Connect with us

Hrvatska

Ovo je akcijski plan protiv debljine, bolesti koja prijeti trećini građana Hrvatske…

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Ambulante za poremećaje prehrane, uključivanje kineziologa u nastavu, prehrambene smjernice od vrtića do radnoga mjesta, zdrava prehrana i tjelesna aktivnost dio su mjera u nacrtu Akcijskog plana za prevenciju debljine, bolesti od koje bi do 2030. mogla bolovati čak trećina Hrvata.

Trogodišnjim Planom, koji je u javnom savjetovanju do utorka, predviđeno je i poticanje vožnje biciklom, hodanja i javnoga prijevoza u odnosu na korištenje automobila, izrada kriterija za hranu u automatima, a otvorit će se i savjetovališta za prevenciju debljine. 

Nabrojenim mjerama planira se zaustaviti rast udjela odraslih osoba i djece s debljinom. Podaci pokazuju da danas u Hrvatskoj svako treće dijete, njih 35 posto, ima prekomjernu tjelesnu masu ili debljinu. Prekomjernu masu ima 19,2 posto dječaka i 21,2 posto djevojčica, dok debljinu ima 17,8 posto dječaka i 11,9 posto djevojčica.

Prekomjerna tjelesna masa i debljina bolesti su epidemijskih razmjera te se i vode pod medicinskim dijagnozama E65 i E66, navodi Ministarstvo zdravstva koje je poslalo Akcijski plan u dvotjedno javno savjetovanje uoči Svjetskog dana debljine, 4. ožujka.

Do 2030. u Hrvatskoj svaka treća osoba imat će debljinu

Debljina je posebna kronična nezarazna bolest, no i čimbenik rizika za razvoj drugih nezaraznih bolesti poput šećerne bolesti tipa 2, kardiovaskularnih bolesti i nekih sijela tumora.

Uz narušeno tjelesno zdravlje, osobe s debljinom često se suočavaju sa stigmatizacijom i imaju narušeno mentalno zdravlje, a debljina može biti povezana i s lošijim obrazovnim ishodima i ograničenim mogućnostima zapošljavanja.

Prekomjerna tjelesna masa i debljina često počinju od najranije životne dobi te je pravovremeno djelovanje ključno za njihovu prevenciju, ističe se u nacrtu Akcijskog plana.

Prema izvješću Svjetske federacije za debljinu u 2019. godini ekonomski utjecaj prekomjerne tjelesne mase i debljine za Hrvatsku procijenjen je na 1,68 milijardi dolara. Do 2030. godine predviđeno je da će se povećati na 2,56 milijarde dolara, dok će se do 2060. godine popeti na 7,7 milijarde dolara.

Svjetski atlas debljine predviđa da će u Hrvatskoj do 2030. godine s debljinom živjeti gotovo milijun ljudi, dakle gotovo svaka treća žena i svaki treći muškarac, upozorava ministar zdravstva Vili Beroš.

Projekcije govore i da će do 2030., uz Tursku i Mađarsku, upravo u Hrvatskoj živjeti najviše djece s debljinom u Europi. Ako se ništa ne poduzme, za sve tri zemlje predviđeno je da će imati 19 posto djece, u dobi od 5 do 19 godina, s debljinom.  

Stoga je jedan od ciljeva akcijskog plana stvoriti u budućnosti cijelu generaciju bez prekomjerne težine jer mjere obuhvaćaju i preporuke za trudnice, kao i za tek rođenu djecu.  

Debljina povezana s 200 drugih bolesti

Akcijski plan predviđa konkretne mjere i aktivnosti usmjerene prema svim životnim razdobljima kao što su promicanje zdrave prehrane i tjelesne aktivnosti, praćenje uhranjenosti, podršku i liječenje. Posebne mjere predviđene su i za dojenčad, djecu i mlade, ali i prema trudnicama i osobama treće životne dobi, naglašava načelnica sektora za primarnu zdravstvenu zaštitu i zdravstveni turizam Ivana Portolan Pajić.

Uoči Svjetskog dana debljine, Beroš je pozvao javnost da se uključi u savjetovanje kako bi se donio dokument na dobrobit zdravlja nacije i nastavio preokret prema prevenciji na svima razinama društva u sklopu pokrenute reforme.

Upozorava i da debljina nije minorni niti estetski problem, već ozbiljna kronična bolest povezana s više od 200 drugih bolesti.

“Optimalnu težinu možemo postići i zadržati na duge staze jedino usvajanjem zdravih navika”, poručuje ministar. Svjestan je, kaže, i da je to lakše reći nego učiniti, jer u pozadini su i genetika, manjak tjelesne aktivnosti, neprilagođena prehrana i niz drugih nezdravih navika s kojima se i sam svakodnevno bori. 

Manji broj kilograma donijet će nam lakoću življenja, poručio je.

Ministar je najavio i da uskoro kreće provedba preventivnih zdravstvenih pregleda na nacionalnoj razini nakon što je taj projekt pilotiran u pet županija.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Stiže ljeto – vidi se i po broju stranih radnika. Ovo su podaci za Zadarsku županiju…

Objavljeno

-

By

Pixabay

Približavanje ljeta, završnih priprema za turističku sezonu i masovni dolazak stranih turista već je nagovijestio porast broja stranih radnika u Hrvatskoj.

Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) u svibnju je, sukladno Zakonu o strancima, ukupno izdano 83.252 dozvola za boravak i rad državljanima trećih zemalja, najviše u turizmu i ugostiteljstvu – 27.841, graditeljstvu – 25.000, industriji – 10.632, prometu i vezama – 6.124 i u trgovini – 4.279.

Od toga je u svibnju 48.904 dozvola izdano novozaposlenima, 26.894 dozvola je produljeno, dok ih je 7.454 izdano sezonskim radnicima, najviše onima u turizmu i ugostiteljstvu.

Najviše radnika iz Nepala, BiH i Srbije

Više od 90 posto radnih dozvola i dozvola za boravak izdano je državljanima ovih deset država:

Nepal – 17.166

Bosna i Hercegovina – 15.029

Srbija – 11.337

Filipini – 8.242

Indija – 8.000

Sjeverna Makedonija – 5.715

Egipat – 2.767

Kosovo – 2.761

Uzbekistan – 2.588

Bangladeš – 1.658

Gotovo polovina ih je iz pet azijskih zemalja koje postaju bazen radne snage za Hrvatsku: Nepala, Filipina, Indije, Uzbekistana i Bangladeša.

Najviše je stranih radnika u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji (20.196) te u Istri (13.520). Slijede još četiri jadranske županije u kojima počinje ljetna turistička sezona: Splitsko-dalmatinska (8.337 stranih radnika), Primorsko-goranska (8.016), Dubrovačko-neretvanska (6.522) i Zadarska (4.813).

Nakon Zagreba i Zagrebačke županije, u kontinentalnom dijelu Hrvatske najviše stranih radnika u svibnju je bilo u Varaždinskoj županiji (2.557), a najmanje u Požeško-slavonskoj, njih tek 338.

U četiri mjeseca 66.000 dozvola

Intenzivniji priljev stranih radnika s približavanjem turističke sezone, ali i sezone radova u graditeljstvu, vidi se i po tome što je koncem siječnja ukupno bilo izdano 17.168 dozvola za boravak i rad, što znači da se u sljedeća četiri mjeseca, do konca svibnja, broj izdanih radnih i boravišnih dozvola stranim radnicima povećao za više od 66 tisuća.

U siječnju, kada je u turizmu i graditeljstvu mrtva sezona, u te je dvije djelatnosti bilo zaposleno nešto manje od 10 tisuća stranih radnika, a koncem svibnja već ih je bilo više od 52 tisuće.

Odgovor na iseljavanje domaćeg radno aktivnog stanovništva, a time i na veće potrebe u gospodarstvu, pogotovo u ključnim granama poput turizma, graditeljstva i trgovine, bilo je prilagođavanje potrebama tržišta rada i uspostava labavijih uvjeta za uvoz strane radne snage. U tom smislu prekretnički je bio Zakon o strancima usvojen 2020. godine, a stupio je na snagu 2021. godine. Njime su ukinute kvote za zapošljavanje stranih radnika iz trećih zemalja, dok je postupak izdavanja dozvola postao brži i fleksibilniji. Zakon je proljetos izmijenjen i dopunjen, među ostalim i strožim pravilima za poslodavce, što govori o stalnim novim potrebama.

Lani ih je bilo više od 200 tisuća

Broj stranih radnika u Hrvatskoj raste iz godine u godinu. Primjerice, 2022. izdano im je više od 124 tisuće dozvola za rad i boravak. Godinu dana kasnije broj izdanih dovola već se popeo na 172 tisuće, a lani je premašio 200 tisuća.

Posve konkretno, lani je izdano 206.529 dozvola za boravak i rad državljanima trećih zemalja, onih koji nisu državljani država članica Europskog gospodarskog prostora.

Među njima je, već po tradiciji, najviše bilo državljana BiH (38.100) no sustižu ih državljani Nepala kojih je lani na privremenom radu u u Hrvatskoj bilo 35.635.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Dm zapošljava: Evo koji su uvjeti i koliku plaću nude

Objavljeno

-

By

lumini.hr

Drogerie Markt (dm) jedan je od najpoželjnijih poslodavaca u Hrvatskoj, a sada je objavio oglas u kojem traže četiri nova prodavača u Vodicama, na puno i nepuno radno vrijeme.

Od zaposlenika se očekuje radno iskustvo u prodaji, odgovornost, povjerljivost, ljubaznost, minimalno srednju stručnu spremu (poželjno trgovačkog ili ekonomskog usmjerenja), samoinicijativnost, samostalnost te spremnost za daljnje učenje.

Opis posla uključuje poznavanje i savjetovanje kupaca o asortimanu, rješavanje reklamacija, preuzimanje i slaganje robe, rad na blagajni, poznavanje marketinških aktivnosti unutar trgovine, te praćenje zakonskih regulativa relevantnih za rad u prodavaonici.

Plaća koja se nudi za ovo radno mjesto, na nepuno radno vrijeme (20 sati tjedno) iznosi 10.200 eura godišnje, dok za puno radno vrijeme iznosi 20.400 eura.

Među dodatnim pogodnostima za zaposlenike, dm ističe naknadu za topli obrok, jednokratnu isplatu povodom rođenja ili posvojenja djeteta, dm darovnu karticu za rođendan, slobodan dan za volontiranje te slobodan dan za roditelje prvašića na prvi dan škole.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Tommy potpisao važan ugovor, na police stižu stotine talijanskih proizvoda

Objavljeno

-

By

Maloprodajni lanac Tommy je izvijestio u srijedu da je potpisao strateški i ekskluzivni ugovor o suradnji s talijanskom organizacijom Coop Italian Food (CIF), čime osigurava uvoz i prodaju više od 600 proizvoda privatnih robnih marki ovog talijanskog brenda.

“Ovim strateškim partnerstvom, bez posrednika, Tommy dodatno jača svoju poziciju na tržištu, a hrvatskim potrošačima donosi autentične okuse Italije i kvalitetne proizvode za kućanstvo po pristupačnim cijenama”, istaknuto je u priopćenju.  

Navodi se i da će direktan uvoz Coop-ovih proizvoda omogućiti Tommyju optimizaciju nabavnog lanca i smanjenje posredničkih troškova, čime se “dodatno povećava dostupnost kvalitetnih i cjenovno prihvatljivih proizvoda za hrvatske kupce”.

Istovremeno, Tommy postaje ekskluzivni partner Coop-ovih robnih marki za Hrvatsku, “donoseći talijansku kvalitetu i raznolikost na domaće tržište”, kažu iz hrvatskog trgovačkog lanca.

Iz Tommyja su izvijestili da su započeli s uvođenjem Coop-ovih proizvoda na svoje police sredinom lipnja, a proces će se postupno širiti tijekom sljedećih mjeseci. U prvoj fazi na police stiže oko 140 novih artikala, a do kraja godine ovaj asortiman obuhvaćat će 600 novih proizvoda, pri čemu će više od 70 posto artikala činiti prehrambeni proizvodi.

“Ovo partnerstvo za nas predstavlja važan strateški pomak u jačanju naše ponude te još većoj konkurentnosti i kvaliteti ponude. Kroz direktnu suradnju s Coop Italian Food našim kupcima osiguravamo visokokvalitetne talijanske proizvode po konkurentnim cijenama, bez nepotrebnih posredničkih troškova,“ rekao je član Uprave Tommyja Zoran Mikulić u izjavi koja se prenosi u priopćenju.

“Kao predvodnici u plasiranju talijanskih proizvoda privatnih robnih marki, prepoznali smo u Tommyju pouzdanog partnera za ostvarivanje naše misije – približavanje talijanske izvrsnosti potrošačima izvan Italije. Hrvatsko tržište ima veliki potencijal i uvjereni smo da će kupci prepoznati vrijednost koju im donosimo zajedno s Tommyjem,“ izjavio je komercijalni direktor Coop Italian Food-a Paolo Bonsignore.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu