Connect with us

Hrvatska

Svako treće dijete osnovnoškolske dobi ima prekomjernu tjelesnu masu

Objavljeno

-

Svako treće dijete osnovnoškolske dobi ima prekomjernu tjelesnu masu, žive u okruženju koje potiče nezdrave prehrambene navike, a neki od glavnih izazova su utjecaj marketinga hrane i pića na djecu te nedovoljna osviještenost roditelja, pokazalo je istraživanje HZJZ-a i UNICEF-a.

Uvidi iz analize ukazuju kako Hrvatska bilježi konstantan blagi porast prevalencije prekomjerne tjelesne mase i debljine djece te da postoji povezanost razvoja nepravilnih prehrambenih navika kod djece s njihovom dobi, pa tako djeca školske dobi imaju lošije prehrambene navike od djece predškolske dobi.

“Trenutno 36,1 posto djece u Hrvatskoj u dobi od osam do devet godina ima višak kilograma. Otkako smo u 2015. godini prvi put napravili naše CroCOSI istraživanje, došlo je do porasta od devet postotnih poena ovoga problema u djevojčica u jadranskoj mediteranskoj regiji”, istaknula je voditeljica Službe za promicanje zdravlja u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (HZJZ) Sanja Musić Milanović u ponedjeljak prilikom predstavljanja “Analize stanja uhranjenosti i prehrane djece od nula do devet godina u Hrvatskoj”.

Navela je kako su razlozi za to problemi s prehranom, ali i tjelesna aktivnost koja je tijekom covida bila u lošijem stanju.

“Pokazatelji govore da djeca imaju izraženiji sjedilački životni stil nego što su imali prije covida-19, a taman smo u 2019. imali rezultate koji su ukazivali da smo zaustavili problem na razini od 35 posto, došlo je do porasta”, pojasnila je.

Ipak, Musić Milanović navela je i neke pozitivne promjene kada je prehrana djece u pitanju pa tako u odnosu na 2019. godinu djeca češće doručkuju, odnosno 81 posto djece doručkuje svakodnevno, što je porast od 17 posto, a također djeca jedu više voća i povrća, oko 15 posto više nego prije četiri godine.

Međutim, samo 3,1 posto djece u Hrvatskoj svaki dan zaista pojede pet porcija voća i povrća, upozorila je, što je onoliko koliko stane u šaku djeteta od osam godina, primjerice dvije mandarine ili male voćke i tri šake salate ili drugog povrća.

Manje se piju slatka pića, ali više jedu grickalice

Za 10 posto je pala konzumacija zaslađenih napitaka, što je skriveni izvor kalorija i jedan od glavnih razloga zašto se djeca u Hrvatskoj debljaju, no za devet posto je porastao problem konzumacije slatkih grickalica četiri i više puta tjedno, što se smatra rizikom, upozorila je Musić Milanović.

Između ostalog, istraživanje je pokazalo da percepcija roditelja nije u skladu sa statusom uhranjenosti djece jer prekomjernu tjelesnu masu i debljinu ispravno percipira tek manji broj roditelja i nisu dovoljno osviješteni o mogućim posljedicama nepravilne prehrane.

Također postoje značajne socioekonomske razlike u uhranjenosti djece i veća je učestalost debljine u djece nižeg socioekonomskog statusa i u ruralnim područjima.

Musić Milanović je pri tome, u kontekstu inflacije i rasta cijena hrane, istaknula kako je zdrava prehrana zapravo umjerena prehrana, odnosno prehrana naših baka i djedova i ne treba se tražiti nešto posebno.

“Možda će malo grubo zazvučati ovo što ću reći, ali kilogram srdela je još uvijek jeftiniji od jedne pizze. Imamo i zdravstveno ispravnu vodu i zalažemo se za to da djeca ne piju zašećerene napitke”, rekla je.

V.d. Predstojnice Ureda UNICEF-a za Hrvatsku Ana Dautović upozorila je kako smo okruženi utjecajem marketinga zbog kojeg djeca sve više biraju hranu kao što su grickalice, slatkiši, slatka pića, istaknuvši kako su tu roditelji najvažniji i trebaju utjecati na kreiranje zdravih prehrambenih navika djeteta.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Global Finance: OTP banka najbolja Sub-Custodian  banka u Hrvatskoj

Objavljeno

-

By

Split, 13. lipnja 2024. – OTP banka potvrdila svoj položaj vodeće banke skrbnika u Hrvatskoj

Global Finance časopis je objavio rezultate za 22. godišnju nagradu za najbolju banku podskrbnika. Izbor se provodi u 83 zemlje i 7 regija svijeta. Uredništvo časopisa Global Finance svoj izbor temelji na istraživanjima tržišta, mišljenju stručnjaka iz ovog područja i podacima dobivenim od samih banaka, kako bi odabrali najbolju banku na svakom lokalnom tržištu. Kriteriji odabira uključuju odnos s klijentima, kvalitetu usluge, konkurentnu cijenu usluge, tehnologiju, plan za kontinuitet poslovanja, poznavanje lokalnih zakona i primjenjivanje najboljih poslovnih praksi, kao i postupanje u situacijama koje zahtijevaju različita izuzeća. Global Finance je također proveo i istraživanje o zadovoljstvu među korisnicama skrbničke usluge na svim tržištima od 1. siječnja 2023. do 31. prosinca 2023. godine.

OTP banka je 10. put prema svim navedenim kriterijima izabrana za najbolju banku skrbnika u Republici Hrvatskoj, što nam je posebno drago jer prikazuje kontinuitet i izvrsnost našeg poslovanja u skrbničkim poslovima, koju naši klijenti, ali i stručni krugovi prepoznaju već dugi niz godina.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Tko kupuje nekretine u Hrvatskoj? Eksplodirao interes dijaspore, a kupci sve češće i iz jedne susjedne zemlje

Objavljeno

-

By

Unsplash / Ozren Cuculic

Građani Slovenije tradicionalno su najbolji kupci nekretnina na hrvatskom tržištu. Lani su kupili čak 3.403 nekretnine u našoj zemlji. Vlasnici agencija za nekretnine ipak primjećuju da se ove godine za kupnju nekretnina, osobito u Istri i na Kvarneru, zanima i sve veći broj građana još jedne susjedne zemlje.

“Zanimljivo je da u zadnje vrijeme sve više upita i kupaca dolazi iz Srbije. To su kupci veće platežne moći koji preferiraju kupnju skupljih nekretnina na elitnim destinacijama. U pravilu zainteresirani su za kupnju nekretnina u Opatiji i Istri s naglaskom na zapadnu obalu”rekao je Jutarnjem listu Branko Papeš, direktor agencije Dogma nekretnine.  Opatiju, izgleda, vole svi. Prije je bila omiljena bogatim Rusima koji su tamo htjeli imati ljetnikovce.

Građani Srbije su prošle godine kupili 167 nekretnina u Hrvatskoj.

“Nismo primijetili veći interes građana Srbije za nekretninama u Dalmaciji, rekla bih da je interes isti kao ranije i to uglavnom ako je jedan od vlasnika, ako su kupci bračni par, porijeklom iz Hrvatske”, kaže Jasminka Biliškov, direktorica agencije Biliškov nekretnine.

Interes za kupnju nekretnina u Hrvatskoj ima i dijaspora, a broj zainteresiranih eksplodirao je nakon korone. U nekoliko mjeseci udeseterostručili su se upiti.

“U 2022. godini 36 posto svih kupnja nekretnina u Hrvatskoj realizirano je od strane stranih državljana, a po mom mišljenju barem 50 posto kupaca pripada dijaspori iz regije”, navodi Papeš. On objašnjava da su Istra i Kvarner posebno zanimljivi zbog blizine i prometne povezanosti. Novi kupci nekretnina u roku od nekoliko sati mogu stići do tih područja i uživati u moru.

U agencijama za nekretnine kažu kako su se cijene zaustavile, uglavnom nema rasta ili je minimalan. Neki smatraju da se sad tržište zapravo stabiliziralo te da je situacija nakon pandemije bila izuzetak, piše Jutarnji list.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Poskupljuje i čokolada

Objavljeno

-

By

Cijena zrna kakaovca od početka je godine udvostručena, što će uskoro osjetiti i krajnji potrošači, između ostalog, i u Hrvatskoj.

Većina svjetskog kakaovca uzgaja se u zapadnoj Africi, a Gana i Obala Bjelokosti dvije su vodeće zemlje dobavljačice. No u zadnje tri godine proizvodnja ne zadovoljava potražnju na tržištu, zbog čega su cijene porasle čak i prije nego što su nedavne oluje, bolesti usjeva i zatvaranje tvornica dodatno poremetili žetvu i rad prerađivača kakaovca. Do početka veljače cijene na tržištu kakaa premašile su 5000 dolara po toni, najviše od 1977. godine.

“Očekuje se znatan pad proizvodnje u zemljama u kojima djeluju najveći proizvođači jer se predviđa da će oni osjetiti štetan učinak nepovoljnih vremenskih uvjeta i bolesti usjeva”, objavio je nedavno ICCO, Međunarodna organizacija za proizvodnju kakaovca, pri čemu se već ove godine očekuje pad ponude za 11 posto, premda je potražnja povećana za 5 posto.

Iz tvrtke Mondelez, koja među brendovima drži Milku i Toblerone, još su početkom godine za agenciju dpa rekli da će morati povećati cijene svojih čokolada zbog inflacije kakaovca. I CoBank, američki zajmodavac za agrobiznise, u izvješću je upozorio da su “vjerojatna dodatna poskupljenja čokoladnih proizvoda tijekom cijele godine”.

Što to znači za jednog prosječnog kupca?

Iako se o poskupljenju kakaovca govori već neko vrijeme, sada je došao trenutak kad će to osjetiti i krajnji kupci. U narednim mjesecima, potrošače očekuju korigirane cijene čokolada na policama hrvatskih supermarketa, piše Index.

Hoće li Kraš dignuti cijene?

“Nedovoljna briga o nasadima kakaovca te ekstremne klimatske promjene uzrokovale su smanjenje uroda i proizvodnje kakaovca u zemljama zapadne Afrike koje su najveći globalni proizvođači, što već dulje vrijeme snažno utječe na cijenu kakaovca koja je dosegla povijesne razine. Naime, već od početka 2023. godine cijene kakaovca na svjetskim burzama su u neprestanom porastu.

Samo u posljednjih godinu dana, cijena je dosegnula rekordnu razinu u zadnjih 50-ak godina. Na londonskoj je burzi u prvom kvartalu cijena po toni iznosila čak 10.000 funti, dok je prošle godine u istom razdoblju bila oko 2100 funti, što je gotovo pet puta više. Iako je nakon toga cijena blago pala, i dalje je riječ o velikoj razlici, odnosno otprilike 300 posto većoj cijeni u odnosu na prije. Paralelno s tim, uslijed smanjenih zaliha, rasli su i primarni troškovi prerade kakaovca, što je uvelike utjecalo na cijene kakao mase, kakao maslaca i kakao praha koji se koriste u proizvodnji čokolada i pralina te keksa i vafla. Ovako snažan, dugotrajan rast troškova sirovina utječe na konditorsku industriju na globalnoj razini, a u Krašu smo u proteklom razdoblju činili sve kako bismo ga interno amortizirali.

Situacija na tržištu je takva da je danas mnogima uopće teško doći do sirovina, s obzirom na njihovu dostupnost i potražnju, no možemo reći da u Krašu imamo osigurane dovoljne količine za naredno razdoblje. Nažalost, kad je riječ o cjenovnim pritiscima, ne nazire se stabilizacija, a ako i do nje dođe, cijena se neće vratiti na razine koji su bile u prethodnim godinama. Kako smo u Krašu i ranije najavili, uslijed otežanih okolnosti primorani smo korigirati cijene naših proizvoda koji sadržavaju kakao. Te korekcije su napravljene sukladno udjelu kakao dijelova u sadržaju pojedine kategorije proizvoda.

U Krašu smo maksimalno dugo odgađali poskupljenja za krajnje potrošače, no radi očuvanja stabilnosti poslovanja i radnih mjesta te održivosti cijelog proizvodnog procesa, ovaj je korak nažalost bio nužan i neizbježan. Krašu će i dalje u poslovanju biti prioritet proizvodnja visoko kvalitetnih proizvoda po već poznatim tradicionalnim recepturama te od toga ne odustajemo i u ovim izazovnim vremenima. Upravo povjerenje potrošača daje nam poticaj da nastavimo čuvati stoljetnu tradiciju izvrsnosti koja Kraš čini prepoznatljivim”, rekli su iz Kraša za Index.

Zvečevo ne diže cijene

“Posljednje povećanje cijena vlastitih proizvoda Društvo Zvečevo d.d. je napravilo u 2023. godini. U ovom trenutku, Društvo Zvečevo d.d. neće povećavati cijene svojih proizvoda, osim u slučaju novih drastičnih promjena cijena ključnih sirovina. Društvo Zvečevo d.d. vjeruje da će u narednim periodima doći do korekcije cijena ključnih sirovina, čime će doći i do relaksacije cjenovnih pritisaka ključnih inputa na cijenu gotovog proizvoda”, dodali su za Index.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu