magazin
Što je zapravo “Dubai čokolada” i tko ima pravo na taj naziv?
Čini li vam se da dubai čokolada trenutačno vlada svijetom slastica? Zbog ove čokolade svi smo saznali što je to kadaif, a tržište su preplavile mnogobrojne verzije ove poslastice.
Interes za Dubai čokoladu sve više raste, ali ne samo među potrošačima, već i pravnim krugovima. Ono što je sporno jest kome pripada pravo na uporabu naziva “Dubai čokolada” i kako zaštititi vlastiti proizvod, odnosno, njegov naziv i tako spriječiti njegovu neovlaštenu uporabu, piše portal Woman in Adria.
Na službenim stranicama Ureda EU-a za intelektualno vlasništvo navedeno je više prijavljenih naziva pod kojima je zaštićena ova čokolada.
Na što ukazuju proizvodi označeni kao “Dubai čokolada”?
Nazivi proizvoda koji se odnose na zemljopisno podrijetlo mogu biti zaštićeni kao zaštitni znak na globalnoj razini. Tako je, primjerice, naziv “šampanjac” rezerviran isključivo za pjenušava vina koja dolaze iz francuske regije Champagne.
Jednako tako Hrvati s ponosom mogu izjaviti da su “baranjski kulen”, “dalmatinski pršut” i “zagorski mlinci”, samo neki od primjera registriranih naziva na području EU-a i kao takvi predstavljaju generičke nazive prehrambenih proizvoda, a zahvaljujući bogatstvu i posebnosti hrvatskog podneblja u kojem se proizvode.
Zašto je to važno?
Kako bi određeni proizvod bio zaštićen na temelju izvornosti, odnosno zemljopisnog podrijetla, nužno je da sadrži sam naziv određenog zemljopisnog područja (ili neki drugi znak koji ukazuje da neki proizvod ili usluga potječe iz određenog zemljopisnog područja) i kumulativno s time “posjeduje” određenu kvalitetu koja se pripisuje baš tom podrijetlu (ne puše svuda bura kao što puše u Dalmaciji pa tako ni svaki pršut nije jednako dobar kao dalmatinski).
Oznake zemljopisnog podrijetla i izvornosti, štite se kao intelektualno vlasništvo kako bi se spriječila njihova zloupotreba (ili neovlaštena upotreba), budući da one doprinose većoj tržišnoj vrijednosti proizvoda i usluga koja odgovara njihovim posebnim svojstvima i time stečenom ugledu.
Kad je riječ o Dubai čokoladi, kao glavno pitanje postavlja se povezuju li potrošači naziv Dubai čokolada s informacijama o prirodi proizvoda, a posebice njezinim sastavom (čokoladom, kremom od pistacija, maslacem i kadaifom) ili ipak zemljopisnim područjem (Dubai, UAE)? Iako bi se naziv „Dubai čokolada” zbog zemljopisno određenog prostora trebao smatrati generičkim pojmom, činjenica je da ga potrošači primarno prepoznaju kao informaciju o prirodi proizvoda, misleći pritom na njegov sastav.
Tako je glavni argument proizvođača koji su plasirali proizvod pod nazivom “Dubai čokolada” (poput Lindta) da sporni naziv ne implicira izravno podrijetlo proizvoda, već primarno njegove sastojke.
Što je, zapravo, žig i što se njime štiti?
Žig (eng. trademark) isključivo je pravo priznato nositelju za pojedini znak koji omogućuje razlikovanje proizvoda (ili usluge) jedne osobe od drugih. Može obuhvaćati ime, logotip, sliku, etiketu ili druge oznake.
Da bi postao žig, znak mora biti dovoljno razlikovan i ne smije biti sličan postojećem žigu, a vlasniku daje isključivo pravo stavljanja svojih proizvoda i usluga u promet, čime se smanjuje mogućnost zlouporabe prava koja mu pripadaju.
“Dubai čokolada” i rizik od obmane potrošača
Propisima kojima se uređuje zaštita intelektualnog vlasništva, određeno je da će se nazivi koji upućuju na lažnu geografsku povezanost, odbijati.
Konkretno, ako zbog uporabe žiga od strane nositelja žiga ili uz njegovu suglasnost, a u odnosu na proizvode ili usluge za koje je registriran, žig može javnost dovesti u zabludu, posebno u pogledu vrste, kakvoće ili zemljopisnog podrijetla tih proizvoda ili usluga, isti će biti odbijen. Jednako tako smatraju i ovlašteni uvoznici originalne “Dubai čokolade” u Njemačkoj, iz čega proizlazi da bi naziv “Dubai čokolada” mogao biti obmanjujući ako sastojci poput čokolade ili pistacija, nisu zapravo podrijetlom iz Dubaija.
magazin
ADVENT U KAZALIŠTU / U utorak u HNK Zadar hit komedija “Infišacije”
U utorak, 9. prosinca u 20:00 sati u Hrvatsko narodno kazalište Zadar na predstavu INFIŠACIJE, novu hit komediju HNK Zadar koja je prema prvim reakcijama publike i medija u studenom 2025. osvojila srca publike. Predstava je dio programa „Advent u kazalištu”.
Očekuje vas večer puna smijeha, a nakon predstave i druženje u maloj dvorani HNK Zadar uz promotivne cijene pića u suradnji s Cheers on Wheels, uz iznenađenja i nagradne igre. Nagrade će biti nasumično podijeljene pa vas možda dočekaju upravo na vašem sjedalu!
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE ZADAR
Petra Mrduljaš prema Pohvali ludosti Erasma Rotterdamskog i Stephenu Berkoffu
INFIŠACIJE
Režija: Dražen Ferenčina
Igraju: Alen Liverić, Žana Bumber, Dominik Karakašić, Isidora Ferenčina, Mimi Zadarski
Pogledajte komediju koja istražuje ponor između stvarnosti i želja.
Ulaznice su dostupne online putem sustava Eventim.hr
👉 https://www.eventim.hr/eventseries/predstava-infisacije-4029632/
te na blagajni HNK Zadar.
magazin
VEČERAS NA ADVENTU: Na Zoraniću Kuzma & Shaka Zulu; na Tržnici DJ Boris i DJ Papa Gogo a.k.a. Stari Jarac
Prije više od tri desetljeća izašao je prvi album kultnog splitskog benda „Kuzma & Shaka Zulu”, a večeras u 21 sati nastupit će na Trgu Petra Zoranića na „Adventu u Zadru”. Iako Sašu Kuzmića i Galilea Tajča glazbeni kritičari opisuju kao rap-reggae-italo i disko izvođače, pokušavajući opisati prepoznatljivi zvuk splitskog dvojca te partijanersku ekipu, đireve i sitne splitske kriminalce kao junake i ambijent njihovih pjesama, za prepoznavanje je dovoljno samo nabrojati neke od njihovih najvećih hitova koji su obilježili domaću estradu. „Jedna mala Iva”, „Ruke gore”, „Vozimo se, vozimo”, „U mojoj ulici”, „Prva liga”, „Puknuta ekipa”, pa do najnovije „Tutapatike”, već tri desetljeća na radost fanova svih generacija nude slatki ekstrovertirani eskapizam „Kuzme & Shaka Zulua”. Nižu se slike Splita iz osamdesetih i devedesetih prošlog stoljeća, bezbrižan život, ljeto u kvartu, toplina noći uz more ili sve ono što je potrebno da prohladnu prosinačku večer učini posebnom i toplijom.
„Bolje prolazimo u Zadru nego u Splitu”, kazao je jednom Kuzmić opisujući atmosferu na zadarskim nastupima od klupskih koncerata do lanjskog Meat Me festivala. Evo ih i na zadarskom Adventu u 21 sati. Ulaz je slobodan, a događaj organiziraju Grad Zadar i zadarska Turistička zajednica.
Večerašnji program nudi još predstavu Sveti Nikola u 18 sati na Tržnici, dok u sklopu Božićnog gramofona, također na pijaci, od 20.30 sati nastupaju DJ Boris (Hedera) te pionir hrvatske house scene i DJ veteran Papa Gogo a.k.a. Stari Jarac.
magazin
FOTOGALERIJA / Nastup Jure Brkljače na Adventu u Zadru
-
magazin3 dana prijeFOTOGALERIJA / Gastro turneja po adventskim kućicama u Zadru, 4. dio – đir po Božićnom gramofonu na Pijaci
-
magazin4 dana prijeMJESEČNI HOROSKOP ZA PROSINAC: Jarac ubire plodove svog truda, Vodenjak upoznaje posebnu osobu!
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prijeFOTOGALERIJA / Svečani domjenak u OB Zadar za djelatnike koji su otišli u mirovinu
-
Hrvatska4 dana prijeVUKOSAV, PEDIĆ, FRANCIŠKOVIĆ, VUČAK-LONČAR… / Objavljen je godišnji popis: Ovo su najbolji doktori i doktorice u Zadru i u Hrvatskoj…







