magazin
FOTOGALERIJA / Predstavljanje eno-gastronomske ponude Zadarske županije medijima i turističkom sektoru u Ljubljani
U utorak 14. svibnja 2024. u Ljubljani, u prostoru međunarodnog kreativnog i društvenog centra Rog, Turistička zajednica Zadarske županije je organizirala ekskluzivnu prezentaciju eno-gastro mogućnosti Zadarske županije za brojne predstavnike slovenskih medija i turističke profesionalce.
U suradnji s Predstavništvom Hrvatske turističke zajednice u Ljubljani i uz podršku partnera – TZ grada Zadra, TZ Kali i Preko, TZ Paga i Kolana te TZ Pakoštane, Turistička zajednica Zadarske županije je ovu prezentaciju održala s ciljem predstavljanja županije kao iznimno raznolikog područja, destinacije održivog turizma, promocije dalmatinskog načina života kroz hranu kombinirajući nove trendove u gastronomiji s kulinarskom tradicijom i običajima ovoga kraja. Događanje koje govori o Zadarskoj regiji kao regiji punoj okusa, regiji koja je više od sunca i mora, u kojoj sunce i more stvaraju proizvode i jela iznimnih okusa. A da se zadarska regija čvrsto usidrila na putnim listama gurmana koji žele kušati najkvalitetnije domaće proizvode, dokazali su brojni domaći ponuđači koji su svoje delicije predstavili na susretu u Centru Rog.
Okosnicu eventa činile su pomno odabrane brendirane eno-gastro postaje koje su provele uzvanike na uzbudljivo putovanje puno boja, okusa i mirisa koje Zadarska regija ima za ponuditi. Događanje je započelo uz piće dobrodošlice i to koktel od likera maraške s potpisom Vinarije Fiolić , te koktelom inspiriranim kultnim zadarskim pićem PT-om, kombinaciji gorkog Maraskinog Pelinkovca i tonika.
Zadarsku gastro scenu predstavio je chef Saša Began kojeg je prestižni gastronomski vodič Gault & Millau Croatia proglasio 2023. “velikim chefom sutrašnjice”. Saša u svojim jelima ponosno koristi brancina i druge namirnice autentičnih i karakterističnih za zadarsku regiju – poput paškog sira i janjetine, novigradske dagnje, a vinskom kartom dominiraju vina zadarskog vinorodnog podneblja, stoga je pravi ambasador eno-gastro ponude Zadra i županije.
Saši je “ruku“ dala ekipa koja vlada zadarskom street food scenom – Picnic Mingle & Fun, te su skupa oduševili jelima od namirnicama po kojima su Zadar i zadarska regija poznate – vrhunska riba i janjetina. Gosti su između ostalog kušali tartar od jadranske tune i carpaccio od brancina, a jela su začinjena solju Solane Nin i acetom OPG Matulić. Ambijent zadarskih kala ispunjenih klapskom pjesmom dočarala je klapa Feral. Učenici zadarske gimnazije Vladimira Nazora pod stručnim mentorstvom profesorice Ive Mustać Klarić pokazali su svoje umijeće i dokazali kako klapska pjesma i dalmatinska tradicija živi i u srcima mladih.
Pag i Kolan su zajedno s Udrugom proizvođača paškog sira , predstavili asortiman raznih sireva od ovčjeg i/ili kravljeg sira sirana Paške sirane, MIH-a i Gligore, a kralj prezentacije je, naravno, bio „paški sir“, sir koji osvaja nagrade na svjetskim natjecanjima.
Na postaji Zadar Archipelago predstavili su se zadarski otoci i to ribarskom tradicijom začinjenom maslinovim uljem. Tu je Livio Perin, vlasnik ribarsko prerađivačkog obrta „Šiš-mar” u Kalima, pripremio mornarsku salatu i rižoto od sipe i kozica, ponosno predstavljajući svoju novu kuharicu.
Zeleno zaleđe punom bujnih povrtnjaka i voćnjaka dočarala je TZ Pakoštane proizvodima s obala Vranskog jezera i Vranskog polja. Uz zeleno bogatstvo kušale su se i suhomesnate delicije lokalnog OPGa „Didini vrtovi/Agroturizam Plavica“.
A kako bi se okusila i ona tekuća esencija naše regije, predstavljeni su naši vinari i maslinari koji su najbolji ambasadori prave male renesanse boutique proizvođača koji suvremenim proizvodnim procesima garantiraju izvrsnu kvalitetu. Za predstavljanja vina bio je zadužen sommelier Ivan Stiblik, dok je za prezentaciju vrhunskih maslinovih ulja bio zadužen Filip Erceg. Gosti su uživali u vinima Kraljevskih vinograda, te vinarija Fiolić, Bora i Vinketa, a kušali su ulja 2 Štorije, MasVin, Dalma Oleum i Antino.
Tim je povodom direktorica Mihaela Kadija izjavila:
Slovensko je tržište od iznimne važnosti za turizam Zadarske županije. Naši nas susjedi i prijatelji Slovenci godinama u velikom broju posjećuju i to je razlog zbog kojeg smo se još jednom odlučili predstaviti u Ljubljani, no ovaj put s naglaskom na naše eno-gastro mogućnosti. Predstavili smo našu gastro, a možemo slobodno reći i premium ponudu jer kvaliteta i posebnost proizvoda i namirnica koje ima Zadarska županiji to i zaslužuju. Sudeći po reakcijama uzvanika, iako nas već dobro i poznaju, kao veliki ljubitelji dobre hrane i vina, format predstavljanja je pogođen. Želimo i ovo naše ključno tržište potaknuti da kao motiv za dolazak, osim sunca i mora, odaberu eno-gastro ponudu te nas posjećuju tijekom cijele godine.
Kao partneri u ovoj sjajnoj prezentaciji u Ljubljanu sudjelovale su tvrtke iz Zadarske županije i to Labrax fish and wine bar, Picnic Mingle & Fun, Maraska, Paška sirana, Sirana Gligora, sirana MIH, Pelagos Net Fama, Marfish, vinarije Fiolić, Kraljevski vinogradi, Bora i Vinketa, zatim uljari OPG Plastić, PZ Maslina i vino, OPG Lalin, OPG Ante Vulin i obrt ŠIŠ-MAR, Marikomerc, Ninska solana i Kroštula.
magazin
Kako je nastao Halloween?
Noć vještica potječe iz drevnog keltskog festivala Samhain, poganskog praznika koji je označavao kraj žetve i početak zime
Noć vještica je tradicija koja se neprestano iznova izmišljala od svojih davnih početaka kao keltska poganska ceremonija. Ako danas zavirimo ispod kostima superheroja i omota slatkiša, ispod njih i dalje kuca srce stare tradicije.
“Živo je!” Dr. Frankenstein je plakao dok je njegova kreacija oživljavala. Ali stvorenje je imalo vlastiti život, na kraju je izbjeglo kontroli svog tvorca.
Poput Frankensteinovog čudovišta, tradicije su također žive, što znači da se mogu mijenjati s vremenom ili biti ponovno osmišljene. Noć vještica nije izuzetak.
Kelti su živjeli na području današnje Irske čak 500. godine prije Krista. Slavili su Novu godinu 1. studenog, koju su zvali Samhain. Vjerovali su da se uoči prijelaza u novu godinu otvaraju vrata između svijeta živih i mrtvih.
Duše nedavno umrlih, prethodno zarobljene na Zemlji, sada mogu prijeći u podzemni svijet. Budući da su mislili da duhovi izlaze nakon što padne mrak, ova nadnaravna aktivnost dosegla je vrhunac noć prije, 31. listopada, piše The Conversation.
Kelti su izmislili rituale kako bi se zaštitili tijekom ovog turbulentnog vremena. Oblačili su kostime i maskirali se kako bi zavarali duhove. Palili su krijesove i zabadali svijeće u izrezbarenu repu – prve lampione bundeve – kako bi uplašili sve duhove željne nestašluka.
Za slučaj da im ništa drugo ne uspije, nosili su džepove pune poslastica kako bi platili svojeglave duhove i poslali ih natrag na put u podzemni svijet.
Zvuči poznato?
Iako je bio usredotočen na mrtve, Samhain je u konačnici bio za žive, koji su trebali veliku pomoć pri prijelazu na novu godinu. Zima je bila hladna i mračna. Hrane je bilo malo. Svi su se okupili na posljednjoj zabavi kako bi lomili kruh, podijelili priče i stali hrabro protiv mrtvih, jačajući veze zajednice u trenutku kada su one bile najpotrebnije.
Kad su Katolici stigli u Irsku oko 300. godine poslije Krista, otvorili su još jedna vrata između svjetova, izazvavši značajan sukob. Nastojali su obratiti Kelte mijenjajući njihove poganske rituale u kršćanske praznike. Prekrstili su 1. studenoga u “Dan svih svetih”, koji je danas ostao proslava katoličkih svetaca.
Ali mještani su ostali pri svojim starim vjerovanjima. Vjerovali su da mrtvi još uvijek lutaju Zemljom. Dakle, živi, ali još odjeveni u nošnje. Ova se aktivnost odvijala noć prije. Upravo je dobio novi naziv koji je (na engleskom jeziku) odgovarao katoličkom kalendaru: “All Hallow’s end”, iz čega došao “Halloween.”
Irski imigranti donijeli su Noć vještica u Ameriku 1800-ih dok su bježali od Velike gladi. U početku su irske proslave Noći vještica bile neobičnost, a drugi Amerikanci su ih gledali sa skepsom. Kao takav, Noć vještica se nije mnogo slavio u Americi u to vrijeme.
Kako su se Irci integrirali u američko društvo, Noć vještica ponovno je izmišljena, ovaj put kao sveamerička proslava. Postao je praznik prvenstveno za djecu.
Njegov religiozni prizvuk je izblijedio, a nadnaravne svece i grešnike zamijenili su generički duhovi i goblini. Izrezbarena repa ustupila je mjesto bundevama koje su sada simbol praznika. Iako trik ili poslastica nalikuje drevnim tradicijama kao što je prerušavanje, gdje su kostimirana djeca išla od vrata do vrata po darove, to je zapravo američki izum, stvoren da odvuče djecu od nemirnih blagdanskih šala prema zdravijim aktivnostima.
Noć vještica postala je tradicija koju su usvojili mnogi novi imigranti na svom putu prema Americi i sve se više izvozi diljem svijeta, a mještani je izmišljaju na nove načine kako bi je prilagodili vlastitoj kulturi.
Ono što je tako posebno kod Noći vještica je to što okreće svijet naglavačke. Mrtvi hodaju Zemljom. Pravila su stvorena da se krše. A djeca vježbaju puno snage.
Oni odlučuju koji će kostim odjenuti. Oni su ti koji postavljaju zahtjeve tražeći slatkiše. Rade stvari s kojima se inače nikad ne bi izvukli, ali na Noć vještica mogu se ponašati kao odrasli, isprobavajući to da vide kako im stoji.
Budući da Noć vještica djeci omogućuje veću neovisnost, moguće je obilježiti značajne životne faze kroz prve blagdane. Prva noć vještica. Prva Noć vještica bez roditelja. Prva Noć vještica koja više nije cool. Prva noć vještica kao roditelj.
Nekada je odrastanje značilo odrastanje iz Noći vještica. Ali danas se čini da su mladi još više posvećeni Noći vještica nego djeca.
Što se promijenilo: odrasli ili Noć vještica? Oboje
Uhvaćeni između djetinjstva i odrasle dobi, današnji mladi odrasli smatraju da Noć vještica savršeno odgovara njihovim borbama da pronađu sebe i probiju put u svijetu.
Njihovo sudjelovanje ponovno je dalo novi oblik Noći vještica, sada složeniji i – skuplji.
Ipak, prerastajući u slavlje za odrasle, ovaj blagdan dolazi do punog kruga, odnosno vraća se svojim korijenima kao praznik koji slave uglavnom odrasli.
Noć vještica je živa tradicija. Svake godine nosite kostim, ali nikad ne biste nosili isti. Promijenili ste se od prošle godine i vaš kostim to odražava. Noć vještica nije drugačija. Svake godine ista je proslava, ali i nešto potpuno novo.
magazin
BESKRAJNO LJETO / Foto đir Zadrom sa Sašom Čukom
magazin
KINO ZONA / Filmski studeni otvara dugoiščekivana biografska sportska drama “Dražen”!
Mjesec studeni u Kino Zoni otvaramo ovaj petak uz dugoiščekivanu biografsku sportsku dramu ”Dražen” Danila Šerbedžije, priču o jednom od najznačajnijih košarkaša u povijesti, Draženu Petroviću!
Film prikazuje sve faze života Dražena Petrovića, od odrastanja u Šibeniku s obitelji, igranja u košarkaškim klubovima Šibenci, Ciboni, Real Madrid Baloncestu, Portland Trail Blazersima i New Jersey Netsima, ratnog perioda, romantičnih veza, sve do nesretne smrti u automobilskoj nesreći 1993. godine…
Nakon zapaženog uspjeha (‘Zlatna Arena’ za najboljeg redatelja) kojeg mu je donijela drama ”Tereza37”, redatelj Danilo Šerbedžija se upustio u najveći projekt svoje karijere, biografsku dramu o jednom od najslavnijih hrvatskih sportaša svih vremena – Draženu Petroviću. Kroz samo 100 minuta Šerbedžija uspijeva dotaknuti gotovo sve najvažnije sportske detalje iz bogate karijere ovog košarkaškog majstora, a paralelno i njegova privatnog života.
U filmu među ostalima nastupaju i Domagoj Nižić, Romina Tonković, Pavle Matuško, Zrinka Cvitešić, Tonko Stošić, Lovre Tanfara, Dragan Mičaović te Victoria Hauer, a već se sad šuška kako bi film ”Dražen” mogao postati veliki kino hit, kako u Hrvatskoj, tako i cijeloj regiji.
”Dražen” je u našoj kinoteci na rasporedu u petak 01. studenog s početkom od 20h, a ulaznice po cijeni od 5 eura mogu se kupiti na samoj lokaciji prikazivanja (Polivalentna dvorana Providurove palače) od 19.00 h te putem online kupovine na stranici CoreEvent.
*Ulaznice se mogu rezervirati porukom u inbox profila Kino Zone na Facebooku i Instagramu, e-mailom na: info@kino-zona.com te SMS i WhatsApp porukom na 099/7208342.
*Program Kino Zone sufinanciran je sredstvima Grada Zadra, Zadarske županije, Zaklade kultura Nova i Hrvatskog audiovizualnog centra, a odvija se u partnerstvu s Koncertnim uredom Zadar.
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
MORATE U SPIZU? / Evo kako danas rade trgovine i centri u Zadru…
-
Hrvatska1 dan prije
ZNATE LI KADA I ŠTO SLAVIMO? 31. listopada je Svjetski dan štednje, 1. studenog Svi sveti, a pokojnih se sjećamo 2. studenog…
-
Hrvatska7 minuta prije
BLAGDAN SVIH SVETIH / Znate li što danas slavimo?
-
magazin4 dana prije
(FOTOGALERIJA) MALI KOREOGRAF 2024. / Pobjednice Meri Sedić iz Zadra i Katarina Petričić iz Splita!