Hrvatska
Koga nadziru tajne službe u Hrvatskoj?
Visokoobrazovani muškarci između 30 i 50 godina čine većinu koja se obraća Vijeću za građanski nadzor sigurnosno-obavještajnih agencija sa sumnjama od toga da ih tajne službe motre na ulici i prisluškuju telefone do toga da ih netko gleda kroz televizor i šalje im vibracije.
Razlozi zbog kojih nam se građani obraćaju su različiti, otkriva Zdravka Čufar Šarić, koja u drugom mandatu predsjeda Vijećem, tijelom koje ne provjerava postoje li ili ne objektivni razlozi za određene mjere tajnog prikupljanja podataka, nego jesu li one poduzete u skladu sa zakonom.
Građani nam se obraćaju sumnjajući da ih se motri na ulici, da im se prisluškuje telefon ili mobitel, ali i da ih netko gleda kroz televizor, šalje im nekakve vibracije, navodi Čufar Šarić i ističe kako Vijeće ozbiljno preispituje sve sumnje, pa i one koje se doimaju neobičnima.
Nije bilo nezakonitosti ili nepravilnosti
Podaci iz Izvješća o radu za 2022. govore da se Vijeće prošle godine bavilo s 12 zahtjeva građana koji sumnjaju u zakonitost rada sigurnosno-obavještajnih agencija, ali da sumnje nisu potvrđene.
Vijeće nije utvrdilo nezakonitosti ili nepravilnosti u radu, kaže njegova predsjednica.
U četiri zahtjeva građani su iskazali sumnju u moguće nezakonitosti ili nepravilnosti u tajnom prikupljanju podataka, u dva zahtjeva u provedbu sigurnosnih provjera, a polovica zahtjeva uopće se nije odnosila na rad agencija, pa se Vijeće oglasilo nenadležnim.
Od pet zahtjeva temeljem kojih je Vijeće provelo neposredan nadzor nad radom Sigurnosno-obavještajne (SOA) i Vojne sigurnosno-obavještajne agencije (VSOA) u čak četiri predmeta te agencije nisu uopće postupale.
Vijeću se obratio i jedan zastupnik
Zbog zaštite klasificiranih podataka i osobnih podataka podnositelja, predsjednica Vijeća nije mogla iznijeti puno više detalja o radu toga tijela od onoga što stoji u Izvješću.
Ipak, otkriva da im se prošle godine političari nisu obraćali sa svojim sumnjama, no u prethodnim godinama obratio im se jedan zastupnik, ali Vijeće nije bilo nadležno postupati u njegovu slučaju. Vijeću su se između ostalih obraćali i članovi različitih udruga te novinari.
O imenima ne govori i naglašava kako svi građani koji se obraćaju Vijeću mogu biti sigurni da će njihovi osobni podaci ostati tajna.
Objasnila je i kako se Vijeću može obratiti svaki građanin koji smatra da su mu postupanjem sigurnosnih agencija na neki način ugrožena prava, primjerice ako smatra da ga se nezakonito prisluškuje ili prati.
Uz zahtjeve građana, Vijeće zaprima i zahtjeve državnih tijela i pravnih osoba, koji se mogu podnijeti isključivo u pisanom obliku, elektroničkom poštom, pismom ili osobno.
Zahtjevi moraju sadržavati ime i prezime, datum rođenja ili OIB te vlastoručni potpis podnositelja.
Ne razmatraju se anonimne predstavke
Vijeće anonimne predstavke ne razmatra, nego ih dostavlja saborskom Odboru za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost koji može poduzeti daljnje korake i zatražiti postupanje Vijeća, kaže Čufar Šarić.
Tumači kako su ime, prezime i adresa podnositelja potrebni radi njegove identifikacije i dostave odgovora.
Opisala je i kako Vijeće postupa sa zaprimljenim zahtjevima.
Svaki se razmatra i dodjeljuje radnoj skupini od tri člana Vijeća, koja obavlja neposredan nadzor u SOA-i ili VSOA-i, ako se radi o vojnoj osobi.
Radna skupina provjerava dokumente te obavlja razgovore s djelatnicima agencija kako bi se utvrdilo je li bilo postupanja prema podnositelju i je li to postupanje zakonito.
U posljednjem koraku, Vijeće traži pisano očitovanje agencija o navodima iz zahtjeva, a po njegovu zaprimanju, donosi odluku o zakonitosti eventualnog postupanja agencija.
Podnositelja se obavještava je li bilo postupanja sigurnosno-obavještajnih agencija prema njemu te ako je jest je li ono bilo po zakonu ili su kršena ljudskih prava.
Kada bi se utvrdile nezakonitosti u radu agencija, Vijeće je o tome dužno obavijestiti i predsjednika Republike, Sabora, Vlade i saborskog Odbora za unutarnju politiku te glavnog državnog odvjetnika.
„Do sada nismo utvrdili nezakonitosti u postupanju agencija, no u jednoj situaciji smo obavijestili nadležne institucije o mogućoj nepravilnosti koja, po ocjeni Vijeća, nije rezultirala kršenjem ljudskih prava“, naglašava Čufar Šarić.
Sve manje obraćanja Vijeću
Broj predmeta na kojima je Vijeće prošle godine radilo jednak je onome iz 2018. kada je Vijeće ponovno imenovano nakon što tri godine nije postojalo, ali i bitno manji od broja predmeta kojima se bavilo od 2019. do 2021.
Izvješća pokazuju da je u 2019. Vijeće radilo na 27 pritužbi o mogućim nezakonitostima li nepravilnostima u radu agencija, godinu poslije na 28, a u 2021. godini na 22 zahtjeva.
To su zahtjevi koji su upućivani u godinama kada Vijeće nije postojalo, pa smo ih s odmakom vremena obrađivali, kaže Čufar Šarić i priznaje da su u tri godine, kako Vijeća nije bilo, građani izgubili naviku obraćati mu se.
Hrvatska
FOKUS NA RIZIČNIM PONAŠANJIMA VOZAČA / Do 22. rujna traju Dani sigurnosti u prometu: Alkohol, mobitel, brzina, pojas….
Idućih tjedan dana, do 22. rujna, diljem Europe, pa tako i u Hrvatskoj, održavaju se Dani sigurnosti u prometu. Fokus je na rizičnim ponašanjima vozača u prometu pa se provode pojačane patrole radi suzbijanja prometnih prekršaja.
– Zaustavljeni ste zbog prometnog prekršaja korištenje mobitela za vrijeme vožnje, rekla je policajka vozaču.
– Nisam, brani se vozač.
– Jeste, desna ruka, desno uho, pojašnjava policajka.
– Nisam ga držao na uhu, pričao sam na razglas, uporno se brani vozač.
Kazna iznosi 130 eura.
– A gdje da ga stavim? Ovaj kamion sam uzeo od gazde a inače koristim svoj, imam naslon za mobitel, u ovom nemam, kaže vozač Marino iz Siska.
Uz uporabu mobitela u vožnji, alkoholizirano stanje i nevezanje sigurnosnog pojasa, neprilagođena brzina jedan je od četiriju glavnih prekršaja u prometu.
– To su deseci tisuća prekršaja, što je sigurno previše. A znamo da je brzina ključni faktor sigurnosti u prometu. Prilikom naleta vozila na pješaka pri brzini 30 km/h gotovo je sigurno da će pješak preživjeti (vjerojatnost je 95%), a kod brzine nešto više od 50km/h vjerojatnost da će pješak preživjeti vjerojatnost je samo 10%, istaknuo je Krešimir Mišić, voditelj službe prometne policije PU zagrebačke.
Ako samo i pomislite stisnuti papučicu gasa, telefonirati ili popiti alkohol – sjetite se da ste ugrozili promet i da će vas to skupo stajati.
Hrvatska
Stiže novi zakon o pušenju, evo što se sve zabranjuje
Nakon lanjskog neuspješnog pokušaja da donese novi Zakon o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda i tako udovolji Europskoj direktivi, Ministarstvo zdravstva u javnu je raspravu stavilo novu verziju prijedloga Zakona, no ona je gotovo jednaka onoj staroj, koja je izazvala brojne kritike struke, kako industrije tako i liječnika.
Ministarstvo Vilija Beroša, naime, i dalje ne definira razne nove duhanske i nikotinske proizvode, ne pravi razliku u štetnosti, upozoravaju sugovornici Jutarnjeg lista.
Novim Zakonom uvodi se novi pojam “grijani duhanski proizvodi” te se mijenjaju odredbe o izuzećima koja su se do sada primjenjivala na grijane duhanske proizvode, tako da se arome ne smiju više koristiti ni u grijanim duhanskim proizvodima.
Ujedno se uređuje označavanje grijanih duhanskih proizvoda koji su po karakteristikama duhanski proizvodi za pušenje te se uvodi zabrana prodaje nikotinskih proizvoda osobama mlađim od 18 godina. Izričito se zabranjuje upotreba svih ovih proizvoda u zatvorenim javnim prostorima. Kao i u Direktivi EU, vrijedit će prijelazni rok za maloprodaju od 90 dana, kako bi se prodale zalihe.
Proizvođači i struka složni
I proizvođači i liječnici slažu se prije svega oko toga da treba urediti sustav i tržište te uvesti reda, a vladaju totalni nered i neznanje. Nijedni ne vide da će ovakav prijedlog zakona to postići.
“Aktualni hrvatski zakonski okvir donesen je 2017., a tržište se od tada značajno promijenilo. Pojavile su se nove kategorije proizvoda koje, iako nisu bez rizika, predstavljaju potencijalno manje štetnu alternativu cigaretama i važno je sve te proizvode adekvatno regulirati. Pušačima treba omogućiti pristup kredibilnim i relevantnim informacijama temeljenim na znanstvenim dokazima. Regulatorni okvir treba biti proporcionalan riziku, odnosno razini štete koju konzumacija pojedinih proizvoda nosi. A to sada nije slučaj.
Naime, kod novih duhanskih i nikotinskih proizvoda, kao što su e-cigarete, grijani duhanski i bezduhanski proizvodi, nikotinske vrećice, nema gorenja, nema katrana, nema dima, pa samim time sadrže znatno manje štetnih sastojaka i nema pojave pasivnog pušenja.
Stoga smatramo kako novim realnostima na tržištu treba pristupiti tako da se proizvodi adekvatno i kvalitetno definiraju i reguliraju, uzimajući u obzir njihove razlike, a ne posežući za mjerama zabrana koje stvaraju dodatnu pravnu nesigurnost, koče inovativnost i poduzetničku aktivnost te kreiraju nepovoljno poslovno okruženje”, upozoravaju iz Koordinacije za duhanske proizvode Hrvatske udruge poslodavaca (HUP).
Oni su ujedno za snažnu prevenciju početka pušenja, pogotovo kod maloljetnika, i protive se bilo kakvoj promociji svih ovih proizvoda.
“Imamo jako visok broj pušača”
A mi nemamo ni prevenciju ni ranu detekciju bolesti, kao ni dostupne informacije o različitim mogućnostima prestanka pušenja cigareta i smanjenja štete, koje ostavljaju najveće posljedice, kaže Ljiljana Ćenan, obiteljska liječnica i članica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHOM).
“Ništa se po tom pitanju nije promijenilo ni u ovom zakonskom prijedlogu. Nekoliko je momenata koji nas liječnike tu muče. Prvo je da imamo jako visok broj pušača, svaki treći odrasli stanovnik u Hrvatskoj puši, i procjenjujemo da je stopa prestanka pušenja iznimno niska, iako ne znamo kolika je. Znamo da je cigareta velik rizični faktor za razvoj kardiovaskularnih i onkoloških bolesti.
Jedno je kad to čitate na papiru, jedno je kad to doživite u ordinaciji, kao što ja vidim posljednjih 20 godina. Točno sam predvidjela što će se nekim ljudima dogoditi. A u Hrvatskoj se gotovo ništa ne radi na tu temu – zadnja velika javnozdravstvena akcija bila je prije 20 godina”, podsjeća liječnica.
Umjesto informiranja – zabrane
Na tržištu su posljednjih deset godina dostupni novi duhanski poizvodi, od e-cigareta do nikotinskih vrećica, a o tome se službeno ne informira ni liječnike ni javnost, odnosno pušače.
“Ja mogu reći ono što odmah na prvu vidim kao liječnik. Jedno su, recimo, sekundarni pušači, to su uglavnom djeca roditelja koji puše, koja su cijelu zimu bolesna, koja su kod mene na injekcijama, na inhalacijama. Smatram da je manje štetno kada su roditelji na e-cigaretama”, pita se Ćenan.
Navodi da je Američka Agencija za lijekove i hranu (FDA) izradila klasifikaciju duhanskih proizvoda po štetnosti, u kojoj je cigareta na prvom mjestu, a poslije se navode proizvodi za koje je dosad utvrđeno da su manje štetni. To je dobar pristup.
“Istina je da mi još ne znamo što će se dogoditi s onima koji budu 20, 30 godina koristili nove duhanske proizvode, no u Hrvatskoj nećemo to nikada niti znati jer to zasad ne evidentiramo. Naime, mi liječnici nemamo to gdje zabilježiti u e-kartonima, u padajućem izborniku nemamo opciju zabilježiti da netko koristi e-cigaretu, nego samo cigarete, cigare ili lulu. Pa tko više puši cigare i lulu?
Već godinama tražimo od HZZO-a da se to promijeni, da imamo gdje zabilježiti što pacijenti koriste, međutim, ništa. Dakle, mi ne vodimo nikakvu službenu evidenciju i zato ne znamo što će biti za deset godina”, upozorava za kraj.
Hrvatska
Dobra vijest za starije: Sutra na račune sjeda 150 eura!
U utorak 17. rujna počinje isplata nacionalne naknade od 150 eura za starije osobe za kolovoz korisnicima računa otvorenih u poslovnim bankama, objavio je Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (HZMO).
Provjerite uvjete
Nacionalnu naknadu za starije osobe dobit će 16.715 korisnika, za što je osigurano 2.495.495 eura iz Državnog proračuna.
Pravo na nacionalnu naknadu za starije osobe može ostvariti hrvatski državljanin koji je navršio 65 godina života s prebivalištem na području RH u neprekidnom trajanju od deset godina neposredno prije podnošenja zahtjeva za ostvarivanje prava, što je osnovni uvjet, uz koji moraju biti ispunjeni i drugi zakonom propisani uvjeti, a to su:
– da nije korisnik mirovine niti osiguranik u obveznom mirovinskom osiguranju
– da njegov prihod i/ili prihod članova njegova kućanstva ostvaren u prethodnoj kalendarskoj godini po članu kućanstva mjesečno ne prelazi dvostruki iznos nacionalne naknade za starije osobe (300,00 eura)
– da nije korisnik prava na zajamčenu minimalnu naknadu prema propisima o socijalnoj skrbi
– da mu nije priznato pravo na uslugu smještaja prema propisima o socijalnoj skrbi
– da nije sklopio ugovor o dosmrtnom uzdržavanju ili ugovor o doživotnom uzdržavanju kao primatelj uzdržavanja, osim u slučaju pokretanja postupka za raskid, utvrđenje ništetnosti ili poništenja ugovora.
Pravo na nacionalnu naknadu za starije osobe pripada od dana podnošenja zahtjeva ako su ispunjeni svi uvjeti propisani za stjecanje prava. Korisniku mirovine pravo pripada od prvoga dana nakon obustave isplate mirovine iz obveznog mirovinskog osiguranja, a korisniku zajamčene minimalne naknade od prvoga dana nakon prestanka prava na zajamčenu minimalnu naknadu.
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
(NE)RADNE NEDJELJE / Evo kako danas rade trgovine i centri u Zadru…
-
magazin4 dana prije
(FOTOGALERIJA) VRIJEME JE BILO NA NJIHOVOJ STRANI / Evo tko je prošetao današnjom špicom…
-
magazin5 dana prije
Pet namirnica koje trebamo držati u hladnjaku, a da to i ne znamo
-
magazin4 dana prije
KREĆE SEZONA GRIJANJA / Stručnjak otkriva kako osjetno uštedjeti na računima