magazin
“KRAJ KOLOVOZA, A OPET SOLO” / U srijedu u Zadru počinje 17. Monoplay – međunarodni plesni festival solo forme! Donosimo PROGRAM…
Festival suvremenog plesa Monoplay posvećen isključivo solo formi, ove godine doživljava sedamnaesto izdanje. U razdoblju od 20. do 23. kolovoza u centru grada u Kazalištu lutaka Zadar, održavat će se program koji uključuje predstave suvremenog plesa, izložbe, razgovore i rasprave, promocije, radionice plesne kritike, filmove, koncerte i druženja. Organizatori Zadarski plesni ansambl, ističu kako je svaki dolazak na Monoplay kompletan večernji izlazak jer sve što publici treba za kvalitetnu kulturu življenja je na jednom mjestu.
Međunarodni plesni festival Monoplay održava se u Zadru od 2009. godine pod geslom Kraj kolovoza, a opet solo. Nastao je u krilu Zadarskog plesnog ansambla kao svojevrsni sljedbenik Zadra snova i u okviru projekta Artikultura. Solo forma je najreprezentativnija forma suvremenog plesa koja ovaj Festival čini jedinstvenim u Hrvatskoj. Na isti način i u sličnom formatu Monoplay nastavlja dalje i najavljuje naredne godine svoju punoljetnost. Od samog osnutka pa do danas Festival, koji se razvio vrlo spontano iz želje za angažmanom plesne zajednice da se pomogne članici Zadarskog plesnog ansambla da nastavi školovanje u inozemstvu, redovito svake godine unapređuje svoje organizacijske i umjetničke kapacitete. Na taj se način iz malenog Festivala razvio u izuzetno značajno ljetno događanje na kojem se susreću plesni, kazališni i glazbeni umjetnici, kritičari, pedagozi te mladi naraštaji plesača s publikom. Kroz zajedničke festivalske dane otvaraju se prostori okupljanja i međusobnih dijaloga djelujući na sustavnom unapređenju ne samo vlastitog rada nego i na razvoju zadarske i cjelokupne domaće plesne scene.
Kvaliteta, razvoj te unapređenje umjetničkog i organizacijskog rada iz godine u godinu se očituje sve brojnijom publikom te spajanjem s edukativnom platformom STREAM Zadar koja ove godine nudi radionicu suvremenog plesa koju vodi Marin Lemić, radionice Zadranima dobro poznate Klein tehnike pedagoginje iz Berlina Hanne Hegenscheidt, te intenzivne tjelesne radionice Kung Fua i Qi Gonga uz vodstvo Andrea Zupančiča. One započinju 17. kolovoza i traju do kraja Festivala.
Budući da su mladi naraštaji te posebnost zadarske plesne scene od velikog značaja od samog pokretanja festivala Monoplay, redovito se predstavljaju radovi mladih umjetnika studenata Plesnog odjela Akademije dramske umjetnosti iz Zagreba i Akademije za umjetnost i kulturu iz Osijeka, smjer Suvremene izvedbene prakse uz obavezno predstavljanje zadarske plesne scene čiji plesači tijekom ovog događanja imaju priliku predstaviti se kroz izazovan format solo izvedbe publici koja dolazi iz raznih dijelova Hrvatske i Europe.
Festival otvaraju 20. kolovoza polaznici radionice Marina Lemića nazvana Body Communication.
Prvi dan na velikoj sceni Kazališta lutaka Umjetnička organizacija 21:21 gostuje na festivalu Monoplay plesnim solom 21 Degrees Celsuis Petre Hrašćanec. 21 Degrees Celsuis je plesni solo nastao na temu rada i sreće koji ekvilibrira između performansa i aktivne instalacije. Solo je razvijen kao dio diptiha Safe Chemistry u okviru velikog europskog projekta Stronger Peripheries: A Southern Coalition i koprodukciji Hrvatske i Portugala.
Drugi dan festival ugošćuje kraće solo forme studenata Plesnog odsjeka Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu Lauru Vojnović i Izabelu Evu Ljubičić, te studenticu novootvorenog smjera Izvedbene plesne prakse Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku Niku Disney. Glavni program večeri rezerviran je za gosta iz Slovenije Žigana Krajnčana i predstavu Fusion With Myself. Istraživačko pitanje koje autor postavlja u svom novom solo projektu je kako izraziti ideju ništavila kroz pjevanje, ples, govor, izvedbu i njihovo ispreplitanje. Istražuje se odakle dolazi ideja, ton, pokret, riječ, misao. Krajnčan izražava svoju viziju cjelovitog umjetničkog djela kroz jednog čovjeka – dati toj ideji pokret i glas.
Treći dan Festival predstavlja zadarsku plesnu scenu s nizom kratkih solo uradaka većinom mladih plesača koji trenutno djeluju okviru zadarske umjetničke plesne scene: Andreja Lemić, Ana Gospić Županović, Mia Šare, Tina Jurjević, Jela Ugarkov, Korina Oltran, Klara Zrilić, Andrea Lauš i Sanja Petrovski. Kristina Lisica je koautorica i izvođačica solo predstave Susret sa samim sobom kojeg je realizirala u suradnji s Anđelom Bugarijom. Obje plesne umjetnice koje kotiraju visoko na plesnoj karti Hrvatske su iz Bibinja. Kroz medij plesa, filma i fotografije, izvođačica propitkuje kako sagledati, razviti i koristiti vlastite resurse za ravnotežu mentalnog i fizičkog zdravlja. Kada se ne možemo pronaći u vlastitom tijelu, možda je vrijeme da mu se vratimo. Tijelo je mjesto susreta, propusna membrana gdje se talože iskustva i pamte uspomene.
Posljednji dan festivala 23. kolovoza, rezerviran je za goste iz Njemačke. Predstava Shard koreografkinje Ceren Oran i izvođačice Jovane Zelenović inscenira koreografsku sliku o tome kako pojedinci i njihova okolina proživljavaju traumu. U svom najnovijem projektu, Ceren Oran dijeli osjećaj usamljenosti koji proizlazi iz traumatičnih iskustava i osvjetljava posttraumatska unutarnja stanja poput bijesa, tuge, očaja, krivnje, nemoći, hiperaktivnosti, straha i izolacije.
Nakon svake predstave održat će se razgovor izvođača, plesnih kritičara i publike pod nazivom Monoplay Forum kojeg moderiraju Maja Đurinović, Jelena Mihelčić i Mario Županović. Dugogodišnja suradnja Festivala s Udrugom slijepih i slabovidnih rezultirala je i ove godine s posjetom članova udruge plesnoj predstavi 21 Degrees Celsuis autorice Petre Hračćanec. Prilagodbu predstave ovoj osjetljivoj skupini realizirale su Josipa Štulić, Sanja Grgina i Sanja Petrovski.
Kreativni kutak na Monoplayu je projekt Kreativne Europe osnovan pri Ministarstvu kulture koje postaje mjesto za upoznavanje, umrežavanje i učenje o mogućnostima financiranja na razini Europske unije. Svi su pozvani da se informiraju, prikupe ideje i ostvare potencijalna partnerstva. To je info štand i svi su dobrodošli da se pridruže i saznaju više o mogućnostima koje može ponuditi Kreativna Europa i druge sheme financiranja.
Akademija dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilište u Zadru objavili su kultni Koreografov priručnik britanskog koreografa i izvedbenog umjetnika Jonathana Burrowsa, vjerojatno najcjenjeniju knjigu u polju izvedbenih umjetnosti i koreografije koja, još od objavljivanja 2010.g., kontinuirano cirkulira plesnim studijima i akademijama, pružajući stručnu i kreativnu podršku autorima i autoricama u polju izvedbenih umjetnosti i koreografije. Knjiga, koja u svom drugom, revidiranom izdanju, postaje dostupna i na hrvatskom jeziku svim hrvatskim plesačicama, koreografkinjama, izvedbenim umjetnicama, i svakako, studenticama plesne umjetnosti i kazališta u širem smislu. U hrvatskom prijevodu Sane Perić predstavljeno je najnovije, dopunjeno izdanje knjige koju su uredili Nikolina Pristaš i Mario Županović, a predstavit će ga 21. kolovoza u dnevnom boravku Monoplaya.
U sklopu Festivala 22. i 23. kolovoza održat će se radionica plesne kritike koju, u suradnji sa Sveučilištem u Zadru i festivalom Monoplay, organizira Hrvatsko društvo kazališnih kritičara i teatrologa. Radionice kritike izvedbenih umjetnosti u sklopu projekta Kritički poligonnamijenjene su ponajprije studentima, ali i svima zainteresiranima, s namjerom da ih se potakne na aktivno i angažirano promišljanje izvedbenih umjetnosti te jačanje kreativne i analitičke misli. Radionice se sastoje od uvodnog razgovora, zajedničkog gledanja predstave te diskusije nakon izvedbe. Radionicu na Monoplayu vodi plesna kritičarka i teatrologinja Ivana Slunjski.
Tijekom Festivala prikazat će se i film Matee Bilosnić Plesna kartografija: Reimaginacija okoliša. Za zabavu na kraju večeri zaduženi su Marta Kolega i Dunja Bahtijarević prvu večer, zatim slijedi Tomislav Grzunov i Zvučni veo, Žarko Marinković sa Transatlante: Viaje Interior, te posljednju večer od publike i Festivala oprostit će se MC Prte i DJ Pico.
Pokrovitelji Monoplay festivala su Grad Zadar, Ministarstvo kulture i medija RH, Zaklada Kultura nova, Zadarska županija, TZ Grada Zadra, Kazalište lutaka Zadar, HNK Zadar, Ministarstvo za kulturu Republike Slovenije i Veleposlanstvo Republike Slovenije u Zagrebu. Sponzori festivala su Ilirija d.d., Maraska d.d., Proprio centar, OPG Matulić, Carlsberg Croatia i Muzej antičkog stakla Zadar. Medijski pokrovitelj festivala je HRT3.
magazin
Četvrti adventski vikend i Badnjak u Pagu
Grad Pag i TZ Grada Paga i ovaj vikend donose bogat program kojim se približavamo božićnim blagdanima. Četvrti adventski vikend osmišljen je da svatko može pronaći nešto za sebe – od dječjih priredbi i bajki, sportskih događanja, preko glazbenih nastupa, do tradicionalnog okupljanja s građanima na Pijaci za Badnjak.
Program počinje u petak, 19. prosinca Božićnim turnirom u nogometu kojeg organizira NK Pag u školskoj dvorani od 15:00 sati na kojem sudjeluje ukupno 18 ekipa. U večernjim satima najmlađi će nastupiti u priredbi „Božić s paškim mališanima” koja počinje u 18:30 sati u Dječjem vrtiću Paški mališani. Na glavnom gradskom trgu nastupit će Trio Sol i napraviti veselu blagdansku atmosferu, a u Kneževom dvoru održat će se Božićni tanci s početkom u 20 sati u organizaciji Udruge umirovljenika.
Subotnji program donosi nastavak Božićnog nogometnog turnira u školskoj dvorani od 15:00 sati, a poslijepodne na Pijaci slijedi svečano paljenje četvrte adventske svijeće uz nastup učenika 4. razreda OŠ Jurja Dalmatinca Pag. Večer će uljepšati Klapa Galijota, koja će svojim pjesmama dočarati pravi dalmatinski božićni ugođaj.
Nedjelja je posvećena obiteljima i najmlađima, djeca i roditelji moći će uživati u božićnim bajkama u Kući Djeda Božićnjaka, u organizaciji Gradske knjižnice Pag. Vikend završava Božićnim koncertom Gradske glazbe Pag, čime će se dodatno naglasiti blagdanska atmosfera u gradu.
Badnjak u Pagu obilježit će se tradicionalnim okupljanjem i druženjem s građanima na Pijaci. Jutro počinje uz pjesmu, iće i piće te živu glazbu Mate Grgata, dok će večernji nastup Dua Eleganca oplemeniti božićni ugođaj na glavnom gradskom prije ponoćke koja će se održati u Zbornoj crkvi Marijina uznesenja u Pagu.
PROGRAM:
Petak, 19. prosinca 2025.
15:00 – Božićni nogometni turnir, NK Pag, Školska dvorana
18:30 – Božić s Paškim mališanima, Dječji vrtić Paški mališani
19:00 – Veselo na Pijaci uz Trio Sol
Subota, 20. prosinca 2025.
15:00 – Božićni nogometni turnir, NK Pag, Školska dvorana
18:00 – Paljenje četvrte adventske svijeće uz nastup učenika 4. razreda OŠ Jurja Dalmatinca Pag
19:00 – Nastup Klape Galijota
Nedjelja, 21. prosinca 2025.
17:00 – „Dotaknimo čaroliju Božića“ – božićne bajke, Kuća Djeda Božićnjaka (GK Pag)
19:00 – Božićni koncert Gradske glazbe Pag
Srijeda, 24. prosinca 2025. – Badnjak
11:00 – Badnje jutro uz pjesmu, iće i piće na Pijaci uz živu glazbu Mate Grgata
21:30 – „Božićne note“ – nastup Dua Eleganca
Pozivamo sve građane i posjetitelje da se pridruže adventskom programu i zajedno dočekaju Božić u Pagu.
Organizatori: Grad Pag i TZ Grada Paga
magazin
ZADARSKI OSCAR / Kazališna udruga Igrajmo se zaključila uspješnu 2025. godinu
Kazališna udruga Igrajmo se Zadar zaključila je uspješnu 2025. godinu sinoć u KLZ ZADAR dodjelom 12. NOBI-ja poznatijeg kao zadarski Oscar tj. nagrada za najbolja glumačka ostvarenja u 2025. godini pri Igrajmo se.
Ovogodišnji dobitnici su:
Antonija Mašina, Areta Nižić, Jakov Soldo, Jakov Ćuković, Anai Bacon, Zoe Vuletić Sorić, Eva Šimurina, Eva Stanišić.
Povjerenstvo za dodjelu nagrade činili su ljudi iz struke koji prate rad grupa kroz cijelu godinu: Matija Šango Šimurina, Ana Fric, Anita Goreta.
Nobi je osmišljen kao manifestacija koja potiče suradnju s mladim lokalnim umjetnicima, a tomu u prilog ide i ovogodišnja suradnja s a capella sastavom Aka Cresendo s kojima su snimili i nedavno objavljen spot Božić dolazi, a sastav je nastupio i kao gost ovogodišnje manifestacije i naravno oduševio publiku. Ovakve suradnje primjer su razmjene umjetničkih iskustava i znanja, prekrasnog spoja talenata zadarske mlade umjetničke scene ojega svakako treba podržati.
Ova manifestacija međuostalim, za cilj ima i poticanje autorskog rada mladih glumaca. Mladi glumci i glumice uz poprilično intenzivan raspored posljednjih mjeseci, pripremili su svoje autorske glumačke točke i nasmijali publiku.
Jakov Soldo i Jakov Ćuković osmislili su svoj kratki nastup i svakako opravdali još jednom nagradu, a Antonija Mašina, Areta Nižić, Dora Vrkić i Luce Slišković svojim su se autorskim radom pod nazivom Golf dvica četiri sica oprostile od Igrajmo se nakon dugog niza godina.
Protekle godine bile su glavne promotorice zadarske kulture i kazališne umjetnosti mladih našega grada, ujedno i rada Igrajmo se, gostujući na mnogim festivalima izvan naših granica. Ove djevojke najbolji su primjer kvalitetnog rada, talenata, međusobnog povjerenja i timskoga rada ove grupe. Ono što ostaje jesu svakako uspomene i prijateljstvo koje se nastavlja i nakon završetka ovog dijela njihovog životnog putovanja.
Nobi je poseban trenutak za svakog polaznika Igrajmo se prepun emocija koje naglašavaju zajedništvo i snagu timskoga rada. Oni koji su primili zlatni kipić u ruke ujedno su dobili i dodatnu odgovornost, opravdati nagradu, a oni koji nisu svakako su motivirani ostvariti taj cilj.
magazin
VIDEO / Klapa Puntamika donosi toplu božićnu priču u pjesmi “Božić je u svitu”
Božić je u svitu božićna je pjesma kojom nas Klapa Puntamika podsjeća na najemocionalnije blagdansko vrijeme u godini. Denis Maričić potpisuje glazbu, a na tekstu mu se pridružuje i Marko Dunatov. Na aranžmanu su radili Saša Gajić i Ante Jurić dok je produkciju zaokružio Tomislav Pehar. Za pjesmu je snimljen i spot koji je lokacijski vezan za pitoreskni Ražanac. Režiju za spot potpisuje Toni Mađerić.
“Zanimljivo je da su u Ražancu još uvijek sačuvana jedna od posljednjih ručno zvonjenih crkvenih zvona u Dalmaciji, običaj koji gotovo posvuda nestaje. Upravo tu vrijednu tradiciju poželjeli smo zabilježiti u projektu.”, poručuje Klapa Puntamika te nastavlja: “Vođeni stihom “Zazvonit će zvona točno u po noći”, odlučili smo u videospot unijeti i stvarna ražanačka zvona koja se pojavljuju u više kadrova kao snažan simbol te izvorne, gotovo izgubljene baštine. Zahvaljujući dobroj volji mjesnog zvonara Branka Žagara – Brace, uspjeli smo povezati glazbu, mjesto i tradiciju u jednu toplu, autentičnu božićnu priču.”
Autorski tim Klape Puntamika već dugi niz godina inspiraciju pronalazi u snažnim dalmatinskim motivima, posebno u čarobnom prostoru podvelebitskog kanala, gdje se moćni Velebit sa svojom divljom, mističnom ljepotom slijeva prema moru. Ta dramatična linija susreta planine i mora postala je zaštitni znak njihovog vizualnog identiteta, a i u ovom projektu ima posebno simbolično mjesto.
Ovoga puta božićna priča pronašla je svoj dom u prekrasnom Ražancu, mjestu koje ih je oduševilo jednostavnošću, ljepotom, tradicijom i toplinom ljudi. U suradnji s Ražancem klapa Puntamika već priprema i novi videospot za pjesmu Ja sam dite Dalmacije, koja je ujedno i naslovna pjesma njihovog nadolazećeg albuma.







