Connect with us

Hrvatska

Rastu cijene pogreba u Hrvatskoj, kremiranje sve popularnije

Objavljeno

-

foto: Saša Čuka

U Hrvatskoj, uz sva ostala poskupljenja, rastu i cijene pogreba. One znatno variraju od regije do regije, a postupno se mijenja i način ukopa pokojnika jer je sve popularnije kremiranje.

“U Zagrebu su cijene ispraćaja pokojnika posljednjih godina najviše rasle u segmentu pogrebene opreme, a sve je popularnije kremiranje koje je jeftinije od tradicionalnog ukopa”, rekao je Hini Renato Habulin iz tvrtke za pogrebne usluge Habulin.

Prosječna cijena pogreba u Zagrebu oko 2000 eura

Prosječan ispraćaj pokojnika u Zagrebu, što uključuje lijes, prijevoz preminulog, glazbu ili zbor i ostalo što je sastavni dio oproštaja stoji otprilike 2000 eura. Naravno, cijena može biti znatno viša ili niža, ovisno o opremi i dodatnom sadržaju.

Cijena kremiranja, doznaje se u Zagrebačkom holdingu, iznosi 146 eura, a tome treba dodati cijenu kontrolnog pregleda umrlog prije kremiranja od 21.4 eura. Uporaba rashladne komore po danu, takozvana ležarina, iznosi 16.4 eura.

Cijena ispraćaja u Podravini

Josip Behin iz Koprivnice kaže da su cijene pogrebnih usluga u Podravini u zadnje vrijeme rasle u prosjeku 20 posto, a neki su pogrebnici poskupjeli i do 35 posto.

Osnovni ispraćaj pokojnika koji je za života osigurao grobno mjesto Podravce stoji otprilike 1000 eura, a ovisno o specifičnim željama obitelji cijena može znatno porasti.

Ispraćaj pokojnika na kremiranje je dosta skuplji jer cijenu povećava prijevoz preminule osobe i ekološki lijes. Ponekad cijena raste zbog ležarine, jer nerijetko se na kremaciju čeka i po nekoliko dana.

Kremiranje sve popularnije

Ipak, kremiranje na kraju može ispasti povoljnije jer je kazeta za polaganje urne dvostruko jeftinija od klasičnog grobnog mjesta u Koprivnici. Kremiranje je u očitom porastu, ono se više ne tabuizira kao nekad, kaže Behina.

U Koprivnici je sve popularnije, iako je još uvijek ispod 50 posto, no nekada je na 200 pokojnika samo jedan bio kremiran. U Osijeku nema ispraćaja koji košta ispod 1000 ili 1300 eura. U računicu ulazi lijes čija početna cijena iznosi 400-njak eura, a gornja granica je samo nebo.

Pritom su kremiranja u Slavoniji izuzetak, a osječki krematorij trenutno ne funkcionira pa se kremacije pokojnika privremeno organiziraju u zagrebačkom krematoriju,

Dubrovnik među najjeftinijima u Hrvatskoj

Što se Dubrovnika tiče, iz tamošnje tvrtke Boninovo kažu da cijena ispraćaja iznosi 227 eura. U nju je uključeno korištenje dvorane za ispraćaj, uređenje odra, nošenje pokojnika do groba, otvaranje i zatvaranje grobnice, polaganje lijesa u grobnicu i odstranjivanje i zbrinjavanje vijenaca.

Kad se tome doda cijena lijesa koja iznosi otprilike 400 eura, mada lijes može biti i znatno skuplji, te ostalih usluga poput oblačenja pokojne osobe, dolazi se do prosječne cijene od 1000 eura.

“Znam, među najjeftinijima smo u Hrvatskoj, što nitko ne bi vjerovao za Dubrovnik”, rekao je Hini direktor Boninova Marijan Dadić.

Što se kremacija tiče, u dubrovačkom dijelu Hrvatske ona je rijetkost. Razlog je tradicijske prirode, kao i cijena prijevoza pokojnika do krematorija.

Crkva: Kremiranje se ne protivi kršćanskoj vjeri

Na brojnim ceremonijama kremiranja sudjeluju svećenici, koji se bez problema odazivaju na takve ispraćaje, ali njihova tijela, kao i tijela časnih sestara, kad im srce prestane kucati, polažu se isključivo u grob.

Iz Varaždinske Biskupije ističu da je od 1963. godine stajalište Crkve da se kremiranje ne protivi kršćanskoj vjeri, ako odluka za to nije posljedica nijekanja kršćanskih dogmi, sektaškoga duha ili pak mržnje protiv katoličke vjere i Crkve.

Biskupija: Nije dopušteno propisati pepeo u zrak, na tlo, u vodu…

Prema učenju Crkve, pogrešan odnos prema vjeri ne odnosi se samo na motiv čina kremiranja, nego i na odnos prema zemaljskim ostacima pokojnika nakon spaljivanja.

“Da bi se izbjegla svaka panteistička, naturalistička ili nihilistička dvosmislenost, nije dopušteno prosipati pepeo u zrak, na tlo ili u vodu, odnosno čuvati kremirani pepeo kao uspomenu na pokojnika, u komadima nakita ili drugim predmetima”, navode iz Biskupije.

Dakle, u slučaju da je pokojnik dopustio kremiranje i prosipanje vlastitoga pepela u prirodi zbog razloga protivnih kršćanskoj vjeri, sprovod se mora uskratiti.

Mogućnost da tijelo pokojnika koristi razvoju medicine 

Postoji još jedna solucija, a namijenjena je osobama koje pristanu da njihovo beživotno tijelo koristi razvoju medicine. Zagrebački Medicinski fakultet nudi opciju da nakon smrti tijelo pokojnika o svom trošku preuzme njihov Zavod na anatomiju – riječ je o plemenitom činu jer tijelo koriste za edukaciju studenata i liječnika.

Nakon nekog vremena pokojnika se kremira, a urna polaže u novoizgrađenu grobnicu Zavoda za anatomiju na Krematoriju Mirogoj.

Također, Medicinski fakultet omogućava i da se, po želji pokojnika, njegovo tijelo nakon izobrazbe studenata i liječnika vrati u obiteljsku grobnicu.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Nezapamćen pomor dagnji! Krivac su visoke temperature mora?

Objavljeno

-

By

U Malostonskom zaljevu događa se nezapamćeni pomor dagnji, a prema prvim procjenama u uvali Brijesta, poznatoj po najmasovnijoj školjkarskoj proizvodnji u tom kraju, šteta iznosi gotovo 80 posto, objavio je HRT.

Veliki pomor dagnji uzgajivači pripisuju visokim temperaturama mora. Braća Lazić obiteljskim uzgojem dagnji bave se na površini od desetak hektara, a uginulo im ih je gotovo devedeset posto dagnji, navodi HRT.

Školjkar Zdravko Lazić, koji uzgaja dagnje u uvali Brijesta, ne pamti takav pomor.

“Mi imamo 25 godina obrt, cijeli život se bavimo ovim, kao i generacije prije nas. Nikada nisam ni čuo za ovakvo nešto”, naglasio je Lazić.

Uzgajivači pretpostavljaju da je uzrok pomora školjaka izrazita toplina mora, na ovome dijelu nezapamćena, gotovo 30 stupnjeva.

Za razliku od dagnji, kamenice se još uvijek drže.

Uzgajivači u zaljevu Bistrina i susjednim uvalama tvrde da kod njih zasad nema uginuća, no svakodnevno pomno prate stanje.

Ana Bratoš Cetinić, s Odjela za primijenjenu ekologiju Sveučilišta u Dubrovniku, ističe kako sve treba analizirati veterinarski inspektor i objašnjava utjecaj vrulja na području Bistrine, što je za razliku od Brijeste, na školjke moglo utjecati povoljno.

“Smatra se da je to otprilike 11 stupnjeva Celzijusa. Kada dođe određena količina slatke vode s tom temperaturom, jasno da onda i hladi to područje, pogotovo u dubljim slojevima, pa je onda i ugroženost od povišenih temperatura manja, ali to su sad sve špekulacije”, navela je za HRT Bratoš Cetinić.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Iz MUP-a otkrili koliko vozača ima negativne bodove i gdje ih je najviše

Objavljeno

-

By

U prvih šest mjeseci ove godine vozačima u Hrvatskoj izrečeno je 14.604 negativnih prekršajnih bodova, u najvećem broju slučajeva zbog vožnje pod utjecajem alkohola.

Nedavno smo pisali o tome kako vozači jednostavno mogu provjeriti imaju li na svome kontu negativnih bodova za počinjenje težih prometnih prekršaja.

Vozaču je dovoljno da OVDJE, na stranicama MUP-a, unese serijski broj svoje vozačke dozvole, a potom i generiranu lozinku te dozna dokad mu je dozvola važeća, ima li i koliko negativnih prekršajnih bodova te izrečenih zaštitnih ili sigurnosnih mjera zabrane upravljanja motornim vozilom.

Ove godine 372.000 prekršaja

Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, vozačima sa skupljenih 12 negativnih bodova, a mladim vozačima (do 24 godine starosti) s 9 negativnih bodova, ukida se i oduzima vozačka dozvola. Negativni prekršajni bodovi brišu se iz evidencije nakon proteka dvije godine od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju na temelju koje su upisani.

Na naš upit, iz Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) rekli su nam da je u 2023. godini utvrđeno 760.373 prometnih prekršaja, uključujući i prekršaje u prometnim nesrećama, dok ih je u prvom polugodištu ove godine utvrđeno 371.958. Najviše je utvrđenih prekršaja bilo zbog vožnje brzinom većom od dopuštene, nekorištenja sigurnosnog pojasa, alkoholiziranosti vozača, nepropisnog korištenja mobitela za vrijeme vožnje te upravljanja neregistriranim i tehnički nepregledanim vozilom.

Negativne bodove ima 96.000 vozača

Za prekršaje počinjene tijekom prošle godine izrečeno je 96.178 negativnih prekršajnih bodova, a u prvih šest mjeseci ove godine izrečeno je 14.604 negativnih prekršajnih bodova. U najvećem broju slučajeva, negativni bodovi izrečeni su za vožnju pod utjecajem alkohola.

MUP nam je dostavio i tablicu s trenutnim stanjem negativnih prekršajnih bodova, razvrstanih prema broju bodova i prema policijskim upravama gdje su izrečene.

U Hrvatskoj je više od 2,3 milijuna vozača, a njih 96.052 ili oko 4 posto ima negativne bodove. Pribrojimo li im vozače s hrvatskim državljanstvom kojima je prebivalište izvan Republike Hrvatske, 96.412 vozača ima negativne bodove.

MUP RH

U Zagrebu 22.365 vozača s kaznenim bodovima

Najviše je vozača s tri negativna boda na kontu – njih čak 57.268, a potom onih sa šest negativnih bodova – njih 13.322. Više od 9 negativnih bodova skupilo je 4.048 vozača.

Najviše negativnih bodova izrečeno je, naravno, na područjima policijskih uprava gdje je i najveći broj stanovnika. Prednjači Grad Zagreb s 22.365 vozača s negativnim bodovima, slijede Splitsko-dalmatinska županija (13.410), Osječko-baranjska (6.710), Primorsko-goranska (4.682) te Istarska (4.617). Najmanje je vozača s negativnim bodovima na području Ličko-senjske (924) te Požeško-slavonske županije (2.217).

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Drama na nebu iznad Hrvatske, avion nije odgovarao kontroli leta, dignuti MIG-ovi

Objavljeno

-

By

Na nebu iznad Hrvatske odvijala se prava drama kada je maleni zrakoplov ušao u naš zračni prostor, ali nije odgovarao na pozive kontrole leta. Obaviješten je i MORH te su dignuti nadzvučni lovci presretači MiG-21.

Zrakoplov Piper PA-24 u nedjelju je oko 10:50 ušao u hrvatski zračni prostor, ali nije uspostavio komunikaciju s oblasnom kontrolom leta niti nakon desetak ponovljenih upita, piše Dnevnik.hr.

U presretanje jednomotornog zrakoplova poslan je dežurni dvojac 191. eskadrile lovačkih zrakoplova 91. krila HRZ-a, koji je presreo Piper te u okolici Slunja završio s akcijom, objavio je AvioRadar.

Nije uspostavljena radioveza

Taj incident potvrdila je i Hrvatska kontrola zračne plovidbe.

“Dana 21. 7. 2024. zrakoplov registarske oznake UR-OTF ušao je u zračni prostor RH u 10:51 UTC na visini od 7000 ft. Možemo potvrditi da s pilotom zrakoplova nakon višekratnih pokušaja na nekoliko radnih frekvencija nije uspostavljena uobičajena dvosmjerna radioveza. U ovom trenutku nemamo provjerenih pojedinosti o naravi problema, ali možemo sa sigurnošću potvrditi da je naša komunikacija na svim frekvencijama bila uredna s ostalim zrakoplovima. Zrakoplov je napustio zračni prostor RH u 12:11 UTC. Pokrenut je standardni postupak u takvim situacijama te je obaviješten MORH, koji nadzire hrvatski zračni prostor u ovom kontekstu.”

Prema neslužbenim informacijama kojima raspolaže AvioRadar, radiostanica spornog zrakoplova bila je namještena na pogrešan kanal, zbog čega nije bilo moguće uspostaviti komunikaciju sa zrakoplovom.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu