Tech
‘MARS JE PAKLENA RUPA, A NE SPAS!’ Iza kolonizacije Crvenog planeta krije se taština i pohlepa? ‘Postoji samo jedan pravi dom za nas’

Mars je rupčaga, rupetina, paklena rupa. Primarna stvar je da Mars čak ni blizu nije Zemlja. Zapravo, jedino što je našem planetu i Marsu zaista zajedničko jest to što su oba stjenoviti planeti s nešto vodenog leda i oba imaju robote
Nigdje nije kao kod kuće, osim ako niste Elon Musk. Prototip SpaceX-ovog Starshipa, koji bi jednog dana mogao poslati ljude na Mars, prema Musku, vjerojatno će uskoro biti lansiran, moguće u narednim danima. Ali što motivira Muska? Zašto se gnjaviti s Marsom? Video isječak iz intervjua koji je Musk dao 2019. godine sažima njegovu viziju – i sve ono što s njom nije u redu, piše Shannon Stirone za The Atlantic u članku pod naslovom “Mars je rupčaga: Kolonizacija crvenog planeta smiješan je način da se pomogne čovječanstvu”.
U videu Musk čita odlomak iz knjige Carla Sagana “Plava točka u beskraju: budućnost čovjeka u svemiru”. Knjiga objavljena 1994. godine bila je Saganov odgovor na poznatu sliku Zemlje kao malene mrlje svjetlosti koja pluta na sunčevoj zraci- snimku za koju je molio NASA-u da ju napravi Voyager 1 1990. godine dok je putovao u svemir, 3.7 milijarde milja od Zemlje. Sagan je vjerovao da će fotografija našeg doma s ove daljine zauvijek promijeniti našu perspektivu mjesta kojeg zauzimamo u svemiru.
“Naš planet je usamljena mrlja u velikom sveobuhvaćajućem kozmičkom mraku. U našem mraku – u cijelom ovom prostranstvu – ne postoji naznaka da će nam pomoć doći od drugdje da nas spasi od nas samih. Zemlja je jedini poznati svijet, za sada, koji ima život. Ne postoji nigdje drugdje, barem ne u bližoj budućnosti, gdje bi naša vrsta mogla migrirati”, čita Musk iz Saganove knjige. Ali, u tom trenutku Musk se zaustavi i prasne u smijeh. „To nije istina. To je neistinito – Mars”, rekao je.
Negostoljubiv za ljude
Nije mogao biti više u krivu. Mars? Mars je rupčaga, rupetina, paklena rupa. Primarna stvar je da Mars čak ni bilizu nije Zemlja. Zapravo, jedino što je našem planetu i Marsu zaista zajedničko jest to što su oba stjenoviti planeti s nešto vodenog leda i oba imaju robote (a Mars ih nema ni toliko puno), piše cinično Stirone.
Mars ima vrlo tanku atmosferu; nema magnetsko polje koje bi zaštitilo njegovu površinu od zračenja sunca ili galaktičkih kozmičkih zraka; nema zrak koji se može udisati, a prosječna temperatura površine je smrtonosnih 80 stupnjeva ispod nule. Musk misli da je Mars poput Zemlje? Da bi ljudi tamo živjeli u bilo kojem svojstvu trebali bi graditi tunele i živjeti pod zemljom – a što bi moglo biti tako neprimamljivo u životu u tunelu sa SAD-ovim žaruljama i pokupšaju uzgajanja salate sa UV svjetlima? Zbogom udisajima svježeg vanjskog zraka i šetnjama bez sigurnosti glomaznog svemirskog odijela, uz spoznaju da vas svakog trena čeka bolna smrt u 60 sekundi ako se nešto krivo dogodi.
Doduše, šetnja Marsom bila bi nevjerojatno, duboko iskustvo koje bi vam promijenilo život. Ali posjet Marsu kao dokaz mogućnosti tehnologije ili širenje granica ljudskih mogućnosti vrlo se razlikuje od življenja na tom planet. Nije to područje gostoljubivo za ljude.

Potpuno različiti utjecaji
Musk nije s Marsa, ali čini se da on i Sagan kao da dolaze iz različitih svjetova. Kao i Sagan, Musk pokazuje religioznu privrženost svemiru, gorljivu želju da ode tamo, ali njihove su svrhe potpuno različite. Sagan je nadahnuo generacije pisaca, znanstvenika i inženjera koji su se osjećali potaknuti loviti strahopoštovanje koje je iskopao iz dubine njihova srca. Svi koji Sagana spominju kao razlog zbog kojeg rade u svom polju, povezuju to sa čudom bivanja čovjekom i divljenjem sreći što su imali priliku odrasti i evoluirati na tako lijepom, rijetkom planetu.
Utjecaj koji Musk ima na generaciju ljudi potpuno je drukčiji. Musk je iskoristio medij sanjanja i istraživanja kako bi zamotao paket ovlaštenosti, pohlepe i ega. Stirone tvrdi da on ne žudi za znanstvenim otkrićima, nema želju da shvati po čemu se Zemlja toliko razlikuje od Marsa, kako se svi međusobno uklapamo i kako smo povezani. Musk nije nikakav istraživač; on je plantažer zastava. Čini se da je propustio jedan od ostalih redaka iz Saganove knjige: “Možda nema bolje demonstracije ludosti ljudskih uobrazilja od ove daleke slike našeg majušnog svijeta.”
Sagan je zaista vjerovao u slanje ljudi na Mars kako bi prvo istraživali i na kraju tamo živjeli, da bi se čovječanstvu osiguralo dugoročno preživljavanje, ali rekao je i ovo: “Što ćemo s Marsom? Toliko je primjera ljudske zlouporabe Zemlje da me čak i sročeno pitanje ohladi. Ako na Marsu postoji život, vjerujem da s Marsom ne bismo trebali imati posla. Mars tada pripada Marsovcima, čak i ako su [oni] samo mikrobi.”
Polaganje prava na kozmos
Musk, nasuprot tome, potiče osjećaj polaganja prava na kozmos – da možemo i moramo kolonizirati svemir, bez obzira na to tko ili što bi moglo biti tamo, a sve radi dugoročne sigurnosti.
Postoje legitimni razlozi da se osjećamo zabrinuti za dugoročno preživljavanje čovjeka, i, da, bilo bi dobro imati mogućnost učinkovitijeg putovanja kroz Sunčev sustav. Ali Stirone propituje namjere svakoga od najbogatijih ljudi na svijetu koji prodaje priču o tolikoj brizi za ljudski opstanak zašto mora slati rakete u svemir. Netko na njegovom položaju mogao bi učiniti toliko stvari na samoj našoj maloj plavoj točkici da pomogne potrebitima.
Smijati se Saganinim riječima znači potpuno propustiti poantu: Zaista postoji samo jedan pravi dom za nas i mi smo već ovdje, piše Shannon Stirone za The Atlantic.
Tech
POPIS / Ovo su “službeno” najružniji automobili na svijetu: Slažete li se s izborom?

Kompanija Vanarama provela je zanimljivo istraživanje u kojem su, koristeći matematiku, znanost i zlatni rez, pokušali otkriti koji je automobil najmanje estetski dizajniran.
Svaki je automobil ocijenjen na temelju dvaju ključnih dizajnerskih čimbenika: ukupnih dimenzija vozila i vizualnih proporcija, odnosno kako našim očima izgledaju oblici i linije automobila, piše Vanarama, a prenosi danas.rs.
Istraživanje je analiziralo omjere kod 50 automobilskih modela, uzimajući u obzir dimenzije poput međuosovinskog razmaka i duljine, ali i ključne dizajnerske značajke – raspored svjetala, oznake i detalje karoserije.
Naravno, nisu zaboravili ni zlatni rez, proporciju koju naše oči nesvjesno prepoznaju kao najljepšu i najharmoničniju. Automobili koji su bili najbliži zlatnom rezu u postocima dobili su najviše ocjene.
Najljepši automobili za svakodnevnu uporabu
Audi A3 – 83 boda
Ovaj je model ocijenjen kao najljepši svakodnevni automobil, s visokim brojem bodova koji odražavaju njegovu estetsku usklađenost.
Volkswagen Golf i Vauxhall Mokka – 80 bodova
Oba modela dijele drugo mjesto, sa sličnim ocjenama koje ukazuju na njihov privlačan dizajn.
BMW Serija 1 – 78 bodova
Ovaj se model ističe svojim prepoznatljivim izgledom i visokim ocjenama u istraživanju.
Mercedes-Benz A-klasa – 77 bodova
Elegantan i sofisticiran dizajn ovog modela doprinosi njegovoj visokoj poziciji na listi.
Opel Astra – 76 bodova
Ovaj model nudi dobar balans između funkcionalnosti i estetskog izgleda, što ga čini popularnim izborom.
U prosjeku, njemački brendovi dominiraju u kategoriji najljepših automobila za svakodnevnu uporabu, s prosječnom ocjenom od 77 bodova.
Koji su automobili prošli najlošije?
Kia Picanto – 7 bodova
Ovaj je model ocijenjen kao najružniji, sa značajno nižim brojem bodova u odnosu na konkurenciju.
Citroën C1 – 12 bodova
Iako popularan, ovaj se model nije istaknuo u estetskom smislu prema istraživanju.
Kia Sportage – 15 bodova
Ovaj SUV ocijenjen je kao treći najružniji, unatoč svojoj funkcionalnosti i popularnosti.
Na dnu liste našla se Kia Picanto, koja je dobila samo 7 od 100 bodova jer je, prema analizi, “svjetlosnim godinama” udaljena od zlatnog reza i samim time manje ugodna oku. Ipak, podaci o prodaji pokazuju da kupci imaju drukčije mišljenje.
Drugo mjesto zauzeo je Citroën C1 s 12 bodova, dok je treće pripalo još jednom Kijinim modelu – Kia Sportage, sa svega 15 bodova. Ipak, Sportage spada među najpopularnije automobile u Europi, što potvrđuje pogled na europske ulice.
Dakle, Kia je odnijela “titulu” najružnijeg proizvođača u ovom istraživanju.
Brend Kia ističe se kao najslabiji u pogledu dizajna, s prosječnom ocjenom od 19 bodova, dok su Citroën i Fiat također među najslabijima s prosječnim ocjenama od 22 boda.
Automobili južnokorejskog proizvođača u prosjeku su dobili samo 11 bodova, dok je Land Rover s prosječnih 18 bodova zauzeo drugo mjesto, a Fiat s 22 boda treće.
Najlošiju ocjenu kod talijanskog brenda dobio je Fiat 500, iako je taj model i dalje jedan od najpopularnijih automobila i kod nas.
S druge strane, najbolje su prošli Audi A3, VW Golf i Opel Mokka, koji su prema ovom istraživanju najugodniji za oko.
Tech
Neće svaki iPhone moći pokrenuti novi iOS 26: Evo koji telefoni odlaze u prošlost

Apple je najavio novu verziju svog operativnog sustava za najnovije modele telefona iPhone 18, ali iOS 26 bit će dostupan i za starije uređaje – no ne za sve.
Novi update je zamjena za iOS 18, a razlog je nova konvencija imenovanja – brojevi operativnog sustava sada odgovaraju godini nakon izlaska sustava. Budući da Apple svoje iOS verzije uglavnom objavljuje u drugoj polovici godine, ova će verzija najviše biti u upotrebi tijekom 2026.
I dok Apple promovira novu opciju “liquid glass“ i druge inovacije, tri starija modela iPhonea odlaze u povijest. To ne znači da će prestati raditi, ali bez novih ažuriranja i podrške osjetit će pad u performansama i sigurnosti, piše nova.rs.
Ovi iPhone modeli neće biti kompatibilni s iOS-om 26
iPhone XR
Predstavljen 2018. godine kao povoljnija varijanta iPhonea, XR je dugo bio „na udaru“. Serija X iz 2017. prestala se ažurirati već nakon iOS-a 16, pa je bilo samo pitanje vremena. Bio je najprodavaniji telefon 2018. godine, a do 2020. prodano je čak 77,4 milijuna primjeraka, što znači da ga mnogi i dalje koriste.
iPhone XS
XS je lansiran iste godine, 2018., kao dio skuplje serije. Iako je tada bio vrhunski uređaj, hardver više ne može podržati najnovije verzije sustava. Ipak, ovaj je model dobio čak sedam godina ažuriranja, jedno od najdužih trajanja podrške za iPhone.
iPhone XS Max
Najveća verzija XS serije, XS Max, također odlazi u „mirovinu“. Iako je imao dug životni vijek od sedam godina, uskoro će zastariti. Telefon će i dalje raditi, ali će ga biti sve teže popravljati, a nedostatak ažuriranja znači i manju sigurnost.
Koji su modeli već zastarjeli?
Ako ste se nadali da će vaš stari iPhone dobiti novu priliku – nažalost, to se neće dogoditi. XR, XS i XS Max sada se pridružuju listi zastarjelih, a svi modeli stariji od 2018. ondje su već odavno.
Drugim riječima, ako je vaš iPhone izašao prije 2019. godine, neće moći koristiti iOS 26.
S druge strane, uređaji od iPhonea 11 i druge generacije iPhone SE pa nadalje i dalje su podržani i moći će pokretati novu verziju sustava.
Tech
UMJETNA INTELIGENCIJA, EU FONDOVI… / Ustanova INOVAcija pokreće novi pilot edukacijski program u sklopu projekta SpinIT

U okviru projekta SpinIT, u kojem je Ustanova INOVAcija jedan od partnera, tijekom listopada provest će se pilot edukacijski program pod nazivom „Program međusektorskog osposobljavanja u ICT-u“ (ICT Cross-Sector Traineeship Program). Program je usmjeren na razvoj vještina u tri ključna područja: umjetna inteligencija (AI), EU fondovi – priprema i provedba projekata te leadership.
Projekt SpinIT, koji se provodi u sklopu Interreg Danube programa, ima za cilj razvoj mehanizama i alata koji doprinose transformaciji gospodarstva i povećanju konkurentnosti, uz jačanje kapaciteta javnog, privatnog, akademskog i civilnog sektora te malih i srednjih poduzeća za primjenu strategija pametne specijalizacije. Ovaj 4-helix pristup omogućava sveobuhvatno sagledavanje izazova i otvaranje novih mogućnosti unutar IT sektora, Industrije 4.0 te međusektorske suradnje u području ICT-a.
Pilot edukacijski program održat će se u Centru za kreativne industrije, u Zadru, 10., 17. i 24. listopada 2025. godine, od 9:00 do 12:00 sati. Namijenjen je studentima, predstavnicima javnih ustanova i poduzetnicima, a provodit će se u suradnji s mentorima i predavačima iz različitih područja. Sudionici će pohađati sva tri modula programa.
Prvi modul posvećen je digitalnoj transformaciji. Polaznici će se upoznati s osnovama umjetne inteligencije, praktičnom primjenom AI alata u poslovanju, analizom i obradom podataka te odgovornom uporabom novih tehnologija. Posebna pozornost posvetit će se ulozi AI-a u razvoju sadržaja i optimizaciji poslovnih procesa, s naglaskom na povećanje produktivnosti i konkurentnosti.
Drugi modul fokusira se na upravljanje projektima i EU fondove. Polaznici će kroz predavanja i praktične vježbe steći osnovna znanja o pripremi i provedbi projekata, financijskom upravljanju, evaluaciji i održivosti te izradi projektnih koncepata. Cilj je osposobiti sudionike da samostalno identificiraju relevantne natječaje i kvalitetno razviju projektne prijave.
Treći modul bavi se leadershipom. Program će polaznicima približiti što znači biti vođa, koje vrste vođenja postoje i kako podići moral unutar tima. Poseban naglasak bit će na vođenju u stresnim okolnostima i razvoju mentorskog pristupa, što je ključno za stvaranje otpornog i učinkovitog radnog okruženja.
U provedbi programa, osim Ustanove INOVAcija, kao mentori sudjeluju Agencija za razvoj Zadarske županije ZADRA NOVA, Agrra – Agencija za ruralni razvoj Zadarske županije, Sveučilište u Zadru te poduzetnici iz IT sektora, čime se osigurava multidisciplinarni pristup i visoka kvaliteta edukacije.
Ustanova INOVAcija poziva sve poduzetnike te djelatnike javnih i obrazovnih ustanova da se prijave na besplatni pilot edukacijski program. Broj mjesta je ograničen, a prijave se zaprimaju putem e-maila: larisa.maruna@inovacija-zadar.hr .
-
Hrvatska4 dana prije
VIDEO / Država daje do 9000 eura za kupnju novog automobila, evo kako se možete prijaviti
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
POLICIJA POZIVA NA OPREZ / Jučer na zadarskom području u padu s romobila teško ozlijeđeno još jedno dijete
-
Hrvatska5 dana prije
ZLU NE TREBALO / Znate li koliko je skloništa u Zadarskoj županiji, gdje su i koliko ljudi u njih stane?
-
Sport4 dana prije
HRVATSKA TRAIL LIGA / Filip Buturić iz AK Biograd drugi na zahtjevnom Sinj Trailu