Connect with us

Svijet

EU uvodi ogromne promjene oko vozačkih, evo svih detalja. Hrvati se pobunili

Objavljeno

-

U Europskom parlamentu raspravljalo se o prijedlogu novih pravila o vozačkim dozvolama. Predložena direktiva Europske unije predviđa uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole, obvezne zdravstvene preglede za vozače svakih 15 godina, ali i stroža pravila za mlade vozače. Protiv prijedloga bilo je 11 hrvatskih eurozastupnika uz jednog suzdržanog.

Vozači početnici morat će, prema prijedlogu novih pravila, proći najmanje dvije godine probnog razdoblja tijekom kojeg će podlijegati određenim ograničenjima, vozačke dozvole za motocikle, automobile i traktore trebale bi vrijediti 15 godina, a za kamione i autobuse pet godina.

Eurozastupnici su se dogovorili i da se od vozača zatraži samoprocjena fizičke i mentalne sposobnosti prilikom izdavanja ili obnove vozačkih dozvola te da članice EU odluče žele li tu samoprocjenu zamijeniti liječničkim pregledom, među ostalim i minimalnim standardima provjere vida i kardiovaskularnog stanja. Podržali su i uvođenje digitalne vozačke dozvole koja bi bila dostupna na mobilnom telefonu i istovjetna fizičkoj vozačkoj dozvoli, priopćio je Europski parlament.

Nisu podržali prijedlog Komisije da se skrati razdoblje valjanosti vozačkih dozvola starijim građanima jer žele izbjeći diskriminaciju i jamčiti njihovo pravo na slobodu kretanja i sudjelovanja u gospodarskom i društvenom životu.

Kako bi se nadoknadio manjak profesionalnih vozača, zastupnici su se odlučili omogućiti 18-godišnjacima dobivanje dozvole za vožnju kamiona ili autobusa kapaciteta do 16 putnika, uz uvjet posjedovanja potvrde o stručnoj osposobljenosti. U tekstu se predlaže da se i 17-godišnjacima omogući dobivanje dozvole za vožnju automobila ili kamiona, uz pratnju iskusnog vozača, dodaje se u priopćenju.

Zastupnici žele da vozači budu spremniji za realne situacije i svjesni rizika, pogotovo kad je riječ o ranjivim skupinama u prometu, poput pješaka, djece, biciklista te korisnika električnih romobila. Stoga drže da bi testovi za vozačku dozvolu trebali uključiti vožnju u snježnim i skliskim uvjetima, mrtve kutove, sustave za pomoć vozaču, sigurno otvaranje vrata vozila kako se ne bi ugrozili drugi sudionici u prometu.

Potpredsjednica Europske komisije Dubravka Šuica ističe da je riječ o probnom roku za vozače početnike, digitalnoj vozačkoj dozvoli Europske unije, novom sustavu zamjene vozačkih dozvola trećih zemalja i ublažavanju jezičnih zahtjeva za podnositelje iz drugih zemalja.

“Bit će lakše dostupni podaci o vozačima. Ono što je posebno bitno, ako napravite prekršaj u jednoj zemlji, bit ćete sankcionirani u drugoj zemlji članici”, napominje Marko Šoštarić s Fakulteta prometnih znanosti.

Obvezni liječnički pregledi

Spornima se smatraju obvezni liječnički pregledi svakih 15 godina.

“Ne možemo prihvatiti obvezne liječničke kontrole, posebno ako bi se to odnosilo isključivo na dob, a ne na objektivne zdravstvene probleme, a naročito ako je to jedini način da se vidi je li netko sposoban za vožnju ili nije, kazala je Elżbieta Katarzyna Łukacijewska”, poljska zastupnica u Europskom parlamentu (EPP).

“Nije namjera kažnjavati vozače, nego zaštititi sve nas koji se koristimo javnim površinama. Kako možemo opravdati ideju da naša vozila moraju redovito prolaziti testove, a vozači ne?” upitao je Dominique Riquet, francuski zastupnik u Europskom parlamentu (Renew).

Jedno od ključnih pitanja je sigurnost mladih vozača, pa se za njih predlaže probno razdoblje od dvije godine.

“Mi imamo srednje prometne škole koje osposobljavaju i obrazuju vozače motornih vozila za zanimanje vozača motornog vozila i s navršenih 18 godina oni se mogu itekako upustiti u vožnju u realnim uvjetima prometa. Naš sustav se pokazao kao puno napredniji u odnosu na rješenja koja se sada predlažu”, rekao je Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a, prenosi HRT.

Stručnjaci su složni oko toga da u usporedbi s drugim europskim zemljama u Hrvatskoj imamo nižu prometnu kulturu.

“Manje poštujemo pravila, manje smo savjesni, manje smo odgovorni. Mi kao fakultet smo napravili jedan prijedlog da bismo uveli prometnu sigurnost i prometnu kulturu intenzivnije u nastavu u niže razrede osnovnih škola”, rekao je prometni stručnjak Marko Šoštarić. 

Hrvatski eurozastupnici protiv

Stajalište Parlamenta prihvaćeno je s 339 glasova za, 240 protiv te 37 suzdržanih. Protiv je glasalo 11 hrvatskih zastupnika – pučani Karlo Ressler, Željana Zovko, Tomislav Sokol i Sunčana Glavak, socijaldemokrati Tonino Picula, Biljana Borzan, Predrag Fred Matić i Romana Jerković, Valter Flego (Renew), Ladislav Ilčić (ECR) i nezavisni Mislav Kolakušić. Nezavisni zastupnik Ivan Vilibor Sinčić bio je suzdržan.

Flego, zamjenski član Odbora EP-a za promet i turizam, glasao je protiv jer smatra da stajalište Parlamenta ne ide u smjeru smanjenja prometnih nesreća i veće sigurnosti sudionika u prometu.

“Kad govorimo o sigurnosti na cestama, mislim da kompromisa ne smije biti. U ovoj Direktivi imamo jasan prioritet i zadaću – veća sigurnost u prometu i očuvanje mladih života. Zato ne smije biti kompromisa kad pričamo o tome smiju li ili ne smiju mladi sa 17 godina voziti grdosije od kamiona ili aute od 300 konjskih snaga. Naravno da ne smiju”, rekao je Flego.

Hrvatskom zastupniku sporno je i što se predlaže da dopuštena razina alkohola u krvi mladih vozača bude 0,2 promila.

“Ne smije biti kompromisa ni kad govorimo o promilima. Naravno da mladi vozači ne smiju imati alkohola u krvi. U slučaju bijega s mjesta nesreće, naravno da je potrebno trajno oduzeti vozačku dozvolu. Na taj način možemo sačuvati puno života. Na mnoge važne stvari zatvorili smo oči. Vožnjom s 0,2 promila šaljemo krivu poruku – “Kad piješ, vozi!””, upozorava Flego.

Mladi vozači čine osam posto svih vozača automobila, ali dva od pet sudara sa smrtnim ishodom uključuju vozača, biciklista ili motociklista mlađeg od 30 godina, upozorila je Europska komisija u ožujku 2023. kad je predstavila prijedlog revizije direktive o vozačkim dozvolama.

Hrvatska ima treću najgoru stopu smrtnosti u EU

Na cestama EU smrtno je stradalo 20.640 ljudi u 2022. Najmanje stope smrtnosti bile su u Švedskoj i Danskoj s 22, odnosno 26 smrtnih slučajeva na milijun stanovnika, a najveće u Rumunjskoj (86) i Bugarskoj (78), prema podacima koje je Europska komisija objavila u listopadu prošle godine.

U Hrvatskoj je 2022. umrlo 275 ljudi. Sa 71 smrtnim slučajem na milijun stanovnika, Hrvatska ima treću najgoru stopu smrtnosti u Europskoj uniji.

Ni izvjestiteljica Karima Delli iz Kluba Zelenih nije u potpunosti zadovoljna usvojenim tekstom.

“Danas je Europski parlament imao priliku unaprijediti sigurnost na cestama u Europi i približiti se cilju nulte stope smrtnosti do 2050. te stvoriti robusniji okvir kojim se svi štite od nezgoda na cestama. Pravila uključuju moguće medicinske provjere pri izdavanju ili obnovi vozačkih dozvola te stroža pravila za vozače početnike”, rekla je Delli.

Ministri prometa država članica EU usvojili su svoje pregovaračko stajalište u prosincu prošle godine. Rad na izmjeni te direktive nastavit će se u novom sazivu Europskog parlamenta.

“Na konačnom prijedlogu zakona dalje će raditi novoizabrani zastupnici i vjerujem da kad se politička dodvoravanja nakon izbora završe, novi će zastupnici slušati struku i imati zajednički i jedini ispravan cilj – spašavanje života i smanjenje smrtnosti na cestama”, rekao je Flego.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

Policija ga poslala “u krevet”: Vozač putničkog autobusa vozio 27 sati bez pauze

Objavljeno

-

By

Vozač putničkog autobusa vozio je iz Italije u Njemačku oko 27 sati bez pauze. To je utvrdila policija koja ga je zaustavila u srijedu ujutro u Hechingenu, u Baden-Württembergu.Policija je utvrdila kako je 53-godišnji vozač autobusa koji je prometovao prema Hessenu, bez pauze vozio 27 sata, piše Fenix.

Kako bi prikrio prekršaj vezan za obvezno uzimanje odmora, koristio se karticom vozača koja nije njegova. Kartica vozača služi za identifikaciju vozača te omogućuje pohranu podataka o aktivnosti vozača.

Kako je priopćila policija, potpuno umornog vozača prvo su poslali na spavanje. Vozač mora odgovarati zbog sumnje da je krivotvorio dokaze.

Za grupu od 30 osoba organiziran je novi autobus. Ostatak puta vozio je vozač iz Baden-Württemberga.

 
Nastavi čitati

Svijet

Kini porasli uvoz i izvoz, potražnja se oporavlja

Objavljeno

-

Kineski izvoz i uvoz ponovo su porasli u travnju, pokazali su danas podaci carinske uprave, signalizirajući poboljšanje domaće i inozemne potražnje.

Izvoz je u travnju porastao za 1.5 posto u odnosu na isti prošlogodišnji mjesec, utvrdio je statistički ured. U ožujku se smanjio prvi puta od studenog, i to za 7.5 posto.

Oporavlja se potražnja

Uvoz je poskočio za 8.4 posto. U ožujku se smanjio za 1.9 posto.

Višak u kineskoj robnoj razmjeni sa svijetom poskočio je u travnju za 23.6 posto, na 72.35 milijardi dolara.

Uvoz ugljena uvećan je za jedanaest posto, na 45.25 milijuna metričkih tona, budući da su proizvođači električne energije pojačali nabavu pred vrhunac ljetne potrošnje.

Uvoz željezne rude porastao je za 1.1 posto, blaže nego u ožujku kada su pojedini kupci iskoristili povoljnije cijene za nabavu, računajući da će i potražnja i cijene snažno porasti u ostatku godine.

Uvoz soje poskočio je za 18 posto, također potaknut povoljnim cijenama koje su pritisnule obilne isporuke iz Brazila.

U prva tri ovogodišnja mjeseca izvoz i uvoz porasli su na godišnjoj razini za 1.5 posto.

 
Nastavi čitati

Svijet

Četiri europske zemlje mogle bi uskoro priznati Palestinu

Objavljeno

-

Irska, Španjolska, Slovenija i Malta razmatraju priznanje palestinske države 21. svibnja, prenijela je irska državna televizija.

RTE News je sinoć prenio kako su se intenzivirali razgovori između Dublina, Madrida, Ljubljane i La Valette o potencijalnom zajedničkom priznanju palestinske državnosti. 

Čeka se glasanje na Općoj skupštini UN-a

Irska televizija tvrdi kako te zemlje čekaju glasanje na Općoj skupštini Ujedinjenih naroda 10. svibnja koje bi moglo rezultirati otvaranjem puta Palestine prema članstvu u toj organizaciji.

Četiri zemlje su u zajedničkom priopćenju 22. ožujka rekle kako su dogovorile prvi korak prema priznanju Palestine. 

Španjolska i Irska dugo su zagovornice prava Palestinaca. Ova inicijativa dolazi u vrijeme dok međunarodna zajednica zbog velikog broja poginulih civila u izraelskoj ofenzivi na Gazu poziva na primirje i dugotrajno rješenje za mir u regiji. 

Od 1988. palestinsku državu priznalo je 139 od 193 članica Ujedinjenih naroda. 

Izrael tvrdi da plan četiri europske zemlje predstavlja „nagradu za terorizam” koja će smanjiti šanse na pregovorima o miru u Gazi.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu