Connect with us

Nekategorizirano

Dubravka Ugrešić: Naši pejzaži

Objavljeno

-

Beograd - Ušće
Prva izložba i dvanaesta knjiga bili su povod i razlog višednevnom boravku u Beogradu Dubravke Ugrešić, hrvatske književnice iz Amsterdama, autorice romana “Štefica Cvek u raljama života”, “Forsiranje romana rijeke”, “Muzej bezuvjetne predaje”, “Ministarstvo boli” i “Baba Jaga je snijela jaje”, knjige priča “Poza za prozu” i “Život je bajka”, i zbirke eseja “Američki fikcionar”, “Kultura laži”, “Zabranjeno čitanje” i “Nikog nema doma”.
Prošlog tjedna, u Grafičkom kolektivu, otvorena je njena prva izložba pod naslovom “Početnica za nepismene”, a izdavač Fabrika knjiga predstavio je njenu novu knjigu, zbirku eseja “Napad na minibar”.

Vijest o vašem gostovanju u Beogradu objavila je većina medija. Novinari zabilježe pojavljivanje svake vaše knjige, svako vaše predavanje ili gostovanje. Kako se osjećate zbog toga?
– Ja sam navikla da kooperiram. Ponekad su ti susreti fantastični, kad vidite da imate čitatelja u novinaru, a ponekad se novinari ponašaju kao brzi medijatori koji ne trebaju ni čitati to što ste napisali, niti znati tko ste, već im je jedini cilj da ispune prazan prostor u novinama. Zaboravlja i novinar da ste intervjuirani, i vi zaboravljate da razgovarate sa novinarem. Ali tako je u svim strukama. Pisac, uostalom, piše da bi komunicirao. Ne vjerujem u glupe floskule da pisac piše radi sebe. Osnova sveg umjetničkog posla je u komunikaciji, tražite idealnog čitatelja kome vi upućujete nešto i on to savršeno razumije. I onda, kad nakon duge usamljenosti, jer pisanje je usamljenički posao, izađete u takozvani svijet sa svojom knjigom, onda svi mi, pisci, očekujemo upravo to – komunikaciju, razlog zbog kog smo uopće i pisali. I zato sam ja navikla da je jedan dio mene uvijek u ulozi nekakvog edukatora. Također, ne vjerujem u spisateljsku floskulu “ja sam samo pisao knjigu, a na čitateljima i kritičarima je da to procijene”. To nije istina. Ja ne pišem besvjesno. I volim tu nastupiti i u ulozi vlastitog medijatora zato što mislim da je to vrlo često, i sve češće, potrebno.
Bilo bi, međutim, i očekivano i opravdano da vam nije do suradnje s medijima. Oni su vas, zbog teksta u “Cajtu” Čisti hrvatski zrak – lakše se diše iz 1992. godine proglasili vješticom, i profiterkom komunizma. Te dane ste prvi put, tek sad, opisali u eseju “Pitanje optike”, u novoj zbirci “Napad na minibar”.
– Nikad nisam bila ponukana da pišem o tome, zato što je to vrlo teško. Da sam mislila da to mogu napisati ili da to želim napisat, vjerojatno bih to napisala davno prije. Onda se dogodilo, prije godinu dana, da me je grupa intelektualaca iz malog švicarskog NGO-a Vještičji eksperiment, koji se svakog ljeta sastaju u selu u kome je spaljena zadnja vještica u Švicarskoj a koje se prostire na 2000 m, pozvala da napišem esej i sudjelujem u njihovom programu. I ja sam zapravo, na njihov nagovor, to i napisala. Bio je to najteži tekst u mom životu. Prije svega zato što je bavljenje svime time jedan gnjavatorski posao. Morala sam prijeći kroz sav press-cliping iz tog vremena, a vrijeme koje je proteklo, nova vizura, mijenja stvari. Uz to, ja uvijek mislim na recipijenta. Čitatelj je vrlo osjetljiv na tu vrstu ispovijesti, reakcije mogu bit različite: “zašto sada nakon toliko vremena pišeš o tome, zašto potežeš stvari koje ne znam što, o kakvoj žrtvi uopće pričaš, pa to je naprosto posljedica onoga čime se baviš – nešto zineš, pa dobiješ pljusku”. Svega je tu bilo: materijala koji sam morala odbaciti, pa sam i prvu verziju bacila, pisala novo… Dakle, jako sam se mučila. Na kraju, drago mi je da me je netko pritisnuo da konačno napišem, koliko mogu i kako znam, što se tada zapravo dogodilo.
Glavni eksponat vaše prve izložbe “Početnica za nepismene” je bukvar. Pomoću te prve knjige u našem školskom obrazovanju pričate o ideološkom manipuliranju nekad i sad. Ako je takva vrsta manipulacije prisutna desetljećima unazad, da li se barem njeni ciljevi razlikuju?
– O da, razlikuju se. Ova izložba je potekla zapravo iz mog eseja “Početnica” iz 1991. godine, koji se nalazi u knjizi “Kultura laži”. To moje tadašnje ponovno otkriće “početnice”, bukvara, koincidiralo je sa početkom rata i raspadom Jugoslavije. Kako se raspao sistem, raspala se i početnica pa su se potukli svi ti Jovani, Ivani, Hrvoji i Džafer iz nje. Tadašnje listanje te početnice bilo je jedan jak nostalgični udar uz svijest da se ciijeli sistem raspada. Zaboravila sam na to, sve do lani, kada mi je došla u ruke jedna početnica, i to sovjetska iz šezdesetih godina. Ona mi je otkrila opet jedan potpuno iščezli svijet, a to me je ponukalo da počnem nešto radit rukama. Postupak koji sam primijenila na ovoj izložbi je vrlo primjeran nekoj maloj privatnoj arheologiji, skidanju i pokrivanju slojeva: paus-papir na slikama nešto otkriva nešto sakriva, tu su neki prozori, neki detalji koje ja želim istaknut… Mislim da ću nastavit tu igru sa bukvarima. Mislim da oni, ravnopravno kao i sav drugi materijal koji nas okružuje, čine neke naše pejzaže koji su vrijedni ponovnog čitanja, naše prirodne male revizije nekog novog pogleda na prošlost. A što se ideologije tiče, ona je prisutna svugdje. Pretpostavljam da su ove nove početnice ideologiziranije nego ikada prije. U njima ima vjeronauka, pa bi se moglo zaključiti da u našoj školi vjeronauk nije izborni predmet kao što se službeno tvrdi. S obzirom da se nalazi u početnici, on samo može biti obavezni predmet, što dalje govori da početnica jeste ideologizirana.
I izložbom i novim esejima ukazujete na tehnologiziranu kulturu. Da li je smatrate negativnom?
– Ne, ja naprosto pokušavam naći neke njene uporišne točke, zato što se očigledno radi o sistemu jedne nove kulture, a gotovo da se nitko ne bavi novom kulturom koja je na pomolu. Ja sam u eseju KK upotrijebila karaoke kao metaforu zato što je ona vrlo jednostavna i svima razumljiva. Sistem i temelj te nove kulture se sastoji od matrice koja već postoji kao pjesma i kao amater koji je izvodi. To je čovjek koji želi ostati anoniman, čovjek koji svoj performans, ili gestu, izvodi unutar strogih tehnoloških i sadržajnih koordinata, to je ta matrica, i unutar njih on šalje svoju poruku – ljubiteljima karaoka. Taj obrazac sam pokušala ispitati na popularnim kulturama: televiziji, stripovima, filmu, književnosti, posvuda. Dogodilo se da taj model radi sve više. Dakle u tradicionalnoj formuli: autor–djelo–čitatelj, najprije je fokus bio na autoru, zatim na djelu, a onda se lagano prebacio na recipijenta, na onoga koji to djelo čita, da bi se u momentu kada je internet ušao u opticaj, a to se dogodilo prije samo petnaestak godina, došlo do naglog buma i naglog preuzimanja vlasti od strane konzumenta. On više nije pasivan, vrlo je aktivan, on mijenja stvari, on zahtjeva, on prodire u djelo, mijenja ga, radi što hoće, on prodire na TV, on je i glumac i producent – primjer vam je Big brother show – on je, kao u karaokama, sam svoj performer, i sam šalje svoju pjesmu, svoj performans, svojim gledateljima. To se događa u svemu, od nevinog grafita na nekoj kući kojim je anonimni dječak ostavio svoj trag, do interneta gdje milijuni ljudi rade to isto. Internet je najradikalnija revolucija ikada, jedini medij na kome komunicirate s milijunima, globalno. Imam osjećaj da se radi o radikalno novoj kulturi.

Od Štefice Cvek do novih eseja promijenio se jezik kojim opisujete izabranu temu: od ironije, iza koje se autor skriva, do sve direktnijeg izražavanja emocije, mišljenja, stava…

– Ja ne govorim direktno, ja nisam novinar, niti mi je cilj da to budem. Moji romani su postali manje direktni nego što su bili u vrijeme Štefice, a i u mojim esejima postoji visok stupanj literalizacije. Oni imaju tzv. nepouzdanog pripovjedača, i vrlo visoki stupanj ironije. Nešto se, međutim, izmijenilo sa recipijentom. Naime, s obzirom da se književnost kao sistem urušila, ni studenti više ne znaju čitati književni tekst, a i internet je u tome vjerojatno imao doprinosa. Prosječan konzument navodno nema vremena za književne nijanse, međutim on ga, dakako, ima, ali mu se čini da nema vremena zato što ga je na tu brzinu natjerao internet, natjerao ga je na brzu, skraćenu informaciju. Čitatelj jednostavno neke stvari više ne voli. Bojim se da se književnost izgubila u moru drugih poticaja, pa čitatelj koji čita sve: novine, wikipediju, uputu za veš-mašine… on više nema vremena za nijanse. Znači, nije da sam ja postala direktnija, već vi, podsvjesno, osiromašujete moj tekst u želji da što prije dođete do upute koje dugme treba pritisnuti na veš-mašini.
Na primjer, moj esej “Napad na minibar”. U svakom hotelu uvijek se štrecnemo kad nas recepcioner pita “jeste li uzeli nešto iz minibara”, i ja u tom eseju pokušavam izanalizirati što je zapravo to iskustvo, i dolazim do toga da je minibar zadnji bastion totalitarizma. Sve je to opisano veselo, i ja esej završavam scenom, naravno lažem, da sam taj minibar u gnjevu razbila i da ću idući put pod njega postaviti minu. Jedna novinarka me je pitala da li ja tim esejom poručujem da se moramo boriti protiv totalitarizma. Eto, to je primjer tog čitanja. Nisam ja direktna, nego je čitalac taj koji ne razumije niti žanr eseja, niti tehnike pripovijedanja, niti o čemu se radi u tom eseju: on moj esej svodi na recept za uključivanje veš-mašine. Znači, to više nije moja tragedija, to je tragedija mojih recipijenata. Naravno, ja sam u takvoj situaciji kao autor displaced. Bojim se da je bitka izgubljena… Ono čega se najviše bojim i što želim izbjeći u pisanju je autoritaran ton. Kad god pišete u prvom licu, svako od autora prije ili kasnije zauzima ton autora koji sve zna, koji sudi. Zato ja raznim postupcima pokušavam detronizirati autora – sebe.
Ali vas ljudi ipak doživljavaju kao autoritet, htjeli vi to ili ne…
– To me vi tako doživljavate, to nema veze sa mnom! Vrlo je lijepo ako netko tko nema nikakvu institucionalnu vlast i nema mjesto, postane autoritet. Ja samo mogu reći da sam ponosna na to, to je veoma laskavo, prekrasno je. Ako ja uspijem za nekolicinu ljudi biti autoritet, to je uspjeh.
Idućeg mjeseca će knjiga “Napad na minibar” biti objavljena i u Zagrebu. Da li je i to znak da kultura spaja ljude, kako se često kaže?
– Ja ne mislim da kultura spaja ljude. To je floskula koju su izmislili političari zato što ne znaju što bi drugo ljude spajalo, pa onda jedan drugom uvale neku knjigu: Tadić pokloni Josipoviću “Leksikon Yu mitologije”, a Josipović Tadiću nešto slično, pa onda svi kažu da kultura spaja ljude. To je manipulacija kulturom i piscima. Zašto nogomet ne spaja muškarce? To su sve floskule! U svakom slučaju, ljude bi trebalo spajati nešto drugo.
Tim Judah je nedavno lansirao pojam “Jugosfera”.
– Termin “Jugosfera” pokušava indicirati nešto što je nesumnjivo postojalo i što nitko nikad neće promijeniti jer svi živimo zajedno, vrata do vrata u istoj kući – geografski, kulturno, klimatski… E sad, da li smo na vratima napisali vlastito ime ili smo odlučili da nam se cijela kuća zove isto, to su sad političke, ekonomske, ideološke finese, ali to da se kuhamo u istom loncu pa zvao se on Jugosfera ili Balkan, to je istina. Nije to bitno. Bitno je pitanje koncepta: da li će nekadašnji bračni partneri razgovarati kako treba, da li su se samo pomirili a nisu zaboravili što su jedan drugome napravili, da li će žena zaboraviti da joj je muž poplavio oko, a muž da ga je žena udarila na bolno mjesto… Međutim, ta veza postoji po dobru ili po zlu – to je naš pejzaž, naša kuća. Naravno, ja sam za to da se razgovara koliko je tanjura polupano i tko je kome ukrao žlicu, da se sve raspravi i raščisti.
Važite za nekog tko je hrabar, tko radi onako kako misli…
– Zavisi kako gledamo na hrabrost, meni se čini da je ono što sam napravila devedesetih bilo normalno i da je u skladu s onim što ja mislim, radim, i da nisam prevarila sebe. Da li sam pri tom uvrijedila nekog drugog, o tome ne mogu pričati zato što ne znam. Ali, ako je hrabrost nekako slijediti sebe, onda je to hrabrost, ako je to ludilo, onda je ludilo. A ako je to nedostatak osjećaja za kompromis, onda zovite to tako.
(Izvor:B92)

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Nekategorizirano

SA VOLONTERSKE BURZE: Briga o postavu i komunikacija s posjetiteljima u Noći muzeja u Narodnom muzeju Zadar

Objavljeno

-

By

U petak 26. siječnja se na razini Republike Hrvatske odvija XIX. Noć muzeja.

Na prošlogodišnju Noć muzeja Narodni je muzej Zadar bio po broju posjetitelja drugi u RH, odnosno prvi uzmemo li u obzir broj stanovnika odnosno “bazen” posjetitelja.

“Ove godine zbog našeg razrađenog programa ne očekujemo pad interesa, a da bi ta večer prošla u najboljem redu, potrebni su nam volonteri koji će nam pomoći u brizi o postavu (radi se o nekim od najvrednijih djela hrvatske umjetnosti i zadarske povijesti)”, stoji u objavi iz NMZ.

Za prijavu i detaljnije informacije obratite se putem maila na: muzej.nmz@gmail.com do 24. siječnja.

 
Nastavi čitati

Nekategorizirano

Ambulante pune oboljelih od korone, gripe i hripavca. Liječnici upozoravaju na lijek koji često zaboravljamo

Objavljeno

-

By

U prosjeku na tjedan u Hrvatskoj od korone oboli 4.000 ljudi. Uz to svakog dana prijavljuju se slučajevi oboljenja od gripe i hripavca što dodatno opterećuje zdravstveni sustav.

Od covida svaki tjedan oboli u prosjeku 4.000 ljudi, a 45 ih premine. Prijavljenih slučajeva gripe samo prvog tjedna ove godine bilo je više od 800 prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, piše Dnevnik.hr.

Također još ne jenjava ni epidemija hripavca koji može biti koban pogotovo za manju djecu.

Stoga su čekaonice u ambulantama i bolnicama pune pacijenata koji traže liječničku pomoć zbog infektivnih i bakterijskih bolesti dišnih puteva. Liječnicima obiteljske medicine posao se ovih dana udvostručio, a slično je i na hitnim prijemima.

“Dosad nam je obim popovećan, mogureći poduplao se u odnosu na ljeto i jesen, kao što znamo zima je i tada su najčešće bolesti respiratornog sustava”, izjavila je liječnica obiteljske medicine Vedrana Tudor Špalj.

Liječnici također upozoravaju kako ne treba zaboraviti na mogućnost cjepljenja koje može biti spasonosno.

“Cjepljenje kao mjera prevencije protiv gripe, docjeplivanje protiv covida, također trudnice, ukućani, tek rođenih beba i dojenčadi koje nisu redovno cjepljeni da se docijepe protiv hripavca”, izjavila je dr. Andrea Petaros Šuran, voditeljica Odjela za epidemiologiju NZZJZ PGŽ.

 
Nastavi čitati

Nekategorizirano

VIŠNJIK: Obavijesti za posjetitelje koncerta Tragom Olivera

Objavljeno

-

By

Organizator koncerta Tragom Olivera, koji će se održati u subotu, 2. prosinca 2023. u Dvorani Krešimira Ćosića na Višnjiku, informira sve posjetitelje o sljedećem:

– Početak koncerta bit će u 20 sati.
– Ulazak publike u dvoranu bit će od 19 sati.
– Ulazak u Parter – sjeverni ulaz prizemlje lijevo i desno između ulaza A i D.
– Ulazak na Tribine, Prsten i Teleskopske tribine – ulazi B i D na katu.
– Molba svim posjetiteljima: Dođite na vrijeme da biste izbjegli možebitne gužve i zastoje na parkiralištima ili komunikacijama prema dvorani!

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu