Connect with us

Tech

Ugrađuju li proizvođači kvarove u uređaj kako bismo češće kupovali nove?

Objavljeno

-

Građani sve više prijavljuju da im se kućanski uređaji kvare, a pogtovo u razdoblju odmah nakon jamstvenog roka. Na tu činjenicu je posebno upozoravala i SDP-ova europarlamentarka Biljana Borzan u svojim istupima u Europskom parlamentu, kao i u brojnim medijskim istupima. Koji se uređaji najviše kvare, koji su najčešći kvarovi te koji su najčešći razlozi za kupovinu novog uređaja u odnosu na popravak starog – samo su neka od pitanja na koje smo pokušali dobiti odgovore.

U Hrvatskoj udruzi potrošača kažu da im se građani najviše žale na kvarove perilica i sušilica rublja, hladnjaka, televizora, računala te malih kućanski aparata. Mjesečno im se, tvrde, javi oko 100 potrošača telefonski i oko 50 potrošača pisanim putem s tim problemima.

Kako objašnjavaju iz udruge, najčešće se radi o popravljivim kvarovima.

“Mi nemamo povratnu informaciju o tome nego se potrošači žale jer im servis ne popravlja uređaje u primjerenom ili razumnom roku koji nije definiran brojem dana”, poručuju  iz Hrvatske udruge potrošača u odgovoru na naš upit.

Što bi bio primjereni ili razumni rok za popravak uređaja?

Iako Zakon ne definira koliko bi točno dana bio primjereni ili razumni rok za popravak uređaja, pojašnjavaju nam kako se, primjerice, u Njemačkoj razumnim rokom smatra nekoliko dana.

“Kada smo o tome raspravljali prilikom prijedloga promjene Zakona, oda je jedna kolegica iz Njemačke rekla da je primjereni ili razum rok kao tako definiran u redu jer kod njih u Njemačkoj to znači „danas ste pozvali servisera , sutra je serviser kod potrošača da popravi uređaj, a ako ne može odvozi ga u servis i kroz nekoliko dana je popravljen”, kažu nam i dodaju da joj nije bilo jasno da je u Hrvatskoj prvi problem dobiti servisera na telefon.

“U Hrvatskoj je situacija da kad dobijete servisera na telefon, on javi da će doći za 7 ili 14 dana. Kada je došao do potrošača naravno nije donio nikakve dijelove za popravak pa je najavio svoj dolazak opet za 7 dana ili da će odvesti proizvod u servis. Kada je konačno došao nakon 7 ili 10 dana odvezao uređaj niti serviser niti potrošač ne znaju kada će biti uređaj popravljen. U međuvremenu od prijave kvara prođe i mjesec dana, a uređaj je još na popravku”, ističu.

Što Europski parlament čini po tom pitanju?

Europarlamentarka Biljana Borzan pojašnjava nam da je Europski parlament  prije tjedan dana gotovo jednoglasno izglasao njezinu Rezoluciju o pravu na popravak.

“Tražimo uvođenje jedinstvene oznake popravljivosti kako bi kupac u trenutku kupnje znao koliko je lako i povoljno popraviti proizvod u slučaju kvara. Uz to, rezervni dijelovi moraju biti jeftiniji i dostupni za sve vrijeme trajanja uređaja. Ugrađene kvarove treba najstrože zabraniti. Naime, čak 81 posto građana Hrvatske je u mom nedavnom istraživanju reklo kako im je popravak neisplativ. Rezervni dijelovi nerijetko koštaju skoro kao novi uređaj, a i servisera je sve manje. Europska komisija će ove godine u proceduru poslati nekoliko zakona kojima je cilj učiniti EU tržište održivijim te pokrenuti stvaranje kvalitetnih radnih mjesta u industriji popravka i prenamjene”, govori.

A zašto se građani najčešće odlučuju na kupovinu novog, umjesto popravka starog uređaja? Iz Hrvatske udruge potrošača kažu da je pitanje isplati li se popravljati uređaj koji se koristi dvije godine nakon jamstvenog roka jer serviseri izbjegavaju odgovor o cijeni popravka ili orijetnacijskoj cijeni, iako su, ako je predviđena cijena popravka veća od 500 kuna obavezni dati radni nalog s predviđenim troškovima.

“U slučaju da serviser dođe u vaš dom, a ništa ne napravi, tražit će da platite 200 kuna samo za njegov dolazak. Ako se i odlučite na popravak, ne znate koliko će vas to koštati, pa to nekad zna biti i više od pola cijene novog uređaja – i opet imate strai uređaj za koji ne znate kada će se pokvariti”, objašnjavaju nam iz udruge potrošača.

Problem je i u tome, pojašnjava, da servisi nemaju rezervne dijelove, a promijenjen je Zakon o obveznim odnosima prema kojima bi se uređaji sve više trebali popravljati. Time su, kažu nam, prevareni potrošači jer to navodno traži Europska unija.

Stižu li u Hrvatsku proizvodi lošije kvalitete?

Pitali smo Borzan i što je s kvalitetom proizvoda, odnosno dolaze li na hrvatsko tržište proizvodi koji su lošije kvalitete od onih na zapadnim tržištima.

“Pitanje kvalitete proizvoda smo uredili u prošlom mandatu Europskog parlamenta i taj zakon je stupio na snagu. Taj zakon izjednačava kvalitetu svih proizvoda, kako prehrambenih tako i neprehrambenih poput elektronike ili namještaja. Europska komisija provodi obuke i kontrole na terenu kako bi zakon što bolje zaživio”, kazala je.

Istaknula je i podatak kako čak 84 posto građana u Hrvatskoj smatra smatra da su uređaji proizvedeni prije 20 godina trajali dulje nego oni proizvedeni danas.

“To je problem ugrađenih kvarova koje su mnoge studije dokazale. Naime, pokazalo se kako su perilice za rublje programirane na određeni broj okretaja, televizori na određeni broj radnih sati i slično. Većina uređaja se pokvari između druge i treće godine upotrebe, što je odmah nakon isteka obveznog jamstva, a to vjerojatno nije slučajnost”, objašnjava Borzan.

Progovorila je i o digitalnim kvarovima koji su unaprijed ugrađeni u uređaj.

“Više od polovice naših građana je primijetilo kako im uređaj uspori nakon što skinu najnovija ažuriranja ili im pak baterija kraće traje. Prema najnovijem prijedlogu Komisije, potrošač u trenutku kupnje treba znati kako će ažuriranja utjecati na uređaj – čak ako je ukupni učinak dobar moraju biti informirani i o negativnim učincima. Sve vrste ugrađenih kvarova treba najstrože zabraniti”, ističe europarlamentarka.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Donosimo popis uređaja u domu koji troše najviše struje

Objavljeno

-

By

Računi za struju su vam ogromni i ne znate kako ih smanjiti? Stručnjaci imaju savjete o tome koje uređaje biste trebali isključiti i na taj način uštedjeti.

Električne sušilice rublja

Mogu potrošiti do 5 kWh električne energije tijekom jednog ciklusa. U nekim državama, to se s vremenom pretvara u ozbiljan iznos na računu.

Prema Liamu Huntu, direktoru Gold IRA Guidea, energetski svjesnije rješenje je iscijediti odjeću s visokom centrifugom prije nego što je objesite da se osuši pomoću užeta za rublje na otvorenom ili sklopive police za sušenje u zatvorenom prostoru.

Staromodne žarulje

Hunt je također primijetio da prelazak na energetski učinkovitu rasvjetu može uštedjeti novac.

“Jeste li znali da LED žarulje troše najmanje 75 posto manje energije i traju 25 puta duže od žarulja sa žarnom niti”, rekao je. “Zamjena žarulja sa žarnom niti za LED žarulje može uštedjeti tonu energije i novca tijekom vremena. LED također emitiraju vrlo malo topline, tako da mogu pomoći da vaš dom bude hladniji u toplijim mjesecima.”

Grijači prostora

Jedan uređaj koji može dodati značajan iznos na vaš račun za struju je grijač prostora. Grijači prostora troše mnogo električne energije i mogu brzo povećati vaše troškove grijanja, prema Scottu Liebermanu, osnivaču Touchdown Moneya.

“Umjesto toga, odaberite energetski učinkovitiji sustav grijanja za svoj dom, poput programabilnog termostata ili centralnog grijanja”, rekao je Lieberman. “Ako morate koristiti grijač prostora, odaberite energetski učinkovit model i koristite ga štedljivo, isključite ga kada niste u prostoriji i usmjerite ga prema vama da se brzo zagrije, a zatim ga isključite.”

Provjerite svoj bojler

U redu, ne možete se jednostavno riješiti bojlera, ali ga možete prilagoditi kako biste uštedjeli novac. Provjerite temperaturu bojlera i smanjite je. “Ovo pomaže u očuvanju energije i smanjuje rizik od opeklina”, rekao je Hunt.

Kate Colarulli, voditeljica strateških uvida u CleanChoice Energy, predložila je ulaganje u pametni termostat.

Energetski vampiri

Samo zato što ste isključili uređaj ne znači nužno da prestaje koristiti električnu energiju.

Neki elektronički uređaji koji su isključeni, ali ostaju priključeni na izvor napajanja, nastavit će crpiti električnu energiju. Ti se uređaji nazivaju “energetski vampiri”, prema Ciscu DeVriesu, bivšem pomoćniku američkog ministra energetike i izvršnom direktoru tvrtke OhmConnect.

Uređaji kao što su kabelske kutije/DVR-ovi i igraće konzole, mikrovalne pećnice, aparati za kavu, grijači prostora, punjači za telefone pa čak i električne četkice za zube mogu dodati i 20 posto vašem mjesečnom računu za struju, rekao je DeVries.

“Kako biste nadvladali ove energetske vampire, koristite pametne utikače ili pametne razdjelnike. Ovi pametni uređaji će detektirati kada više ne koristite uređaj i isključiti napajanje”, rekao je DeVries.

U istom duhu, Colarulli kaže da računala u kućnom uredu mogu trošiti 15-20 vata kada su u mirovanju — tako da isključivanjem računala/prijenosnog računala i pisača kada se ne koriste možete uštedjeti i energiju i novac.

 
Nastavi čitati

Tech

VIDEO / Ima li vaš auto ovaj tajni gumb? Može vam spasiti život u hitnim situacijama

Objavljeno

-

By

unsplash

Provodite puno vremena u automobilu, ali koliko dobro zapravo poznajete svoje vozilo? Veliki broj vozača ostane u čudu kad shvati da u automobilu postoji skriveni gumb koji im u hitnoj situaciji može spasiti život.

Svi se nadamo da ga nikada nećemo morati koristiti, ali jedan je TikToker podijelio tajni prekidač koji vam može pomoći da pobjegnete ako se ikad nađete zarobljeni u svom automobilu, piše Mirror.

Korisnik TikToka @huyameishuoche dijeli videozapise skrivenih značajki u automobilima i ljudi su ostali zbunjeni ovim gumbom.

Iako ne zvuči vjerojatno da ćete ostati zarobljeni u automobilu, nije loše znati što učiniti u takvoj situaciji. Na primjer, ako ste uronjeni u vodu, nećete moći otvoriti vrata zbog pritiska vode. Što napraviti u takvoj situaciji?

TikTokerica tvrdi da je “vrlo jednostavno” izaći iz automobila ako se nađete u ovoj situaciji. Prvo je potrebno spusti stražnja sjedala i ući u prtljažnik. Zatim je primijetila “prekidač za spašavanje života” koji treba pritisnuti jer možete otvoriti prtljažnik samo jednim klikom što vam omogućuje da lako pobjegnete iz automobila.

 
Nastavi čitati

Tech

Važno upozorenje za korisnike Androida: Odmah obrišite ove tri aplikacije!

Objavljeno

-

By

Vlasnici mobitela koji koriste Android pozvani su da izbrišu tri opasne aplikacije koje su se maskirale u trgovini Google Play.

Cyber istraživači iz ESET-a pronašli su tri aplikacije koje imaju za cilj ukrasti osobne podatke vlasnika mobitela, pa čak i njihove bankovne podatke, piše The Sun.

Te se aplikacije predstavljaju kao usluge slanja poruka i nude osnovne, ali funkcionalne usluge kao mamac. No iza svega skrivaju zlonamjerni softver otvorenog koda XploitSPY.

Hakeri su reklamirali ove aplikacije na web-mjestima i u trgovini Google Play. Iako je Google općenito vrlo dobar u otkrivanju i uklanjanju zlonamjernih aplikacija – neke se ipak provuku.

Aplikacije imaju za cilj ukrasti popise kontakata, slike kamere, lokaciju, podatke za preuzimanje, kao i vaše WhatsApp i Telegram razgovore.

Vlasnici Androida pozvani su da provjere svoje uređaje za ove tri aplikacije:

Dink Glasnik

Sim info
Defcom.

Ako ste preuzeli jednu od ovih aplikacija, savjetuje se da ih odmah izbrišete.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu