Hrvatska
Kazne od 120 eura, bijeli auti s plavim rotirkama: Ovako će ubuduće izgledati naplata cestarine
Od studenog sljedeće godine u povijest odlaze naplatne kućice, no cestarina će ostati. Uvodi se novi elektronički sustav naplate cestarina, koji između ostalog predviđa i nasumično zaustavljanje vozila na autocestama koja će provoditi nadzornici.
Već dugo se najavljuje kako Hrvatska uvodi novi sustav naplate cestarine. Poznato je kako će rampe i kućice na ulazima, odnosno izlazima s autocesta postati stvar prošlosti, no prema prijedlogu novog Zakona o naplati cestarine, koji je trenutno u postupku javnog savjetovanja, to nije jedina novost.
Naime, autocestama će kružiti bijeli automobili s plavim rotirkama i displejima s uputama vozačima. Osim bijele boje, ta će vozila krasiti i natpis ESNC, što znači Elektronički sustav naplate cestarine.
Takvim će vozilima upravljati nadzornici, odnosno službene osobe kojima će zadaća biti praćenje da su svi platili dionicu autoceste po kojoj se voze. Novi zakon bi na snagu trebao stupiti tek 1. studenog 2026. godine. Dotad država ima obvezu pripremiti infrastrukturu, uređaje, softvere, ali i javne kampanje za informiranje vozača o novostima na autocestama, piše Večernji.
Nema naplatnih kućica, ali ENC ostaje
Najbitnija je novost da više nema zaustavljanja na naplatnim kućicama, niti fizičkog plaćanja cestarine. Gotovo svi će biti obvezni uključiti se u već spomenuti ESNC, koji podrazumijeva automatiziranu naplatu u slobodnom prometnom toku, što znači da će uređaji raspoređeni duž autocesta automatski prepoznavati registarske pločice.
Vozači lakih vozila, odnosno onih najveće dopuštene mase od 3,5 tone (B kategorija), moći će birati žele li se registrirati putem sustava raspoznavanja registarskih pločila (APRP model) ili putem već postojećeg ENC-a. Za teška vozila ENC će biti obvezan.
Registracija u sustav će biti omogućena putem putem internetskog prodajnog mjesta, mobilne aplikacije, na prodajnim mjestima koncesionara ili njihovih partnera, ali i na stazama za brzo uključenje, odnosno posebnim prometnim trakama na ulazima na autocestu. Takve će staze biti raspoređene ondje gdje je veći promet.
Stranci se neće moći izvući
I strani su se vozači dužni registrirati u ENSC. Vozači autobusa i kamiona iz inozemstva to moraju napraviti odmah po ulasku u Hrvatsku, dok vozači automobila i motocikala to trebaju učiniti prije ulaska na autocestu. Oni koji koriste europski sustav elektroničke naplate (EENC) moći će, pod određenim uvjetima, isti sustav koristiti i u Hrvatskoj.
Oni koji, pak, misle da se mogu izvući od plaćanja cestarine, trebaju znati da će se putem automatizirane prekogranične razmjene podataka moći doći do njih i naknadno. Naime, sustav, koji će biti u ingerenciji MUP-a, koristit će računalnu aplikaciju Toll u sklopu Europskog informacijskog sustava za vozačke dozvole (Eucaris), čime se omogućuje slanje obavijesti o neplaćenoj cestarini te potencijalno pokretanje postupka prisilne naplate.
To znači da će vozaču koji se ne registrira u ENSC biti naplaćena kazna od 120 eura i cestarina za dio autoceste koji je odvozio. Ako ga, pak, uhvati nadzornik s početka ovog teksta, predložit će mu registraciju u ENSC ili napuštanje autoceste na prvom izlazu. No, to znači i neku od velikog broja prekršajnih kazni.
Hrvatska
Ako ste kupili ove proizvode, nemojte ih koristiti: Povlače se s polica
Državni inspektorat objavio je obavijest za potrošače o povlačenju više proizvoda.
Državni inspektorat Republike Hrvatske obavještava potrošače o opozivu proizvoda sa sljedećim LOT brojevima i rokovima trajanja: – PEČENI SLATKI KEKS S BADEMOM AMARETTI 175g SAPORI, s naznakom najbolje upotrijebiti do: 18.03.2026. (Lot L 355077 2), 02.05.2026. (Lot L355122 1), 04.07.2026. (Lot L 355185 2), 25.08.2026. (Lot L355237 1) , 03.09.2026. (Lot L 355246 1) , 20.10.2026. (Lot L 355293 1), proizvođača Colussi S.p.A., Milan, IT zbog povišene razine cijanovodične kiseline.
Proizvod nije u skladu s Uredba (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane.
Detalji o povlačenju i opozivu proizvoda dostupni su i na web stranici subjekta.
Podaci o proizvodu:
Proizvođač: Colussi SpA., Italija
Maloprodaja: NTL d.o.o., Soblinec, Hrvatska
Obavijest se odnosi isključivo na proizvod sa gore navedenim podacima
Državni inspektorat Republike Hrvatske također obavještava potrošače o opozivu proizvoda sa sljedećim LOT brojem i rokom trajanja: “Aptamil AR 1, početna hrana za dojenčad (povećana regurgitacija), NETO: 400g, hrana za posebne medicinske potrebe, datum uporabe: 17.05.2026., LOT: 111444865“ zbog utvrđene povećane prisutnosti bakterije Bacillus cereus.
Proizvod nije u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 2073/2005 od 15. studenoga 2005. o mikrobiološkim kriterijima za hranu i „Vodiču za mikrobiološke kriterije za hranu“..
Detalji o povlačenju i opozivu proizvoda dostupni su i na web stranici subjekta.
Podaci o proizvodu:
Dobavljač: Nutricia Export BV, Lange Kleiweg 6, RIJSWIJK, Nizozemska
Distribuira na tržištu RH: AWT International d.o.o., Zagreb, Slavonska avenija 52a
Obavijest se odnosi isključivo na proizvod sa gore navedenim podacima.
Hrvatska
PROGNOZA / Promjena vremena pred vratima: Stižu kiša i jako jugo, mogući grmljavinski pljuskovi
Donosimo vremensku prognozu meteorologinje Tee Blažević
Anticiklona se premješta prema istoku, a s Atlantika prodire vlažan, nestabilan i malo hladniji zrak nad europsko kopno. Nad Sredozemnim morem, zapadno od Apeninskog poluotoka, razvija se plitka ciklona čiji oblačni sustav, uz pojačano jugo, prelazi preko Italije i dolazi nad Jadran. Vremenska situacija nad Europom se mijenja, a vrijeme poprima osobine kasne jeseni – oblačno, tmurno, s povremenom kišom.
Prema prognostičkim materijalima u narednih 10 dana nije izgledno zahlađenje, ali postoje signali da bi nakon Božića, a pred Novu godinu, moglo zahladiti uz manje količine snijega, uglavnom u planinskim krajevima.
Danas dva tipa vremena: na Jadranu i u planinskim krajevima pretežno sunčano, uz porast naoblake u poslijepodnevnim satima te slabu kišu u Istri i na Kvarneru.
U unutrašnjosti prijepodne magla ili niska naoblaka sa slabom rosuljom. Poslijepodne i predvečer dizanje magle. Puhat će slab južni i jugozapadni vjetar, a na otvorenom moru Jadrana umjereno jugo uz valovito more. Najviše dnevne temperature od 3 do 6 °C, na Jadranu oko 15 °C.
Sutra, u srijedu, pretežno oblačno s kišom, obilnijom na sjevernom i srednjem Jadranu, gdje su lokalno mogući grmljavinski pljuskovi. Puhat će umjereno i jako jugo i oštro.
Jutarnje temperature zraka u unutrašnjosti od -2 do 2 °C, na Jadranu oko 10 °C, a najviše dnevne u unutrašnjosti od 4 do 10 °C, na Jadranu od 12 do 17 °C.
Hrvatska
Donesen je novi Zakon o naplati cestarine: Evo kako će izgledati vožnja autocestom
Hrvatski sabor je u ponedjeljak donio novi Zakon o naplati cestarine, kojim se od 1. ožujka 2027. godine uvodi jedinstveni elektronički sustav naplate cestarina na čitavoj mreži autocesta u Hrvatskoj, a koji bi trebao značajno poboljšati protočnost prometa.
Novi sustav predviđa slobodan protok vozila bez zaustavljanja zbog plaćanja cestarine, omogućava prolazak bez zaustavljanja i pri brzinama do 130 km na sat.
Počiva na dvjema tehnologijama – ENC uređaju u vozilu i automatskom očitavanju registarskih pločica putem kamera.
Elektronički sustav za naplatu cestarine (ESNC) uključivat će prijavu registarske oznake i valjanog sredstva plaćanja – obvezno za laka vozila do 3,5 tona. Teška vozila morat će koristiti ENC i automatsko očitavanje registarskih pločica.
Uključenje u ESNC moći će se obaviti putem jedinstvenog nacionalnog web prodajnog mjesta, mobilne aplikacije, drugih digitalnih servisa te na namjenskim stazama za brzo uključenje. Moći će se provesti i u prodajnim uredima upravitelja autocesta ili na drugim prodajnim mjestima trećih osoba koje imaju ugovor sa subjektima za naplatu cestarine.
Nakon što se novi sustav uvede, neko vrijeme postojat će još naplatne kućice na ulazima na autocestu, iako u njima neće biti ljudi, ni rampe pored njih.
Postavljanje portala i kamera je počelo na autocesti A3, a ukupno je planirano postavljanje 212 portala na mreži kojom upravljaju Hrvatske autoceste (HAC) i ostali koncesionari.







