Connect with us

Svijet

Od automobila do avokada. Ovo su stvari na koje bi Trump mogao uvesti carine

Objavljeno

-

Carine koje je američki predsjednik Donald Trump najavio za Kanadu i Meksiko pa ih odgodio na mjesec dana mogle bi izazvati potres u opskrbnim lancima za čitav niz proizvoda, od automobila do avokada, a industrije očekuju povećanje troškova.

Američki uvoz iz tih dviju zemalja iznosio je gotovo 900 milijardi američkih dolara 2023., a opskrbni pravci između triju zemalja koje povezuje trgovinski sporazum čvrsto su integrirani. Nove carine mogle bi izazvati komplikacije poduzećima koja posluju u jednoj ili više zemalja.

Analitičari očekuju da bi carine od 25 posto Kanadi i Meksiku teško pogodile automobilski i elektronički sektor.

Premda je za kanadski energetski izvoz uvedena niža carina od 10 posto, to je ipak povećanje jer SAD do sada nije imao carine za uvoz kanadske nafte.

Meksiko i Kanada imaju i značajan udio u američkom uvozu poljoprivrednih proizvoda, što znači da bi carine mogle podići cijene popularnih namirnica kao što su avokado i rajčice.

Kanada: energija, automobili
Najavljene američke carine na kanadski izvoz u SAD odgođene su za najmanje trideset dana, objavio je u ponedjeljak kanadski premijer Justin Trudeau o mjerama koje su trebale stupiti na snagu idući dan.

Gotovo 80 posto kanadskog robnog izvoza u vrijednosti od gotovo 410 milijardi američkih dolara odlazi u SAD, po kanadskoj agenciji Statistics Canada.

Carine bi teško pogodile kanadski automobilski i energetski sektor s obzirom na to da oni čine više od 40 posto kanadskog izvoza u SAD.

Energetski izvoz odnosi se uglavnom na sirovu naftu i bitumen te prirodni plin.

Automobilski sektor u Ontariju, najnapučenijoj kanadskoj pokrajini, očekuju posebni izazovi. To je zato što „razni dijelovi nekoliko puta prelaze preko granice prije nego završe u gotovom proizvodu”, objasnio je u analizi Robert Kavcic iz Montrealske banke.

SAD iz Kanade uvozi također građevinski materijal, što znači da bi carine mogle povećati cijenu stanogradnje. Više od 70 posto uvoza dvaju ključnih materijala koje trebaju građevinari – drvene građe i gipsa – dolazi iz Kanade i Meksika, rekao je predsjednik Nacionalnog udruženja građevinara Carl Harris.

„Carine na drvenu građu i druge građevinske materijale povećavaju cijenu izgradnje i destimuliraju nove građevinske projekte”, rekao je.

Meksiko: automobili, elektronika
Američki predsjednik Donald Trump potvrdio je u ponedjeljak na svojoj mreži Truth Social da na snagu stupa “stanka” od mjesec dana u uvođenju carina od 25 posto Meksiku čija je provedba trebala početi u utorak.

Rekao je da je imao “vrlo srdačan razgovor s predsjednicom (Meksika) Claudijom Sheinbaum” i naglasio da će se tijekom te stanke od mjesec dana odvijati pregovori kako bi se pronašao dogovor s Meksikom.

Meksički izvoz u SAD činio je prošle godine 84 posto robe koju je prodao svijetu, po Nacionalnom institutu za statistiku. Vrijedio je više od 510 milijardi američkih dolara.

Carinama bi vjerojatno najteže bili pogođeni automobilski sektor, vozila i dijelovi, te elektronički sektor i sektor proizvodnje strojeva. Ti sektori prodaju gotovo polovice svoje proizvodnje SAD-u, rekli su analitičari Capital Economicsa.

Carina od 25 posto pogodit će i prehrambeni sektor. Meksiko je 2023. osigurao 63 posto američkog uvoza povrća i gotovo polovicu uvoza voća i orašastih plodova, po američkom ministarstvu poljoprivrede.

Više od 80 posto američkih avokada dolazi iz Meksika, što znači da bi više uvozne cijene mogle podići cijene proizvoda poput namaza od avokada. Osnova za carine
Trump se pozvao na krizne ekonomske ovlasti pri donošenju odluke da uvede carine Kanadi, Meksiku i Kini, tvrdeći da ne oni uspijevaju obuzdati ilegalnu imigraciju i krijumčarenje droge u SAD. Nove američke carine na robu iz Kine iznose 10 posto.

No analitičari su rekli da američke carine na kanadski i meksički uvoz možda nisu u skladu s trgovinskim sporazumom koji su SAD, Meksiko i Kanada (USMCA) potpisali u njegovu prvom mandatu.

Neki smatraju da Trump takvim stavom želi zauzeti bolju poziciju uoči revizije tog sporazuma 2026.

Moguće posljedice
Ekonomisti su upozorili da bi velike američke carine, i uzvratne mjere, mogle gurnuti Kanadu i Meksiko u recesiju, a i SAD bi riskirao blagu recesiju.

„Carine šalju jasnu poruku, jačajući Trumpov narativ ‘Amerika na prvom mjestu’ dok koristi trgovinu kao geopolitički alat”, rekao je glavni ekonomist EY-ja Gregory Daco za AFP.

Tržišta će to doživjeti kao povećanu političku neizvjesnost, a investitori se pripremaju za inflatorne pritiske i poremećaje u dobavnim lancima, rekao je.

Meksička predsjednica Claudia Sheinbaum već je najavila da će Meksiko uvesti uzvratne carine.

„Meksiko i Kanada mogli bi osporiti tu odluku na osnovi USMCA-a, a Kina bi mogla odgovoriti ciljanim ograničenjima”, rekao je Daco.

Veći razlog za zabrinutost je to što bi situacija mogla eskalirati u dulji i veći sukob, rekao je.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

Ova je žena pobijedila Facebook na sudu, to bi moglo promijeniti društvene mreže svima

Objavljeno

-

By

Pexels

Ti oglasi su me jednostavno uznemirili – još prije nego što sam uopće rekla ljudima u svom privatnom životu, Facebook je već utvrdio da sam trudna, ispričala je Tanya O’Carroll

Facebook je pristao prestati ciljati oglase na korisnicu, koristeći njezine osobne podatke nakon što je žena podnijela tužbu protiv matične tvrtke, tehnološkog diva Mete.

Tanya O’Carroll, 37, koja živi u Londonu i radi u sektoru tehnološke politike i ljudskih prava, rekla je, javlja BBC, da će to otvoriti “vrata” za druge ljude koji žele spriječiti ovu tvrtku društvenih medija da im poslužuje oglase na temelju njihove demografije i interesa, prenosi Novi list.

Ured povjerenika za informiranje (ICO), britanski nadzornik podataka, rekao je da ciljano internetsko oglašavanje treba smatrati izravnim marketingom.

U priopćenju, Meta je rekla da pruža “snažne postavke i alate korisnicima za kontrolu njihovih podataka i preferencija oglašavanja”.

Uznemirujuće reklame

Tanya O’Carroll, koja je otvorila svoj Facebook račun prije otprilike 20 godina, podnijela je tužbu protiv Mete 2022., tražeći od nje da prestane koristiti njezine osobne podatke kako bi joj poklazivala ciljane oglase na temelju tema za koje je mislila da je zanimaju.

“Znala sam da je ova vrsta predatorskog, invazivnog oglašavanja zapravo nešto na što svi imamo zakonsko pravo prigovoriti”, rekla je O’Carroll za emisiju Today na BBC-jevom Radiju 4.

“Mislim da ne bismo trebali prihvatiti ove nepoštene uvjete prema kojima pristajemo na svo to invazivno praćenje podataka i nadzor.”

Kad je 2017. godine saznala da je trudna, shvatila je u kojoj je mjeri Facebook usmjerio oglase na nju.

Rekla je da su se reklame koje je dobivala “odjednom u roku od nekoliko tjedana počele mijenjati u puno fotografija beba i drugih stvari – reklame o bebama, trudnoći i majčinstvu”.

“Jednostavno me to uznemirilo – to je bilo prije nego što sam uopće rekla ljudima u svom privatnom životu, a ipak je Facebook već utvrdio da sam trudna”, nastavila je.

Označili ju s čak 700 karakteristika

Kada je pokušala isključiti reklame putem Facebookovih postavki, poveznica nije radila.

Nakon daljnjeg kopanja, otkrila je da ju je Facebook označio s više od 700 karakteristika na temelju njezine aktivnosti. To uključuje filmove koje je gledala, podatke o tome kamo je htjela ići na odmor, njezine kupovne navike, odjeću koja joj se sviđa, njezine političke stavove i zdravlje, veze i obiteljske stvari. Neki od podataka nisu bili točni, ili nisu trebali biti tamo jer su zaštićene karakteristike.

Nakon trogodišnje borbe Davida i Golijata s Metom, tvrtka je pristala isključiti ciljanje oglasa za O’Carroll u prvom takvom ugovoru za potrošača koji ne plaća.

Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR) regulira način na koji organizacije koriste osobne podatke. Njezina tužba tvrdila je da je Facebookov sustav ciljanog oglašavanja obuhvaćen britanskom definicijom izravnog marketinga, dajući pojedincima pravo na prigovor.

Meta je rekla da se oglasi na njihovoj platformi mogu ciljati samo na grupe od minimalno stotinu ljudi, a ne na pojedince, pa se ne računaju kao izravni marketing. No Ured povjerenika za informiranje (ICO) nije se složio s tim.

“Organizacije moraju poštivati ​​izbore ljudi o tome kako se njihovi podaci koriste”, rekao je glasnogovornik ICO-a. “To znači dati korisnicima jasan način da isključe korištenje svojih podataka na ovaj način.”

Uspjela isključiti sve jezive oglase

Tanya O’Carroll rekla je da je Meta pristala prestati koristiti njezine osobne podatke u svrhe izravnog marketinga, “što zapravo znači da sam u biti uspjela isključiti sve jezive, invazivne, ciljane oglase na Facebooku”.

Rekla je da ne želi prestati koristiti Facebook, rekavši da je “ispunjen svim tim vezama i obitelji i prijateljima, i cijelim poglavljima mog života”.

Tanya O’Carroll rekla je da se nada da će njezina pojedinačna nagodba olakšati drugima koji žele da im Facebook prestane davati ciljane oglase

Meta je izjavila da se ne slaže s tvrdnjama gđe O’Carroll, dodajući da “nijednoj tvrtki ne može biti naloženo da svoje usluge daje besplatno”.

Glasnogovornik je dodao: “Izgradnja i održavanje Facebooka i Instagrama koštaju značajnu količinu novca, a te su usluge besplatne za britanske potrošače zbog personaliziranog oglašavanja.”

“Naše usluge podupiru britanska radna mjesta i gospodarski rast povezujući poduzeća s ljudima koji će najvjerojatnije kupiti njihove proizvode, istovremeno omogućujući univerzalni pristup mrežnim uslugama bez obzira na prihod. Nastavit ćemo braniti njihovu vrijednost dok podržavamo izbor korisnika i privatnost.”

Facebook i Instagram imaju uslugu pretplate u većini Europe, gdje korisnici mogu plaćati mjesečno kako im se ne bi prikazivali oglasi na platformi.

Glasnogovornik Mete rekao je da tvrtka “istražuje mogućnost” ponude slične usluge korisnicima iz Ujedinjenog Kraljevstva i da će “u dogledno vrijeme podijeliti dodatne informacije”.

 
Nastavi čitati

Svijet

Pet godina nakon pandemije, 1 od 10 osoba nije sigurna ima li dugi covid

Objavljeno

-

By

Unsplash/Önder Örtel

Gotovo jedna od 10 osoba nije sigurna ima li dugi covid-19, prema novoj analizi podataka ankete koja dolazi pet godina nakon što je pandemija prisilila ljude diljem svijeta da ostanu kod kuće kako bi spriječili širenje virusa.

Jedan od 20 ima dugi covid

Na temelju ankete engleske Nacionalne zdravstvene službe (NHS) koja je obuhvatila više od 750.000 ljudi, studija također pokazuje da gotovo jedna od 20 osoba ima dugi COVID, što je naziv za trajne simptome covida 19.

Kronično postvirusno stanje uključuje simptome kao što su umor, smanjena koncentracija, vrtoglavica, otežano disanje i bol u mišićima.

Oni koji pate od tog stanja rekli su da može dovesti do teške iscrpljenosti i onemogućiti im normalan život.

Siromašni u većem riziku

Studija, koja je objavljena u utorak u časopisu Health Expectations, također je otkrila da oni koji žive u siromašnim područjima imaju veću vjerojatnost dugotrajnog covid-a.

Stručnjaci dodaju da bi moglo postojati više čimbenika koji objašnjavaju zašto ljudi nisu sigurni pate li od tog stanja.

“Ako vam ne kažu da bolujete od dugog covida, dakle ako nemate kliničku dijagnozu… onda vjerojatno niste sigurni radi li se o dugom covid-u”, rekla je za Euronews Health Nisreen Alwan, sa Sveučilišta Southampton u Velikoj Britaniji i jedna od autorica studije.

Osoba koja kaže da joj se zdravlje pogoršalo nakon što je oboljela od covida, što bi neki mogli smatrati blagom infekcijom, “prilično je stigmatizirana”, dodao je Alwan, što može spriječiti ljude da govore o tome ili traže dijagnozu ili podršku.

Što je još otkrilo istraživanje?

Autori su otkrili da se prevalencija dugotrajnog covid-a povezuje s razinom društvene diskriminacije.

Skupine koje su imale veću vjerojatnost da će prijaviti dugi covid-19, uključuju žene, roditelje ili njegovatelje, seksualne manjine kao i određene etničke skupine poput Roma i onih s mješovitim ili višestrukim etničkim skupinama.

‘Mnogi su izgubili stare poslove i živote’

Nikad nije bilo važnije imati čvrste procjene broja slučajeva kako bi se unaprijedile rasprave o planiranju zdravstvene skrbi i potrebama medicinskog istraživanja”, rekao je Danny Altmann, profesor imunologije na Imperial College London koji nije bio uključen u novu studiju.

Dodao je u e-poruci Euronewsu da je “sve manje i manje tolerancije za bilo kakvu daljnju raspravu o tome što je covid-19 ostavio i za sebe i s njim povezanim dugoročnim zdravstvenim potrebama te poziva da se ona – “samo nastavi’”.

Studija objavljena u časopisu Nature Medicine 2024. godine procjenjuje da globalno 400 milijuna ljudi globalno boluje od dugotrajne bolesti covid-19, što ima i ekonomske posljedice i to od gotovo trilijuna, odnosno 954,4 milijarde eura.

“Skupine dugotrajnih pacijenata s covidom diljem svijeta se (s pravom) osjećaju očajno i iznevjereno. Mnogi su izgubili svoje stare poslove i svoje stare živote”, rekao je Altmann, dodajući da su mnogi dulji slučajevi dugotrajnog covid-a kod ljudi koji se nisu mogli samoizolirati u prvim danima pandemije.

Istraživači su rekli da rezultati pokazuju potrebu za većom sviješću o stanju među javnošću i zdravstvenim radnicima, kao i potrebu za boljom raspodjelom dijagnoze, liječenja i podrške.

“Duga bolest covida povećava nejednakosti u zdravlju i moramo biti vrlo osjetljivi na to i obratiti pažnju na to kako ćemo podržati ljude koji su u nepovoljnijem položaju ako imaju dugotrajnu bolest”, rekao je Alwan, uključujući i poticanje na pristup podršci i zdravstvenim uslugama.

 
Nastavi čitati

Svijet

Nova zaraza prijeti Europi, slavonski farmeri u panici: “Ona je poput bombe i lako se može proširiti”

Objavljeno

-

By

Pixabay

Hrvatska je na oprezu zbog zaraze slinavke i šapa u Mađarskoj. Najviše strahuju stočari na rubu s granicom, posebno u Baranji. 

Bolest slinavke i šapa najviše zahvaća goveda, a rjeđe obolijevaju ovce, koze i svinje. Struka ističe da se širi strahovito brzo, brže od svinjske kuge te da je od nje i opasnija.

“Ona je poput bombe. Može se vrlo lako proširiti i ne može se zaustaviti. Ako se ona nastavi širiti s te farme u Mađarskoj, hrvatsko mljekarstvo će doživjeti nagli pad”,  rekao je poljoprivrednik Đuro Lenđel za Dnevnik.hr.

Iz Ministarstva poljoprivrede umiruju da bolest u Hrvatskoj još nije zabilježena.

“Ništa ne prepuštamo slučaju, u stalnoj smo komunikaciji i s terenom i kolegama u članicama Europske unije gdje se pojavila bolest. Ako dođe do zaraze, brzo ćemo reagirati”, rekao je Ivan Matijević, državni tajnik u Ministarstvu poljoprivrede.

Bolest se prvo pojavila u Njemačkoj pa nakon toga i u Mađarskoj.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu