Connect with us

Hrvatska

Što kad kupite neispravan proizvod? “Imate pravo na prigovor, ali obično možete samo sjesti i plakati”

Objavljeno

-

Vjerojatno nema potrošača koji bar jednom nije kupio neispravan ili na neki drugi način manjkav proizvod. Tada je prvi logičan korak odlazak u trgovinu gdje je kupljen i pokušaj da se na licu mjesta zamijeni novim ili dobije povrat novca.

No, većina potrošača također zna da stvari ne idu tako lako kako ih je bilo lako napisati u gornjoj rečenici. I potrošač je tada osuđen na pisanje. Pisanje prigovora trgovcu.

“Kada se na kupljenoj robi otkrije ili pokaže nedostatak (ili kvar) potrošači imaju pravo dvije godine od dana kupnje uputiti prigovor (reklamaciju) trgovcu kod kojega su to kupili. Prigovor se uvijek upućuje u pisanom obliku”, navode u Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača (HUZP).

Petnaest dana za odgovor na prigovor

Ako je o kupovini neispravnog ili manjkavog proizvoda pravovremeno obavijestio trgovca, kupac može zatražiti popravak istog ili zamjenu za novi proizvod ili, pak, sniženje cijene. Ako je zatražio popravak ili zamjenu, a to nije moguće ili nije izvedivo u razumnom roku, onda može zahtijevati sniženje cijene ili povrat novca, odnosno raskid ugovora. Trgovac je tada dužan omogućiti podnošenje prigovora osobno, putem pošte ili elektroničke pošte putem posebnog obrasca – pojašnjavaju u HUZP-u.

Kad primi prigovor kupca, trgovac je dužan odgovoriti u zakonskom roku od 15 dana. No u stvarnosti to se često ne događa i u HUZP-u kažu da im se zbog toga javlja mnogo potrošača tražeći pomoć ili savjet.

“Nekima ne odgovore ni nakon godinu dana”

“Javljaju nam se ljudi koji i nakon godinu dana, a ne onih 15 dana propisanih zakonom, nisu dobili nikakav odgovor. Većina trgovaca na prigovore odgovori u roku, ali uvijek ima onih koji ne odgovore. Potrošačima tada najprije savjetujemo da im ponovno pošalju prigovor ili ih podsjete da su prigovor poslali”, kaže nam Ana Knežević, predsjednica HUZP-a.

Prigovori se, kaže, najčešće podnose zbog neispravnih kućanskih uređaja i mobilnih telefona.

“Toga je najviše. Prošle godine bilo je i puno prigovora zbog neispravnih kosilica za travu, a sve je više prigovora kupaca električnih automobila zbog neispravnih baterija”, dodaje Knežević.

Ako trgovac ne odgovori u zakonskom roku od 15 dana ili ako kupac smatra da su mu i nakon odgovora trgovca potrošačka prava povrijeđena, tada mu preostaje obratiti se Državnom inspektoratu (DIRH). To se može učiniti osobno u sjedištu DIRH-a, elektronskom poštom (pisarnica.dirh@dirh.hr) ili putem online obrasca.

“Što im vrijedi pravo kad Inspektorat ne reagira?”

No i tada postoji jedna kvaka za koju se potrošač često uzaludno hvata. Naime, Državni inspektorat nema rok u kojem mora riješiti prijavu potrošača.

“U Državnom inspektoratu žale se da imaju premalo ljudi, a previše zahtjeva te da jednostavno ne stižu riješiti sve prijave. Tako je i s te strane takva zaštita potrošača vrlo nedjelotvorna. Što im vrijedi pravo koje imaju kad inspekcija na to ne reagira. Vjerojatno i trgovci znaju da je inspekcija spora pa i oni ne žure rješavati prigovore.
Sve to skupa loše je riješeno. Mislim da će opet biti potrebno mijenjati zakone”, napominje.

Nemamo sudove za potrošačke sporove

Vrlo malo slučajeva neispravnih uređaja, dodaje, bude riješeno razgovorom kupca i trgovca.

“Najčešće se ide na pisane prigovore, a ako se i tim putem ne riješi, kupci imaju pravo na naknadu štete. No i to bude za sjest’ i plakat. Trgovci teško pristaju na naknadu štete pa se mora ići na sudske tužbe. Potrošač pritom mora navesti kolika mu je nastala šteta pa se provodi vještačenje. Mi nemamo posebne sudove za potrošačke sporove, nego se ide redovnim putem na općinske sudove, tamo se dugo čeka, a i suci nisu baš vični potrošačkim temama niti im je Zakon o zaštiti potrošača pretjerano blizak”, objašnjava Knežević.

Za razliku od Hrvatske, mnoge zemlje imaju posebne sudove za potrošačke sporove.

“Mi smo o tome već počinjali razgovarati, ali problem je što nemamo s kim završiti razgovor jer se ekipe u nadležnom Ministarstvu gospodarstva stalno mijenjaju. Samo u dosadašnjim Plenkovićevim vladama promijenilo se sedam ministara. Svaki sa sobom dovede novu ekipu pa je teško nekakav ozbiljan posao raditi oko ovih tema”, kaže predsjednica HUZP-a.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

PROGNOZA / Kiša tek u dijelu zemlje, evo kad je izgledno jače pogoršanje

Objavljeno

-

By

Donosimo vremensku prognozu meteorologinje Tee Blažević

Umjereno do pretežno je oblačno diljem Hrvatske, kiše ima na dijelu obale, u Gorskom kotaru i Lici, stoga se na mjestima vozi po mokrim i skliskim kolnicima te vozače pozivaju na oprez iz Hrvatskog autokluba. U nastavku četvrtka bit će sunčanih razdoblja, no treba računati na kišu i pljuskove uglavnom duž Jadrana i uz Jadran.

petak će biti nestabilan, treba računati na kišu i pljuskove mjestimice na Jadranu i uz njega. No, bit će i sunčanih razdoblja, osobito poslijepodne kad se izdigne magla u unutrašnjosti.

Tijekom subote i nedjelje bit će tmurnije u unutrašnjosti, što zbog magle što zbog niskih oblaka koji će se uglavnom dulje zadržavati. Sunčanije će biti na Jadranu.

Novi tjedan počet će uglavnom suho, no već potkraj utorka će uslijediti jače pogoršanje vremena. 

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Hrvatskom hara jako zarazan soj gripe H3N2: “Vrlo vjerojatno je većina liječnika potrošila predviđene doze”

Objavljeno

-

By

Gripa ove godine stigla je ranije i širi se brže nego inače. U Hrvatskoj dominira soj H3N2, koji se lakše prenosi, a u posljednjih tjedan dana prijavljeno je više od sedam tisuća novih slučajeva.

Gripa stigla ranije, brojne ordinacije bez zaliha

Iako iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo poručuju da cjepiva u sustavu još uvijek ima, u brojnim ordinacijama obiteljske medicine zalihe su već potrošene.

“Oboljelih od gripe, što je nešto neuobičajenije nego što je inače. Znači, inače bi gripa dolazila krajem 12. mjeseca, a sad već krajem 11. smo počeli bilježiti slučajeve gripe i u pravilu zadnjih tjedan dana je prijavljeno preko 7.000 novooboljelih osoba, što u konačnici čini da sad imamo preko 14.200 prijava oboljenja od gripe”, otkriva epidemiologinja Vesna Višekruna.

Cjepiva ima dovoljno

Sezona cijepljenja započela je još sredinom listopada, a velik dio raspoloživih doza već je iskorišten. Iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo poručuju: razloga za paniku nema, cjepiva u sustavu još uvijek ima.

Kako govori Višekruna, cjepiva nabavljenog putem centralnog distribucijskog sustava, još uvijek ima dovoljno. “Započeli smo cijepljenje sredinom 10. mjeseca. Distribuirano je prema županijama. Županija je dalje prema svojim liječnicima u primarnoj zdravstvenoj zaštiti.

Vrlo vjerojatno je većina liječnika potrošila one predviđene doze koje jesu bile za njihove pacijente, no cjepiva još uvijek ima, tako da se može naručiti. Preporučljivo je da se osobe jave u svoje zavode za javno zdravstvo, da provjere situaciju na terenu, ali cjepiva još uvijek ima”, savjetuje epidemiologinja.

Ipak, dio građana žali se da cjepivo ne mogu dobiti kod svojih obiteljskih liječnika. U pojedinim ordinacijama zalihe su već potrošene, pa se pacijente upućuje na zavode za javno zdravstvo.

Smanjen interes za cijepljenje u post-covid eri

“Morala sam naručiti već ove godine za iduću, a potom smo dobili još nekih 30 dodatnih doza. Pacijenti koji su u međuvremenu čekali na te dodatne doze, a željeli su se cijepiti, otišli su na Hrvatski zavod za javno zdravstvo i na Nastavni zavod, Andrija Štampar, i ondje se već procijepili.

Sada kada smo dodatne doze potrošili, više tu i tamo se netko sporadično javi da bi se cijepio i njega onda uputimo na Nastavni zavod za javno zdravstvo, Andrija Štampar, jer ne bismo željeli da nam propadnu doze naručene, a zapravo više nema nekog velikog interesa za cijepljenje”, kazala je opisujući situaciju na terenu Nataša Toskić, liječnica obiteljske medicine.

Manjak cjepiva u pojedinim ordinacijama nije posljedica nestašice, već slabijeg interesa prethodnih godina, pa su liječnici naručivali manje doze nego ranije.

“Cijepila sam otprilike 320 svojih pacijenata. Ove godine je interes veći nego što je bio u protekle 3-4 godine, ali još uvijek manji nego što je bio prije pandemije COVID-a”, kazala je Toskić.

Vjeruju li građani struci?

I dok jedni i dalje bezrezervno vjeruju struci, drugi gripu smatraju bezazlenom bolešću i sumnjaju u opravdanost cijepljenja.

“Mislim sve najbolje o cjepivima, ali nisam se cijepila. Planiramo ja i suprug otići kod doktorice opće prakse”, kazala je jedna sugrađanka, dok druga dodaje:

“Čula sam da je ove godine gripa pojačana, no ne planiram se cijepiti, nadam se izbjeći.”

Liječnica Toskić ističe: “Moj savjet je uvijek bio svim mojim pacijentima – cijepite se. Bolje je cijepiti se pa dobiti možda slabiji oblik virusa”, inzistira.

Tko se želi cijepiti, još uvijek stigne, a termine je nabolje provjeriti kod nadležnog zavoda za javno zdravstvo, ako liječnik više nema doza.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Ako ste kupili ove proizvode, nemojte ih koristiti: Povlače se s polica

Objavljeno

-

By

Državni inspektorat objavio je obavijest za potrošače o povlačenju više proizvoda.

Državni inspektorat Republike Hrvatske obavještava potrošače o opozivu proizvoda sa sljedećim LOT brojevima i rokovima trajanja: – PEČENI SLATKI KEKS S BADEMOM AMARETTI 175g SAPORI, s naznakom najbolje upotrijebiti do: 18.03.2026. (Lot L 355077 2), 02.05.2026. (Lot L355122 1), 04.07.2026. (Lot L 355185 2), 25.08.2026. (Lot L355237 1) , 03.09.2026. (Lot L 355246 1) , 20.10.2026. (Lot L 355293 1), proizvođača Colussi S.p.A., Milan, IT zbog povišene razine cijanovodične kiseline.

Proizvod nije u skladu s Uredba (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane.

Detalji o povlačenju i opozivu proizvoda dostupni su i na web stranici subjekta.

Podaci o proizvodu:

Proizvođač: Colussi SpA., Italija

Maloprodaja: NTL d.o.o., Soblinec, Hrvatska

Obavijest se odnosi isključivo na proizvod sa gore navedenim podacima

Državni inspektorat Republike Hrvatske također obavještava potrošače o opozivu proizvoda sa sljedećim LOT brojem i rokom trajanja: “Aptamil AR 1, početna hrana za dojenčad (povećana regurgitacija), NETO: 400g, hrana za posebne medicinske potrebe, datum uporabe: 17.05.2026., LOT: 111444865“ zbog utvrđene povećane prisutnosti bakterije Bacillus cereus.

Proizvod nije u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 2073/2005 od 15. studenoga 2005. o mikrobiološkim kriterijima za hranu i „Vodiču za mikrobiološke kriterije za hranu“..

Detalji o povlačenju i opozivu proizvoda dostupni su i na web stranici subjekta.

Podaci o proizvodu:

Dobavljač: Nutricia Export BV, Lange Kleiweg 6, RIJSWIJK, Nizozemska

Distribuira na tržištu RH: AWT International d.o.o., Zagreb, Slavonska avenija 52a

Obavijest se odnosi isključivo na proizvod sa gore navedenim podacima.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu