Connect with us

Hrvatska

Mjere uštede po dućanima: Neki razmišljaju o skraćivanju radnog vremena

Objavljeno

-

Svjedoci smo niza poskupljenja posljednjih mjeseci – od cijena osnovnih namirnica preko cijena naftnih derivata do cijena struje i plina. Upravo je to jedan od razloga zašto europske vlade potiču građane na štednju energije, a u Hrvatskoj su u tom smjeru krenuli i određeni trgovački lanci.

Interspar je stoga u listopadu odlučio reducirati rad rasvjete u trgovinama. “S reduciranom rasvjetom SPAR očekuje dodatnu uštedu električne energije od cca 280.000 kWh na godišnjoj razini što predstavlja prosječnu godišnju potrošnju električne energije čak 80 hrvatskih kućanstava”, priopćili su listopadu.

Istražili smo idu li u takvom smjeru i drugi trgovački lanci u Hrvatskoj i koje konkretne mjere planiraju uvesti.

LIDL

Iz Lidla su za N1 rekli da štedljivim upravljanjem resursima žele doprinijeti zaštiti okoliša, a dodaju da se temom energetike intenzivno bave već duže vrijeme. Navode da su njihove trgovine opremljene LED rasvjetom, a neke i koriste vlastite fotonaponske sustave za proizvodnju električne energije. Također ističu da Lidl Hrvatska od 2017. godine ima certificirani sustav upravljanja energijom ISO 50001.

Što se tiče konkretnih mjera, iz Lidla su priopćili da od 30. studenog planiraju implementirati sljedeće mjere:

1. Postaviti temperaturu u prodajnom prostoru maksimalno na 19 °C tijekom razdoblja grijanja.

2. Smanjiti vrijeme rada osvjetljenja prodajnog prostora (prije otvaranja i nakon zatvaranja trgovine), parking rasvjete i rasvjete reklamnih loga.

3. Smanjiti intenzitet rasvjete u prodajnom prostoru do 30%.

“Ove mjere ne utječu na naše rashladne uređaje. To znači da u našim rashladnim uređajima nikada ne padamo ispod zadane temperature, tako da naši proizvodi uvijek ostaju svježi, a kupci se mogu pouzdati u uobičajenu Lidl kvalitetu”, pojašnjavaju iz ovog trgovačkog lanca za N1.

Što se tiče samog poskupljenja, iz Lidla navode da su troškovi električne energije veći za “oko 20% u odnosu na prošlu godinu jer je cijena električne energije veća nego prošle godine. Također, troškovi su veći nego prošle godine zbog otvaranja novih trgovina i većeg broja punionica za električna vozila.”

PREHRANA

Troškovi su znatno veći i u Prehrani. Kako su nam kazali, očekuju da će troškovi struje u 2022. bit će veći za 50%. Zbog toga razmišljaju i o kraćem radnom vremenu.

“Planiramo štednju, vjerojatno ćemo ići kod nekih prodavaonica na skraćenje radnog vremena uvečer. Planiramo noću isključivati rashladne uređaje koji nužno ne moraju hladiti, na primjer pića te gašenje rasvjete”, rekli su nam.

KONZUM

Iz Konzuma također navode da je energetska učinkovitost zastupljena u svim aspektima njihova poslovanja. “Za sve postavljene ciljeve upravljanja energijom, sigurnosti hrane i zaštite okoliša u Konzumu su osigurani resursi te se potiče nabava energetski učinkovitih proizvoda i usluga, a sve u cilju sprečavanja zagađenja, smanjenja onečišćenja te održivog korištenja resursa”, priopćili su iz ovog trgovačkog lanca za N1.

Zbog očekivanog povećanja troškova električne energije u idućoj godini i u Konzumu se okreću određenim mjerama uštedama.

“Već neko vrijeme ulažemo u energetski učinkovitiju i štedljiviju LED rasvjetu u našim prodavaonicama, skladištima i drugim objektima te ćemo je do kraja godine implementirati u gotovo svim maloprodajnim objektima diljem Hrvatske”, naveli su iz Konzuma i dodali:

“Osim toga, postavljamo vrata na rashladne vitrine u prodavaonicama kako bismo smanjili potencijalne gubitke hladnog zraka prema prostoru. Kao mjeru dodatne uštede, reducirat ćemo rasvjetu i temperaturu prostorija gdje je to moguće, prilikom čega ćemo pažljivo voditi računa o sigurnosti zaposlenika i kupaca.”

Također, u Konzumu planiraju i ugdradnju solarnih panela “koji će nam omogućiti još veće uštede i povećanje korištenja energije iz obnovljivih izvora čime ćemo dodatno doprinijeti i zaštiti okoliša”.

STUDENAC

Studenac je već implementirao određene mjere uštede, ali razmišljaju i o dodatnim ulaganjima kako bi se povećala energetska učinkovitost.

“Na snazi je pridržavanje kućnog reda u kojem su naglašene mjere od gašenja rasvjete i aparata nakon završetka rada poslovnice do racionalnog korištenja rashladnih i klimatizacijskih uređaja tijekom rada. U planu je i ulaganje u postojeću mrežu kroz projekte zamjene rasvjete, kompenzacije jalove energije i rekonstrukcije trgovina, a montažom uređaja s boljom energetskom učinkovitosti planiramo ići u smjeru dodatne uštede električne energije”, poručili su iz Studenca za N1.

JYSK

U trgovačkom lancu JYSK također planiraju provesti niz akcija kako bi uštedjeli, a navode da su troškovi struje u odnosu na prethodnu godinu veći za 30%.

Naveli su i kojim konkretnim mjerama planiraju provesti uštede:

1. Startali smo s edukacijom djelatnika kako bi povećali samu svijest o važnosti provođenja mjera uštede na razini cijele kompanije.

2. Optimizacija potrošnje kroz definiranje i pridržavanje optimalne temperature za hlađenje i ugrijavanje prostora (trgovina, skladište, ured).

3. Ugradnja efikasnijih rješenja za uštedu poput senzora za automatsko paljenje rasvjete, upotreba efikasnije LED rasvjete, na sve uređaje koju nisu neophodni za kontinuirani rad sustava postavljaju se prekidači s vremenskim upravljanjem te postavljanje solarnih panela na objekte.

IKEA

S obzirom da s dobavljačima imaju ugovorenu godišnju isporuku energije, u IKEA-i nije bilo promjene cijene električne energije. No, ističu da se zalažu za održiviji način života koji istovremeno smanjuje i troškove.

“Smanjujemo postavljene vrijednosti grijanja i hlađenja što je više moguće s obzirom na kupce, djelatnike i vanjsku temperaturu, a sva vanjska rasvjeta gasi se u 22:30 uključujući IKEA toranj (veliki IKEA logo), natpise, reklamne ploče i rasvjetu parkirališta. Uz to, zamijenili smo perilice suđa i ostalu opremu u restoranu novom s energetskim certifikatom A+ čime je smanjena potrošnja vode i struje. Trenutačno se zamjenjuju sva rasvjetna tijela koja nisu LED na LED”, naveli su iz IKEA-e u odgovoru za N1.

Dodaju da zahvaljujući solarnim panelima koji su ugrađeni na krov robne kuće godišnje proizvedu vlastite energije koja im je dovoljna za mjesec dana njihovih potreba, odnosno oko 300 MWh. IKEA redovito euducira i zaposlenike o odgovornom korištenju električne energije, poput gašenja računala, svjetla u sobama i slično.

Što se tiče dodatnih mjera koje planiraju, navode da su u procesu postavljanja rješenja koje će drastično smanjiti gubitak topline u skladištu.

“Riječ je o rampama za kamione za istovar robe, koje imaju „zračne zavjese“ koje sprječavaju izmjenu topline između vanjskog i unutarnjeg prostora trgovine. Pokrenuli smo projekt za povećanje proizvodnje naše fotonaponske elektrane – dodavanjem više fotonaponskih panela i povećanjem kapaciteta naše fotonaponske elektrane na 400 kWh što će nam omogućiti da do 3 mjeseca budemo pokriveni vlastito proizvedenom obnovljivom energijom”, kazali su iz IKEA-e za N1.

Također dodaju da je IKEA tvrtka koja kupuje energiju samo iz 100% obnovljivih izvora.

Što kaže Vlada?

O mjerama uštede upitali smo i Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja koje nas je uputilo na Vladine smjernice u kojima su navedeni konkretni potezi koje mogu povući i poduzetnici, ali i građani. Detalje možete provjeriti OVDJE.

“Poduzetnici su izuzetno pogođeni trenutnom energetskom krizom zbog značajnog povećanja cijena kako prirodnog plina, tako i električne energije”, navodi se u smjernicama Vlade RH.

Stoga se preporučuje zamjena prirodnog plina kao energenta drugim energentima, poglavito električnom energijom uz osiguranje vlastite proizvodnje iz fotonaponskih sustava.

Osim klasičnih mjera uštede, poput smanjenja temperature grijanja i optimizacije sustava hlađenja, preporučuje se i provođenje energetske obnove zgrada.

“Dubinskom obnovom koja uključuje mjere energetske učinkovitosti i vlastitu proizvodnju objekti mogu postati energetski neovisni”, navodi se u smjernicama.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Hrvati na EU izborima mogu birati i strance, DIP objasnio kako

Objavljeno

-

By

Državno izborno povjerenstvo (DIP) podsjeća da na europskim izborima 9. lipnja, pravo birati i pravo biti birani, odnosno kandidirati se, imaju i državljani druge države članice EU s prebivalištem ili boravištem u Hrvatskoj.

Ostvari li to pravo u Hrvatskoj, državljanin druge članice EU, ne može ga ostvariti u matičnoj državi, niti u drugoj članici EU, na istim izborima.

Da bi mogao glasovati na europskim izborima, državljanin druge države članice EU, mora najkasnije 9. svibnja podnijeti zahtjev za upis u Registar birača nadležnom upravnom tijelu županije, odnosno Grada Zagreba koje vodi taj Registar.

Uz taj zahtjev, treba predočiti izjavu u kojoj će, uz ostalo, stajati da će pravo glasa ostvariti samo u Hrvatskoj i izjavu da nije lišen prava glasovanja u državi članici EU čiji je državljanin.

Navedeni zahtjev podnosi nadležnom upravnom tijelu koje vodi Registar birača, prema mjestu prebivališta ili boravišta u Hrvatskoj.

Kontakt podaci nadležnih upravnih tijela bit će dostupni na mrežnim stranicama Ministarstva pravosuđa i uprave – https://mpu.gov.hr/.

DIP podsjeća i da birači druge države članice EU glasuju na biračkim mjestima određenima prema mjestu njihovog prebivališta ili boravišta.

Kad je riječ o kandidiranju na europskim izborima, DIP ističe da to pravo imaju i državljani druge države članice EU ako zadovoljavaju zakonske uvjete i pod uvjetom da u Hrvatskoj i državi članici EU čiji su državljani, pojedinačnom sudskom presudom ili administrativnom odlukom protiv koje je dopušten pravni lijek nisu lišeni prava na kandidiranje i da su upisani u Registar birača.

Ima li državljana drugih država članica EU na listama za europske izbore i koliko, vidjet će se nakon što DIP u srijedu poslijepodne objavi zbirnu listu pravovaljanih lista.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Turisti u Hrvatskoj troše gotovo četiri puta manje nego u Francuskoj. Otkud tolika razlika?

Objavljeno

-

By

Hrvatski turizam suočava se s ograničenjima daljnjeg rasta, navode u Hrvatskoj udruzi poslodavaca.

Hrvatska ima svega 15 posto kreveta u hotelskom smještaju, a kad u nazivnik uračunamo nekomercijalni smještaj, odnosno vikendice, efektivno ima tek 9,5 posto hotelskih kreveta u ukupnom smještaju, za razliku od Grčke koja u hotelima ima 71 posto kapaciteta, Italije s 43 posto hotelskih kreveta te Španjolske s 53 posto hotelskih kapaciteta.

To za posljedicu ima relativno nisku potrošnju turista u Hrvatskoj od oko 150 eura po danu u odnosu na potrošnju u Italiji i Španjolskoj, u kojima turisti u prosjeku potroše oko 250 eura po danu, dok u Francuskoj gosti pak dnevno troše i više od 550 eura, navodi se u analizi Fokus tjedna Hrvatske udruge poslodavaca iz koje poručuju da je postojeći tempo rasta turističkih prihoda u Hrvatskoj neodrživ, piše Novi list.

Poticanje investicija

“Postojeća struktura kapaciteta u kojoj dominiraju kratkoročni najam s najnižim udjelom hotelskog smještaja na Mediteranu i u Europskoj uniji u ukupnom smještaju, a koji pak konzumiraju gosti niže, narušene kupovne moći, hrvatski turizam suočava s ograničenjima daljnjeg rasta.”

To samo aktualizira HUP-ov stav da u cilju podizanja dodane vrijednosti treba ubrzano i snažno poticati usmjeravanje investicija prema organiziranom smještaju kako bismo riješili problem najlošije strukture smještaja na Mediteranu, navodi se Fokusu tjedna glavnog ekonomista HUP-a Hrvoja Stojića.

U HUP-u se pritom referiraju na Zakon o turizmu kojim je prvi put adresiran problem prekomjernog turizma, ali se još čeka donošenje podzakonskih akata.

Za poticanje investicija predlažu jednostavno dobivanje koncesije neposredno na zahtjev za tehnološki ili funkcionalno neodvojive cjeline morskih plaža, turističkih privezišta i turističkih luka s hotelima, kampovima i turističkim naseljima.

Također traže precizno i fer reguliranje statusa imovine koja je nakon završetka procesa pretvorbe i privatizacije ušla u režim pomorskog dobra, što u HUP-u smatraju preduvjetom razvoja i dizanja kvalitete hrvatskog turizma.

Iako se dobri trendovi iz prošle godine nastavljaju i u prvom kvartalu ove godine, profitabilnost domaćih hotelskih grupa izlistanih na Zagrebačkoj burzi znatno je smanjena, upozoravaju u HUP-u.

Naime, udio operativne dobiti prije oporezivanja u ukupnom prihodu pao je u 2023. godini s 31,1 na 27,2 posto, dok je marža prije oporezivanja pala za 9 postotnih bodova u odnosu na 2021. godinu.

U uvjetima povišenih cijena energenata i repromaterijala te snažnih pritisaka na trošak rada dodatno generiranog rekordnim povećanjem ‘minimalca’ nastavljaju se pritisci na profitabilnost i financijski potencijal za investiranje u turističkom sektoru, smatraju u HUP-u.

Rast noćenja

Ipak, u HUP-u tvrde da bismo ove godine mogli ostvariti bolje rezultate u odnosu na lanjsku, rekordnu sezonu jer je booking u EU-u tek lani dosegnuo predpandemijske razine, također svjedočimo snažnom rastu korporativnih putovanja, a potražnja Europljana za putovanjima je relativno neelastična na pad realnog raspoloživog dohotka s obzirom da čini mali udio (ispod 3 posto) u dohotku prosječnog Europljanina, navode u HUP-u uz napomenu da »unatoč strahu od pada kupovne moći, europski turizam ostaje atraktivan.

Podsjećaju na to da su ukupna noćenja turista u 2023. godini porasla na 107,8 milijuna ili 2,8 posto u odnosu na 2021. godinu te gotovo dosegla predpandemijske rekorde zabilježene 2019. godine.

Pritom su inozemni prihodi od turizma dosegnuli rekordnih 14,6 milijardi eura (19 posto BDP-a bez indirektnih učinaka) u odnosu na 13,1 milijardu eura u 2022. te 10,5 milijardi eura ostvarenih u 2019. godini, pri čemu rast prihoda pripisuju inflaciji.

Ubrzati procese ishodovanja radnih dozvola za strane radnike

Hrvatski turizam zabilježio je najjači oporavak u EU-u, ali je i među tri najbolje mediteranske turističke velesile u odnosu na pretkriznu 2019. godinu, podsjećaju u HUP-u i dodaju da to valja zahvaliti dobrom kriznom menadžmentu tijekom pandemije, iznadprosječnom oporavku komercijalnih avioletova do destinacije, brzom povratku investicijama sektora na predpandemijske razine te ulasku u europodručje i Schengen, što je poboljšalo percepciju Hrvatske kao atraktivne i sigurne turističke destinacije, Novi list.

No, hrvatski turizam će se i idućih godina suočavati s velikim izazovom nedostatka radne snage te je u tom smislu potrebno dodatno aktivirati sav domaći radni potencijal daljnjom liberalizacijom zakonodavnog okvira tržišta rada te ubrzati procese ishodovanja radnih dozvola za radnike iz ‘trećih’ zemalja, predlažu u HUP-u i navode da je lani u turizmu izdano 46 tisuća radnih dozvola strancima, a ove godine se očekuje 50 do 55 tisuća.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Porezna uprava objavila upozorenje vezano uz povrat poreza: Pazite na ove poruke!

Objavljeno

-

By

​Aktualizacijom povrata poreza bilježe se brojni pokušaji prijevara kolanjem phishing poruka u kojima se pošiljatelj lažno predstavlja kao Porezna uprava, upozorili su iz Porezne uprave.

“Apeliramo na sve obveznike da pozorno čitaju poruke koje im pristižu i ne daju nikakve dodatne podatke bez konzultacije s Poreznom upravom o istinitosti poruke.

Napominjemo, lažne poruke najčešće sadrže gramatičke pogreške i često upućuju na QR kod uz jednokratnu lozinku, a neophodno je obratiti pozornost na domenu s koje poruke stižu. Jedina službena domena Porezne uprave je @porezna-uprava.hr i ne sadrži dodatne znakove ni slova kao što je slučaj kod lažnih poruka (npr. @porezna-uprava.cnvelsalvador.com).

Dodatne informacije o prepoznavanju i postupanju s lažnim porukama dostupne su ovdje“, naveli su iz Porezne.

Podsjetimo, isplata povrata poreza na dohodak počinje 2. svibnja 2024. godine.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu