Connect with us

Hrvatska

Pravobraniteljica: Primili smo 30 žalbi stranih radnika, država ih treba više štititi

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter u intervjuu za Hinu rekla je kako su ove godine primili 30-ak pritužbi stranih radnika zbog kršenja prava te da država treba više poraditi na njihovoj zaštiti, ubrzati donošenje novog Zakona o strancima i omogućiti učenje jezika.

U Hrvatskoj su radnici iz trećih zemalja trenutno oko 8 posto radne snage. Prema podacima MUP-a, u rujnu je bilo gotovo 130 tisuća aktivnih radnih dozvola. No, vrlo često čujemo priče o poteškoćama na koje nailaze. Koje su, po vašoj procjeni, najveći problemi stranih radnika u Hrvatskoj?

Problemi stranih radnika su različita kršenja radnih prava, a ponekad i neadekvatni uvjeti smještaja u kojima neki od njih žive u Hrvatskoj. Pri tom mnogi strani radnici iz udaljenijih zemalja ne znaju hrvatski jezik i ne znaju dovoljno o svojim pravima u Hrvatskoj i kako ih zaštiti, a dio ih se boji prijaviti probleme. Dio ih proizlazi iz nedostatka integracijske politike, osobito mogućnosti učenja hrvatskog jezika, a ponekad se suočavaju i sa rasizmom.

Primijetili smo da broj pritužbi stranih radnika našoj instituciji raste. Lani smo ih imali desetak, a ove godine smo dobili tridesetak novih pritužbi.  One su se odnosile na rad bez radne dozvole, prekovremeni rad dulji od dopuštenog, neisplatu plaće ili neplaćeni prekovremeni rad, uskratu tjednog odmora, nedostavljanje obračuna isplaćene plaće, a neki ukazuju i na loše uvjete rada.

No, mislim da su problemi stranih radnika puno rašireniji nego što to govori broj pritužbi. Kod njih, prema informacijama koje dolaze do nas, postoji zamjetan strah od prijavljivanja – strah ih je govoriti, otkrivati svoj identitet. To je povezano i s činjenicom da je njihova radna dozvola trenutno vezana za konkretnog poslodavca kod kojeg rade, pa je za pretpostaviti da se boje ukazati na povrede prava kako ne bi dobili otkaz, ostali bez radne dozvole i bili primorani vratiti se u svoju zemlju. O novcima koje zarade i šalju kući često ovise njihove obitelji, a neki su se zadužili da bi došli.

Kažete da je problem stranih radnika i taj da oni ne poznaju svoja prava, a taj se problem vjerojatno veže i na činjenicu da veliki broj ne govori hrvatski jezik. Kako to riješiti? 

Da bi se radnici mogli zaštiti, trebaju znati svoja prava, ali i kome, kada i kako se obratiti u slučaju da su im prava prekršena te što očekivati nakon što prijave povredu. Sankcioniranje onih koji zlorabe strane radnike, dugoročno bi dovelo do većeg broja poslodavaca koji poštuju propise. Radnike je bitno informirati o njihovim pravima, i to na jezicima koje razumiju, što je i jedna od naših preporuka u Izvješću. Mi smo bili proaktivni i na našim internetskim stranicama objavili opće informacije o najčešćim povredama radničkih prava, s uputama kako se zaštititi i kome se obratiti na čak deset stranih jezika. 

Radi li država dovoljno kako bi zaštitila strane radnike i njihova prava? 

Mislim da država treba raditi brže i više. Važno je što prije dovršiti najavljivane izmjene Zakona o strancima i pozdravljam ono što je najavljeno u medijima – produljuje radne dozvole s jedne na tri godine te da ona više neće biti vezana za jednog poslodavca već će radnik moći promijeniti poslodavca u istom zanimanju za koje je izdana dozvola za boravak i rad, što će vjerujem pridonijeti i prijavljivanju povreda prava.

Potrebno je dodatno regulirati i uvjete smještaja, jer je vidljivo da su nekada oni zaista neadekvatni. No, smatram i da je hitno potrebno šire osigurati učenje hrvatskog jezika, jer su među populacijom radnika iz trećih zemalja najugroženiji oni koji ne razumiju hrvatski. Mnogi stranci koji dolaze raditi u Hrvatsku, osim hrvatskog, ne govore ni engleski jezik.

Poznavanje jezika je pitanje zaštite na radu, ali i života općenito te je u interesu svih – njih samih, poslodavaca, kao i građana koji dolaze u kontakt sa stranim radnicima kao mušterije te u svakodnevnim životnim kontaktima. Učenje jezika treba biti prioritet i dio sveobuhvatne integracijske politike, koje trenutno nema. Čujemo najave da će se ona donijeti, i to je dobro, ali potrebna je čim prije. 

Kada ste govorili o problemima stranih radnika, posebno ste istaknuli problem rasizma. Postoje li podaci koliko je rasističkih napada ili ispada bilo prema stranim radnicima?

Postoje statistike o zločinima iz mržnje kao kaznenim djelima motiviranim mržnjom, o govoru mržnje koji predstavlja kazneno djelo, ali i za prekršaje koji mogu biti utemeljeni na rasnom ili etničkom podrijetlu. Međutim, ne otkrivaju je li meta bio strani radnik, a rasistički incidenti prema njima postoje, što je vidljivo i iz medija, iako ne znamo koliko je neprijavljenih napada. Kada incident izađe u javnost, bitno je da osim pravne osude i sankcioniranja počinitelja postoji i javna osuda, da se šalje poruka o neprihvatljivosti rasizma, prema stranim radnicima, ali i svima drugima koji su mete rasizma.

Mediji tu imaju značajnu ulogu, izvještavajući o napadima na strane radnike ova je tema došla u fokus javnosti, kao i potreba suočavanja s tim problemom i poduzimanja svega što je potrebno da se to što manje događa, a nakon što se dogodi, da se počinitelje prijavi i sankcionira.

Državni inspektorat, koji je zadužen za nadzor i sankcioniranje kršenja prava iz radnih odnosa, izvještava o slučajevima kršenja Zakona o strancima, ali ne vodi posebne statistike koje bi mogle otkriti jesu li, i po pitanju drugih kršenja prava, strani radnici posebno ranjiva skupina. 

Bilo bi dobro prikupljati specifične statističke podatke, da se vidi postoje li neke češće, ponavljajuće povrede te općenito veća zloupotreba stranih radnika u radnim odnosima. Trebalo bi razmisliti kako unaprijediti statistike kako bi se dobili jasniji podaci. Jer, ako vidite da su to ponavljajuće povrede, onda država može i adekvatno djelovati. Bez jasnih podataka nema uvida što se točno događa i teže je suzbijati problematične pojave.

Sustav uvoza stranih radnika u Hrvatsku uglavnom je utemeljen da ti radnici, posebice oni iz dalekih zemalja, do posla i radne dozvole dolaze preko agencija za zapošljavanje. Kako gledate na takav sustav prepun posrednika, i je li on dodatan rizik za nepoštivanje prava jednom kad dođu u Hrvatsku.  

Rad agencija za posredovanje pri zapošljavanju i agencija za privremeno zapošljavanje reguliran je europskim, ali i nacionalnim zakonodavstvom. Iako one mogu pomoći u pronalasku radnika sukladno potrebama tržišta rada i time pomoći i poslodavcima i stranim radnicima, ne postupaju sve agencije u skladu s pravnim okvirom.

Primjerice, prema Zakonu o tržištu rada ne smiju uzimati naknadu od tražitelja zaposlenja, što se ponekad ipak događa. Strani radnici iz dalekih zemalja ponekad se zadužuju i plaćaju velike iznose da dođu raditi u Hrvatsku, prije dolaska im se obećaju uvjeti rada koji se onda ne ostvare, a na koje uvjete ipak pristaju jer im boravak ovisi o poslodavcu, a nerijetko je egzistencija njihovih obitelji ovisna o novcu koji šalju kući. 

Postoje različiti problemi vezano za postupanje prema agencijama. Primjerice, imali smo predmet u slučaju agencije koja je radnike iz Azije oglašavala uz poruku da će “poslodavac dobiti dobar talent po manjoj cijeni”. Državni inspektorat nije mogao postupati jer nije našao nikoga na adresi na kojoj je ta agencija prijavljena, a vlasnik je bio prijavljen na adresi u drugoj državi.

Takvo postupanje moguće je prevenirati adekvatnom regulacijom rada agencija te učinkovitom metodikom provođenja nadzora nad agencijama.

Smatrate li da strani radnici iz dalekih zemalja imaju realne mogućnosti za integraciju u hrvatsko društvo? Što bismo, kao država, trebali napraviti da se te mogućnosti osnaže?

Mislim da su najavljene izmjene Zakona o strancima put i za veću integraciju u društvo. Kao rezultat boravka od tri godine, možemo očekivati veću integraciju, pa i da će biti više spajanja obitelji. Integracija nije to da imamo nekakvo paralelno društvo, strane radnike s kojima građani nemaju kontakta, s kojima izmijene rečenicu ili dvije, kada postoji značajna socijalna distanca.

Krajnje je vrijeme za usvojiti integracijsku i imigracijsku politiku. Potrebno je osvijestiti da su strani radnici ovdje, dapače, da će ih prema projekcijama biti i više, da su potrebni i da je stoga država dužna osigurati da rade u dostojnim uvjetima, kao i da se uspješno integriraju.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Istraženo kada mladi u Hrvatskoj ulaze u spolne odnose. Ovo su rezultati

Objavljeno

-

Prosječna dob stupanja mladih u spolne odnose u Hrvatskoj je 16 godina, pokazali su rezultati Istraživanja o spolnom i reproduktivnom zdravlju, koje je predstavljeno danas u Edukacijskom centru HZJZ-a. Istraživanje je provedeno 2022. godine, a sudjelovala su 2532 učenika trećih razreda u 100 srednjih škola diljem Republike Hrvatske.

Važnost ulaganja u zaštitu i unaprjeđenje spolnog i reproduktivnog zdravlja proizlazi iz činjenice da se u svijetu svakoga dana milijun ljudi zarazi nekom spolno prenosivom infekcijom, što je na godišnjoj razini oko 274 milijuna novih infekcija, dok je u Hrvatskoj u 2022. godini zabilježeno 57 infekcija sifilisom, 21 gonorejom i 101 klamidijom, objasnila je voditeljica istraživanja Diana Jović Burić.

Odnos bez zaštite

Rezultati istraživanja pokazuju da je gotovo trećina učenika stupila u neki oblik spolnog odnosa te da je prosječna dob stupanja u spolne odnose 16 godina. Zabrinjavajući su podaci o uporabi kondoma jer od skoro 90 posto učenika koji su imali vaginalni odnos, 40 posto njih nije koristilo zaštitu.

“Učenici koji su imali oralne odnose u najvećoj mjeri nisu nikada koristili zaštitu, i to čak njih 72.7 posto. Zaštitu tijekom analnog odnosa nikad nije koristilo 47.5 posto učenika”, istaknula je Jović Burić.

Istraživanje pokazuje da učenici zaštitu koriste u najvećoj mjeri zbog straha od neželjene trudnoće i zaštite od spolno prenosivih infekcija. Povjerenje u partnera ključni je razlog zbog kojeg mladi ne koriste kondome. Kao dodatne razloge navode činjenicu da ih nemaju trenutno pri ruci te da ih ne vole koristiti.

Spolni odnos pod utjecajem opijata

Kao još jedan problem ističe se odnos pod utjecajem opijata. Polovina učenika koja je imala spolni odnos izjavila je da ga je imala pod utjecajem alkohola, a gotovo petina njih imala ga je pod utjecajem psihoaktivnih droga.

Više od polovine učenika razgovara sa svojim partnerima o prošlim seksualnim iskustvima, a dva primarna načina informiranja o spolnim odnosima i zaštiti su informiranje preko interneta i razgovorom s vršnjacima. Jović Burić ističe kako je zanimljivo da mladići navode razgovor s ocem kao način informiranja na četvrtom mjestu, dok je za djevojke razgovor s majkom na trećem mjestu.

U dijelu istraživanja koje se tiče ocjene vlastitog znanja o spolnim odnosima najveći udio učenika ocijenio je svoje znanje vrlo dobrom ocjenom, dok je provjera znanja pokazalo puno lošije rezultate. Najveći broj mladića i djevojaka ima tek dovoljnu razinu znanja o spolnom i reproduktivnom zdravlju.

“Mislim da nam ovi podaci daju glavne smjernice o važnosti rada na edukaciji i njihovom znanju o spolnom i reproduktivnom zdravlju”, zaključila je Jović Burić.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

HŽ Infrastrukturi i Putničkom prijevozu 56,5 milijuna novih kredita

Objavljeno

-

By

Vlada je u četvrtak dala prethodnu suglasnost i odobrila jamstvo za kredit HŽ Infrastrukturi radi financiranja financijskih obveza prema izvođačima u iznosu od 32,5 milijuna eura, kao i prethodnu suglasnost za kredite HŽ Putničkog prijevoza ukupne vrijednosti 24 milijuna eura, za obnovu voznog parka i radionica.

Rok korištenja kredita HŽ Infrastrukturi kod Erste&Steiermärkische Bank Rijeka je 12 mjeseci od potpisa ugovora, korištenje i način otplate kredita je po revolving principu, dok je dospijeće kredita 31. prosinca 2025. godine uz kamatu od 1,99 posto.

Instrument osiguranja je bezuvjetno i neopozivo jamstvo RH koje pokriva sto posto obveza po kreditu izdano od strane Ministarstva financija.

Vlada je također izglasala da se HŽ Putničkom  prijevozu da prethodna suglasnost za sklapanje ugovora o predfinanciranju i to između društava HŽ Putnički prijevoz d.o.o. i EUROFIMA – Europskog društva za financiranje nabavki željezničkog materijala, za financiranje obnove lokomotiva i vlakova u iznosu od deset milijuna eura. Kredit je na 15 godina, po fiksnoj kamatnoj stopi od 3,44 posto.

Prihvaćen je i prijedlog odluke o davanju prethodne suglasnosti za sklapanje ugovora o predfinanciranju i najmu između HŽ Putničkog prijevoza i  EUROFIME za financiranje ulaganja u objekte za održavanje željezničkih vozila. Visina tog kredita je 14 milijuna eura.

Novac će biti utrošen za obnovu voznog parka i radionica koje održavaju željeznička vozila. Te se radionice nalaze u Osijeku, Koprivnici Puli, Splitu, Varaždinu i Vinkovcima. I taj je kredit na 15 godina uz fiksnu kamatnu stopu od 3,44 posto.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

HZMO ima obavijest za 15.000 korisnika

Objavljeno

-

By

U ponedjeljak 17. lipnja 2024. počinje isplata nacionalne naknade za starije osobe za svibanj 2024. korisnicima računa otvorenih u poslovnim bankama, objavio je HZMO.

Nacionalnu naknadu za starije osobe dobit će 15.773 korisnika (79,40 % žena i 20,60 % muškaraca), za što je osigurano 2.347.515,00 eura iz Državnog proračuna.

Sukladno Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o nacionalnoj naknadi za starije osobe (NN 156/23), nacionalna naknada od 1. siječnja 2024. iznosi 150,00 eura.

Evo tko ima pravo na nacionalnu naknadu

Pravo na nacionalnu naknadu za starije osobe može ostvariti hrvatski državljanin koji je navršio 65 godina života, s prebivalištem na području Republike Hrvatske u neprekidnom trajanju od 10 godina neposredno prije podnošenja zahtjeva za ostvarivanje prava, što je osnovni uvjet, uz koji moraju biti ispunjeni i drugi zakonom propisani uvjeti, a to su:

  • da nije korisnik mirovine niti osiguranik u obveznom mirovinskom osiguranju
  • da njegov prihod i/ili prihod članova njegovoga kućanstva ostvaren u prethodnoj kalendarskoj godini po članu kućanstva mjesečno ne prelazi dvostruki iznos nacionalne naknade za starije osobe (300,00 eura)
  • da nije korisnik prava na zajamčenu minimalnu naknadu prema propisima o socijalnoj skrbi
  • da mu nije priznato pravo na uslugu smještaja prema propisima o socijalnoj skrbi
  • da nije sklopio ugovor o dosmrtnom uzdržavanju ili ugovor o doživotnom uzdržavanju kao primatelj uzdržavanja, osim u slučaju pokretanja postupka za raskid, utvrđenje ništetnosti ili poništenja ugovora.

Pravo na nacionalnu naknadu za starije osobe pripada od dana podnošenja zahtjeva, ako su ispunjeni svi uvjeti propisani za stjecanje prava. Korisniku mirovine pravo pripada od prvoga dana nakon obustave isplate mirovine iz obveznog mirovinskog osiguranja, a korisniku zajamčene minimalne naknade od prvoga dana nakon prestanka prava na zajamčenu minimalnu naknadu.

Iz HZMO-a napominju da se zahtjev za nacionalnu naknadu može se podnijeti bilo kada i to osobno u područnoj ustrojstvenoj jedinici HZMO-a prema mjestu prebivališta podnositelja zahtjeva, preporučeno poštom ili elektroničkim putem u sustavu e-Građani.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu