Znanstvenici otkrili antitijela koja djeluju na sve sojeve koronavirusa!

Katkad se čini da je koronavirus uvijek korak ispred: Nove varijante smanjuju učinkovitost postojećih lijekova i cjepiva s antitijelima. No, znanstvenici su možda na tragu rješenja, u obliku antitijela koje bi moglo biti primjenjivo na sve varijante koronavirusa.

Od samog početka pandemije nove varijante Sars-CoV-2 virusa koje se stalno pojavljuju stvaraju velike probleme čovječanstvu. Ali znanstvenici su izvijestili da su otkrili antitijelo koje bi možda moglo ponuditi učinkovitu zaštitu protiv svih postojećih, ali i budućih mutacija virusa.

I ne samo to – antitijelo o kojem govore je također učinkovito i protiv drugih smrtonosnih tipova koronavirusa, poput virusa Sars-CoV, koji je izazvao pandemiju SARS-a 2002. – 2004. u Aziji, i Mers-CoV virusa, koji se pojavio u Saudijskoj Arabiji 2012., i zatim doveo do epidemije MERS-a. Čini se da je antitijelo čak učinkovito i protiv nekoliko inače bezopasnih koronavirusa koji samo uzrokuju prehladu.

Znanstvenici su već dugo u potrazi za antitijelima opće namjene. Jedan tim s američkog Sveučilišta u Alabami koji se bavio tim istraživanjem pronašao je antitijelo označeno 1249A8 u uzorku krvi pacijenata s covidom-19, za kojeg se u priopćenju kaže da “vrhunski djeluje.”

Kao i druga antitijela, i ovo napada virus ciljanjem šiljastih proteine na samom virusu, koji se nalaze na njegovoj ovojnici i kojima se virus zakači za ljudske stanice. Međutim, za razliku od ostalih antitijela, 1249A8 za napad bira posebno slabu točku na virusu. Znanstvenici su o ovom otkriću objavili rad u znanstvenom časopisu PLOS Pathogens.

Dosadašnji lijekovi koji koriste antitijela i cjepiva uvijek su bili napravljeni da napadaju vrhove šiljastih proteina. Međutim, problem s tim je što se ta mjesta mijenjaju kako virus mutira, od varijante do varijante. Stoga su pojavom delte, game ili omikrona mnoga antitijela vremenom više nisu relevantna, kaže jedan od autora studije James Kobie. A kako se nova antitijela onda moraju razvijati od nule, to postaje beskonačna utrka. Ali 1249A8 ima drugačiji pristup i umjesto vrha cilja niže, na “stabljiku” šiljastog proteina. Budući da je ovaj dio gotovo identičan u svim oblicima virusa, i budući da bez njega virus ne može, to je njegova Ahilova peta.

“Postoji rizik da bi nove buduće varijante virusa mogle sasvim zaobići imunološki sustav, čak i kod cijepljenih ljudi ili kod onih koji su prethodno preboljeli bolest”, rekao je Kobie. Zbog toga postoji opasnost da će se u budućnosti pojaviti novi sojevi virusa koji bi opet mogli dovesti do globalne pandemije. Zato je potraga za novim lijekovima i za univerzalnim cjepivima, koja bi bila učinkovita protiv bilo kojeg oblika koronavirusa, od ključne važnosti.

No može li novo univerzalno antitijelo doista biti rješenje kojem se nadamo? Znanstvenici kažu da je tijekom pokusa na životinjama antitijelo uspjelo zaštititi miševe od zaraze.

U suradnji s tvrtkom Aridis, novo antitijelo, pomiješano u koktel s jednim drugim antitijelom, značajno je uspjelo smanjiti količinu virusa u zaraženim laboratorijskim hrčcima. Taj njihov koktel antijela, nazvan AR-701, će se ubuduće koristiti za liječenje ljudi. Namijenjen je da se primjenjuje udisanjem, kao sprej za nos i da antitijela koja pruža budu učinkovita na dulji period, godinu dana ili više.

U međuvremenu, znanstvenici se nadaju da bi ovakva otkrića mogla dovesti i do razvoja univerzalnog cjepiva protiv svih vrsta koronavirusa.

WhatsApp nadogradio još jednu popularnu značajku

Ako ste putem WhatsAppa slučajno poslali poruku krivoj osobi, a prošlo je više od sat vremena, više se ne morate brinuti.

Najnovija verzija aplikacije produljila je rok za brisanje krivo poslanih poslanih sadržaja na dva dana. Za brisanje poruka na način da ih ne može vidjeti ni primatelj, pritisnite dugo na poruku i odaberite opciju “briši za sve”. Ako ju želite izbrisati samo s vašeg uređaja, birajte “briši za mene”.

Prije nego što počnete brisati sve poruke u kojima ste se možda i osramotili, morat ćete voditi računa o dvije stvari. Svi primatelji moraju imati najnoviju verziju WhatsAppa kako bi značajka radila, a ako ju nemaju, nećete dobiti informaciju je li poruka izbrisana ili ne, pojašnjava Verge.

Ovo je i dalje vrlo korisna značajka koja Meti daje priliku uhvatiti korak sa Appleovom popularnom uslugom iMessage koja još ne nudi mogućnost brisanja poruka.

WhatsApp uvodi zanimljivu promjenu oko nestajućih poruka

Poznata Metina aplikacija za čavrljanje eksperimentira mogućnošću pohrane pojedinih poruka unutar razgovora koji se automatski brišu

Nakon razotkrivanja testne opcije komentiranja proslijeđenih dokumenata na desktop verziji WhatsAppa, kompanija razvija novi trik spremanja nestajućih poruka u nadolazećim beta verzijama WhatsAppa za Android, iOS i stolna računala, pišu iz WaBetaInfoa.

Najnoviji dodatak poruke koje se same brišu čini dostupnima i nakon isteka roka za brisanje. Sustav može samobrišuću poruku privremeno pretvoriti u onu standardnu te je zadržati u razgovoru čak i nakon što istekne. Pohranjene se poruke trenutno mogu čitati u posebnoj sekciji ‘zadržane poruke’, kojima mogu pristupiti svi sudionici razgovora, javlja tportal.

Ova je značajka još u stadiju razvoja, no WhatsApp radi na načinima na koje ju ugraditi u računalnu verziju bete.

Trik kod zadržanih poruka je što na njih mogu utjecati svi sudionici razgovora, što znači da ako netko odluči zadržati poruku, drugi korisnik to može isključiti. Opcija će biti podesiva i sa strane moderatora koji će, piše izvor, moći mijenjati njezine postavke unutar većih grupa.

Datum dolaska funkcije zadržavanja poruka još nije poznat.

Otkriven radijski signal iz dubokog svemira

Novi radijski signal iz dubokog svemira ponovno dovodi u pitanje naše razumijevanje tih tajanstvenih svemirskih fenomena.

Ovaj novi brzi radijski signal (FRB), nazvan FRB 20191221A, nije samo još jedan iznimno rijedak repetitor. Njegovi radijski bljeskovi primljeni u međugalaktičkom prostoru traju tri sekunde, oko 1000 puta duže od prosjeka. Međutim, izboji radijskog zračenja jačeg intenziteta pojavljuju se svake 0,2 sekunde unutar te tri sekunde, a to je nešto što nikada prije nije viđeno u brzom radijskom izboju.

Signal je u prosincu 2019. godine otkrio radijski teleskop CHIME, a znanstvenici su odmah znali da su na tragu nečeg vrlo neobičnog.

Bilo je neobično. Ne samo da je bilo jako dugo, trajalo je oko tri sekunde, nego su postojali periodični vrhunci koji su bili nevjerojatno precizni, emitirajući svaki djelić sekunde – bum, bum, bum – poput otkucaja srca. Ovo je prvi put da sam je signal periodičan, rekao je astrofizičar Daniele Michilli s MIT-jeva Instituta za astrofiziku i istraživanje svemira Kavli.

Jedan od najfascinantnijih svemirskih fenomena

Brzi radijski izbori jedan su od najfascinantnijih aktualnih svemirskih misterija. Oni su iznimno moćni udari zračenja radiovalnih duljina, koji izbijaju iz međugalaktičkog prostora u vrlo kratkom vremenu i obično u trajanju od nekoliko milisekundi. Unutar tog kratkog treptaja vremena eksplozija emitira energiju ekvivalentnu onoj koju bi napravilo 500 milijuna zvijezda poput našeg Sunca.

Većina brzih radijskih signala pojavi se samo jednom. To je nemoguće predvidjeti, a da bi znanstvenici otkrili takav signal, jedino se mogu nadati da će se dogoditi kada je radioteleskop usmjeren u pravom smjeru, iako projekti poput CHIME-a, s velikim područjem gledanja, neizmjerno pomažu u tom pogledu. Jednokratni radijski signali iz dubokog svemira ujedno su i najčešći tipovi FRB-a.

Puno rjeđe se ponovljeni signali primaju iz jedne točke na nebu i oni predstavljaju ponavljajuće brže radio signale. Budući da se ponavljaju, znanstvenici mogu usmjeriti teleskop prema nebu i proučavati mnogo detaljnije signale.

Nejasno je, međutim, je li isti mehanizam odgovoran za sve brže radijske signale u svemiru. Mogu varirati u intenzitetu, valnoj duljini, polarizaciji i disperziji.

Značajan trag

Jedan ranije otkriveni (2020. godine) FRB sadrži značajan trag, a došao je upravo iz naše galaksije. Praćen je do vrste neutronske zvijezde zvane magnetar, što zahtijeva da bude visoko magnetiziran, ultragusti objekti mogli bi biti odgovorni za barem neke FRB-ove.

Magnetari su vrsta neutronske zvijezde (urušene jezgre masivnih zvijezda koje su završile svoj život i izbacile većinu svog materijala u svemir) s nevjerojatno jakim magnetskim poljem. Zbog vanjskog privlačenja ovog magnetskog polja koje se natječe s unutarnjim privlačenjem gravitacije, magnetari povremeno imaju masivne izboje.

CHIME je sada otkrio mnogo FRB-ova s ​​različitim svojstvima. Vidjeli smo neke koji žive unutar oblaka koji su vrlo turbulentni, dok drugi izgledaju kao da su u čistim okruženjima. Iz svojstava ovog novog signala možemo reći da oko ovog izvora postoji oblak plazme koji mora biti izuzetno turbulentan, rekao je Michilli.

Pulsar ili magnetar “na steroidima” kao izvor?

On i njegovi kolege analizirali su eksplozije iz FRB 20191221A i pronašli zajedničke značajke s emisijom radijskih signala iz magnetara i pulsara.

Pulsari su neutronske zvijezde koje izbacuju emisije radijskog zračenja sa svojih polova, okrećući se brzinom sve do milisekundi, tako da se čini kao da ti signali pulsiraju.

Postoji ipak jedan problem. Iako je nejasno koliko je daleko FRB 20191221A putovao, znanstvenici smatraju da je vjerojatno došao iz druge galaksije, a čini se da je njegov izboj više od milijun puta svjetliji od magnetara i pulsara u našoj galaksiji.

U svemiru nema mnogo stvari koje emitiraju strogo periodične signale. Primjeri za koje znamo u našoj vlastitoj galaksiji su radiopulsari i magnetari, koji se okreću i proizvode emitiranu emisiju sličnu svjetioniku. Mislim da bi ovaj novi signal mogao biti magnetar ili pulsar na steroidima, objasnio je Michilli.

Tim se nada da bi mogli uhvatiti još neke ispade iz misterioznog izvora FRB 20191221A kako bi suzili odakle dolazi i što bi ga moglo uzrokovati. Zauzvrat, ovo bi nam moglo pomoći i da bolje razumijemo same neutronske zvijezde.

Istraživanje vezano za navedeni brzi radijski signal objavljeno je u znanstvenom časopisu Nature., a prenosi Dnevnik.hr.

Izvor: Science Alert