Hrvatska
"Mesiću sam predala ključeve sefa s povjerljivim stenogramima"
Vesna Škare Ožbolt, nekadašnja savjetnica predsjednika Tuđmana i predstojnica Ureda predsjednika kazala je u razgovoru za Index da je ona bila ta koja je predala ključeve sefa u kojemu su se čuvali stenogrami razgovora koje je predsjednik Franjo Tuđman službeno i neslužbeno vodio.
“Radi se o najpovjerljivijoj dokumentaciji koja se prenosi s predsjednika na predsjednika. Nakon što je predsjednik umro, ja sam kao najviši dužnosnik u Uredu predsjednika službeno izvršila primopredaju na način da sam mu (Stjepanu Mesiću, op.a.) dala šifru za ulazak u sobu i ključeve od sefa”, kaže Ožbolt objašnjavajući da su te ključeve imali ona, pokojni predsjednik te Hrvoje Šarinić koji je nakon odlaska ostao bez ključeva.
Haškoj svjedokinji sporno je što je predsjednik Stjepan Mesić samoinicijativno predao famozne brijunske transkripte Haagu. “Po mom mišljenju, ako smo pravna država, samo Vlada i Ured za suradnju s Haškim sudom kao izvršno tijelo mogli su surađivati s Tribunalom i preko Ureda je trebala ići sva dokumentacija. Onaj tko je bio u predsjedničkim dvorima tada nije mogao samoinicijativno davati što hoće. Nedopustivo je da Vlada ne zna što se okolo šalje. Ispadamo banana država i predmet podsmijeha”, kaže nam Škare Ožbolt.
Šakre Ožbolt, naime, drži kako nije pitanje je li dokumente trebalo poslati, nego na koji su način oni slani i preko koga. Ovako se dogodilo da ni Vlada ni Ured nisu za to znali niti su o tome mogli zauzeti stav, ističe.
Ožbolt drži i kako teza o udruženom zločinačkom pothvatu nikako ne stoji. “Ta je teza nedopustiva, neprihvatljiva i neistinita. Nikakav se pothvat nije formirao da se očiste Srbi”, ističe te dodaje kako bi se valjalo zapitati i koliko su ti stenogrami vjerodostojni. O tome bi, kaže, mogli govoriti samo sudionici sastanka te audiosnimka, nitko treći.
“Kada je Tuđman govorio o Srbima, onda je mislio na krajiško vodstvo, nikada na stanovništvo. Ja sam živi svjedok da me zajedno sa Šarinićem slao na desetke puta na pregovore s pobunjenim Srbima, dakle s njihovim vodstvom, i oni su uvijek odbijali povratak u Hrvatsku, kao i prihvaćanje uspostave komunikacije, infrastrukture i ostalog potrebnog da se pripoji južni dio zemlje koji je bio odsječen. Nakon silnih pregovora i nakon posljednjeg ženevskog pregovora, opet su rekli da ne žele u Hrvatsku. Govoriti o planskom etničkom čišćenju je, dakle, neistina. Između Bljeska i Oluje vlada Republike Srpske Krajine napravila je evakuacijske planove, odnosno koje selo ide preko čega u Republiku Srpsku. Plan je bio stanovništvo povući u RS i to je bila naredba. A ukoliko ne bi postupali prema evakuacijskom planu, prijetilo im se da će biti kažnjeni. Bila je to prisilna mjera, oni su dobrovoljno otišli, a to je, konačno, potvrdio i Peter Galbraith”, objašnjava.
Škare Ožbolt se pita kako je moguće da je teza o udruženom zločinačkom pothvatu pala na predmetu vukovarske trojke. “Vukovar je sravnjen sa zemljom, a dvije tisuće ljudi je likvidirano na najgori mogući način. Cijelo je područje etnički očišćeno i tu nije bilo zločinačkog pothvata, a u slučaju Gotovine i Markača je postojao, a da pri tom nijedan grad nije srušen. Za 150 ubijenih u sektoru jug nakon Oluje i spaljene kuće apsolutno netko treba odgovarati, ali to nije razlog da se formira teza o zločinačkom pothvatu jer on nije postojao”, kaže Ožbolt ističući kako su svi oni Srbi koji su htjeli ostati dobili državljanstvo i mirovine te su im konvalidirani dokumenti.
“Da je postojala politika etničkog čišćenja onda se ništa od toga ne bi napravilo. Tada je bilo emocija i krivih poteza uslijed tih emocija. Ali znam što je bila krovna politika, i to nije bio zločinački pothvat”, zaključuje Ožboltova dodajući kako sada od optuživanja ikoga nema smisla već se treba koncentrirati na ono gdje se pogriješilo u postupku od početka suradnje s Haškim sudom pa do presude, koncentrirajući se na rušenje te teze.
Hrvatska
PROGNOZA / Ljeto se ne predaje: Vraćaju se vrući dani, evo kad je moguća promjena

U nastavku četvrtka prevladavat će sunčano diljem Hrvatske, bura će na moru oslabjeti i okrenuti na sjeverozapadnjak.
Pretežno vedro je diljem Hrvatske, temperature su niske, 6.8 stupnjeva izmjereno je jutros u Gospiću i Otočcu. Mjestimice ima i magle, vidljivost je smanjena na cestama u unutrašnjosti, vozače se poziva na oprez.
U nastavku četvrtka prevladavat će sunčano diljem Hrvatske, bura će na moru oslabjeti i okrenuti na sjeverozapadnjak.
Petak također donosi stabilne prilike, prevladavat će sunčano, s tim da ujutro treba računati na maglu u unutrašnjosti. Danju će biti toplo i vrlo toplo, mjestimice i vruće, do 31.
Stabilno vrijeme nastavit će se i za vikend. Sunca će biti u izobilju i u subotu i u nedjelju. Ujutro će na kopnu mjestimice biti magle.
Danju iznadprosječno toplo, mjestimice i vruće, lokalno i do 31,32.
Sunčano će biti i na početku novog radnog tjedna, no čini se da u nastavku stiže nestabilnije i manje toplo vrijeme.
Hrvatska
NOVA PRAVILA / HAC objavio kako će se plaćati cestarina

Hrvatska uskoro uvodi potpuno novi elektronički sustav naplate cestarine koji će omogućiti slobodan protok vozila bez zaustavljanja na naplatnim kućicama. Umjesto dosadašnjeg sustava gotovinskog plaćanja pri izlasku s autoceste, građani će birati između ENC uređaja ili automatskog očitanja registarskih oznaka vozila.
Stiže novi Zakon o naplati cestarine
Za razliku od sadašnjeg sustava naplate cestarine koji zahtjeva zaustavljanje korisnika na ulasku na autocestu radi evidentiranja početka korištenja i na izlasku s autoceste radi plaćanja cestarine, novi sustav naplate temeljit će se na slobodnom protoku bez zaustavljanja na ulasku i izlasku s autoceste, a cestarina će se plaćati putem ili ENC-a ili automatskog sustava očitanja registarskih oznaka vozila, izvijestili su u srijedu iz Hrvatskih autocesta (HAC).
Potaknuti napisima vezanim uz skorašnji novi Zakon o naplati cestarine i što on donosi građanima, iz HAC-a su pojasnili ključne postavke plaćanja cestarine u novom u potpunosti elektroničkom sustavu.
“Imajući u vidu da u novom sustavu naplate neće biti naplatnih kućica, cestarina će se plaćati ili putem uređaja ugrađenog u vozilo (ENC) ili putem automatskog sustava očitanja registarskih oznaka vozila, ovisno o tome za što se sami korisnici odluče”, napominju iz HAC-a.
Prema tome, na prolasku kroz autocestu, obzirom na tehnologiju, neće biti moguće plaćanje gotovinom, ali će se gotovinom kao i dosad moći nadoplatiti jedan od odabranih načina – ENC ili registarske oznake, na prodajnim uredima HAC-a i koncesionara, kao i na drugim prodajnim mjestima, primjerice benzinskim postajama, pojašnjavaju.
Gotovinsko plaćanje i dalje moguće
Dodaju i da neće biti isključeno gotovinsko plaćanje, ali ono neće tehnički biti moguće na samoj autocesti, odnosno po izlasku s autoceste jer na njima neće biti naplatnih kućica, već će se gotovinom moći nadoplatiti račun putem kojeg se korisnik odluči koristiti autocestu.
U priopćenju HAC-a ističe se da će najveća promjena za građane biti prolazak bez zaustavljanja na naplatnim kućicama, ali uz obaveznu prethodnu prijavu u sustav na jedan od načina koji će na vrijeme biti iskomuniciran.
Nadalje, uz prethodnu prijavu u sustav i valjano sredstvo plaćanja cestarina će se plaćati putem ENC uređaja ili očitavanjem registarske oznake vozila. Isto tako, više neće postojati mogućnost da korisnik na izlazu s autoceste blagajniku plati cestarinu gotovinom. Dakle, gotovina ne nestaje u potpunosti – svaki će korisnik moći sam odabrati način plaćanja i prijave u sustav, uključujući i gotovinsku uplatu u prodajnim uredima HAC-a i koncesionara, kao i na drugim prodajnim mjestima, primjerice benzinskim postajama.
ENC obvezan za teška vozila
ENC će biti obavezan za teška vozila budući da elektronički sustavi naplate cestarine u EU moraju omogućiti uslugu europske elektroničke naplate cestarine, a kojoj je cilj da se jednim uređajem na teškom vozilu omogući korištenje autoceste diljem Europe. Navodi se i kako sve zemlje u europskom okruženju za teška vozila imaju obvezno korištenje uređaja u vozilu.
U utorak je objavljeno kako Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture namjerava predložiti novi Zakon o naplati cestarina, kojim će se isključiti mogućnost plaćanja cestarine u gotovini, a za sva teretna vozila i motocikle uvela obveza korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine.
Vlada je, navodi se u obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine, Nacionalnim planom za oporavak i otpornost predvidjela uvođenje elektroničkog sustava naplate cestarine.
Potrebno urediti pitanje nadzora plaćanja
“Navedeni elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama (a ne na svim tehnologijama koje su Direktivom 2019/520 i Zakonom o cestama dozvoljene), isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, a što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine. Zbog slobodnog prometnog toka nužno je urediti pitanje nadzora plaćanja cestarine”, stoji u tom obrascu koji je u javnom savjetovanju do 15. listopada.
Mikrovalna tehnologija na frekvenciji 5,8 GHz
Kako se između ostalog ističe, novim zakonom o naplati cestarine po prvi put će se uspostaviti jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u RH.
“Promjena koja se postiže je novi elektronički sustav naplate cestarine u Republici Hrvatskoj, temeljen na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih pločica.
Zakonom će se isključiti mogućnost da se korištenje autoceste plati u gotovini, što će posljedično smanjiti operativne troškove naplate cestarine. Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine.
Hrvatska
Opasni insekt vratio se u Hrvatsku nakon više od 50 godina. Posebno je opasan u ovo doba godine

Vratio se Orijentalni stršljen. Nakon više od 50 godina viđen je u okolici Splita. Osim po boji ne razlikuje se od stršljena na kakve smo naviknuli. Posebno su aktivni i opasni u ovo doba godine.
Iako su emigracije popularne, zabilježen je i slučaj imigracije. Nakon više od 50 godina u Hrvatsku se vratio Orijentalni stršljen.
“Za njega se zna da je on bio prisutan i prije, međutim literaturnih podataka nema još od 70-tih godina prošlog stoljeća tako da se povukao i sad se ponovno vraća na svoje staro stanište. Na područjui Splita ga je zabilježio oko Kaštela u jednom kamenolomu”,rekao je Nediljko Landeka iz Zavoda za javno zdravstvo za NovuTV.
Prije nekoliko godina viđen je u Trstu. Tamo je stigao brodom. Nakon toga prešao je granicu sa Slovenijom.
Riječ o stršljenu koji je veličinom gotovo isti kao europski stršljen, ali se potpuno razlikuje po boji. Posebno je opasan u ovo doba godine. Nakon uboda izazviva brojne alergijske reakcije, čak i smrt.
“U prvom trenutku treba isprati to mjesto sapunom i vodom, ako imamo staviti neko antiseptičko sredstvo i nakon toga hladni oblog – kazala je Ljupka Hitrova iz Zavoda za hitnu medicinu. Preporuka je da se ljudi odmah javeliječniku jer su ove situacije mogu biti opasne za život.
-
Hrvatska4 dana prije
VIDEO / Država daje do 9000 eura za kupnju novog automobila, evo kako se možete prijaviti
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
POLICIJA POZIVA NA OPREZ / Jučer na zadarskom području u padu s romobila teško ozlijeđeno još jedno dijete
-
Hrvatska5 dana prije
ZLU NE TREBALO / Znate li koliko je skloništa u Zadarskoj županiji, gdje su i koliko ljudi u njih stane?
-
Sport4 dana prije
HRVATSKA TRAIL LIGA / Filip Buturić iz AK Biograd drugi na zahtjevnom Sinj Trailu