‘MARS JE PAKLENA RUPA, A NE SPAS!’ Iza kolonizacije Crvenog planeta krije se taština i pohlepa? ‘Postoji samo jedan pravi dom za nas’

Mars je rupčaga, rupetina, paklena rupa. Primarna stvar je da Mars čak ni blizu nije Zemlja. Zapravo, jedino što je našem planetu i Marsu zaista zajedničko jest to što su oba stjenoviti planeti s nešto vodenog leda i oba imaju robote

Nigdje nije kao kod kuće, osim ako niste Elon Musk. Prototip SpaceX-ovog Starshipa, koji bi jednog dana mogao poslati ljude na Mars, prema Musku, vjerojatno će uskoro biti lansiran, moguće u narednim danima. Ali što motivira Muska? Zašto se gnjaviti s Marsom? Video isječak iz intervjua koji je Musk dao 2019. godine sažima njegovu viziju – i sve ono što s njom nije u redu, piše Shannon Stirone za The Atlantic u članku pod naslovom “Mars je rupčaga: Kolonizacija crvenog planeta smiješan je način da se pomogne čovječanstvu”.

U videu Musk čita odlomak iz knjige Carla Sagana “Plava točka u beskraju: budućnost čovjeka u svemiru”. Knjiga objavljena 1994. godine bila je Saganov odgovor na poznatu sliku Zemlje kao malene mrlje svjetlosti koja pluta na sunčevoj zraci- snimku za koju je molio NASA-u da ju napravi Voyager 1 1990. godine dok je putovao u svemir, 3.7 milijarde milja od Zemlje. Sagan je vjerovao da će fotografija našeg doma s ove daljine zauvijek promijeniti našu perspektivu mjesta kojeg zauzimamo u svemiru.

“Naš planet je usamljena mrlja u velikom sveobuhvaćajućem kozmičkom mraku. U našem mraku – u cijelom ovom prostranstvu – ne postoji naznaka da će nam pomoć doći od drugdje da nas spasi od nas samih. Zemlja je jedini poznati svijet, za sada, koji ima život. Ne postoji nigdje drugdje, barem ne u bližoj budućnosti, gdje bi naša vrsta mogla migrirati”, čita Musk iz Saganove knjige. Ali, u tom trenutku Musk se zaustavi i prasne u smijeh. „To nije istina. To je neistinito – Mars”, rekao je.

Negostoljubiv za ljude

Nije mogao biti više u krivu. Mars? Mars je rupčaga, rupetina, paklena rupa. Primarna stvar je da Mars čak ni bilizu nije Zemlja. Zapravo, jedino što je našem planetu i Marsu zaista zajedničko jest to što su oba stjenoviti planeti s nešto vodenog leda i oba imaju robote (a Mars ih nema ni toliko puno), piše cinično Stirone.

Mars ima vrlo tanku atmosferu; nema magnetsko polje koje bi zaštitilo njegovu površinu od zračenja sunca ili galaktičkih kozmičkih zraka; nema zrak koji se može udisati, a prosječna temperatura površine je smrtonosnih 80 stupnjeva ispod nule. Musk misli da je Mars poput Zemlje? Da bi ljudi tamo živjeli u bilo kojem svojstvu trebali bi graditi tunele i živjeti pod zemljom – a što bi moglo biti tako neprimamljivo u životu u tunelu sa SAD-ovim žaruljama i pokupšaju uzgajanja salate sa UV svjetlima? Zbogom udisajima svježeg vanjskog zraka i šetnjama bez sigurnosti glomaznog svemirskog odijela, uz spoznaju da vas svakog trena čeka bolna smrt u 60 sekundi ako se nešto krivo dogodi.

Doduše, šetnja Marsom bila bi nevjerojatno, duboko iskustvo koje bi vam promijenilo život. Ali posjet Marsu kao dokaz mogućnosti tehnologije ili širenje granica ljudskih mogućnosti vrlo se razlikuje od življenja na tom planet. Nije to područje gostoljubivo za ljude.

FO: NasaFoto: NASA

Potpuno različiti utjecaji

Musk nije s Marsa, ali čini se da on i Sagan kao da dolaze iz različitih svjetova. Kao i Sagan, Musk pokazuje religioznu privrženost svemiru, gorljivu želju da ode tamo, ali njihove su svrhe potpuno različite. Sagan je nadahnuo generacije pisaca, znanstvenika i inženjera koji su se osjećali potaknuti loviti strahopoštovanje koje je iskopao iz dubine njihova srca. Svi koji Sagana spominju kao razlog zbog kojeg rade u svom polju, povezuju to sa čudom bivanja čovjekom i divljenjem sreći što su imali priliku odrasti i evoluirati na tako lijepom, rijetkom planetu.

Utjecaj koji Musk ima na generaciju ljudi potpuno je drukčiji. Musk je iskoristio medij sanjanja i istraživanja kako bi zamotao paket ovlaštenosti, pohlepe i ega. Stirone tvrdi da on ne žudi za znanstvenim otkrićima, nema želju da shvati po čemu se Zemlja toliko razlikuje od Marsa, kako se svi međusobno uklapamo i kako smo povezani. Musk nije nikakav istraživač; on je plantažer zastava. Čini se da je propustio jedan od ostalih redaka iz Saganove knjige: “Možda nema bolje demonstracije ludosti ljudskih uobrazilja od ove daleke slike našeg majušnog svijeta.”

Sagan je zaista vjerovao u slanje ljudi na Mars kako bi prvo istraživali i na kraju tamo živjeli, da bi se čovječanstvu osiguralo dugoročno preživljavanje, ali rekao je i ovo: “Što ćemo s Marsom? Toliko je primjera ljudske zlouporabe Zemlje da me čak i sročeno pitanje ohladi. Ako na Marsu postoji život, vjerujem da s Marsom ne bismo trebali imati posla. Mars tada pripada Marsovcima, čak i ako su [oni] samo mikrobi.”

Polaganje prava na kozmos

Musk, nasuprot tome, potiče osjećaj polaganja prava na kozmos – da možemo i moramo kolonizirati svemir, bez obzira na to tko ili što bi moglo biti tamo, a sve radi dugoročne sigurnosti.

Postoje legitimni razlozi da se osjećamo zabrinuti za dugoročno preživljavanje čovjeka, i, da, bilo bi dobro imati mogućnost učinkovitijeg putovanja kroz Sunčev sustav. Ali Stirone propituje namjere svakoga od najbogatijih ljudi na svijetu koji prodaje priču o tolikoj brizi za ljudski opstanak zašto mora slati rakete u svemir. Netko na njegovom položaju mogao bi učiniti toliko stvari na samoj našoj maloj plavoj točkici da pomogne potrebitima.

Smijati se Saganinim riječima znači potpuno propustiti poantu: Zaista postoji samo jedan pravi dom za nas i mi smo već ovdje, piše Shannon Stirone za The Atlantic.

Što se dogodi nakon što nekog blokirate na WhatsAppu?

Blokiranje kontakta na WhatsAppu znači da više od njih nećete dobivati pozive niti poruke. Također, ne postoji izravna indikacija da ste nekog blokirali zato jer im WhatsApp neće poslati nikakvu obavijest

WhatsApp mnogi koriste kao glavnu metodu digitalne komunikacije. Aplikacija jako korisna za grupne razgovore s prijateljima, no ponekad neke razgovore treba prekinuti. Tome služi opcija za blokiranje koja vas može spasiti od poziva ili poruka koje stižu od nepoznatih brojeva ili poznatih osoba koje vas zanovijetaju, piše Business Insider.

Blokiranje je jednostavan i bezbolan proces. Pitanje je, doduše, što se dogodi kada nekog odlučite blokirati ili on blokira vas?

Za početak, u prozoru za čavrljanje nećete vidjeti kada su zadnji put bili aktivni. Ako nekoga blokirate, prestat ćete od njega primati poruke. Čak i ako ih odluče slati, nikad se neće pojaviti na vašem telefonu. Vaše informacije poput statusa, promjene profilne slike i oznake ‘posljednji put viđen’ neće im biti vidljive.

Blokiranje osobe na WhatsAppu će prekinuti direktni kontakt s osobom, no neće ga izbrisati iz vašeg imenika. Kako biste to napravili, kontakt ćete morati izbrisati ručno. Blokadu također možete maknuti, što znači da ako vam treba mala pauza, i dalje ćete moći s osobom razgovarati kada blokadu odlučite poništiti, prenosi Tportal.

Nekoliko uređaja u stanu jedni su od glavnih krivaca za goleme račune za struju

foto: Pixabay

Svaki obračun struje u vama izaziva strah jer niste sigurni koliko će ovoga puta biti razlika između potrošenog i plaćenog? Jasno je kao dan da su cijene energenata u posljednje vrijeme itekako porasle, no još uvijek postoji način da uštedite na energiji, ali i svom novcu

Prema pisanju Bloomberg Newsa, prosječni Amerikanac platio je oko 15 posto više računa za struju u srpnju 2022. nego za isti taj period godinu ranije. Vjerujemo da ništa manje nisu porast cijena energenata osjetili i Hrvati, zbog čega se svi očajnički hvataju za slamku spasa, pokušavajući na sve načine smanjiti mjesečne račune za električnu energiju.

Ne biste vjerovali, ali možda upravo sami nesvjesno povećavate svoje račune za struju zbog uređaja koje stalno držite uključenima, pa čak i kada ih ne koristite. Riječ je o tzv. vampirskim uređajima ili energetskim vampirima kojima je cilj samo jedan – izvući i zadnji novčić iz vašeg novčanika, piše Tportal.

Što je vampirski uređaj?

Energetski vampir ili vampirski uređaj je bilo koji uređaj koji kontinuirano koristi energiju, pa čak i kada je isključen, ali je i dalje priključen na električni sustav vašeg doma. Takvi uređaji troše gotovo četvrtinu potrošene energije u vašem domu, što se itekako odražava na kućnom računu za struju svakog mjeseca.

Jednostavnim rječnikom, ovdje je riječ o televizorima, kabelskim prijemnicima, konzolama za videoigre, ali i uređajima poput klima-uređaja, koje možete uključiti daljinskim upravljačem.

Isključite sve uređaje koje ne koristite, kao i one na koje ste u potpunosti zaboravili. Nakon što napravite popis dobro ga proučite. Uređaji koji imaju standby mode ujedno su oni najgori.

Analiza stručnjaka s Berkeleyja o potrošnji energije u stanju mirovanja mnogih uređaja pokazala je da primjerice stolno računalo koristi 73,97 vata u stanju mirovanja i 2,84 vata kada je isključeno. I punjači za prijenosna računala, koja su priključena kada i ne pune, troše oko vat po satu, a ne biste vjerovali – bojler je najgori energetski vampir.

Stručnjaci preporučuju da kada vam nije potrebna vruća voda snizite temperaturu u bojleru do temperature koja vam je sasvim dovoljna. Možete nabaviti i tajmer koji ćete postaviti tako da se voda ne zagrijava uzaludno kada vam to nije potrebno.

Apple predstavio novi iPhone 14, ali i Apple Watch i AirPods Pro

Screenshot: YouTube

Kao i svake godine u ovo vrijeme, Apple predstavlja novu liniju uređaja, od kojih je redovito najzanimljiviji najnoviji iPhone. Ovog puta radi se o iPhoneu 14 i svim očekivanim varijacijama uređaja (Pro, Pro Max).

Kako to obično biva, šuškanja su preplavila društvene mreže mjesecima prije službenog predstavljanja i premda smo mogli pročitati gomilu više ili manje provjerenih informacija, uglavnom se radi o provjerenim izvorima i nagađanjima koja će se ostvariti.

Ovog puta, osim nove 14-ice, očekuje se i Apple Watch Series 8, poboljšani Apple Watch SE 2, dugoočekivani AirPods Pro 2, a postoji šansa i da će Apple barem najaviti svoj AR/VR sustav. Daleko je realnije očekivati da će se to dogoditi tijekom iduće godine, ali uvijek se možemo nadati.

Inače, ovo je jedna od onih godina u kojoj se od kompanije ne očekuju revolucionarni potezi, već više poboljšana verzija već viđenog.

Odmah na početku postalo je jasno da se Apple uspješno vratio sektaškom pristupu prezentaciji, koji je s vremenom gotovo iščeznuo, ali učinili su to daleko učinkovitije. Ovog puta predstavljanja se nisu odvijala u dvorani, već na travnjaku ispred Appleovog centra, u savršenim sterilnim prostorijama i na raznim lokacijama u prirodi, a prezenteri su se obraćali izravno potrošačima uvjeravajući ih smirenim glasom da je ovo najbolje što smo ikad vidjeli.

Tim Cook je ekspresno potvrdio sva nagađanja pričom o iPhoneu, Apple Watchu i AirPodsima.

Apple Watch Series 8/SE 2/Ultra

Predstavljanje je započelo s već tradicionalnim ispovijedima ljudi kojima je Apple Watch spasio život, a to je bio savršen uvod u novu seriju. Na prvi pogled izgleda gotovo identično kao i Series 7, ali Apple je tu da nas uvjeri da je ovo nešto potpuno drugačije.

Šalu na stranu, Apple Watch je bio i ostao predivan proizvod koji je savršeno pomirio funkciju i stil, a osim svih klasičnih opcija koje je Apple Watch imao i unaprijedio, novi dodatak je senzor koji mjeri temperaturu i unaprijeđeni sustav praćenja ovulacijskih ciklusa, koji parovima može pomoći u slučaju da žele začeti.

Da ne bi bilo zabune, ovo je tehnologija koja već postoji u drugim pametnim satovima na tržištu, a neki tvrde da je koncentracija industrije na plodnost žena pomalo uznemirujuća. Posebno zato što bi se informacije koje se prikupljaju tako mogle zloupotrijebiti u državama koje brane pobačaj. Apple je naglasio da im je privatnost najbitnija, ali mnogi su i dalje sumnjičavi.

Osim toga, tu je i nova detekcija prometnih nesreća, koja je daleko naprednija i detektira sve od zvuka do naglog pada brzine te niza sitnih detalja koji ukazuju na to da se nesreća dogodila te vam istog trena nudi opciju da pozovete pomoć.

S čisto tehničke strane, Serija 8 ima veći zaslon i opciju manje potrošnje koja je prenesena s iPhonea.

Tu je i jeftinija verzija sata, Apple Watch SE 2, koji izgleda kao i prošla verzija, ali je naprednija.

No tu je i “pro” verzija sata koja je prilagođena ekstremnim sportovima i zove se Apple Watch Ultra. Osim što je lijep i izdrživ, treba naglasiti opciju Backtrack, koja vam pomaže da se više nikada ne izgubite u divljini, a neki su već primijetili da je Apple ovu opciju “posudio” od Garmina, ali radi se o uistinu korisnoj stvari.

Cijene:

Apple Watch Series 8 – 399 dolara (GPS) ili 499 dolara (cellular)
Apple Watch SE 2 – 249 ili 299 dolara (GPS/cellular)
Apple Watch Ultra – 800 dolara

AirPods Pro 2

Nakon satova fokus je prebačen na slušalice, koje su, pogađate, njihove “najnaprednije slušalice ikad”. Na stranu jezivo ukočena prezentacija slušalica od strane žene u žutom, općeprihvaćen stav je da su Ultra jedine Appleove slušalice koje se isplati kupiti.

Uglavnom, nove slušalice imaju Appleov H2 čip, koji će omogućiti savršen zvuk, bolju bateriju (6 sati), kvalitetniji punjač u kutiji (30 sati), ali najveća pobjeda bez ikakve je sumnje to što dolaze s manjim vrhovima, koji lakše mogu ući u prosječno uho, što je, da ne zaboravimo, jedna od najvećih zamjerki Appleovim slušalicama.

Cijena: 250 dolara

iPhone 14 i iPhone 14 Plus

“Ljudi vole iPhone”, uzbuđeno je poviknuo Cook prije nego što je predstavio ono što smo svi čekali.

iPhone 14 dolazi u dvije veličine, obični (6.1 inča) i 6.7-inčni Plus, a to znači da smo se pozdravili od Minija, što je i najavljeno, baš kao i šuškanje da se izrez s prednje strane neće smanjivati na slabijim modelima.

Nepromijenjen je ostao i prošlogodišnji A15 čip, koji je samo optimiziran pa je brži i učinkovitiji. No novitet je to što su iPhone 14 i iPhone 14 Plus dobili daleko kvalitetniju bateriju.

Kvalitetnije su i kamere. Selfie kamera sad ima autofokus (u prijevodu, bit će manje mutne), fotografije su svjetlije i oštrije u situacijama slabije osvijetljenosti, a tu je i bolja stabilizacija videa. Novi hardver i softver (Photonic Engine) pomoći će vam i da dobijete bolje snimke u pokretu ili “u akciji”.

Inače, Appleova riječ dana je “action”.

Dobra stvar (za SAD) je i to što napuštaju ulaz za SIM karticu i prelaze ekskluzivno na eSIM (kao što se i predviđalo), koji je bolja i sigurnija opcija. No sve ostaje isto za Hrvate.

Cijena:

iPhone 14 – 799 dolara
iPhone 14 Plus – 899 dolara

iPhone 14 Pro i iPhone 14 Pro Max

Još se jedno predviđanje ostvarilo, a to je da Pro modeli imaju manji prednji izrez. Definitivno nije neprimjetan, ali svakako je bolji jer Apple je uveo nešto što se zove Dynamic Island.

Ukratko, izrez je uvjetno rečeno “animiran” i koliko god će ih internet sprdati zbog naziva, radi se o izuzetno zanimljivom rješenju jer je izrez (točnije, prostor oko izreza) dobio niz dodatnih funkcija.

Osim boljeg zaslona koji je također “najbolji ikad”, tu je i always-on display (koji Androidi imaju već godinama). Pro modeli imat će A16 čip koji je 40% brži od konkurencije i svakako bolji prijatelj vašoj bateriji. Tu je i izravna komunikacija sa satelitima, koja vam omogućuje da pozovete pomoć čak i ondje gdje nemate signala.

Pro modeli unijeli su i neke promjene vezane za kameru, a to je veliko poboljšanje. Naime, Apple napokon dodaje megapiksele pa 14 Pro ima glavnu kameru od 48 megapiksela sa 65% većim senzorom od 13 Pro. To, dakako, ne znači da je kamera bolja, ali fotke će imati više detalja (potpuna 48-megapikselna rezolucija).

Apple je oduvijek imao perfektne fotografije i video, ali očekivano su otišli korak dalje, bilo to u normalnim okolnostima ili slabije osvijetljenim prostorima. I kad kažu “najbolje ikad”, to u njihovom slučaju znači upravo to jer koliko god se neki vlasnici Androida uvjeravali u suprotno, Apple je na vrhu što se kamere tiče.

Cijena:

iPhone 14 Pro – 999 dolara