Connect with us

Hrvatska

KRUH DRASTIČNO POSKUPIO Pekari upozoravaju: “Cijene će nastaviti rasti”

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Od početka ruske invazije na Ukrajinu, cijena žita koje Julien Bourgeois melje za pekarne u svom obiteljskom mlinu u središnjoj Francuskoj porasla je preko 30 posto. Račun za struju u mlinu narastao je više nego trostruko. Čak je i cijena papira za vreće brašna otišla u nebo.

Sve to dovelo je do rasta cijena kruha.

“Inflacija je brutalno visoka,” kaže Bourgeois. Zamolio je oko 1.000 pekarni koje opskrbljuje njegova tvrtka Moulins Bourgeois da podignu cijenu baguetta za 10 centi da bi tako izbalansirao visoke troškove koje je morao prenijeti na pekarne.

Cijene će nastaviti rasti

“Kupci si zasad mogu priuštiti da plate nešto više, ali cijene će nastaviti rasti,” govori on. “To me zabrinjava.”

U Francuskoj, gdje su baguetti poskupili više od 8 posto u usporedbi s prošlom godinom, Bourgeois dodaje: “Znamo da je revolucija počela zbog cijena kruha.”

I dok inflacija divlja Europom, malo toga je više zabrinjavajuće od cijene običnog kruha. Cijene većine drugih osnovnih namirnica nikad nisu bile više, a sada su 19 posto skuplje od prošle godine, što je najbrži porast otkad postoje mjerenja, napisao je Eurostat u izvješću od srijede.

Ruski rat u Ukrajini glavni je uzročnik ovih poskupljenja, piše u izvješću Eurostata, jer je unio nestabilnost u energetsko tržište i povisio cijene žitarica, uljarica i gnojiva.

Cijene u rujnu strelovito porasle

To je pridonijelo širem poskupljenju hrane i ostalih potrepština. U Europi, cijene su strelovito narasle u rujnu u odnosu na prošlu godinu, 10.1 posto u Britaniji, a gotovo 11 posto u Europskoj uniji. Cijena hrane porasla je za gotovo 16 posto u EU i više od 14 posto u Britaniji, a cijene energenata skočile su za oko 40 posto.

Visoke potrošačke cijene razlog su za brigu i u SAD-u. Stopa inflacije nalazi se gotovo na najvišim razinama u posljednjih 40 godina, iako je američka centralna banka pokušala smanjiti razinu. Čak i u Americi cijene kruha porasle su za 15 posto u odnosu na prošlu godinu.

Zbog prirode inflacije, raste i anksioznost političara i ekonomista da rast cijena neće stati i da će ga biti teško obuzdati, piše New York Times, a prenosi Boston globe.

Proizvođači hrane troškove prelijevaju dalje. U srijedu, globalni prehrambeni div Nestle rekao je da su podigli cijene 9.5 posto u trećem kvartalu u usporedbi s istim periodom prošle godine, što je dodatni porast od rasta od 7.7 posto u odnosu na prethodni kvartal.

Kakve su cijene u RH?

Kada poraste cijena kruha, to potrošači odmah osjete. Situacija je najdramatičnija u zemljama najbližima zoni sukoba, pogotovo u Mađarskoj gdje je cijena običnog kruha u rujnu porasla za čak 77 posto u odnosu na prošlu godinu, kaže Eurostat. U Hrvatskoj, Estoniji, Latviji, Litvi, Poljskoj i Slovačkoj, cijene kruha porasle su za preko 30 posto.

U dramatičnom porastu cijena hrane posljednjih godinu dana posebno se izdvaja poskupljenje kruha i peciva, ponajviše zbog viših cijena brašna i energenata. Prema podacima Eurostata, Hrvatska je među zemljama u kojima je to poskupljenje znatno.

U Hrvatskoj u godini dana u prosjeku pojedemo 45 kilograma kruha i peciva. Kupuje se svakodnevno pa se dobro zna njegova cijena i koliko je poskupio. Cijene određenih vrsta kruhova, poput onog od cjelovitog zrna, ponegdje idu i do 20 kuna.

I Njemačka je doživjela šok, gdje su cijene kruha porasle za više od 18 posto u godinu dana, a cjelokupna inflacija postala je dvoznamenkasta – u rujnu je dosegla 10.9 posto.

Pekarna Fine Bagels u Berlinu nedavno je povisila cijene za svoja peciva njujorškog stila za 10 centi – od 1.10 eura na 1.20 eura, i to ne bez nervoze, kaže zaposlenica Alice Zuza.

“Bila je debata,” kaže Zuza. “Vlasnici nisu željeli povisiti cijene, ali na kraju nismo imali izbora.”

Ruska spremnost da koristi energiju kao oružje protiv zemalja koje podupiru Ukrajinu pogoršala je probleme, jer je došlo do porasta cijena plina i električne energije za opskrbljivače brašnom. Računi također rastu za tvrtke ovisne o energiji, uključujući tisuće industrijskih i craft pekarni u kojima pećnice rade gotovo cijeli dan.

Zatvaraju se pekare

U Nizozemskoj, cijeli niz pekarni se zatvorio od kraja ljeta zbog neizdrživog rasta cijena energenata. Pekarne u Belgiji također dižu cijene, ali jedna od deset je morala zatvoriti svoja vrata, a dodatna zatvaranja očekuju se do kraja godine.

Imune nisu ni industrijske pekarne. Veliki europski supermarketi koji prodaju ogromne količine kruha pokušali su cijene održati umjetno niskima da bi privukle kupce, cjenkajući se s dobavljačima o cijenama sastojaka i energije. Ipak, tvrdoglavo visoke cijene mnoge su natjerale na poskupljenja.

Inflacija također pridonosi trošku poslovanja u Europi tjeranjem radnika, koji se pokušavaju snaći dok životni troškovi rastu, na zahtijevanje većih plaća.

Atilla Pecsi, vlasnik pekarne Aran u popularnom kvartu u Budimpešti, kaže da je dvaput podigao plaće za svojih 30 radnika ove godine. Na isplaćivanje plaća odlazi otprilike polovica cijene štruce kruha. Sirovi materijali i energija odnose još trećinu.

Budući da troškovi rastu, Pecsi je povisio cijene kruha više od 12 posto od siječnja. Planira još jednom povisiti cijene prije kraja godine. A potrošači očekuju da tu stvari neće stati, kaže on.

To je zato jer je malo vjerojatno da će cijene pasti, kaže Johan Sanders, predsjednik Fedime, europske federacije opskrbljivača pekarni.

“Ovo je prvi put u mnogo godina da smo vidjeli utjecaj inflacije na osnovne namirnice,” kaže Sanders. “To je zastrašujuće jer neće samo tako nestati, biti će teško sniziti cijene.”

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Tajne snimke otkrile krijumčarski kanal duhana od Mađarske do Istre

Objavljeno

-

By

USKOK je otvorio istragu protiv deset osumnjičenika upletenih u ilegalnu nabavu i preprodaju stotina kilograma duhana.

Sve je otkrila Policijska uprava istarska, a postupak je nastavljen u suradnji sa zagrebačkom, osječko-baranjskom i vukovarsko-srijemskom policijom. Operacija je rezultirala uhićenjem devet državljana i Hrvatske i jednog državljana BiH koji su osumnjičeni za zločinačko udruživanje i nedozvoljenu trgovinu.

Krijumčarski kanal za Istru

Rekonstruirano je da je u proljeće prošle godine osumnjičeni 65-godišnjak povezao ostale ljude kako bi nabavljali, prevozili i preprodavali veće količine sitno rezanog duhana, koji nije označen duhanskim markicama Ministarstva financija Republike Hrvatske. Sitno rezani duhan nabavljao se u Zagrebu, a potom skladištio na području Osječko-baranjske i Vukovarsko srijemske županije da bi se zatim vozio u Pulu.

U proteklih godinu dana na taj su način nabavili i prodali oko 1,3 tone ovakvog duhana, te nezakonito zaradili 68.865 eura. Novac su među sobom podijelili.

Duhan stizao iz Mađarske

Dio duhana stizao je iz Mađarske. Iz tajnih snimki osumnjičenog šefa skupine proizlazi da je po turi dopremano 150 kilograma duhana. Njegova cijena, prema pronađenim porukama, bila 14,50 eura po kilogramu. Preprodavali su ga za 40 eura po kilogramu.

Na ovaj su način u Državnom proračunu Republike Hrvatske nanijeli štetu od 152.504 eura jer su prekršili Zakon o trošarinama.

U domovima osumnjičenih u Puli, Zagrebu, Osijek i Vukovaru policajci su pronašli 16,4 kilograma duhana i 2.500 kutija cigareta bez markica Ministarstva financija Republike Hrvatske, mobitele i novac za koji se pretpostavlja da potječe od nedozvoljene trgovine.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Dalmatinac na Fejsu objavio fotku kalašnjikova, prijetio policajcima. Uhićen je

Objavljeno

-

Splitsko-Dalmatinska policija danas je izvijestila kako je dovršila kriminalističko istraživanje na 53-godišnjim muškarcem.

Njega se, navode u priopćenju, sumnjiči da je u ponedjeljak na profilu društvene mreže uz fotografije automatske puške tipa kalašnjikov objavio i sadržaj u kojem je uputio prijetnje četvorici policijskih službenika. 

Protiv spomenutog je podnijeta kaznena prijava za kazneno djelo prijetnje sukladno čl. 139. st. 2. u svezi st. 3. Kaznenog zakona te će danas biti predan pritvorskom nadzorniku, stoji u priopćenju policije.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Rimac vjerojatno više neće raditi aute kakav je Nevera

Objavljeno

-

Rimac nije prodao svih 150 primjeraka svog električnog hiperautomobila Nevera, a njen nasljednik vjerojatno neće biti električno vozilo. Nevera je predstavljena 2021. kao evolucija koncepta C_Two od 1888 konjskih snaga, uz prve isporuke kasnije te godine i planiranom proizvodnjom od 150 vozila, prenosi Autocar.

Hrvatska tvrtka još uvijek nije prodala spomenuti broj automobila, što predsjednik Uprave Mate Rimac pripisuje padu potražnje za ultra-high-end električnim vozilima.

“Počeli smo razvijati Neveru 2016./2017., kada je elektrika bila cool”, rekao je na konferenciji Financial Times Future of the Car u Londonu.

“Tržišno okruženje evoluiralo, a ukusi su se mijenjali”

Od tada je, nastavio je Rimac, tržišno okruženje evoluiralo, a ukusi su se mijenjali jer nacionalna zakonodavstva i glavni proizvođači automobila nastoje učiniti električne automobile mainstreamom.

“Regulatorna tijela i neki proizvođači originalne opreme toliko to guraju da se priča promijenila. Naturaju nam stvari koje ne želimo, pa se ljudi pomalo odmiču od cijele te prisilne primjene. Uvijek sam protiv toga. Mislim da se sve mora temeljiti na dobrim karakteristikama. Stoga proizvod mora biti bolji”, objasnio je Rimac.

Nevera je djelomično razvijena kao primjer onoga što se može postići s motorima i baterijama u doba kada je tehnologija još bila u povoju i kada su je glavni proizvođači tek trebali u potpunosti prihvatiti.

“Elektrifikacija postaje mainstream, a ljudi se žele razlikovati”

“U to vrijeme mislili smo da će električni automobili biti cool u roku od nekoliko godina – najbolji automobili ili s najboljim performansama i tako dalje. Sada primjećujemo da se ljudi na vrhu ovog sektora žele razlikovati kako elektrifikacija postaje mainstream”, kaže Rimac.

To se uglavnom očituje u želji za analognom tehnologijom i pogonima na unutarnje sagorijevanje, sugerirao je hrvatski poduzetnik, koristeći analogiju da vrhunski analogni satovi zahtijevaju nekoliko puta više novca od sposobnijih i popularnijih pametnih satova.

“Apple Watch može sve bolje. Može još 1000 stvari, puno je precizniji, može mjeriti otkucaje srca. Ali nitko ne bi platio 200.000 dolara za Apple Watch. Imamo tržište za Neveru, to je najprodavaniji električni hiperautomobil. Već smo isporučili više od 50 automobila od ukupno 150”, rekao je Rimac i dodao:

“Da smo stvorili električni Bugatti, prodali bismo ih određenu količinu, sigurno, zbog brenda, ali ta količina ne bi bila ni blizu procijenjenoj količini koju će prodati V16 motor Chironova nasljednika”.

Rimac je rekao da ne vidi oporavak potražnje za električnim hiperautomobilima jer će u segmentima mainstream automobila biti određene lojalnosti prema pojedinačnim brendovima i tehnologijama pogona, ali segmenti automobila visoke klase zahtijevaju visoku razinu diferencijacije i analogne privlačnosti.

“Radio nešto što drugi ne mogu”

“Mislim da postoji tržišna niša za stvari koje se ne mogu raditi s motorom s unutarnjim izgaranjem. Ne radi se o tome da budemo električni; radi se o tome da radimo stvari koje drugi automobili ne mogu i da pružamo jedinstveno iskustvo”, rekao je Rimac.

Rimac je nedavno otkrio Autocaru da njegova tvrtka istražuje može li njihov sljedeći automobil koristiti revolucionarnu tehnologiju nanocijevi, pri čemu se “kemijski različita” tekuća goriva mogu koristiti za proizvodnju električne energije za pogon motora, napuštajući tako konvencionalni raspored baterija.

“Naša kompanija nije isključivo električna, nego radi sve što je najuzbudljivije u određenom trenutku”, rekao je Rimac, navodeći LPG, vodik, pa čak i dizel kao potencijalna goriva koja bi se mogla koristiti u ovoj postavci.

U međuvremenu ne vidi “nikakav razlog” da Bugatti, koji je Rimac kupio od Volkswagen grupe 2021. godine, prestane prodavati automobile s motorima na unutarnje sagorijevanje u skoroj budućnosti: “Razvili smo novi V16 motor i želimo koristiti taj motor neko vrijeme, a možda i neke druge motore i ne vidim razlog zašto bi to bilo nemoguće”.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu