Connect with us

magazin

NAJAVLJENA MEĐUNARODNA IMENA – GLAZBENICI, PLESAČI, GLUMCI… / U četvrtak počinje 5. Zadar Organ Festival!

Objavljeno

-

Piše: Dora Dunatov

U četvrtak, 7. rujna, svoj će program otvoriti peto izdanje Zadar Organ Festivala. Riječ je o nekonvencionalnom festivalu koji u Zadar dovodi velika međunarodna umjetnička imena, priređujući potpuno neočekivane i rijetko viđane orguljaške koncerte. Ti su koncerti otvoreni ka suradnji s drugim umjetnostima, pa tako na programima Zadar Organ Festivala, osim glazbenika, redovito viđamo imena glumaca, plesača, redatelja, pisaca, slikara, fotografa, pa čak i arheologa.

Tijekom cijelog rujna, ljubitelji glazbe, umjetnosti i neobičnih audio-vizualnih podražaja imat će priliku uživati na čak šest događaja, od kojih je zaista teško istaknuti najatraktivniji. Već prvi svojim izuzetno zanimljivim konceptom ljestvicu podiže prilično visoko.

Naime, ovog će četvrtka crkva sv. Donata svojim cijelim interijerom postati pozornica za priču i uroniti publiku u jednu od najljepših europskih legendi s korijenima u keltskoj i nordijskoj mitologiji. Iz naracije renomirane zadarske glumice, strasne pripovjedačice i poznate lutkarice Sanje Grgine, izranjat će najneobičniji likovi okupljeni oko Kópakonan, morske žene ili jedne od sirena s Farskih otoka poznatih pod nazivom Selkie. Legenda će biti ispričana iz perspektive povijesti Zadra i izvodit će se na hrvatskom jeziku. Zvučnu će kulisu na orguljama prirediti organizatorica ovog zadarskog festivala, Tea Kulaš, u suradnji s violončelisticom Joasiom Cieślak. Međutim, umjesto na violončelu, ta će glazbenica zasvirati na haldorofonu, inovativnom električnom instrumentu nalik na violončelo, koji je dobio ime po svom izumitelju, Islanđaninu Halldóru Úlfarssonu. Cjelokupni će doživljaj biti upotpunjen zvukovima zadarskih Morskih orgulja i projekcijskim mapiranjem koje će prirediti snimatelj, filmski autor, glazbenik i multimedijalni umjetnik Hristos Tolis, inače i redatelj ove predstave. Osvjetljenje dizajnirano od strane Alexandrosa Politakisa pretvorit će crkvu sv. Donata u podvodni hram, tako da će publika imati dojam kako luta poplavljenim ulicama izgubljene Atlantide. Koncert će biti ponovljen u Pagu 9. rujna, na neobičnom prostoru Magazina soli paške Solane.

Već 11. rujna, ZOF seli u atrij novoobnovljene Providurove palače čiji će akustični prostor pružiti privlačnu pozornicu za koncert u tradicijskom ruhu. Tog dana, u Zadru će nastupiti vokalni ansambl Pjev čijirepertoar čine tradicijski napjevi šireg „balkanskog“ područja. Snažni ženski glasovi tog vokalnog ansambla privukli su pozornost svjetski poznatog britanskog glazbenika, Kita Downesa, nominiranog za nagradu Mercury, a čije je muziciranje na orguljama prepoznao i nagradio BBC. S Pjevom i Downesom nastupa i saksofonist Hayden Chisholm, Novozelanđanin čiji „glazbeni otisak“ sadrži cijelu paletu neobičnih zvukova i instrumenata: mikrotonalnog ugađanja alt saksofona, indijske shruti kutije, analognog sintesajzera i grlenog pjevanja koje se smatra jednom od najtežih pjevačkih tehnika jer pjevač istovremeno mora proizvoditi više od jednog tona. Ovaj neobični sastav sjajnih pjevačica i glazbenika pružit će publici atmosferu sa svog novog, hvaljenog nosača zvuka Medna roso koji spaja i interpolira neobične zvukove orgulja i saksofona s bogatom vokalnom tradicijom „Balkanskog poluotoka“.

Tri dana nakon „izleta u etno svijet“, Zadar Organ Festival odlazi u crkvu sv. Mihovila. Tamo će 15. rujna nastupiti kvartet sastavljen od barokne violine (Silvio Richter), oboe (Dora Draclin), violončela (Anthony Havelka) i orgulja (Katarina Javora). Ti će glazbenici prirediti program s djelima baroknih majstora, pa će osim Bachovog Koncerta za obou i violinu u d-molu (BWV 1060) i Händelove Trio sonate u h-molu (HWV 386b), svirati i Sonatu Quartu u D-duru J. H. Schmelzera i Trio sonatu u B-duru (TWV 42: B1) G. P. Telemanna.

Već 17. rujna, u katedrali sv. Stošije u sklopu ZOF-a nastupit će nagrađivani njemački orguljaš Stefan Kagl. Kako i sam ove godine slavi okrugli 60. rođendan, program svog koncerta sastavio je od djela skladatelja „obljetničara“. Tako će rođendan u Zadru proslaviti s glazbom S. Rahmanjinova, W. Waltona, G. Muffata, J. N. Lemmensa, J. Jongena i P. Whitlocka, a za kraj koncerta zadarskoj će publici na velikim orguljama prvostolnice predstaviti i svoju vlastitu Suitu.

Zadnji koncert 5. izdanja Zadar Organ Festivala ponovno okuplja Oratorijski zbor crkve sv. Marka – Cantores Sancti Marcipod vodstvom Jurice Petra Petrača. Prošle je godine taj zbor nastupio uz pratnju velikog francuskog orguljaša Najija Hakima, a ove godine nastupa uz zadarske snage – Zadarski komorni orkestar. Koncert će se održati 23. rujna u crkvi sv. Krševana, a na programu je atraktivni Magnificat utjecajnog britanskog skladatelja Johna Ruttera koji je tim djelom utkao svoje ime među najveće majstore koralne glazbe. Njegov pristupačni skladateljski slog osvaja široku publiku diljem svijeta, priređujući nezaboravne koncerte spektakularnog karaktera.

Pred Zadrom je mjesec dana izvrsne glazbe s velikim imenima iz cijelog svijeta, a svaki je događaj priča za sebe. Ulaz na koncerte je slobodan, uz mogućnost novčane donacije. Program je ostvaren uz potporu Grada Zadra, Zadarske županije, Ministarstva kulture i medija RH, Turističke zajednice grada Zadra, te uz pomoć sponzora i donatora. Više o umjetnicima i programu Zadar Organ Festivala možete pronaći na službenoj stranici festivala www.zadarorganfestival.com.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

magazin

(FOTO/VIDEO) Zadarski band aid okupio se nakon 31 godinu i zapjevao pjesmu “Božić u Zadru”

Objavljeno

-

By

Zadarski glazbenici tu su pjesmu otpjevali davne 1994. godine

U vrijeme Božića pjesma grije dušu, a znaju to dobro i zadarski glazbenici koji su se okupili nakon više od tri desetljeća kako bi ponovno snimili pjesmu “Božić u Zadru”. Tekst za pjesmu koja je snimljena 10. prosinca 1994. godine napisao je Davor Žagar, a uglazbio ju je Nenad Nakić-Njake. Bila je to pjesma koja je bila odraz zadarske nade, mira i ljubavi iz vremena ratom namučenog Zadra. 

Inicijativa za okupljanje glazbenika krenula je iz Grada Zadra, a za sve je kriv jedan DVD u kojem žuti vlakić ’96. godine vozi po Polutuoku, a u podlozi svira upravo pjesma “Božić u Zadru”. Bila je to idealna prilika da se pozove zadarske glazbenike: Amendu, Gogu, Davora, Rikija, Simu, Tomu, Mladena, Jeru i Daria da se ponovno okupe i naprave “remake” zadarske božićne pjesme. 

– Nije bilo upitno kad su nas zvali. Prvo, prošlo je puno godina, a svi smo hvala Bogu na broju, i evo – da se podružimo i da osvježimo pjesmu. Divota. Božić je. – kazao je glazbenik Rikardo Perković. 

Iskusnijim kolegama, pridružila se i mlađa generacija zadarskih glazbenika i to na poziv Saše Miočića iz Koncertnog ureda Zadar koji je zadužen za novi aranžman pjesme. 

– Zvao me Sale da sudjelujem u projektu i nije ni završio rečenicu, a ja sam rekla: Može! – govori Matea Biloglav, voditeljica A.K.A. Crescenda koja je u vrijeme kad je pjesma nastala imala tri godine. 

Trideset i jednu godinu poslije zadarski glazbenici pokazali su zajedništvo, baš kao nekad, i bio je dovoljan jedan telefonski poziv kako bi se svi okupili i još jednom potaknuli duh zadarskog Badnjaka i Božića. U idućim danima bit će gotov i spot za što je zaslužan Igor Goić iz Kreathia studija. 

– Hvala svima što su se odazvali. Ovo budi posebnu emociju u svinma nama i sve nas podsjeća da su nam nada, ljubav, mir i vjera u životu itekako potrebni – kazao je gradonačelnik Šime Erlić te se posebno zahvalio obitelji Nenada Nakića – Njake i Davoru Žagaru koji su autori ove pjesme, na podršci i povjerenju. 

Podsjetimo se kako je to izgledalo 1994.:

 
Nastavi čitati

magazin

Koliko zarađuju hrvatski influenceri? Prihodi su im sve veći, ali ih brine jedna stvar

Objavljeno

-

By

Zagrebačka agencija Dialog komunikacije predstavila je rezultate istraživanja DIABLOG, najnovijeg i najopsežnijeg pregleda domaće industrije kreatora sadržaja. Kako funkcionira influencer marketing, kolika je zarada, koji su izazovi s kojima se influenseri susreću… za Novi dan govorila je Marina Čulić Fischer, direktorica Dialog komunikacija

“Posljednje istraživanje provedeno je 2020. godine. Scena se promijenila u tih pet godina. Sazrela je. Influenceri imaju i stalni posao, ali se infuencer marketingom bave dosta ozbiljno. Troše u prosjeku između osam i 10 sati tjedno. To im je dosta važan izvor prihoda”, kaže Čulić Fischer i dodaje da usporedba dvaju razdoblja jasno pokazuje kako je hrvatski influencer marketing u pet godina prošao kroz značajnu profesionalizaciju i rast prihoda, ali i da se suočava s novim izazovima kao što su negativan stav javnosti i regulacija, posebno u kontekstu suradnji s brendovima i korištenja AI alata.

Rezultati istraživanja

Prema rezultatima istraživanja, 47,6% kreatora u influencer marketingu je aktivno više od pet godina, što potvrđuje da se scena profilirala u stabilnu i profesionalnu industriju. Istodobno, čak 90,5% kreatora monetizira svoj sadržaj, a 38,1% influencer marketing navodi kao glavni izvor prihoda.

Koliko zarađuju?

Više od 46% kreatora zarađuje preko 1.000 eura mjesečno od svojih online aktivnosti, a 73,8% ih očekuje daljnji rast prihoda u sljedećoj godini.

“U Hrvatskoj ne postoje točni podaci ulaganja u influencer marketing, ali na svjetskoj razini taj broj doseže 33 milijarde dolara ulaganja”, kaže Čulić Fischer i dodaje da ispitanici kao najveću prepreku daljnjem poslovnom razvoju navode algoritme, odnosno pad organskog dosega.

Influencer marketingom upravljaju mlade žene

Industrija je i dalje izrazito ženska i urbana: 89,2% ispitanika su žene, a 69% ih živi u Zagrebu. I kreatori i njihova publika najdominantniji su u dobnoj skupini od 25 do 34 godine, što jasno pozicionira influencer marketing kao tržište kojim upravljaju mlađe odrasle žene.

Instagram i dalje prvi izbor

Čulić Fischer kaže da TikTok najviše raste u odnosu na druge platforme iako još ne zauzima broj jedan.

“Nama je Facebook dugo bio broj jedan, ali tu su se stvari malo promijenile. Instagram je apsolutno sada prvi. Svi kreatori koji su sudjelovali u istraživanju (100%) aktivni su na Instagramu. TikTok koristi 78,6% ispitanika, što ga čini drugom najvažnijom platformom”, otkrila je Čulić Fischer i dodala da je dominantni sadržajni trend kratki video. Najpopularnije teme i dalje su lifestyle, ljepota, moda i putovanja.

Korištenje AI-a mora biti označeno

Više od polovice kreatora (54,8%) pozdravlja regulaciju influencer marketinga.

“Postoji samoregulacija. Tu imamo dva važna faktora, a to su upotreba AI-a i suradnja s brendovima. Jedno i drugo je važno naznačiti”, kaže Čulić Fischer.

Istraživanje je pokazalo i da se većina slaže da je transparentnost nužna, kako u kontekstu suradnji s brendovima, tako i u kontekstu korištenja AI alata u kreiranju sadržaja. Kreatori smatraju da AI treba označiti onda kada čini bitan dio sponzoriranog sadržaja.

Autentičnost je valuta povjerenja

Autentičnost za ispitanike predstavlja ključnu osobnu vrijednost: 82,1% je smatra “jako važnom”, a većina navodi da povjerenje publike gradi prvenstveno birajući suradnje s brendovima u koje osobno vjeruju.

Čak 93% kreatora sadržaja barem jednom je odbilo suradnju s brendom zbog nesklada s vlastitim uvjerenjima.

Najveći problem – negativan stav javnosti

Velika većina ispitanika (74,7%) smatra da je negativan stav javnosti najveći problem domaće influencer scene. Kreatori ističu kako taj stav utječe na percepciju profesionalizma, kvalitetu sadržaja i poslovne prilike.

Gledajući unaprijed, kreatori svoj razvoj vide u kvalitetnijoj produkciji, većoj povezanosti s medijima i širenju na offline aktivnosti, što potvrđuje da domaća scena ulazi u novu fazu razvoja koja će oblikovati iduće razdoblje influencer marketinga u Hrvatskoj.

 
Nastavi čitati

magazin

ADVENT U ZADRU / Klapa Puntamika večeras predstavlja novi božićni hit!

Objavljeno

-

By

Klapa „Puntamika” s Denisom Maričićem nastupit će na „Adventu u Zadru” večeras, u utorak od 19:30 sati na Trgu Petra Zoranića, dok će pola sata kasnije na zadarskoj Tržnici u sklopu „Božićnog gramofona” DJ Antonio u Studio Advent programu puštati regionalnu alternativnu glazbu.

Dakle, alternativci će biti na „alternativnoj” lokaciji, dok će na adventskoj pozornici nastupiti popularna zadarska klapa, gotovo odmah nakon promocije nove pjesme na CMC-ju i zahuktalih priprema za treći album koji samo što nije ugledao svjetlo dana. „Croatia Records” spot za pjesmu „Božić je u svitu” već je pustila na svom YouTube kanalu.

– Na adventskom koncertu imat ćemo premijeru te božićne pjesme uživo, a to mi je posebno drago. Inače atmosfera je radna, savršena, letimo i stižemo na sve strane – kaže Denis Maričić iz Puntamike, Zadranima poznatiji kao Dendo. Maričić je autor glazbe i teksta za legendarnu pjesmu „Oči boje lavande”, kao što je uostalom i potpisnik pjesama klape Puntamika.

Uz stare, dobre, okušane i opjevane hitove, zadarska će klapa dio pjesama s novog albuma predstaviti na adventskoj pozornici. Iza Maričića su dva albuma bratskog dua „Denis & Pino”, dok je treći album Puntamike u pripremi.  
– Predstavit ćemo dio pjesama s albuma koji će se zvati „Dite Dalmacije”. Izaći će početkom sljedeće godine, ne znam točno kada, ali bit će vrlo skoro. Što se koncerta tiče, imamo dovoljno naših lijepih pjesma sa svih tih albuma – govori Maričić. Klapa Puntamika nastupila je nekoliko puta na „Adventu u Zadru” i kao svim izvođačima, pogled s pozornice na šušur Trga Petra Zoranića posebna je vrijednost koncertnog nastupa.

– Ugodno je, zaista je jako lijepo. Inače volim napraviti đir i doći do adventskog trga. Ne baš svaki dan, ali „Advent u Zadru” kao događaj nikad ne propuštam – poručuje zadarski glazbeni autor. Koncert klape Puntamika počinje u 19:30 sati, a ulaz je slobodan.  

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu