ZADAR / ŽUPANIJA

ZAPANJUJUĆ USPJEH Znanstvenici oživjeli stanice mrtvih svinja, predvodio ih zadarski stručnjak!

Poznati američke novine New York Times donose priču o velikom uspjehu skupine znanstvenika koji su uspjeli oživjeti mrtve stanice svinja.

Svinje su ležale mrtve u laboratoriju sat vremena, krv nije cirkulirala u njihovim tijelima i srca im nisu kucala. Zatim je skupina znanstvenika s Yalea upumpala prilagođenu otopinu u tijela tih svinja s uređajem sličnim aparatu za srce i pluća. Iako se svinje ni na koji način nisu smatrale svjesnima, njihove naizgled mrtve stanice su oživjele, piše The New York Times.

Svinjske stanice počele su raditi nakon što im je ubrizgana otopina

Svinjska srca počela su kucati dok je njihovim venama kolala otopina koju su znanstvenici nazvali OrganEx. Stanice u njihovim organima, uključujući srce, jetru, bubrege i mozak, ponovno su funkcionirale.

Ostale svinje, mrtve sat vremena, tretirane su ECMO-om, strojem koji je pumpao krv kroz njihova tijela. Ukočile su se, organi su im natekli i oštetili se, krvne žile su im kolabirale, a na leđima su imale ljubičaste mrlje gdje se skupljala krv.

Skupina znanstvenika je svoje rezultate objavila u časopisu Nature. Kažu da žele povećati zalihe ljudskih organa za transplantaciju tako što će liječnicima omogućiti da dobiju održive organe dugo nakon smrti. I nadaju se da bi se njihova tehnologija također mogla koristiti za sprječavanje teških oštećenja srca nakon razornog srčanog udara ili mozga nakon velikog moždanog udara.

“Nismo znali što očekivati”

No otkrića su samo prvi korak, rekao je Stephen Latham, bioetičar sa Sveučilišta Yale koji je blisko surađivao sa skupinom. Tehnologija je, naglasio je, jako daleko od korištenja kod ljudi. Skupina koju je vodio hrvatski znanstvenik Nenad Šestan bila je zapanjena njegovom sposobnošću da oživi stanice.

“Nismo znali što očekivati. Sve što smo obnovili bilo nam je nevjerojatno”, rekao je David Andrijević, jedan od autora rada. I drugi koji nisu bili povezani s radom bili su začuđeni.

“To je nevjerojatno, zapanjujuće”, kazala je Nita Farahany, profesorica prava na Dukeu koja proučava etičke, pravne i društvene implikacije novih tehnologija.

Još prije nekoliko godina ti su znanstvenici eksperimentirali s mrtvim svinjama

Rad je započet prije nekoliko godina kada je skupina napravila sličan eksperiment s mozgovima mrtvih svinja iz klaonice. Četiri sata nakon što su svinje uginule, grupa je ubrizgala otopinu sličnu OrganExu koju su nazvali BrainEx i vidjeli da se moždane stanice koje bi trebale biti mrtve mogu oživjeti.

To ih je navelo da se zapitaju mogu li oživjeti cijelo tijelo. Otopina OrganEx sadržavala je hranjive tvari, protuupalne lijekove, lijekove za sprječavanje smrti stanica, blokatore živaca, tvari koje prigušuju aktivnost neurona i sprječavaju svaku mogućnost da svinje dođu k svijesti te umjetni hemoglobin pomiješan s vlastitom krvlju svake životinje.

Dok su liječili mrtve svinje, istražitelji su poduzeli mjere opreza kako bi osigurali da životinje ne pate. Svinje su anestezirane prije nego što su ubijene zaustavljanjem srca, a duboka anestezija nastavila se tijekom eksperimenta.

Istraživači su također hladili životinje kako bi usporili kemijske reakcije. Pojedinačne moždane stanice bile su žive, ali nije bilo naznaka bilo kakve organizirane globalne živčane aktivnosti u mozgu, prenosi Index.

PROGNOZA / Vikend suh i sunčan, uz olujno jugo. Temperatura ide i do 27°C

foto: Saša Čuka

Danas djelomice sunčano, povremeno uz promjenljivu naoblaku s kojom uglavnom u Gorskome kotaru i na širem riječkom području može pasti malo kiše. Puhat će umjeren, poslijepodne prolazno i jak jugozapadnjak, a na Jadranu ponegdje jako i vrlo jako jugo. Najviša dnevna temperatura većinom od 18 do 23 °C, na istoku unutrašnjosti do 26.

U subotu pretežno ili djelomice sunčano, iznadprosječno toplo te na Jadranu i dalje vrlo vjetrovito. Uz povremeno više oblaka lokalno u Istri i na Kvarneru može pasti vrlo malo kiše. Puhat će slab do umjeren, u Gorskoj Hrvatskoj te u unutrašnjosti Dalmacije i jak južni i jugoistočni vjetar, a na Jadranu jako i olujno jugo. Jutarnja temperatura zraka od 8 do 13, na Jadranu između 12 i 15 °C. Najviša dnevna većinom od 21 do 27 °C.

IZGLEDI VREMENA:

Iznadprosječno toplo te i dalje vjetrovito, osobito na Jadranu. Za vikend prevladavajuće suho i sunčano, a u ponedjeljak promjenljivo s mjestimičnom kišom, lokalno i grmljavinom. Puhat će slab i umjeren, u ponedjeljak i vrlo jak južni i jugozapadni vjetar. Na Jadranu jako i vrlo jako, mjestimice i olujno jugo.

Humanitarna akcija HSP AS za Pučku kuhinju Socijalnu samoposlugu

Stranka HSP AS svake godine organizira humanitarnu akciju donirajući uskrsne pogače i jaja Pučkoj kuhinji i Socijalnoj samoposluzi za najugroženije stanovnike Zadra, kako bi proveli dostojanstveno Uskrs i uskrsne blagdane.

“U duhu Uskrsa želimo dati nadu i radost korisnicima Pučke kuhinje pokazujući još jedanput kršćansku solidarnost i ljubav.

Također promičemo socijalnu osjetljivost i socijalnu uključenost svih građana kroz cijelu godinu što je također jedan od ciljeva HSP AS.

Stranka HSP AS Republiku Hrvatsku vidi kao socijalnu državu koja se brine o svim, a posebno o najugroženijim slojevima društva.

Sretan i blagoslovljen Uskrs svim stanovnicima Zadra i zadarske županije!” – rekla je Miranda Jamnicki predsjednica GO HSP AS

ZADAR / ŽUPANIJA

VELIKI PETAK / Večeras Služba Muke Gospodnje i procesija s Križem središtem Zadra

foto: arhiva, IKA

Na Veliki petak, 29. ožujka, Službu Muke Gospodnje u 19 sati u katedrali sv. Stošije u Zadru predvodi zadarski nadbiskup Milan Zgrablić.

Nakon obreda u katedrali, nadbiskup, svećenici i puk idu u procesiji s Križem središtem Zadra, za vrijeme koje će se pjevati prijekori Puče moj – od katedrale sv. Stošije, Širokom ulicom do crkve sv. Šime, gdje će nadbiskup Zgrablić puku udijeliti blagoslov s Križem.