedan mali kontejner od kamiončića u koji je moj sin stavio maramicu. Na podu sam našao pocijepanu moju inženjersku diplomu, dok mi je cijela kolekcija pokradena. U tom trenutku nisam mislio da ću ponovno početi skupljati autiće – prisjeća se Dušan dramatične epizode povratka u rodni kraj. U obiteljskoj kući u Viru Dušan čuva svega nekoliko kolekcionarskih kutija sa stotinjak autića, dok se ostatak Erkalovićeve impozantne kolekcije nalazi u Petrinji. Ti su autići uredno posloženi na nizu polica ostakljenog i osvijetljenog regala koji zauzima cijeli zidni prostor u radnoj sobi, dok se na tavanu kuće nalazi najveći dio kolekcije. Svi su ti autići trenutno dostupni za razgledavanje u urednom i precizno posloženom online katalogu na adresi autici.binarni.net, a katalog je izradio Dušanov sin Aleksandar, programer iz Zagreba koji radi za inozemne tvrtke.

Strast prema autićima Dušan je otkrio kao zagrebački srednjoškolac. U dućanu Mehanotehnike iz Izole u Bogovićevoj u Zagrebu mladi Erkalović kupovao je autiće, ali i željeznice i kućice koje je tada jedna od najvećih tvornica igračaka na svijetu izrađivala po Walmartovoj licenci. Slovenska Mehanotehnika bila je tvornica dječjih snova, ali i tvornica igračaka za odrasle.

– Kupovao sam jedan ili dva autića mjesečno, jer tada nisu bili skupi. To su bili autići francuskog proizvođača Norev koji je izrađivao modele francuskih automobila, no ti autići nisu bili detaljno napravljeni. Bili su poput igrački – govori virski kolekcionar. Norev postoji i sada kao proizvođač autića, ali s puno kvalitetnije izrađenim modelima poput aktualnog hibrida Renault Espace koji se također nalazi u Erkalovićevoj kolekciji. Autiće Dušan nabavlja u Njemačkoj, Nizozemskoj i Belgiji u specijaliziranim trgovinama kolekcionarskih autića koje posjećuje njegov sin Aleksandar, potom na sajmovima automobila i online. Postoji i veće društvo kolekcionara u Hrvatskoj, Dušan ih naziva kolegama, koji bez poštarine nabavljaju modele autića. Šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća izbor se svodio samo na trgovine Mehanotehnike, a kasnije i na putovanja u Italiju.

– Igračaka je u Hrvatskoj i Jugoslaviji bilo svugdje, ali kolekcionarskih autića samo u dućanima Mehanotehnike. Ti su autići bili puno skupljii kvalitetniji od igračaka automobila – dodaje virski umirovljenik i kolekcionar pokazujući na zapakirani zeleni Peugeot 404 u mjerilu 1:43 južnoafričkog proizvođača koji bez poštarine ima cijenu od 99 eura. Vrlo je detaljan i autentičan sa svim elementima klasičnog Peugeotovog modela, no Dušan tvrdi kako ima puno detaljnijih, kvalitetnijih i rjeđih autića kojima je cijena trostruko ili četverostruko veća. Naravno, sve ih posjeduje u svojoj kolekciji. Golema Dušanova kolekcija također uključuje deset željeznica te veći broj kućica koje kad se poslože i osvijetle, a ulica popuni autićima, izgledaju kao fantastično i bajkovito prizorište nekog animiranog filma. U tom je teatru s autićima odrastao Dušanov sin Aleksandar, ali kad je odrastao i prerastao igre s ocem, igre u kući Erkalovićevih nisu prestale niti se Dušan oprostio od kolekcionarstva. I kada je stanovao kod tete i tetka u Zagrebu koji su, kaže, bili imućni ljudi, i kada je kasnije kao mladić odlazio u Italiju, pa i sada u svom apartmanskom dnevnom boravku s laptopom, Dušan je i dalje strastveni kolekcionar.

Kada je 1970-ih počeo raditi u Željezari Sisak, Dušan je imao značajniju svota novca na raspolaganju za svoju kolekcionarsku strast, a u međuvremenu je počeo i voziti automobil. Kao mladić je imao VW 1200, takozvanu Bubu. U kolekciji Dušanovih autića upravo je VW među najzastupljenijima, i to uz Mercedes, Opel, Ford i BMW. Prava gomila Buba nalazi se u Erkalovićevoj kolekciji, uključujući filmsku Herbie Bubu s crnim krovom i prepoznatljivim brojem 53 u krugu te plavo-bijelo milicijsku Bubu. Dušanova je bila klasična VW 1200 Buba.

– Auto mi je kupio rođak, a kako sam imao dobru plaću mogao sam si priuštiti odlazak u Italiju – prisjeća se Dušan kako je u Trst, za razliku od goleme većine sunarodnjaka, odlazio zbog autića, a ne šminkerskog tekstila ili neke druge luksuzne robe. Talijani su imali tvornice igračaka i autića Mercury, Polistil i Politoys, a sami modeli bili su čvršći i masivniji od sadašnjih. To znači kako se s njima moglo igrati.

– Uživao sam ih vidjeti. Tim talijanskim autićima otvarala su se sva vrata i hauba, pa se vidio motor ili amortizeri na gumama. Bili su prekrasni – sa sjetom govori Dušan. Mnogih od tih tvornica igračaka i autića iz prošlog stoljeća više nema, jer se većina proizvodnje preselila u Kinu, pa su stari i odlično očuvani modeli autića zato dobili na cijeni. Mogu se nabaviti za 100, 200 ili 300 eura, što uglavnom odgovara kvaliteti njihove izrade, kultnom statusu, rijetkosti ili naprosto brojnim ukrasnim detaljima koji su oduvijek fascinirali kolekcionare. Mercuryjev Fiat 1300 u mjerilu 1:43 tako se može pronaći samo kod kolekcionara, a postoji i licencna Zastavina verzija autića, popularni Tristać, omiljeni auto nekadašnjih socijalističkih direktora, rukovodioca i funkcionera. Dušan ih ima sve.

Kolekcionarstvo se virskom umirovljeniku nenadano vratilo se u život. Nakon što je iz Petrinje izbjegao u Zagreb, Erkalović se vodio kao zaposlenik petrinjskog ureda za obranu, ali bez radnih obaveza. Slobodno vrijeme kratio je radeći za auto kuću u Osijeku koja se bavila prodajom Mercedesa i Suzukija, pa je po automobile išao u Belgiju, Italiju, Austriju i Njemačku.

– U tim salonima dobivao sam ili kupovao izložene modele autića. Prvi model autića koji sam nabavio poslije rata bio je Opel Calibra, a potom sam u Italiji prikupio još neke Opelove modele i tako sam ponovno počeo prikupljati kolekciju – govori Dušan. U umirovljeničkim danima koje provodi na otoku Viru Dušan uglavnom popunjava kolekciju novijim modelima autića, primjerice 50 eura vrijednim Seatima i Škodama češkog proizvođača Abrex, ali se tu i tamo „maši“ za nekim klasičnim autićem poput Noreovog Opela Mante ili Mercedesa 124. Najvrjedniji primjerak autića u kolekciji, klasični Ferrari, Erkalović je prodao, ali mu je ostala cijela kolekcija Rolls-Royceva koji pojedinačno postižu cijenu od 300 britanskih funti. Vrijedan je i VW Amarok 2 HTDI 4 koji bez poštarine košta impresivnih 367 američkih dolara, kao i Pontiac Grand Prix od 270 dolara koji proizvodi tvrtka Neo. To su tržišne cijene koje s vremenom mogu samo rasti, pogotovo ako je riječ o modelima najekskluzivnijih i najkvalitetnijih proizvođača poput talijanske tvrtke BBR Models.

– Kolekciju nikad neću prodati, to je moj život. Ostavit ću sinu, a on će s njom napraviti što god želi – dodaje.  

KOLEKCIJA U KRALJEVSKOM MJERILU

Cijela kolekcija fotografiranih autića Dušana Erkalovića nalazi se na stranici autici.binarni.net, a razvrstani su po veličini i kategorijama, potom po marki automobila, proizvođaču autića, boji i mjerilu. Ima ih 5.120 te još pedesetak koji još nisu uneseni u katalog. U svijetu inače postoji puno proizvođača kolekcionarskih autića, a u Dušanovoj kolekciji najbrojniji su modeli legendarnog britanskog proizvođača Matchbox, potom američki Hot Wheels, kineski IXO Models, njemački Majorette, Schuco i Minichamps te kineski Welly, dok se među raritetima s jednim primjerkom nalaze Mitsubishi GTO 3000 GT japanskog proizvođača 64 Para i A.E.C. Routemaster Bus koji je proizveo britanski A Budgie Toy. Najveći dio Dušanove kolekcije autića je u mjerilu 1:43 i 1:6x, dok su najrjeđi autići u mjerilima 1:18 i 1:24.

– Postoje i najveći autići u mjerilu 1:8 koji koštaju od 900 do 1.000 eura. Takvih nemam, ali imam desetak u mjerilu 1:18. Moj kolekcionarski izbor bio je mjerilo 1:43 koje se naziva kraljevskim mjerilom, jer je osnova za sve – objašnjava Erkalović pokazujući na elegantni PRO R autić Glas 2600 V8 njemačkog proizvođača Schuco. U originalu je riječ o Glas kupeu iz 1965. koji se nazivao „Glaserati“ zbog atraktivnog dizajna i tema koje je dijelio s talijanskim Maseratijem. Glas je nakon krize tvrtke preuzeo BMW.    

ERKALOVIĆ MEĐU STOTINJAK KOLEKCIONARA U HRVATSKOJ

Erkalović se s kolegama kolekcionarima donedavno družio dva puta godišnje u Zagrebu i Samoboru na događaju na kojemu strastveni kolekcionari iz Hrvatske razmjenjuju, prodaju i kupuju autiće i željeznice. Tako je upoznao Aljošu Trninića iz Zadra koji također skuplja autiće, ali kako se mladi Zadranin tek oženio i dobio dijete, govori Dušan, promijenio je prioritete.

– Otkad sam na Viru malo sam dislociran od događaja i okupljanja, pa mi jedan kolega nabavi i pošalje autiće – dodaje. Erkalović je po broju autića drugi najveći kolekcionar u Hrvatskoj, a među većima je i na Balkanu.

– Ne skupljamo svi autiće na isti način. Netko skuplja samo autiće u mjerilu 1:18 kojih imam samo desetak, dok jedan kolega iz Zagreba ima čak 600 takvih koji puno vrijede – objašnjava Dušan. U Hrvatskoj ima stotinjak kolekcionara, dok se cijene autića koje nabavljaju kreću od 30 eura kada je riječ o najmanje cijenjenim proizvođačima, do 3.000 eura koliko koštaju veći modeli autića s ugrađenim motorima i kožnom garniturom u mjerilima 1:8 ili 1:18.

 

magazin

Četvrti adventski vikend i Badnjak u Pagu

Objavljeno

-

By


Grad Pag i TZ Grada Paga i ovaj vikend donose bogat program kojim se približavamo božićnim blagdanima. Četvrti adventski vikend osmišljen je da svatko može pronaći nešto za sebe – od dječjih priredbi i bajki, sportskih događanja, preko glazbenih nastupa, do tradicionalnog okupljanja s građanima na Pijaci za Badnjak.

Program počinje u petak, 19. prosinca Božićnim turnirom u nogometu kojeg organizira NK Pag u školskoj dvorani od 15:00 sati na kojem sudjeluje ukupno 18 ekipa. U večernjim satima najmlađi će nastupiti u priredbi „Božić s paškim mališanima” koja počinje u 18:30 sati u Dječjem vrtiću Paški mališani. Na glavnom gradskom trgu nastupit će  Trio Sol i napraviti veselu blagdansku atmosferu, a u Kneževom dvoru održat će se Božićni tanci s početkom u 20 sati u organizaciji Udruge umirovljenika.

Subotnji program donosi nastavak Božićnog nogometnog turnira u školskoj dvorani od 15:00 sati, a poslijepodne na Pijaci slijedi svečano paljenje četvrte adventske svijeće uz nastup učenika 4. razreda OŠ Jurja Dalmatinca Pag. Večer će uljepšati Klapa Galijota, koja će svojim pjesmama dočarati pravi dalmatinski božićni ugođaj.

Nedjelja je posvećena obiteljima i najmlađima, djeca i roditelji moći će uživati u božićnim bajkama u Kući Djeda Božićnjaka, u organizaciji Gradske knjižnice Pag. Vikend završava Božićnim koncertom Gradske glazbe Pag, čime će se dodatno naglasiti blagdanska atmosfera u gradu.

Badnjak u Pagu obilježit će se tradicionalnim okupljanjem i druženjem s građanima na Pijaci. Jutro počinje uz pjesmu, iće i piće te živu glazbu Mate Grgata, dok će večernji nastup Dua Eleganca oplemeniti božićni ugođaj na glavnom gradskom prije ponoćke koja će se održati u Zbornoj crkvi Marijina uznesenja u Pagu.

PROGRAM:

Petak, 19. prosinca 2025.


15:00 – Božićni nogometni turnir, NK Pag, Školska dvorana

18:30 – Božić s Paškim mališanima, Dječji vrtić Paški mališani

19:00 – Veselo na Pijaci uz Trio Sol

Subota, 20. prosinca 2025.

15:00 – Božićni nogometni turnir, NK Pag, Školska dvorana

18:00 – Paljenje četvrte adventske svijeće uz nastup učenika 4. razreda OŠ Jurja Dalmatinca Pag

19:00 – Nastup Klape Galijota

Nedjelja, 21. prosinca 2025.

17:00 – „Dotaknimo čaroliju Božića“ – božićne bajke, Kuća Djeda Božićnjaka (GK Pag)

19:00 – Božićni koncert Gradske glazbe Pag

Srijeda, 24. prosinca 2025. – Badnjak

11:00 – Badnje jutro uz pjesmu, iće i piće na Pijaci uz živu glazbu Mate Grgata

21:30 – „Božićne note“ – nastup Dua Eleganca

Pozivamo sve građane i posjetitelje da se pridruže adventskom programu i zajedno dočekaju Božić u Pagu.

Organizatori: Grad Pag i TZ Grada Paga

 
Nastavi čitati

magazin

ZADARSKI OSCAR / Kazališna udruga Igrajmo se zaključila uspješnu 2025. godinu 

Objavljeno

-

By

Kazališna udruga Igrajmo se Zadar zaključila je uspješnu 2025. godinu sinoć u KLZ ZADAR dodjelom 12. NOBI-ja poznatijeg kao zadarski Oscar tj. nagrada za najbolja glumačka ostvarenja u 2025. godini pri Igrajmo se.

Ovogodišnji dobitnici su:

Antonija Mašina, Areta Nižić, Jakov Soldo, Jakov Ćuković, Anai Bacon, Zoe Vuletić Sorić, Eva Šimurina, Eva Stanišić.

Povjerenstvo za dodjelu nagrade činili su ljudi iz struke koji prate rad grupa kroz cijelu godinu: Matija Šango Šimurina, Ana Fric, Anita Goreta.

Nobi je osmišljen kao manifestacija koja potiče suradnju s mladim lokalnim umjetnicima, a tomu u prilog ide i ovogodišnja suradnja s a capella sastavom Aka Cresendo s kojima su snimili i nedavno objavljen spot Božić dolazi, a sastav je nastupio i kao gost ovogodišnje manifestacije i naravno oduševio publiku. Ovakve suradnje primjer su razmjene umjetničkih iskustava i znanja, prekrasnog spoja talenata zadarske mlade umjetničke scene ojega svakako treba podržati.

Ova manifestacija međuostalim, za cilj ima i poticanje autorskog rada mladih glumaca. Mladi glumci i glumice uz poprilično intenzivan raspored posljednjih mjeseci, pripremili su svoje autorske glumačke točke i nasmijali publiku.

Jakov Soldo i Jakov Ćuković osmislili su svoj kratki nastup i svakako opravdali još jednom nagradu, a Antonija Mašina, Areta Nižić, Dora Vrkić i Luce Slišković svojim su se autorskim radom pod nazivom Golf dvica četiri sica oprostile od Igrajmo se nakon dugog niza godina.

Protekle godine bile su glavne promotorice zadarske kulture i kazališne umjetnosti mladih našega grada, ujedno i rada Igrajmo se, gostujući na mnogim festivalima izvan naših granica. Ove djevojke najbolji su primjer kvalitetnog rada, talenata, međusobnog povjerenja i timskoga rada ove grupe. Ono što ostaje jesu svakako uspomene i prijateljstvo koje se nastavlja i nakon završetka ovog dijela njihovog životnog putovanja.

Nobi je poseban trenutak za svakog polaznika Igrajmo se prepun emocija koje naglašavaju zajedništvo i snagu timskoga rada. Oni koji su primili zlatni kipić u ruke ujedno su dobili i dodatnu odgovornost, opravdati nagradu, a oni koji nisu svakako su motivirani ostvariti taj cilj.

 
Nastavi čitati

magazin

VIDEO / Klapa Puntamika donosi toplu božićnu priču u pjesmi “Božić je u svitu”

Objavljeno

-

By

Božić je u svitu božićna je pjesma kojom nas Klapa Puntamika podsjeća na najemocionalnije blagdansko vrijeme u godini. Denis Maričić potpisuje glazbu, a na tekstu mu se pridružuje i Marko Dunatov. Na aranžmanu su radili Saša Gajić i Ante Jurić dok je produkciju zaokružio Tomislav Pehar. Za pjesmu je snimljen i spot koji je lokacijski vezan za pitoreskni Ražanac. Režiju za spot potpisuje Toni Mađerić.

“Zanimljivo je da su u Ražancu još uvijek sačuvana jedna od posljednjih ručno zvonjenih crkvenih zvona u Dalmaciji, običaj koji gotovo posvuda nestaje. Upravo tu vrijednu tradiciju poželjeli smo zabilježiti u projektu.”, poručuje Klapa Puntamika te nastavlja: “Vođeni stihom “Zazvonit će zvona točno u po noći”, odlučili smo u videospot unijeti i stvarna ražanačka zvona koja se pojavljuju u više kadrova kao snažan simbol te izvorne, gotovo izgubljene baštine. Zahvaljujući dobroj volji mjesnog zvonara Branka Žagara – Brace, uspjeli smo povezati glazbu, mjesto i tradiciju u jednu toplu, autentičnu božićnu priču.”

Autorski tim Klape Puntamika već dugi niz godina inspiraciju pronalazi u snažnim dalmatinskim motivima, posebno u čarobnom prostoru podvelebitskog kanala, gdje se moćni Velebit sa svojom divljom, mističnom ljepotom slijeva prema moru. Ta dramatična linija susreta planine i mora postala je zaštitni znak njihovog vizualnog identiteta, a i u ovom projektu ima posebno simbolično mjesto.

Ovoga puta božićna priča pronašla je svoj dom u prekrasnom Ražancu, mjestu koje ih je oduševilo jednostavnošću, ljepotom, tradicijom i toplinom ljudi. U suradnji s Ražancem klapa Puntamika već priprema i novi videospot za pjesmu Ja sam dite Dalmacije, koja je ujedno i naslovna pjesma njihovog nadolazećeg albuma.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu