Connect with us

Tech

Stiže važna promjena: Evo što će to značiti za sve one koji kupuju nove uređaje

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Brazilski sud u listopadu je kaznio Apple s oko 19 milijuna eura te je također donio odluku da se novi iPhone uređaji u toj zemlji moraju prodavati s punjačem. Apple je najavio žalbu na ovu odluku. Prodaja novog uređaja bez punjača nije tipična samo za Brazil, pa smo provjerili zakonsku regulativu po tom pitanju u Hrvatskoj.

S druge strane, Europska unija je odlučila zaštititi potrošače na nešto drugačiji način pa je Vijeće EU-a prije nešto više od mjesec dana donijelo Direktivu o uvođenju jedinstvenog punjača za mobitele i ostale elektroničke uređaje od 2024. godine.

“Više neće biti potrebno kupovati punjač svaki put kada kupite novi mobilni telefon ili sličan uređaj. Punjač koji je kompatibilan s više uređaja uštedjet će novac i vrijeme te doprinijeti smanjenju elektroničkog otpada”, izjavio je tom prilikom Jozef Sikela, češki ministar industrije i trgovine, čija zemlja trenutačno predsjedava Vijećem EU-a.

Kakva je praksa u Hrvatskoj?

S obzirom na odluku brazilskog suda, a potom i odluku EU-a, provjerili smo je li u Hrvatskoj legalno prodavati uređaje bez punjača i što će se odlukom o jedinstvenom punjaču promijeniti za potrošače.

Kako su nam odgovorili iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je nadležno za ovakva pitanja, u Hrvatskoj je uobičajena “praksa da paket uz sam uređaj sadrži i punjač, međutim trgovci mogu prodavati i samo uređaj”.

Slično nam navode i iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača te ističu da je sve stvar ponude i potražnje pa tako potrošač može odustati od kupnje uređaja koji se prodaje bez punjača.

“Kako se kod nas uređaji kupuju s punjačem onda bi svakako trgovac trebao upozoriti potrošača da u cijeni uređaja nije punjač kako bi se potrošač mogao pravilno odlučiti”, dodaju.

Osjeća li se potrošač zakinutim, može se žaliti. “U slučaju izostanka objašnjenja trgovca potrošač treba najprije napisati trgovcu prigovor i onda ako bude nezadovoljan odgovorom ili ga ne dobije u roku 15 dana treba poslati prijavu državnim inspektorima.”

Jedinstveni punjač – rješenje za potrošače

Što se tiče jedinstvenog punjača za uređaje, još uvijek nema pravog veselja za korisnike. Naime, kako ističu iz ministarstva, prijedlog Direktive je usuglašen, ali Direktiva još uvijek nije donesena.

“Direktiva stupa na snagu dvadeset dana od dana objave u Službenom listu EU. Rok za transpoziciju u nacionalno zakonodavstvo je 12 mjeseci od dana stupanja na snagu, a primjenjuje se 24 mjeseca od dana stupanja na snagu. Predmetna revidirana Direktiva ne primjenjuje se na proizvode stavljene na tržište prije datuma primjene. Izmjenu predmetne Direktive 2014/53/EU podržale su sve zemlje članice EU, pa tako i Hrvatska”, navode iz ministarstva za N1.

“Iz svega navedenog proizlazi da će se jedinstveni (univerzalni) punjač koristiti obvezno krajem 2024. godine za sve mobitele i tablete te ostale elektroničke uređaje obuhvaćene revizijom, a od 2026. godine koristit će se jedinstveni punjač i za laptope (bez obzira na njihovu snagu)”, dodaju.

Ukratko, kada ova Direktiva stupi na snagu, pri kupnji novog mobitela ili drugog elektroničkog uređaja obuhvaćenog ovoom revizijom (tableti, digitalne kamere, slušalice, slušalice s mikrofonom, prijenosni zvučnici i ručne konzole za videoigre), potrošači neće trebati novi punjač jer će biti dostupan jedinstveni, univerzalni punjač USB C tipa kojim će moći napajti sve ove uređaje.

Iz Hrvatske udruge potrošača pozdravljaju ovu odluku o univerzalnom punjaču. “To ipak ne znači da bi se zato trebali uređaji prodavati bez punjača već će dolaziti bolji i kvalitetniji uređaji.”

Ministarstvo nagalašava da bi jedinstveni punjač mogao omogućiti potrošačima na razini EU uštedu od 250 milijuna eura godišnje jer se neće kupovati nepotrebni punjači čime će se e-otpad smanjiti za 1000 tona godišnje.

Hoćemo li morati kupovati nove slušalice?

Posljednjih par godina postala je praksa da uz kupnju novog mobilnog uređaja kupujemo i nove slušalice jer one koje smo ranije koristili više ne odgovaraju, a to su za N1 komentirali i iz Hrvatske udruge potrošača, navodeći da je “svaka ušteda na materijalu dobitak za kapitaliste”.

“Ljudi koji se ne koriste slušalicama to neće niti primijetiti, kapitalisti će onima koji to žele slušalice dobro naplatiti i svakih par mjeseci staviti na tržište kvalitetnije i skuplje slušalice”, dodaju.

No, ovo revizijom EU želi stati i tome na kraj. Dakle, ne samo da će potrošači uštediti novac jer neće sa svakim novim uređajem kupovati i nove slušalice, nego će se smanjiti i elektronički otpad.

“Potrošač će primjenom nove Direktive moći slušalice s jedinstvenim USB C koristiti na više uređaja i neće morati kupovati nove pa ako je promijenio uređaj, odgovarat će mu iste slušalice koje je već prije kupio”, rekli su nam iz ministarstva.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Kako nas varaju? Skoro pola internetskih trgovina koristi manipulativne tehnike

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Gotovo 40 posto internetskih trgovina koristi manipulativne tehnike kako bi naveli potrošače na odluke koje nisu u njihovu najboljem interesu, pokazuje istraživanje koja je provela Komisija i nacionalna tijela za zaštitu potrošača iz 23 države članice te Norveške i Islanda.

“Naše je istraživanje pokazalo da se gotovo 40 posto internetskih trgovina oslanja na razne manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe točke. Taj je pristup očito protivan zaštiti potrošača i nekorektan”, izjavio je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders.

Reynders dodaje da države članice imaju pouzdane alate kojima se takvi problemi mogu rješavati te ih poziva da nacionalna tijela iskoriste svoje ovlasti i poduzmu radnje protiv takve prakse.

Istraživanje je obuhvatilo 399 internetskih trgovina u kojima se nude raznoliki proizvodi, od tekstila do elektronike. Posebna je pozornost posvećena takozvanim “obmanjujućim obrascima”.

Riječ je o tri vrste manipulativnih tehnika kojima se potrošače navodi na donošenje odluka koje možda nisu u njihovu najboljem interesu. To su lažna odbrojavanja koja impliciraju da postoji rok za kupovinu nekih proizvoda. Ta je praksa zabilježena kod 42 internetske trgovine.

Druga manipulativna tehnika, utvrđena u 54 internetske trgovine, sastoji se u usmjeravanju potrošače prema nekim odlukama – od pretplata do skupljih proizvoda ili skuplje dostave – pri čemu se služe tehnikama kao što su vizualni dizajn i odabir fraza.

I treća manipulativna tehnika, zabilježena u 70 internetskih trgovina, jest potpuno ili djelomično skrivanje važnih informacija poput troškova dostave, sastava proizvoda i postojanja jeftinijih odabira. U 23 trgovine informacije su skrivene kako bi se navelo potrošače da pristanu na pretplatu.

Istraživanje je obuhvatilo i 102 aplikacije pregledanih internetskih trgovina. U 27 aplikacija pronađen je barem jedan obmanjujući obrazac.

Komisija navodi da će nacionalna tijela država članica kontaktirati trgovce kod kojih su otkrivene manipulativne prakse i zatražiti od njih da uklone probleme na svojim internetskim stranicama. Prema potrebi poduzet će dodatne mjere u skladu s nacionalnim postupcima.

 
Nastavi čitati

Tech

Pogledajte što Hrvati najčešće rade na mobitelima

Objavljeno

-

By

Hrvatski građani od usluga elektroničkih komunikacija u 2022. najviše su koristili govornu uslugu u mobilnim mrežama, njih 98 posto, a njih 82 posto uslugu pristupa internetu, na kojemu je njih više od 80 posto svakodnevno zbog društvenih mreža i čitanja novosti, pokazalo je novo istraživanje HAKOM-a.

To redovno godišnje istraživanje HAKOM-a, provedeno u studenom i prosincu 2022. na uzorku od tisuću osoba od 18 do 55 godina, od kojih je 73 posto zaposleno te 30 posto u kućanstvima s mjesečnim primanjima od 10 do 15 tisuća kuna, predstavili su novinarima u četvrtak predsjednik Vijeća HAKOM-a Tonko Obuljen, ravnatelj HAKOM-a Miran Gosta te koordinator za komunikacije Ivo Majerski.

“Kao i u 2021., najčešće korištena telekomunikacijska usluga je govorna usluga u pokretnoj mreži te usluga pristupa internetu, kojeg većina ili 89 posto koristi u sklopu paketa, i s time je zadovoljna” kazao je Majerski.

Korištenje IPTV usluge stagnira, slično kao lani koristi je 52 posto ispitanih, što je Obuljen komentirao mogućnostima koje daje dobar širokopojasni priključak internetu, s kojim se može online sadržaj pratiti u istoj kvaliteti kao i na IPTV-u.

Od uređaja koje koriste, 96 posto ispitanih ima pametne telefone, 87 posto laptop, 46 posto stolno računalo, 45 posto tablet, a nešto više njih nego lani 24 posto (naspram 22 posto) koristi digitalni TV.

Kod razloga za korištenje interneta, osim društvenih mreža i čitanja novosti, među prvih pet su još i chat aplikacije, navigacija i javni servisi, sve po 75 posto, dok je čitanje dnevnih novosti palo sa 85 posto iz 2021. na 81 posto njih u 2022. Ostalo je slično godini prije, iako se u segmentu igara na sreću i kladionica na internetu vidi mali porast u odnosu na 2021., sa 19 na 22 posto.

Iako je blago smanjeno zanimanje, sa 47 na 46 posto, još toliko ispitanih poželjnim drži rad i obrazovanje na daljinu (putem interneta), što su predstavnici HAKOM-a komentirali dijelom jenjavanjem pandemije, a dijelom i određenim željama da dio radnog vremena ipak bude izvan radnog mjesta.

Oko 40 posto ispitanih u vezi brzina interneta reklo je da su spremni platiti za veće brzine interneta nego što imaju, ali i njih 25 posto da nema potrebe za time, dok 33 posto želi veće brzine, ali ne to i više platiti.

Od poteškoća ili problema u korištenju, oko 60 posto ih je najgorim navelo prekid usluge pristupa internetu, a 68 posto je navelo da je lani kontaktiralo korisničke službe operatora više puta i da su u pravilu komunikacijom bili zadovoljni. Pri odabiru operatora pak najbitnija im je brzina interneta i cijena paketa, a trećina ih do sada nikada nije mijenjala operatora, dok oni koji jesu, to su činili zbog niže cijene kod drugog.

Ipak, četvrtina ispitanih bi trenutnog operatera promijenila ako bi povećali cijene za 10 posto, dok bi istodobno zbog 10 posto niže cijene kod drugog prešlo njih tek 15 posto, ali ako je cijena niža do 20 posto bilo bi takvih 39 posto.

Moguća odgoda povećanja cijena zbog indeksacije

Upravo oko cijena usluga, a zbog nedavne najave telekoma da će možda podići cijene uz tzv. indeksnu klauzulu zbog inflacije, za što je pozitivno mišljenje HAKOM kao regulator već dao, Obuljen je kazao da postoji novi ‘moment’ i “mogućnost odgode” tog povećanja.

Objasnio je da su telekomi sada od HAKOM-a tražili novo mišljenje oko primjene tog povećanja, a HAKOM će se o tome očitovati početkom veljače.

Tri najveća telekoma izmijenila su već opće uvjete te uvela indeksnu klauzulu prema kojoj se cijene mogu jednom godišnje povećati za najviše koliko je stopa infacije, te su o tome izvijestili korisnike, dajući im 90 dana da odluče hoće li raskinuti ugovore zbog toga bez naknade za raskid. Također su obavijestili da će kada i ako odluče zbog inflacije podići cijene, o tome 30 dana ranije izvijestiti korisnike, kako bi oni opet imali rok za raskid ugovora bez naknade, ako tako odluče.

Novi moment je nastupio prošlog tjedna kada su iz Vlade poručili da telekomi neće dizati cijene i da se s njima razgovara te je potom HAKOM dobio upite od telekoma.

“Ako žele mijenjati rok od 90 dana ili bilo što drugo, moraju HAKOM-u i korisnicima ponovo dostaviti na uvid izmjene općih uvjeta. To još ne znamo, jesu li mijenjali ili ne, ali ako u uvjetima ostane indeksna klauzula, onda cijene po toj osnovi mogu povećati bilo kada ove godine. Tu onda ostaje pitanje kada bi korisnici mogli otkazivati ugovore i hoće li za to plaćati naknadu ili ne. To sve još razmatramo, ali u svemu je HAKOM-u važno i da rješenje bude što bolje za korisnike”, poručio je Obuljen.

 
Nastavi čitati

Tech

Koronavirus ubrzao uvođenje 5G mreže

Objavljeno

-

By

Izvor: Pexels / Photo by Z z

U svijetu je više od milijarde ljudi povezano internetskom 5G mrežom, a njezino uvođenje u kućanstva i kompanije ubrzala je pandemija koronavirusa, rekao je dužnosnik Međunarodne telekomunikacijske agencije (ITU).

“Covid je imao pozitivan učinak na usvajanje informatičke tehnologije. To je paradoksalna situacija, ali je tako”, rekao je Jaroslaw Ponder, voditelj ureda ITU-a za Europu, u razgovoru za Hinu.

“Ljudi su bili prisiljeni ostajati doma i raditi na daljinu te pohađati škole na daljinu pa su unaprijedili uređaje kojima bi bili u kontaktu s drugima. Nisu uvedene samo nove tehnologije nego i radne metodologije koje su u prošlosti ljudi i kompanije teško prihvaćali” dodao je.

Međunarodna telekomunikacijske unija (ITU) je specijalizirana agencija UN-a za suradnju u području telekomunikacija sa sjedištem u Ženevi. Hrvatska je članica od 1992.

Koronavirus se proširio svijetom u veljači 2020., a od tada je sve više korisnika 5G mreže koja omogućava značajno brži pristup internetu, puno veći broj povezanih uređaja te pouzdanu komunikaciju s malim kašnjenjem u odnosu na prethodnu 4G mrežu.

“Živimo u uzbudljivim vremenima 5G mreže. Gotovo 100 zemalja ima 5G u fazi testiranja ili korištenja pa je postala univerzalna tehnologija”, rekao je Ponder čiji odjel za Europu pokriva 46 zemalja.

Europski prioritet

Operatori u Hrvatskoj su prvu komercijalnu 5G uslugu pustili u rad u listopadu 2020. godine.

“Uvođenje ove tehnologije nije samo bitno da budemo brži na internetu, da kao krajnji korisnici što brže dođemo do informacija, nego da njome razvijemo nove aplikacije koje će unaprijediti usluge u brojnim sektorima”, napomenuo je Ponder.

Primjena 5G tehnologije sve je prisutnija u zdravstvu, poljoprivredi i prometu.

Ponder, Poljak koji je na raznim pozicijama unutar ITU-a od 2004. godine, uvjeren je da će se 5G tehnologija početi primjenjivati i u brojnim drugim sektorima.

“Europska unija je identificirala 5G mrežu kao prioritet. No ta tehnologija se brzo širi i diljem svijeta. Krajem 2022. godine bilo je oko milijardu ljudi povezanih njome”, izjavio je.

Ponder je dodao da je vidljivo širenje ove mreže u Hrvatskoj te zemljama “zapadnog Balkana”.

“Uvođenje ovisi o nacionalnoj dinamici i prekograničnoj koordinaciji. Vidimo da se širi davanje licenci u toj regiji, doduše različitom dinamikom. Privatne kompanije su motivirane jer vide priliku za ostvarivanje dodatnih prihoda”, rekao je Ponder.

Kaže kako općenito postoji veliki prostor za širenje 5G mreže jer je mnogo korisnika koji “još uvijek ne vide potencijal njezina korištenja”.

“Vlade bi trebale poticati ulagače da investiraju u tu mrežu”, rekao je Ponder.

6G

Na tržištu se već puno govori i o 6G mreži koja bi prema procjenama ljudi uključenih u njezin razvoj mogla zaživjeti oko 2030. godine.

Ponder je odbio prognozirati vrijeme uvođenja napomenuvši da “još traju rasprave” o tome.

“6G je novi način konzumiranja digitalnog sadržaja. Ta mreža će biti sigurnija za korištenje, brža od 5G. Sve ono o čemu smo sanjali postat će stvarnost”, naglasio je Ponder.

“No još je dug put jer smo u fazi ispitivanja prvih implementacija. Sada se stoga moramo fokusirati na širenje 5G mreže”, zaključio je.

Tijekom 1990-ih godina koristila se 2G mreža koja je omogućavala prijenos govora uz slanje kratkih tekstualnih poruka. Početkom 2000-ih razvijena je 3G mreža koja je donijela prve mogućnosti ozbiljnijeg pristupa internetu dok je 4G mreža nakon 2010. godine ponudila još brži pristup internetu, uključujući prijenos zahtjevnijeg sadržaja poput video snimki velike razlučivosti.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi

U trendu