Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

MIRNI PROSVJED TAKSISTA U ZADRU/Neki od zahtjeva: Regulacija cijena usluga i zapošljavanja radnika iz trećih zemalja

Objavljeno

-

Ivan Bulat, potpredsjednik Udruge taksista Zadar, poslao je priopćenje povodom održavanja prosvjeda taksista u Zadru predviđenog za utorak, 18. ožujka 2025. Priopćenje prenosimo u cijelosti:

Ovim putem želimo ukazati na nekoliko ključnih problema u sektoru taksi prijevoza i rada stranih agencija za prijevoz, te predložiti konkretna rješenja koja će osigurati učinkovit nadzor, transparentnost i pravednije uvjete za sve sudionike na tržištu. Također se nadamo da će od 01.01.2025. godine na cesti biti samo taksi vozila s Euro 6 normom, a vozila s Euro 5 normom otići u povijest.

Problemi u sektoru taksi prijevoza:

Preveliki broj taksi vozača i nelojalna konkurencija: Migracije između županija dovode do prenapučenosti tržišta, što stvara nelojalnu konkurenciju.

Otežan inspekcijski nadzor: Veliki broj vozila i česta uklanjanja oznaka s vozila onemogućuju učinkovito praćenje i identifikaciju nelegalnih taksi vozila.

Nelegalni rad: Vožnja bez jasno istaknutih oznaka omogućava obavljanje taksi prijevoza „na crno“.

Problem dampiranja cijena na tržištu: Liberalizacija tržišta i prisutnost velikih agencija kao što su Uber i Bolt doveli su do dampiranja cijena, odnosno spuštanja cijena ispod ekonomskog minimuma, kako bi se stekla konkurentska prednost. Ovaj fenomen je osobito štetan za male obrtnike i vlasnike firmi koji, zbog manjeg broja vozila, nisu u mogućnosti natjecati se s velikim agencijama. Osim toga, prisiljeni su voziti po višim cijenama kako bi pokrili troškove poslovanja, što dovodi do velikog nesrazmjera cijena na tržištu. Pojedinci maksimalno koriste otvoreno tržište, pa voze po cijenama koje dosežu čak i do 20 € po kilometru, što ne samo da predstavlja pljačku, već i stvara izrazito negativan imidž prema našoj državi. Takva praksa mora biti spriječena, a cijene moraju biti jasno definirane i ograničene.

    Prijedlog rješenja za regulaciju taksi djelatnosti:

    Uvođenje jedinstvene županijske dozvole: Predlažemo uvođenje dozvole koja bi spriječila migracije taksi vozila između županija. Ova dozvola bila bi označena QR kodom, vezana uz prometnu dozvolu vozila i dostupna na kartici vozača. Olakšala bi lakšu kontrolu taksija i izdavala bi se na županiji umjesto u svakoj lokalnoj jedinici samouprave, te bi vrijedila samo za jednu županiju.

    Nacionalna baza dozvola: Izrada javne baze dozvola koja bi bila povezana s evidencijom vozila, omogućujući lakšu identifikaciju i bolju kontrolu inspekcijskog nadzora.

    Regulacija iznajmljenih vozila: Vozila koja posjeduju naljepnice ne bi smjela biti iznajmljivana, a iznajmljena vozila ne bi smjela imati takve naljepnice, pa bi se točno moglo znati koje vozilo obavlja taksi prijevoz.

    Obavezna registarska oznaka ili trajna naljepnica: Uvođenje obavezne oznake koja bi bila jasno vidljiva i ne bi se mogla lako ukloniti, čime bi se spriječilo prikrivanje vozila tijekom inspekcijskih nadzora. Takva naljepnica bi se dobivala u stanici za tehnički pregled i bila bi vidljiva svim sudionicima prometa i inspekcijama.

      Prijedlog za regulaciju cijena u sektoru taksi prijevoza:
      S obzirom na nereguliranost tržišta i štetne posljedice dampiranja cijena, predlažemo:

      Startnu cijenu od 3 € kao osnovnu cijenu za početak vožnje.

      Minimalnu cijenu od 2,5 € po kilometru kako bi se osigurala isplativost poslovanja, a ujedno spriječilo dampiranje cijena ispod ekonomskog minimuma.

      Maksimalnu cijenu od 5 € po kilometru kako bi se spriječila nepoštena praksa vožnje po cijeni od 20 € po kilometru, koja ne samo da je nerazumna, već stvara negativan imidž za našu državu.

        Problemi u sektoru stranih agencija za prijevoz (Uber, Bolt):

        Neregulirani status: Aplikacije poput Uber i Bolt ne posluju u skladu s domaćim zakonima i ne doprinose domaćoj ekonomiji jer iznose dobit iz Hrvatske, spuštaju cijene do te granice da idu ispod cijene javnog gradskog prijevoza koji se sufinancira iz džepova poreznih obveznika.

        Prekoračenje radnog vremena: Vozači partneri Ubera i Bolta redovito prekoračuju zakonom propisano radno vrijeme, a u želji za zaradom uzrokuju nesigurnost u prometu, što može dovesti do ozbiljnih problema. Prijave su često na dva ili četiri sata, posebno su umirovljenici sudionici takvih prijava, a na cesti provode po dvadeset sati i ozbiljno ugrožavaju sigurnost sebe i putnika.

        Nepostojanje lokalnih dozvola: Aplikacije ne provjeravaju imaju li njihovi vozači potrebne dozvole za obavljanje prijevoza na određenim područjima.

        Zloupotreba sustava od strane agregatora: Agregatorske tvrtke izbjegavaju plaćanje poreza kroz praksu prijave stečaja i ponovnog otvaranja poslovanja pod novim nazivom.
        Prijedlozi rješenja za regulaciju rada stranih agencija za prijevoz:

        Zabrana rada stranih agencija: Predlažemo zabranu rada stranih agencija (Uber, Bolt) u Hrvatskoj, čime bi se omogućilo da taksi djelatnost obavljaju isključivo domaće tvrtke ili obrti.

        Stroža regulacija prijave vozača: Vozači bi morali priložiti sve potrebne dozvole prilikom prijave na aplikaciju, a aplikacije ne bi smjele omogućiti prihvaćanje naloga bez tih dozvola.

        Praćenje radnog vremena vozača: Aplikacije bi morale pratiti ukupno vrijeme rada vozača, a nakon osam sati dnevnog rada trebali bi biti omogućeni prekovremeni sati, dok bi aplikacija bila nedostupna nakon dosezanja zakonskog tjednog maksimuma. Također prijava taksista bi trebala biti na osam sati.

        Pravedniji porezni sustav: Predlažemo da aplikacije Uber i Bolt plaćaju PDV na svoju proviziju od 25%, dok bi vozači bili oslobođeni obveze plaćanja PDV-a.

        Regulacija agregatora: Uvođenje zakonske regulative koja bi onemogućila zloupotrebu sustava od strane agregatora. Agregatorske tvrtke morale bi biti pod stalnim nadzorom poreznih vlasti te obavezno prijaviti ulazak u sustav PDV-a nakon što prijeđu prag prometa od 40.000 €, uz zabranu ponovnog otvaranja poslovanja nakon stečaja.

          Kartice vozača i zapošljavanje stranih radnika:
          Problem zapošljavanja stranih radnika u sektoru taksi prijevoza:
          Zapošljavanje stranih radnika, osobito iz zemalja trećeg svijeta, u sektoru taksi prijevoza predstavlja ozbiljan problem, jer taksi djelatnost nije deficitarna, a tržište već ima dovoljno radne snage. Iako su strani radnici legalno zapošljavani od strane agregatora poput Ubera i Bolta, oni često nisu upoznati s jezikom, kulturom i običajima Hrvatske, što može dovesti do problema u komunikaciji i kvaliteti usluga. Također, zapošljavanje stranih radnika bez dugoročne povezanosti s Hrvatskom stvara sigurnosne i administrativne izazove, jer takvi radnici ne pružaju potrebnu razinu odgovornosti, a njihova identifikacija i verifikacija postaju problematični.
          Prijedlog rješenja:

          Zabrana zapošljavanja stranih radnika u nedeficitarnoj djelatnosti: Zapošljavanje stranih radnika u sektoru taksi prijevoza trebalo bi biti ograničeno, jer taksi djelatnost nije deficitarna. Predlažemo zabranu zapošljavanja stranih radnika iz zemalja trećeg svijeta koji nisu boravili u Hrvatskoj minimalno 10 godina. Ovim bi se mjerama osigurao ulazak u sektor samo onih radnika koji su poznati i integrirani u lokalnu zajednicu, imajući pritom osnovnu poznavanje jezika, kulture i zakonodavstva Republike Hrvatske.

          Kartice vozača kao mjera kontrole: Kartice vozača koje su trenutno u planu trebaju biti provedene s jasnim uvjetima koji uključuju verifikaciju svih vozača. Ove kartice trebaju osigurati detaljan nadzor nad radnim vremenom vozača, kao i jasno praćenje njihove pozadine i relevantnosti za obavljanje taksi prijevoza u Hrvatskoj. Kartice vozača također bi trebale služiti kao mehanizam za identifikaciju vozača, čime bi se osigurala odgovornost i transparentnost.

            Koordinacija inspekcijskog nadzora:
            Kako bi inspekcijski nadzor bio učinkovitiji, inspekcije moraju biti usklađene i djelovati zajedno. Jednostavno rješenje bilo bi pozivanje vlasnika taksija na dostavljanje svih traženih dokumenata, uključujući evidenciju vozila, sve potrebne dozvole te podatke o zaposlenima. Ovo bi omogućilo brži i učinkovitiji nadzor nad taksi djelatnostima, sprječavanje nelegalnih aktivnosti te veću transparentnost u poslovanju.

            Regulacija vozila u taksi prijevozu – Kombiji:
            Trenutno su kombi vozila dozvoljena u taksi prijevozu, što predstavlja problem jer bi se trebala svrstavati u prijevoz putnika, a ne taksi prijevoz. Negdje je potrebno povući granicu i odrediti što ulazi u taksi prijevoz, a što ne. Kombiji manje visine, poput Mercedes V-Class, koji visinom spadaju pod osobna vozila, trebali bi ostati u taksi prijevozu prema našem prijedlogu. S druge strane, kombiji s registriranim 9 sjedala i visinom koja ne spada pod osobna vozila trebali bi biti isključeni iz taksi prijevoza. Vozila koja premašuju visinu od 2 metra i imaju više od 8 sjedala, trebala bi biti tretirana kao vozila za prijevoz putnika, a ne kao taksi vozila.
            Sigurni smo da bi ove mjere značajno unaprijedile učinkovitost inspekcijskih nadzora, spriječile nelojalnu konkurenciju i zloupotrebe poreznih sustava, te omogućile pravičniji i održiviji razvoj sektora taksi prijevoza u Hrvatskoj.

             
            Nastavi čitati
            Kliknite za komentar

            Ostavite komentar

            Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

            ZADAR / ŽUPANIJA

            OBAVIJEST / Dio Kožina u srijedu bez vode!

            Objavljeno

            -

            By

            Zbog izvođenja građevinskih radova tvrtke Europrojekt d.o.o., dana 17.12.2025. (srijeda) u vremenu od 08:00 h do 15:00 h opskrba vodom će biti privremeno obustavljena u mjestu Kožino, predio Primorje.

             
            Nastavi čitati

            ZADAR / ŽUPANIJA

            SVEČANA ZVONJAVA / Sudjelujte u jednom od najstarijih božićnih običaja Zadra i Dalmacije – Luncijanju u Arbanasima

            Objavljeno

            -

            By

            Župa Gospe Loretske uputila je poziv na tradicionalno Luncijanje u Arbanasima 17./18. prosinca:

            “Pozivamo sve vjernike, mještane i medije na praćenje i sudjelovanje u jednoj od najstarijih božićnih običaja Zadra i Dalmacije – Luncijanju, svečanoj zvonjavi koja naviješta dolazak Božića.

            Luncijanje je svečana zvonjava koja se u Arbanasima održava u osmini prije Božića, neprekinuto više od stoljeća.

            Program uključuje božićno bdjenje, pjevanje prigodnih pjesama ulicama Arbanasa te druženje uz fritule, čuvajući jedinstvenu lokalnu tradiciju pred kojom iduće godine obilježavamo 300. obljetnicu dolaska Arbanasa.

            Kratka povijest Luncijanja:

            Običaj Luncijanja potječe iz daleke dalmatinske prošlosti. U želji za očuvanjem svoje vjere i arbanaškog identiteta ukorijenjen je običaj Luncijanja (svečane zvonjave) koja se odvija 17. prosinca u osmini pred Božić, kao znak bdjenja, molitve i radosnog iščekivanja Kristova rođenja. Toga dana, navečer, u kućama su se obvezno pripremala prigodna jela, a u ponoć bi zvonila crkvena zvona, narod bi se okupljao ispred crkve, iz kuće bi se donosilo vino i jelo. Posvuda bi se čula pjesma. Ova dalmatinska tradicija, sačuvana neprekidno više od sto godina, danas je jedan od najprepoznatljivijih simbola Arbanasa i dio bogate baštine koju s ponosom prenosimo budućim naraštajima.

            Program:

            19:00 sveta misa

            23:00 – okupljanje na Trgu Gospe Loretske ispred ulaza u crkvu

            procesijski ulazak u župni dvor

            druženje u Oratoriju i bdijenje uz pjevanje prigodnih pjesama

            00:00 – svečana zvonjava – Luncijanje

            druženje u župnom dvoru i Oratoriju uz tradicionalne fritule

            Luncijanje – ova izvorna Božićna vjerska tradicija se neprekidno održava u gradskom predijelu Arbanasi, koji dogodine pune 300 godina nastanka.

            Usprkos uvozu svjetovnih običaja, ova naša izvorna dalmatinska tradicija se uspjela održati zahvaljujući predanosti stanovnika Arbanasa i ljubavi prema vlastitim korijenima i zato ju ovim putem promoviramo.”

             
            Nastavi čitati

            ZADAR / ŽUPANIJA

            NOVA MREŽNA STRANICA / 2024. zadarski Caritas pružio vrijednost materijalne i financijske pomoći u iznosu 426.262,41 eura

            Objavljeno

            -

            By

            Caritas Zadarske nadbiskupije izradio je novu mrežnu stranicu na poveznici  https://caritas-zadar.hr/ gdje su na pregledan način i suvremeni dizajnom predstavljeni rad, programi i aktivnosti Caritasa Zadarske nadbiskupije. U nastavku donosimo priopćenje iz Nadbiskupije:

            “Novost u radu zadarskog nadbiskupijskog Caritasa je uspostava uže suradnje s novoosnovanim župnim caritasima Zadarske nadbiskupije u ostvarenju određenih karitativnih programa koje korisnici sada u preustroju rada središnjeg nadbiskupijskog Caritasa dobivaju na razini župnih caritasa u Zadarskoj nadbiskupiji. Na taj način, Caritas Zadarske nadbiskupije želi kapilarno doći do korisnika u različitim vrstama potreba na području  župe u kojoj župni caritas djeluje i gdje potencijalni korisnici žive.

            Vjernici i svi ljudi dobre volje koji žele pomoći potrebnima, na novoj mrežnoj stranici imaju ukratko opisane i dostupne mogućnosti davanja donacija putem QR kodova kojima mogu pomoći projekte zadarskog Caritasa.

            To su službe Obiteljskog savjetovališta, Kabineta za ranu intervenciju u rehabilitaciji djece i podršci njihovim obiteljima, Pučke kuhinje u Zadru i Benkovcu, financijska potpora kroz program stipendija studentima iz socijalno ugroženih obitelji, Prenoćište za beskućnike, Socijalna služba koja pruža financijsku pomoć obiteljima bez stabilnih prihoda, starijim i bolesnim osobama, samcima i pojedincima u riziku od siromaštva te osobama bez podrške ili s minimalnim primanjima.

            Socijalna samoposluga Caritasa Zadarske nadbiskupije pruža pomoć u osnovnim životnim potrebama za najugroženije: prehrambene i higijenske proizvode za osobe i obitelji u teškoj materijalnoj situaciji koji teško podmiruju osnovne potrebe.

            Prioritetni korisnici su obitelji s više djece, stariji i bolesni, umirovljenici bez obiteljske podrške, zaposleni s minimalnim primanjima
            te korisnici zajamčene minimalne naknade. Korisnici dolaze po preporuci nadležnih socijalnih službi ili temeljem osobnog zahtjeva, uz odgovarajuću dokumentaciju. Radno vrijeme socijalne samoposluge u Zadru je četvrtkom od 8 do 12 sati.

            Na poveznici uz opis svakog navedenog programa nalazi se QR kôd kojega je moguće skenirati i uz navedeni IBAN izvršiti uplatu i putem mobilnog bankarstva ili osobno preko žiro računa.

            Na stranici se nalaze i izvještaji o aktualnim događanjima i aktivnostima u djelovanju Caritasa.

            Don Dario Matak, ravnatelj zadarskog Caritasa i Josip Motušić, pomoćnik ravnatelja, uputili su poziv na molitvu i podršku Caritasovim programima Zadarske nadbiskupije kako bi svi koji žele, u duhu zajedništva, pomogli  najpotrebnijima: obiteljima u teškoćama, djeci, starijima, bolesnima i beskućnicima.

            „Molitvom dajemo snagu i nadu najpotrebnijima. Donacijom sudjelujemo konkretno u djelima ljubavi i milosrđa. Volontiranjem i uključivanjem u župni caritas postajemo živo lice evanđelja u zajednici. Svatko može pomoći – molitvom, volontiranjem ili financijskim prilogom. Vaš dar, ma koliko malen, može promijeniti nečiji život“, poručuje ravnatelj Matak. Potiče i na volontiranje pozivajući: „Budite dio mreže dobrote koja povezuje srca i pomaže gdje je najpotrebnije u vašem susjedstvu i diljem Nadbiskupije. Pozivamo vas da se pridružite radu župnog caritasa u svojoj župi ili da volontirate u Caritasu Zadarske nadbiskupije“.

            U budućem razdoblju djelovanja zadarskog Caritasa je osobiti naglasak na razvoju župnih caritasa kao „osjetljivog srca župe koje prepoznaje potrebe bližnjih“, koje potiče župljane na solidarnost, zajedništvo i djelotvornu ljubav i svjedoče evanđeosku poruku milosrđa u društvu.

            „Župni caritas djeluje unutar župe, a sastoji se od volontera koji svoje vrijeme i darove stavljaju na raspolaganje potrebnima. Na čelu je župnik ili povjerenik kojega on imenuje, a suradnja s Caritasom Zadarske nadbiskupije osigurava jedinstvo i koordinaciju djelovanja na razini cijele Nadbiskupije“, kaže Motušić, koordinator župnih caritasa Zadarske nadbiskupije, ističući: „Župni caritas nije samo organizacija – on je znak živoga Krista u zajednici. Kroz njegovo djelovanje župa pokazuje svoje milosrdno lice i ujedinjuje vjernike u brizi za potrebite. Na taj način Caritas pomaže materijalno, ali i gradi zajedništvo, vjeru i nadu u svim okolnostima života“.

            Prema Zakoniku kanonskog prava (CIC 1983), župnik je dužan skrbiti za siromašne, bolesne i osamljene te poticati župljane na djela ljubavi i solidarnosti. Motu proprio pape Benedikta XVI., Intima Ecclesiae Natura (2012.), određuje da biskup potiče osnivanje župnog Caritasa ili sličnog tijela u svakoj župi, kao vidljivi znak ljubavi i zajedništva.

            Župni caritasi pomažu kroz prikupljanje i podjelu hrane, odjeće i higijenskih potrepština, organiziranje posjeta starima i bolesnima, humanitarne akcije i prigodne kampanje u suradnji s nadbiskupijskim Caritasom, podršku obiteljima i djeci u kriznim situacijama te molitvu i duhovnu blizinu ljudima u teškoćama. Djelovanje župnog Caritasa može se podržati darivanjem navedenih potreba, uključivanjem u  akcije, darivanjem vlastitog vremena i talenata te novčanim prilozima koji omogućuju da pomoć stigne do potrebnih.

            Caritas zahvaljuje svim dobročiniteljima koji novčano pomažu ostvarenje pojedinih projekata i poziva ljude da prate sadržaj na novoj mrežnoj stranici Caritasa Zadarske nadbiskupije, gdje će naći potrebne informacije, obavijesti o djelovanju i mogućnostima kako se uključiti u aktivnosti koje Caritas pokreće na nadbiskupijskoj i župnoj razini.

            Tijekom 2024. godine, Caritas Zadarske nadbiskupije pružio je vrijednost materijalne i financijske pomoći u iznosu od 426.262, 41 eura. Bilo je 3352 korisnika karitativnih usluga i 8030 volonterskih sati.

            Autor nove, vizualno sadržajne mrežne stranice je informatički stručnjak Paško Ivanović.”

             
            Nastavi čitati
            Oglasi
            Oglasi
            Oglasi
            Oglasi
            Oglasi
            Oglasi

            U trendu