Moćni teleskop snimio udaljeni planet, znanstvenici na nogama

NASA

Teleskop James Webb (JWST) snimio je udaljeni planet kojem veći dio površine čini ocean, a dokazano na njemu postoje molekule na bazi ugljika.

Riječ je o egzoplanetu K2-18b koji kruži oko hladne patuljaste zvijezde K2-18 i nalazi se unutar naseljive zone zvijezde, ili Zlatokose, te je 8,6 puta masivniji od Zemlje. Analiza Webbovih opažanja otkrila je da planet ima obilje metana i ugljičnog dioksida u atmosferi.

Prisutnost ovih molekula, koje nose ugljik, zajedno s nedostatkom amonijaka, mogla bi ukazivati na atmosferu bogatu vodikom koja okružuje oceanski svijet, navodi se u priopćenju NASA-e.

Svemirski teleskop Hubble isprva je uočio tragove vodene pare u atmosferi egzoplaneta. Otkriće, opisano u studiji iz rujna 2019., pomoglo je znanstvenicima da se vrate na K2-18b radi daljnjeg proučavanja.

Teleskop Webb, koji može detektirati infracrveno svjetlo nevidljivo ljudskom oku i osjetno je moćniji nego Hubble, tražio je koji točno elementi postoje u atmosferi planeta.

Najnovija promatranja također ukazuju na to da bi na K2-18b mogla biti prisutna vrlo posebna molekula, nazvana dimetil sulfid.

“Većina dimetil sulfida u Zemljinoj atmosferi emitira se iz fitoplanktona u morskom okruženju”, navode iz NASA-e.

Ovi novi dokazi proširuju znanstveničko razumijevanje egzoplaneta sličnih K2-18b. Otkrića o sastavu njegove atmosfere sugeriraju da bi to mogao biti “Hycean egzoplanet”, teoretski tip egzoplaneta koji je vruć, ali je prekriven oceanima i ima atmosferu bogatu vodikom.

Tamo gdje postoje tekući oceani, postoji potencijal za život, ali istraživači još uvijek nisu sigurni da bi ti Hyceanski planeti uopće mogli održati život. Studija iz kolovoza objavljena u časopisu The Astrophysical Journal, primjerice, sugerira da bi bili podvrgnuti razornom učinku staklenika.

“Još uvijek nema potvrđenih Hycean egzoplaneta. I ne postoji planet poput K2-18b u našem Sunčevom sustavu, a to čini planete poput njega slabo razumljivima”, prema NASA-i.

“Priroda njihove atmosfere predmet je aktivne rasprave među astronomima”, stoji u priopćenju za javnost svemirske agencije.

Ali istraživači uključeni u analizu ovih nedavnih opažanja K2-18b naglasili su da je nastavak otkrivanja njegovih misterija ključan.

“Naš krajnji cilj je identifikacija života na egzoplanetu pogodnom za život, što bi promijenilo naše razumijevanje našeg mjesta u svemiru. Naša su otkrića obećavajući korak prema dubljem razumijevanju Hyceanskih svjetova u ovoj potrazi”, kaže astronom Nikku Madhusudhan, profesor astrofizike i egzoplanetarne znanosti na Cambridgeu.

Naravno, znanstvenici planiraju nastaviti koristiti Webb teleskop za proučavanje udaljenog planeta i pokušati dodatno potvrditi nova otkrića.

“Ovi su rezultati proizvod samo dva promatranja K2-18b i pred nama je još mnogo toga. To znači da je naš rad ovdje tek rana demonstracija onoga što Webb može promatrati u egzoplanetima u nastanjivoj zoni”, izjavio je koautor studije, astronom Savvas Constantinou, doktorand astrofizike na Cambridgeu.

“Kum” AI-ja: AI bi u budućnosti mogao pokušati preuzeti vlasti, moramo biti oprezni

Računalni znanstvenik Geoffrey Hinton, koji se smatra “kumom umjetne inteligencije” kaže da će vlade diljem svijeta morati uspostaviti univerzalni temeljni dohodak kako bi se nosile s utjecajem umjetne inteligencije na nejednakost.

Profesor Geoffrey Hinton rekao je za BBC da je “jako zabrinut da će umjetna inteligencija preuzeti mnoge svakodnevne poslove”, da bi to moglo povećati nejednakost te da su potrebne reforme kako bi se isto spriječilo.

Posljedice po nejednakost

“Konzultirali su me ljudi u britanskoj vladi i savjetovao sam im da je univerzalni temeljni dohodak dobra ideja”, rekao je.

Rekao je da iako smatra kako će umjetna inteligencija povećati produktivnost i bogatstvo, novac će ići bogatima, “a ne ljudima čiji poslovi budu izgubljeni i to će biti jako loše za društvo”.

Profesor Hinton je pionir neuronskih mreža, koje čine teorijsku osnovu umjetne inteligencije. Do prošle godine radio je u Googleu, no napustio je tehnološkog diva kako bi mogao slobodnije govoriti o opasnostima od neregulirane umjetne inteligencije.

Profesor Hinton ponovio je svoju zabrinutost o prijetnjama AI-ja za cjelokupno čovječanstvo. “Pokazuje se da vlade nisu bile voljne obuzdati vojnu upotrebu umjetne inteligencije, a tehnološke tvrtke ne ulažu dovoljno truda u sigurnost”, tvrdi.

Profesor Hinton je rekao da za pet do 20 godina postoji vjerojatnost da ćemo se morati suočiti s problemom AI-ja koji bi mogao pokušati preuzeti vlast. “To bi dovelo do prijetnje na razini izumiranja za ljude jer bismo mogli stvoriti oblik inteligencije koji je bolji od biološke inteligencije, a to je za nas vrlo zabrinjavajuće”, kaže.

Zabrana vojne uporabe umjetne inteligencije

Umjetna inteligencija bi se mogla autonomno razviti tako da ima za cilj preuzimanje kontrole, a to pokazuju i dosad benigni alati za primjerice prijevod teksta.

“Ono što me najviše brine kod AI-ja jest da oni mogu samostalno donositi odluke o ubijanju ljudi”, kaže.

Profesor Hinton predlaže stoga nešto poput Ženevske konvencije, međunarodnog ugovora za reguliranje vojne uporabe umjetne inteligencije. “Ali mislim da se to neće dogoditi dok se ne dogode vrlo gadne stvari”, dodao je.

S obzirom da je u tijeku nova utrka u naoružanju između SAD-a Rusije i Kine, Hinton kaže da bi najbolje rješenje bila zabrana vojne uporabe umjetne inteligencije.

Popularne aplikacije koje su opasne za vaš telefon: Obrišite ovih pet čim prije

Korisnici Android telefona trebaju biti na oprezu nakon otkrića opasnih lažnih aplikacija koje izgledaju baš kao one popularne.

Ako ste iznenada primijetili duple kopije aplikacija kao što su Instagram, Snapchat, WhatsApp, X (bivši Twitter) i Google koje se pojavljuju na vašem telefonu ili ste te usluge preuzeli iz neslužbenih trgovina, obrišite ih bez odgađanja, piše Mirror.

Stručnjaci za sigurnost u Sonic Wallu otkrili su novu prijetnju, a čini se da hakeri koriste ove iznimno popularne platforme kako bi zarazili uređaje zlonamjernim softverom i mogli bi otkriti vaše osobne podatke.

Jednom instalirane, lažne aplikacije izgledaju kao prave s ikonama na zaslonu koje se ne razlikuju od originalnih.

Međutim, unatoč tome što izgledaju dovoljno nevini, skrivaju neugodno iznenađenje s Sonic Wallom koji kaže da “zlonamjerna aplikacija ima za cilj izvršiti štetne radnje ili ukrasti osjetljive informacije bez korisnikove svijesti ili pristanka.”

Jedan od izdajničkih znakova da nešto nije u redu su dopuštenja na koja će te aplikacije htjeti da pristanete. Nakon instalacije, od vas će se tražiti da aplikaciji dopustite pristup stvarima kao što su usluga pristupačnosti i dozvola administratora uređaja.

“Traženjem ovih dozvola, zlonamjerna aplikacija ima za cilj steći kontrolu nad žrtvinim uređajem”, dodao je Sonic Wall.

Mogućnost učitavanja aplikacija s Googleove službene trgovine ono je što čini Android toliko popularnim, ali ovo je dobar primjer kada stvari mogu krenuti ozbiljno po zlu.

Prije instaliranja bilo čega na vaš uređaj uvijek pročitajte recenzije i uvijek pazite koja dopuštenja dajete bilo čemu instaliranom izvan Trgovine Play. Ako mislite da ste preuzeli nešto opasno, bilo bi dobro da to bez odlaganja izbrišete.

VIDEO / Stručnjakinja otkriva tri skrivena gumba koja ima svaki auto, evo čemu služe

Unsplash

Stručnjakinja i influencerica za automobile otkriva “magične” funkcije Vašeg ljubimca kojih ste možda i nakon više godina korištenja – nesvjesni.

Qiao Xiao Chequan je TikTok influencerica koja platformu koristi kako bi pratiteljima otkrila tehnološke dodatke koji su sve popularniji u novim automobilima, a koji vam mogu olakšati vožnju i eventualne poteškoće koje s njom dolaze.

Jedan od takvih funkcionalnih dodataka su i transponderi – poznati i kao “ključevi s čipom”. Ova stručnjanja kaže da ako ne možete pronaći svoje vozilo na parkiralištu, pametni ključ može obaviti taj posao umjesto vas.

Tvrdi da biste trebali “pritisnuti tipku za zaključavanje na ključu kako bi se oglasila truba automobila”.

“Sada možete lako pronaći svoj automobil na temelju smjera zvuka”, dodala je. Njezin drugi savjet je za one koji se brinu da im vrata automobila nisu dobro zatvorena nakon što su ga ostavili u parkiralištu.

Qiao, koja svakodnevno dijeli svoje znanje o automobilima i njihovim “skrivenim” funkcijama kaže: “Brinete li se uvijek da vrata vašeg automobila nisu dobro zatvorena? Morate pritisnuti gumb za zaključavanje na ključu. Ako se automobilska truba ne oglasi, to znači da vrata automobila niste pravilno zatvorili.”

Rekla je da biste trebali pritisnuti bravu, ali ako čujete trubu automobila, “možete otići mirni” znajući da su vam sva vrata automobila zaključana.

Osim toga na svom profilu dijeli i korisne savjete, primjerice za vožnju u otežanim uvjetima poput kiše.

Kreatorica sadržaja o automobilizmu, koja je prikupila više od 15,7 milijuna lajkova na svojim videozapisima sa savjetima i 2 milijuna pratitelja, također je rekla da nakon što zaključate automobil i odete, ako vam netko pokuša otvoriti vrata ili automobil počne “nenormalno vibrirati”, vozilo će automatski upaliti intenzivni alarm kako bi “prestrašio negativce”. “Ima li vaš automobil ovu čarobnu značajku?”, dodala je.

Reagirajući na video, jedna osoba je rekla: “Najbolji ste! Hvala vam na svim informacijama.” „Meni je uspjelo”, dodao je drugi.” „Svaki dan naučiš nešto novo”, napisao je treći.