magazin
Počelo zimsko sezonsko sniženje. Kupujete li online? Ovo biste trebali znati
Prije pet dana počelo je zimsko sezonsko sniženje, koje sukladno Pravilniku o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja može trajati najdulje 60 dana.
Po uobičajenoj praksi, očekuje se nekoliko krugova sniženja, a pred sam kraj očekuju se najveći popusti. Međutim, kako se može čuti od zaposlenih u trgovinama, mnogi kupci već su od prvog dana požurili u trgovačke centre. Kako bi izbjegli gužve, a ponekad i zbog raznovrsnije ponude, kupci se sve češće odlučuju na kupovinu u svega par klikova.
Da su nam internetske trgovine svima olakšale blagdansku kupovinu, slaže se i Boris Bajtl, dopredsjednik Hrvatskog Instituta za kibernetičku sigurnost (HIKS), ali dodaje da prilikom online kupovine treba biti vrlo oprezan. Prije nego što se odvažite na kupnju putem interneta, ističe Bajtl, pobrinite se da se ne izlažete riziku jer za to postoji mnogo razloga.
Na naš upit, dopredsjednik HIKS-a pripremio je nekoliko savjeta za online kupnju koji će vam pomoći da se osjećate sigurno i zaštitite svoje osobne i financijske podatke.
1. Kupujte kod renomiranih prodavatelja
Najbolje je kupovati izravno od online prodavatelja koje poznajete i kojima vjerujete. Velike i poznate online trgovine ulažu velika sredstava kako bi imale visok stupanj zaštite i zbog toga su puno sigurnije za kupovinu.
Izbjegavajte upisivanje naziva trgovine u traku preglednika jer Vas mala pogreška pri upisu može odvesti na lažnu stranicu koja izgleda kao prava. Kupujete li na takvom mjestu prevarantima možete nesvjesno dati broj svoje kreditne kartice i druge osobne podatke.
Spremite omiljena mjesta za kupovinu u svoj Internet preglednik kako biste do njih uvijek došli brzo i sigurno.
2. Provjerite nove trgovine
Prije prve kupovine potražite recenzije online trgovine i obratite posebnu pozornost na pritužbe. Iako ocjene i komentari mogu biti lažni, ipak je korisno dobiti uvid u mišljenje drugih kupaca. Pouzdane web stranice za recenzije mogu vam dati ideju o tome koliko je trgovac autentičan.
Potražite “Kontakt” na mrežnim stranicama i pronađite naziv tvrtke, adresu i broj telefona. Ako imate bilo kakvih nedoumica, nazovite tvrtku radi provjere.
3. Prije kupnje provjerite sigurnost stranice
Prije nego što unesete bilo kakve osobne ili financijske podatke, svakako provjerite je li stranica na kojoj se nalazite legitimna i sigurna.
Najlakši način da to saznate je da potražite “https” na početku adrese web stranice. Ako ne vidite “s” na kraju “http”, tada web mjesto nije šifrirana i vaši podaci neće biti sigurni. Također, potražite ikonu lokota na traci preglednika web stranice kako biste potvrdili da koriste SSL enkripciju.
Sigurne web stranice konfigurirane su za šifriranje podataka koje dijelite, čime se smanjuje rizik od kompromitacije vaših osobnih podataka tijekom kupovine.
4. Plaćajte kreditnom, a ne debitnom karticom
Uvijek koristite kreditnu karticu kako biste kupovali što sigurnije. Kreditna kartica ne daje prodavatelju izravan pristup novcu na vašem bankovnom računu. Osim toga, većina kreditnih kartica nudi povrat novca u slučaju prijevare.
Virtualna kreditna kartica može ponuditi još veću sigurnost pri online kupovini. Neki izdavatelji kreditnih kartica mogu Vam dodijeliti privremeni broj kartice koji je povezan s računom vaše kreditne kartice. Ovaj privremeni broj možete koristiti za kupovinu putem interneta, a da prodavatelju ne pokažete stvarne podatke o kreditnoj kartici. Ako se kriminalci dočepaju vašeg virtualnog broja kreditne kartice i kasnije ga pokušaju zloupotrijebiti, neće uspjeti.
5. Pazite na prijevare
Barem jednom tjedno provjerite svoje bankovne izvode kako bi uočili lažna terećenja. Bilo bi dobro postaviti automatske obavijesti o svakoj novoj aktivnosti na kartici. Kada primite obavijest SMS-om ili e-poštom, možete provjeriti svoj račun kako biste bili sigurni da prepoznajete kupnju.
6. Odaberite snažne zaporke
Snažna zaporka je poput sigurnosne brave koja kibernetičke lopove drži podalje od računa na kojima pohranjujete svoje privatne podatke. Evo nekoliko brzih smjernica o tome kako odabrati dobru zaporku:
Koristite složenu kombinaciju malih i velikih brojeva, slova i simbola.
Izbjegavajte riječi iz rječnika i osobne podatke koje bi lopov mogao lako pronaći ili pogoditi, poput datuma rođenja ili imena vašeg djeteta.
Nikada ne koristite iste zaporke na više stranica. Ako to učinite, kompromitacija podataka na jednom mjestu mogla bi kriminalcima omogućiti pristup vašim drugim računima.
Sigurne, jedinstvene zaporke su najbolji čuvari kada je u pitanju sigurnost vaših osobnih podataka. Ako koristite istu zaporku za više stranica, odmah je promijenite. Za dodatnu sigurnost, koristite automatizirani upravitelj zaporki koji će vam pomoći u stvaranju i pohranjivanju dugih, kompleksnih zaporki koje hakeri teško mogu probiti.
7. Čuvajte se „nevjerojatnih“ ponuda
Jeste li ikada na društvenim mrežama pronašli oglas koji nudi neobično povoljne cijene?
Usporedite cijene prije kupnje. Neuobičajeno niske cijene mogu biti znak upozorenja da se nalazite na lažnoj web stranici koja je postavljena da preuzme vaše osobne podatke i ukrade vaš novac.
Zapamtite, ako ponuda izgleda predobro da bi bila istinita, vjerojatno nije!
8. Nemojte kupovati na javnim mrežama
Izbjegavajte kupnju dok ste spojeni na bežične mreže na javnim mjestima. Osoba za susjednim stolom mogla bi biti haker koji špijunira vaše online aktivnosti jer online trgovina često zahtijeva davanje informacija koje bi kradljivac osobnih podataka rado preuzeo, npr. vaše ime, adresu i broj kreditne kartice.
Ako ste prisiljeni koristiti javni Wi-Fi, zaštitite se VPN-om (virtualna privatna mreža). VPN stvara šifrirani tunel između vašeg računala i poslužitelja tako da kibernetički kriminalci koji vrebaju u blizini ne mogu vidjeti što radite niti presresti vaše osobne podatke. VPN je jedini način za sigurnu online kupovinu s javnog Wi-Fi-ja u zračnim lukama, kafićima i drugim javnim prostorima.
9. Koristite namjensku adresu e-pošte
Napravite e-mail adresu koju ćete koristiti samo za online kupovinu. To će ozbiljno ograničiti količinu neželjenih poruka koje primate i značajno smanjiti rizik od otvaranja potencijalno zlonamjernih poruka.
Na primjer, ako koristite svoju namjensku e-poštu za online kupovinu u internetskoj trgovini, a od njih primite poruku na svoj primarni račun e-pošte koja vas obavještava o problemu s vašom narudžbom ili računom, postoji velika vjerojatnost da je to lažna ili zlonamjerna poruka šalju kibernetički kriminalci.
10. Ne nasjedajte na prijevare e-poštom
Blagdani su vrijeme kada prevaranti pojačano e-poštom šalju viruse i zlonamjerni softver pod krinkom dara ili posebne ponude. Ne otvarajte e-poštu od osoba koje ne poznajete ili stranice koju niste posjetili.
Možda ćete primiti e-poruke ili SMS-ove u kojima se nude odlične ponude ili se tvrdi da je došlo do problema s dostavom vašeg paketa. Odmah izbrišite sve sumnjive poruke nepoznatih pošiljatelja. Ne otvarajte privitke niti slijedite poveznice u porukama jer biste tako mogli zaraziti vaše računalo ili telefon virusima i drugim zlonamjernim softverom.
11. Vodite računa o detaljima
Nakon što obavite kupovinu, podatke pohranite na sigurnom mjestu. Sačuvajte račun, broj potvrde narudžbe i broj za praćenje koji vam je dao prodavatelj. Također se preporučuje spremiti sve poruke e-pošte koje šaljete ili primate od prodavatelja. Ako budete imali bilo kakvih problema s narudžbom, ove će vam informacije pomoći da brzo riješite problem.
Nakon što obavite online kupovinu, pratite je kako biste bili sigurni da će vam biti isporučena. Ako prodavatelj odbije dati podatke o otpremi ili odgovoriti na vaše upite o statusu narudžbe, obratite se izdavatelju vaše kreditne kartice za pomoć. Oni mogu istražiti slučaj i po potrebi obustaviti naplatu s vašeg računa.
Zaštitite se i dostavite prodavateljima samo minimalne osobne podatke potrebne za dovršetak kupnje.
12. Redovno ažurirajte svoj softver
Ažuriranje softvera jedna je od najjednostavnijih stvari koje možete učiniti kako biste se zaštitili. Često se objavljuju ažuriranja softvera radi poboljšanja sigurnosti aplikacija i borbe protiv novih vrsta kibernetičkih napada. Nerijetko smo nestrpljivi čekati da računalo ili pametni telefon prođe kroz sva ažuriranja i ponovno se pokrene, ali sigurnosne prednosti su vrijedne toga.
Sljedeći put kad dobijete upozorenje da ažurirate softver, učinite to bez odlaganja!
Na kraju, koristite svoj zdrav razum i vjerujte svojim instinktima. A ako vam se nešto čini sumnjivo, zapamtite da možete i odustati od kupnje.
magazin
14. VELJAČE, VIŠNJIK / Valentinovo uz Željka Samardžića!
Proslavite Dan zaljubljenih uz najljepše ljubavne hitove jednog od najomiljenijih pjevača regije!
Nakon rasprodane zagrebačke Arene, Željko Samardžić dolazi u Zadar, u Športski centar Višnjik, na spektakularni valentinovski koncert, u subota 14. veljače 2026., koji garantira večer ispunjenu emocijama, romantikom i nezaboravnim melodijama.
Uživajte u pjesmama koje su obilježile desetljeća ljubavi – „Stari lav“, „Grlica“, „Bezobrazno su zelene“, „Sipajte mi još jedan viski“, „Pokaži mi šta znaš“, „9000 metara“ i mnoge druge koje će vas podsjetiti zašto je Željko jedan od najvećih vokala s ovih prostora.
Ulaznice su u prodaji – putem sustava Eventim, požurite po svoje i poklonite voljenoj osobi večer za pamćenje!
magazin
ĐIR PO GRADU Saše Čuke
magazin
Liječnica otkrila simptom koji pokazuje imate li covid ili gripu
Zima je razdoblje kada kolege masovno „otvaraju bolovanja“, no razlog izostanka nije uvijek isti. Prehlada, gripa i covid-19 imaju slične simptome, ali postoje važne razlike koje vam mogu pomoći da ih lakše razlikujete.
Kako temperature padaju, virusi se lakše šire, a boravak u zatvorenim prostorima dodatno povećava rizik od infekcija. Ipak, prema riječima liječnice obiteljske medicine postoje jasni znakovi po kojima se ove tri bolesti mogu razlikovati.
“Postoje ključne razlike između obične prehlade, gripe i covida koje vam mogu pomoći da ih prepoznate“, objašnjava. “Ako ipak niste sigurni, uvijek se obratite liječniku. Kada je zdravlje u pitanju, bolje je biti oprezan.“
Kakav kašalj imate
Jedna od glavnih razlika odnosi se upravo na kašalj. Kod gripe je kašalj uglavnom suh i javlja se naglo, često uz iznenadno pogoršanje općeg stanja. Kod prehlade je kašalj blaži i obično se razvija postupno, prenosi Nova.rs.
Kod covida je kašalj također suh, ali ima jednu važnu karakteristiku – traje dulje i uporniji je nego kod drugih infekcija.
“Kod covida je kašalj suh i neprekidan. Mnogi ljudi kašlju dulje od sat vremena ili imaju tri ili više napada kašlja tijekom jednog dana“, navodi.
Simptomi su slični, ali oporavak nije uvijek brz
Iz britanskog NHS-a upozoravaju da su simptomi covida vrlo slični simptomima prehlade i gripe. Većina se ljudi oporavi u roku od nekoliko tjedana, no kod nekih oporavak može trajati znatno dulje, a bolest može imati i teži tijek.
Ako imate kašalj, savjetuje se da se obratite ljekarniku koji vam može preporučiti odgovarajuću terapiju za ublažavanje simptoma. Navodi se i da većini ljudi više nije potrebno raditi brzi test na covid, čak i ako imaju simptome poput suhog kašlja ili povišene temperature.
Kada ostati kod kuće
Ako ste mlađi od 18 godina ili je riječ o djetetu, preporuka je da ostanete kod kuće i izbjegavate kontakte s drugima tri dana od dana testiranja, jer su djeca i mladi obično kraće zarazni. Također se savjetuje da se tijekom deset dana izbjegava kontakt s osobama koje imaju povećan rizik od teških infekcija, poput ljudi s oslabljenim imunitetom.
Zaključak je jednostavan: iako simptomi mogu biti slični, trajanje i intenzitet kašlja često mogu otkriti o čemu je riječ. A ako ste u nedoumici, savjet liječnika uvijek je najbolja opcija.







